Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Kracht op manouvreerlijn

Kracht op manouvreerlijn 10 okt 2015 09:09 #671013

Hangt er nogal vanaf hoeveel gas je geeft.
Als het flink waait kan dat wel eens vol gas moeten zijn, en dan zou ik die rollijn te dun vinden.
Ik gebruik een 12mm polyesterlijn voor dat soort werk.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kracht op manouvreerlijn 10 okt 2015 09:17 #671016

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7658
Ik zou ook eerder een 12mm lijn nemen voor dit soort werk, als het er echt op aan komt.
Bij windstil kun je bij wijze van spreken met een schoenveter aanleggen, maar bij veel wind zou ik echt voor een sterkere lijn gaan.
Zelf gebruik ik een oude schootlijn voor aanleggen zowel bij windstil als bij veel wind.
Maar lig dan ook in een beschutte box, waar ik zelfs met veel wind niet veel weggezet wordt.
Nadeel is wel dat ik geen achterpaal heb, en mij dus langs de vingerstijger moet leggen om dan aan te meren. Is tot nu toe bijna altijd goed gegaan, en de keren dat het minder ging waren door mijn eigen fout. :sick:
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kracht op manouvreerlijn 10 okt 2015 09:18 #671017

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8483
Gebruik zelf ook vaak de trucjes van vertrekken op spring etc. en met onze 34 voeter van 5 ton vond ik toch steeds dat er enorme spanning op kwam te staan.
Veel meer dan bij gewoon aangemeerd liggen bij felle wind.

Gebruik net als Baasklusje een 12mm lijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kracht op manouvreerlijn 10 okt 2015 09:51 #671023

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6779
Bij een redelijk rendement van je voortstuwing mag je rekenen op 500 kg stuwkracht bij 50pk.
Als we even afstoppen en andere massa invloeden vergeten komt er op je lijn niet meer spanning dan die 500kg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kracht op manouvreerlijn 10 okt 2015 09:56 #671024

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8483
?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kracht op manouvreerlijn 10 okt 2015 09:57 #671025

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3039
De dikte van de lijn moet ook berekend zijn op als het even niet lekker gaat:

Als de manoeuvre iets minder soepel gaat en de lijn komt te snel op spanning moet deze ook niet breken, de krachten zijn dan kortstondig groter dan wanneer je met wat motorvermogen de lijn voorzichtig op spanning vaart en houdt.

Ik neem de lijnen liever wat te dik dan te dun: als een manoeuvreerlijn breekt heb je zomaar schade aan jezelf of je buren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kracht op manouvreerlijn 10 okt 2015 10:02 #671027

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5288
Rooiedirk. Dat is wat ik vraag, hoe groot is die kracht.
Ik vaar niet vol in een slaphangende niet slippend vastgezette lijn, zo'n kracht is vele malen groter zoals ook bij landvasten die strak komen door golf.

Je rekenwijze heb ik geen verstand van, daarom vraag ik het immers maar ik denk dat het idd best meevalt met de kracht op mijn manouvreerlijn.
Gebruik overigens achter oude schoten als landvast werkt fijn maar nadeel is dat er nul rek in zit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kracht op manouvreerlijn 10 okt 2015 10:14 #671033

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3039
Waterblok schreef :
Rooiedirk. Dat is wat ik vraag, hoe groot is die kracht.
Ik vaar niet vol in een slaphangende niet slippend vastgezette lijn, zo'n kracht is vele malen groter zoals ook bij landvasten die strak komen door golf.

Je rekenwijze heb ik geen verstand van, daarom vraag ik het immers maar ik denk dat het idd best meevalt met de kracht op mijn manouvreerlijn.
Gebruik overigens achter oude schoten als landvast werkt fijn maar nadeel is dat er nul rek in zit.


Het lijkt me nogal afhankelijk van de omstandigheden:

- 500kg stuwdruk van de schroef
- corrigeren voor de stand van het roerblad
- dat geeft een kracht op het achterschip
- dan waar de lijn vast zit, en de hoek die deze maakt met het schip
- feit dat de lijn dubbel loopt, maar ook strak om iets ronds heen (de paal)
- windvang van het schip (halvewindse box) en waar deze aangrijpt op het schip wat weer afhankelijk is van de windhoek

Succes met construeren en rekenen ;)

In mijn ogen is het feit dat je dit post een teken dat je zelf al je twijfels hebt: dus neem op zijn minst 2mm dikker: dan heb je al weer de helft meer breekkracht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kracht op manouvreerlijn 10 okt 2015 10:32 #671037

  • stadjer
  • stadjer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 534
Misschien een vreemde vraag in dit krachtenspel, maar is juist de rek van een nylon lijn bij zo'n lijn niet heel prettig om schokken op te vangen? Schoten zijn toch juist rek-arm, of haal ik nu appels en peren erbij die hier niets mee te maken hebben??
Laatst bewerkt: 10 okt 2015 10:32 door stadjer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kracht op manouvreerlijn 10 okt 2015 10:43 #671043

Mee eens: als de spring of lijn de boot af moet stoppen krijgt een lijn met weinig rek grotere krachten te verduren dan een meer rekkende lijn. In theorie krijgt een lijn die helemaal niet rekt (zo'n lijn bestaat niet en wil je ook niet!) bij plotseling afstoppen een oneindige kracht te verwerken (je kikkers dus ook!).

