Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Preekstoel versus lekkage

Preekstoel versus lekkage 17 okt 2015 08:19 #673350

  • Edr
  • Edr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 344
In mijn draadje "verbogen preekstoel" had ik deze gedemonteerd om eventueel zelf terug te buigen na een dubieuze aanvaring.
Had een poging gewaagd om het stukje voor stukje terug te buigen. Het is niet simpel, maar denk toch om het aan een vakman over te laten.

Afijn dat als voorgeschiedenis>
Tijdens het demonteren moest de bevestigingsbouten net onder de punt losgeschroefd worden en tot mijn verbazing was/is de multiplexlaag (verstevingslaag neem ik aan) verpulverd en verrot. Dit kan natuurlijk niet binnen de 2-weken voorkomen.

Ben een beetje bezorgd in die zin dat hier boven de rolfok is gemonteerd.
Zou graag jullie bevindingen, advies evt. oplossingen willen vernemen.

Mijn idee, het verrotte gedeelte, ofwel de algehele beplating eraf halen, opnieuw met watervast multiplex of Trespa verlijmen met Sika, twee nieuw gaten boren (voor bevestiging preekstoel).
Is het noodzakelijk om alle onderdelen op de punt te demonteren?
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Preekstoel versus lekkage 17 okt 2015 08:22 #673352

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5288
Vertel eens wat voor boot, materiaal en bouwwijze?

Ik heb een verbogen scepter die in midden knik had gesteund met lijntje van voetrail naar de knik in midden en toen met een lijn van sceptertop naar een blok aan de preekstoel terug naar de schootlier rechtgetrokken.
Je kan dan heerlijk de kracht doseren.
Mar jij bent al een sloopsradium verder.....
Laatst bewerkt: 17 okt 2015 08:30 door Waterblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Preekstoel versus lekkage 17 okt 2015 08:26 #673353

  • Edr
  • Edr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 344
Waterblok schreef :
Vertel eens wat voor boot, materiaal en bouwwijze?

het is een Dehler Varianta 65, 1980 polyester,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Preekstoel versus lekkage 17 okt 2015 08:36 #673355

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5288
Ik edite mijn post en dat kruiste de jouwe.
Als dat rotte hout origineel ingebracht is zal je daar iets aan moeten doen, als dat overal zo zit bv in je dek en in rotte staat heb je een echt probleem.
Zoals ik het lees lijkt het meer dat het naderhand aangebracht is dan kan je gewoon dat stuk vernieuwen natuurlijk en dan met beter materiaal en betere conservering.
Maak je niet te gauw zorgen zo'n boot is ontzettend sterk, zeker een uit die tijd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Preekstoel versus lekkage 17 okt 2015 09:01 #673362

  • Edr
  • Edr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 344
Waterblok schreef :
Ik edite mijn post en dat kruiste de jouwe.
Als dat rotte hout origineel ingebracht is zal je daar iets aan moeten doen, als dat overal zo zit bv in je dek en in rotte staat heb je een echt probleem.
Zoals ik het lees lijkt het meer dat het naderhand aangebracht is dan kan je gewoon dat stuk vernieuwen natuurlijk en dan met beter materiaal en betere conservering.
Maak je niet te gauw zorgen zo'n boot is ontzettend sterk, zeker een uit die tijd.

Dat is een geruststelling, want de eerste gedachte was "gelamineerde polyester" zonder extra versteviging? en hier staat toch een behoorlijke trekkracht op van de rolfok neem ik aan.

Maar wat denk je van de rest zoals ik het omschreven hebt? Alle bevestigingspunten demonteren?
Of toch even voelen hoe het bevestigd is. Ik vermoedt nu ter plekke dat water is doorgesijpeld langs de twee voorste bevestigingspunten van de preekstoel. Bij het demonteren waren de kunststofringen vernieuwd door eigen fabricage rubbers, dus ondeuglijk.
Laatst bewerkt: 17 okt 2015 09:03 door Edr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Preekstoel versus lekkage 17 okt 2015 09:43 #673377

de bevestiging van de voorstag/rolfok zal ongetwijfeld onderdeks met een trekstang o.i.d. aan de boeg vastzitten, dat hangt echt niet aan wat hout en een paar schroeven.