Anyway je kunt het berekenen, maar ik zou op gevoel een lijn pakken. Zo'n 12 mm polyester klinkt goed voor ons soort bootjes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kracht op manouvreerlijn 10 okt 2015 11:28 #671053

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6779
Waterblok schreef :
Rooiedirk. Dat is wat ik vraag, hoe groot is die kracht.
Ik vaar niet vol in een slaphangende niet slippend vastgezette lijn, zo'n kracht is vele malen groter zoals ook bij landvasten die strak komen door golf.

Je rekenwijze heb ik geen verstand van, daarom vraag ik het immers maar ik denk dat het idd best meevalt met de kracht op mijn manouvreerlijn.
Gebruik overigens achter oude schoten als landvast werkt fijn maar nadeel is dat er nul rek in zit.
Tja d'r zijn natuurlijk 3069 :) verschillende situaties. Die 500kg komt van een vuistregel (10kg per pk ). Op een gemiddeld jacht waarschijnlijk een ietsje minder. Maar ik kan zo gauw geen situatie verzinnen waar de kracht in de lijn groter wordt dan de stuwkracht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kracht op manouvreerlijn 10 okt 2015 11:32 #671055

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8483
Afstoppen van een boot geeft een véél grotere kracht als het niet zachtjes gedaan wordt!
Tot het uitrukken van de kikkers toe. En dat gebeurt niet bij 500kg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kracht op manouvreerlijn 10 okt 2015 11:42 #671056

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3039
rooiedirk schreef :
......Maar ik kan zo gauw geen situatie verzinnen waar de kracht in de lijn groter wordt dan de stuwkracht.

Stel dat je het schip op de plek houdt met halve wind en een lijn op de middenbolder onder een hoek van 45 graden: dan is de kracht op de lijn de resultante van stuwkracht en winddruk: groter dus dan de stuwkracht alleen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kracht op manouvreerlijn 10 okt 2015 11:59 #671059

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6779
holrobert schreef :
rooiedirk schreef :
......Maar ik kan zo gauw geen situatie verzinnen waar de kracht in de lijn groter wordt dan de stuwkracht.

Stel dat je het schip op de plek houdt met halve wind en een lijn op de middenbolder onder een hoek van 45 graden: dan is de kracht op de lijn de resultante van stuwkracht en winddruk: groter dus dan de stuwkracht alleen.
+1
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kracht op manouvreerlijn 10 okt 2015 13:12 #671074

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5288
We komen er wel....
De maximale stuwkracht is dus bekend, is in de praktijk minder, vol gas zelden maar soms wel behoorlijk toeren nodig.
De wind druk op de boot is niet bekend maar je kan bij iedere hoek van de lijn wel uitrekenen wanneer het niet meer lukt tegen de wind in te draaien. Groter wordt de kracht nooit!
Als de achterkikker op de zelfde hoogte (lengte) als de schroef zit is de hefboom halve breedte schip.
Benodigde stuwkracht wordt minder als de lijn richting middenbolder aangrijpt.
Dit komt imo omdat de afstand schroef aangrijpingspunt groter wordt.
Voorts zal waar je ook de lijn laat aangrijpen er twee bewegingen plaats vinden, de een is cirkel om de plaats waar de lijn aan de wal vast zit, de ander is de boot die om aangrijpingspunt zal draaien.
Bij die laatste beweging is de winddruk voor en achter aangrijpingspunt van belang en de afstand schroef aangrijpingspunt.
Bij de eerste is met name de hoek van de lijn tov schip van belang.
En dit is dan allemaal bij de manoeuvre vooruit aan een lijn tegen de wind in aan de kant komen.
Laatst bewerkt: 10 okt 2015 13:14 door Waterblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kracht op manouvreerlijn 10 okt 2015 14:28 #671089

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
Totdat je met wind en golven een schok beweging krijgt die een piekbelasting geeft.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kracht op manouvreerlijn 10 okt 2015 15:49 #671103

  • stadjer
  • stadjer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 534
Waar dan een lijn met de nodige rek de hardware aan boord dan weer wat ontlast :D
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kracht op manouvreerlijn 10 okt 2015 16:26 #671108

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3446
Wat heel goed werkt is het plaatsen van zo'n rubber demper in je manouvreerlijn.