Wel zal overal onder beslag op het dek een stukje hechthout in het dek zitten; als het dek een sandwichconstructie is dan zit er balsahout of kunststof schuim in (vermoedelijk balsa, gezien de leeftijd), en die twee zijn niet sterk genoeg om beslag op vast te zetten. Daarom zit er op die plekken hechthout.
En dat zal overal verrot zijn, want water komt er altijd bij, langs de schroefgaten of anderszins.
Als je dat allemaal wil oplossen moet alle beslag eraf, overal het rotte hechthout eruit, en dan bijvoorbeeld epoxy erin.
Ik zou zeggen, niet aan beginnen, behalve als je nog 20 jaar met de boot wil doen. Wel aanpakken daar waar het gaat lekken.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 17 okt 2015 09:43 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Preekstoel versus lekkage 17 okt 2015 09:52 #673380

Een Varianta heeft (gelukkig?) geen sandwichdek maar er zitten wel op zwaar belaste plaatsen versterkingen ingelamineerd zoals bij de preekstoel (alleen voor want achter was een hekstoel niet standaard).
In dit geval zul je de polyester laag op de versterking moeten verwijderen, bij voorkeur natuurlijk van onderen :ohmy: ,en dan het rotte hout vervangen door een stuk hechthout of WBP multiplex.
Daarna weer afwerken met glasweefsel en epoxy.
Het beste kun je vervolgens de bevestigingsgaten voor de preekstoel ca. 10mm te groot boren, vervolgens geheel opvullen met ingedikte epoxy en daarna precies in het midden de juiste maat boren in de epoxy prop die zo is ontstaan.

Ik heb ookt eenzelfde probleem gehad met mijn Varianta in de 70er jaren en daar heb ik toen de hele driehoek rond de preekstoelbevestiging uit het dek gezaagd en vervangen omdat je er anders vrijwel niet bij kwam.
Maar ja , da's wel een flinke klus.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Preekstoel versus lekkage 17 okt 2015 10:18 #673388

  • Edr
  • Edr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 344
Yellow Boat schreef :
Een Varianta heeft (gelukkig?) geen sandwichdek maar er zitten wel op zwaar belaste plaatsen versterkingen ingelamineerd zoals bij de preekstoel (alleen voor want achter was een hekstoel niet standaard).
In dit geval zul je de polyester laag op de versterking moeten verwijderen, bij voorkeur natuurlijk van onderen :ohmy: ,en dan het rotte hout vervangen door een stuk hechthout of WBP multiplex.
Daarna weer afwerken met glasweefsel en epoxy.
Het beste kun je vervolgens de bevestigingsgaten voor de preekstoel ca. 10mm te groot boren, vervolgens geheel opvullen met ingedikte epoxy en daarna precies in het midden de juiste maat boren in de epoxy prop die zo is ontstaan.

Ik heb ookt eenzelfde probleem gehad met mijn Varianta in de 70er jaren en daar heb ik toen de hele driehoek rond de preekstoelbevestiging uit het dek gezaagd en vervangen omdat je er anders vrijwel niet bij kwam.
Maar ja , da's wel een flinke klus.
Ad

duidelijk.
dat is nogal wat, de punt uitzagen. Maar zoals Baasklusje het zo mooi verwoord met een trekstang o.i.d. komt jou dit bekend voor? Je hebt het uitgezaagd en is daar iets van te zien en hoe ziet de rolfokbevestiging aan de onderzijde eruit?
Uitzagen is voor mij geen optie, tenzij het echt noodzakelijk is.
Mijn plan om te reconstrueren is het volgende: demonteer alle bevestigingen op het puntdek. Rolfok met spanband vastsjorren om de punt.
Onder het dek hoe moeilijk het ook is rotte delen en aanverwanten weghalen en daarna opnieuw een driehoek monteren etc. etc.
Klinkt dit beter?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Preekstoel versus lekkage 17 okt 2015 10:54 #673397

Kan uiteraard ook als je er bij kunt komen.
Anders zal het toch van bovenaf moeten want die rommel laten zitten is vragen om problemen.
Overigens kun je beter de mast eraf halen , uiteraard inclusief rolfok.
Bij een Varianta ook zonder strijkinstallatie niet echt een probleem , zeker niet met zijn tweeën.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Preekstoel versus lekkage 17 okt 2015 10:54 #673398

Edr, je aanpak klinkt mij goed in de oren. Volgens mij is met een Fein multimaster oid het van onder af wegzagen wel te doen.

Een trekstang kan ik mij niet herinneren. Misschien niet nodig bij zo'n klein en licht bootje...?

Verder met Ad eens vwb de mast.
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Laatst bewerkt: 17 okt 2015 11:44 door captain koek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Preekstoel versus lekkage 17 okt 2015 11:10 #673403

Een Varianta heeft geen trekstang.
Is ook niet nodig omdat de voorstag vrijwel helemaal aan de boeg aangrijpt.
Maar juist daarom zou ik de hele versterking eruit halen en de hele driehoek tot aan de klamp van onderaf of bovenaf nieuw opbouwen.
Ad

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Preekstoel versus lekkage 17 okt 2015 11:14 #673404

  • Edr
  • Edr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 344
Ad & Captain,

lijkt mij duidelijk.
Boot blijft in het water, laat de mast staand, genoeg ruimte, voorstag met band toch om de punt, voldoende grip om vast te sjorren. Scheelt een gedoe met mast strijken etc.etc. Zolang het droog blijft schrapen en verwijderen van rotte plekken, zodat voorbereidend werk klaar is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Preekstoel versus lekkage 17 okt 2015 11:15 #673405

captain koek schreef :

Een trekstang kan ik mij niet herinneren. Misschien niet nodig bij zo'n klein en licht bootje...?
Yellow Boat schreef :
Een Varianta heeft geen trekstang.

van de CD met van de Stadt ontwerpen, een tekening van ontwerp nr 165, de Varianta.
Zie de trekstang.


"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 17 okt 2015 11:21 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Preekstoel versus lekkage 17 okt 2015 11:18 #673406

Dat moet je wel voorlopig niet doen want met epoxy aan de gang beneden de 15 graden kan wel maar geeft geen optimaal resultaat vrees ik.En dat is op die plek echt wel nodig.
Bovendien krijg je de zaak niet echt droog.
Wachten dus tot minstens april .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Preekstoel versus lekkage 17 okt 2015 11:19 #673407

  • Edr
  • Edr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 344
Ad,

iets anders, ik zie dat de rolfok rechtstreeks is gekoppeld aan het dekbeslag, bij mij moet ik min. 80 a 100 mm overbruggen.
Dit kan afgesteld worden dmv. mijn mast rechter te stellen en de achterwant bijstellen?
(dit even tussendoor dit draadje))


Yellow Boat schreef :
Een Varianta heeft geen trekstang.
Is ook niet nodig omdat de voorstag vrijwel helemaal aan de boeg aangrijpt.
Maar juist daarom zou ik de hele versterking eruit halen en de hele driehoek tot aan de klamp van onderaf of bovenaf nieuw opbouwen.
Ad

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Preekstoel versus lekkage 17 okt 2015 11:35 #673408

  • Edr
  • Edr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 344
Baasklusje schreef :
captain koek schreef :

Een trekstang kan ik mij niet herinneren. Misschien niet nodig bij zo'n klein en licht bootje...?
Yellow Boat schreef :
Een Varianta heeft geen trekstang.

van de CD met van de Stadt ontwerpen, een tekening van ontwerp nr 165, de Varianta.
Zie de trekstang.



aha . . . ik vermoedt dat het om bepaalde typen gaat, ik lees . . . een CD van de Stadt ontwerpen, staat er ook de Varianta65 in? Want hier kun je zien of het wel of niet aanwezig is. Zou mooi zijn om een illustratie exemplaar te bemachtigen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Preekstoel versus lekkage 17 okt 2015 11:42 #673410

Een varianta met vaste/ bulbkiel, das bijzonder! Zo zijn ze vlgs mij alleen niet gebouwd door dehler.
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Preekstoel versus lekkage 17 okt 2015 11:46 #673411

Er staan 3 tekeningen van de Varianta 65 op, als je je emailadres even in een PB stuurt dan mail ik ze naar je.

Dat Dehler ze misschien anders heeft gebouwd lijkt me niet zo waarschijnlijk, in ieder geval niet op belangrijke details als een trekstang onder de voorstag. Dat zou ook niet lang goed gaan; dan komt het dek omhoog....
Een wat goedkopere kiel (even zwaar maar dikker) zou wel kunnen natuurlijk, elke werf zoekt goedkopere oplossingen.

Er is ook nog de Varianta '72, met kiel-midzwaard, op de CD. Die is 6.30m lang.....
De boven geposte is van 1967.
Zoals met veel van de Stadt-ontwerpen, steeds weer nieuwe varianties....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 17 okt 2015 12:03 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Preekstoel versus lekkage 17 okt 2015 12:06 #673415

Die van 6.30 meter heeft een dop op de neus met de voorstag daaraan, dus weer NIET zoals op de foto van Yellow....



hetzelfde ontwerp komt ook voor als Sunbeam 22, voor de Oostenrijkse werf.....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 17 okt 2015 12:14 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Preekstoel versus lekkage 17 okt 2015 12:17 #673416

Varianta's hebben absoluut geen trekstang aan de voorstag ( en ook nergens anders).
Ik heb er bijna 25 jaar mee gevaren dus ik zou het moeten weten.
Overigens hebben ook de Leisures geen van allen trekstangen.
En ik had een van de laatste "oer" Varianta's , een K3.
Maar omat de Varianta in Duitsland ook een eenheidsklasse is al daar ook bij de nieuwere types niets aan veranderd zijn.
Overigene lijkt dat v.d. Stadt ontwerp no. 165 in de verste verte niet op een Varianta , zeker niet op de allereerste .
Roer anders , geen scheg , andere Kiel, alle Varianta's hebben een kiel met midzwaard , andere dekopbouw , andere kuipvorm ,de oervarianta had zelfs geen zelflozende kuip , die heb ik er later zelf ingebouwd.
Enige wat hetzelfde is ( alleen bij de oervarianta) is de kajuitingang maar dat hadden meer v.d.Stadt ontwerpen.
Hier de originele brochure van de eerste twee versies van de Varianta zoals die door v.d.Stadt samen met Willy Dehler zijn ontweorpen.
www.varianta24.de/K3-K4-Prospekt.pdf
Hieronder een plaatje.