Wat de kracht betreft bij "schok" belasting, die is globaal te berekenen met het formuletje,

Kracht = massa * snelheid (in 't kwadraad) / 2 * remweg.

Voorbeeld:

Boot 5 ton (5000 kg), snelheid 1 knoop (0,5 m/sec), remweg 0,8 meter.

Kracht (Newton) = 5000 * 0,5 * 0,5 / 2 * 0,8 = 781 N = 78 kg.

Nu aan een nauwelijks rekkende lijn, remweg 1 cm (een echte schokbelasting dus):

5000 * 0,5 * 0,5 / 2 * 0,01 = 62500 N = 6250 kg
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kracht op manouvreerlijn 11 okt 2015 08:05 #671218

Die 0,8 meter red je echter niet met die rubber dempers hoor. Hooguit een cm of 10..
Ik vindt het trouwens waardeloze dingen want de mijne ( grootste maat) waren na twee jaar uitgescheurd en zwaar door UV aangetast.
Maar dat is bij mijn vaste landvasten en zal bij een manouvreerlijn niet zo'n probleem zijn.
Ik heb nu van die rvs landvastveren en die zijn prima.Moet je wel invetten anders piepen en kraken ze zo.

Ad
Laatst bewerkt: 11 okt 2015 08:07 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kracht op manouvreerlijn 11 okt 2015 08:32 #671221

Die landvastveren kun je ook bij de Welkoop halen voor een tiende van de prijs in de watersportwinkel. Daar heten ze spanveren voor staaldraad

Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Laatst bewerkt: 11 okt 2015 08:33 door bertilbeumer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kracht op manouvreerlijn 11 okt 2015 09:01 #671229

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3446
Yellow Boat schreef :
Die 0,8 meter red je echter niet met die rubber dempers hoor. Hooguit een cm of 10..
Ik vindt het trouwens waardeloze dingen want de mijne ( grootste maat) waren na twee jaar uitgescheurd en zwaar door UV aangetast.
Maar dat is bij mijn vaste landvasten en zal bij een manouvreerlijn niet zo'n probleem zijn.
Ik heb nu van die rvs landvastveren en die zijn prima.Moet je wel invetten anders piepen en kraken ze zo.

Ad
De tip en het rekenvoorbeeld hebben niets met elkaar te maken hoor. :(

Als landvastveer gebruiken? Landvastveren, van welk materiaal ook, zijn zowiezo compleet overbodige atributen.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kracht op manouvreerlijn 11 okt 2015 09:07 #671231

De stuwdruk van een schroef zou ik ook weer niet overschatten: de schroef maalt in de gegeven situatie alleen maar door 'hetzelfde' water omdat je vrijwel stilligt. De stuwdruk is veel groter (dan wellicht 50 kg/pk) wanneer de schroef zijn druk in het water kwijt kan: vaart makend.
Laatst bewerkt: 11 okt 2015 09:08 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kracht op manouvreerlijn 11 okt 2015 10:16 #671253

bertilbeumer schreef :
Die landvastveren kun je ook bij de Welkoop halen voor een tiende van de prijs in de watersportwinkel. Daar heten ze spanveren voor staaldraad


Ook in rvs?
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kracht op manouvreerlijn 11 okt 2015 10:20 #671254

  • stadjer
  • stadjer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 534
zeekraal schreef :
De tip en het rekenvoorbeeld hebben niets met elkaar te maken hoor.

Met een lange lijn haal je die rek dan dus wel, is vaak ergens tussen de 10 en 15% dus 6-8m lijn kan je die rek geven..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kracht op manouvreerlijn 11 okt 2015 10:24 #671255

zeekraal schreef :
Yellow Boat schreef :
Die 0,8 meter red je echter niet met die rubber dempers hoor. Hooguit een cm of 10..
Ik vindt het trouwens waardeloze dingen want de mijne ( grootste maat) waren na twee jaar uitgescheurd en zwaar door UV aangetast.
Maar dat is bij mijn vaste landvasten en zal bij een manouvreerlijn niet zo'n probleem zijn.
Ik heb nu van die rvs landvastveren en die zijn prima.Moet je wel invetten anders piepen en kraken ze zo.

Ad
De tip en het rekenvoorbeeld hebben niets met elkaar te maken hoor. :(

Als landvastveer gebruiken? Landvastveren, van welk materiaal ook, zijn zowiezo compleet overbodige atributen.

Leg dat eens uit?
Ik heb er in ieder geval veel profijt van bij een storm uit zuitwest tot Noord want dan kan het zelfs op het Schildmeer behoorlijk spoken met brekende korte golven . Niet hoger dan 1/2 meter maar wel al bij BF6 brekers.
En heelaas ligt er geen dichte dam voor de haven maar een halfopen houten beschoeiing. :(

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.178 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl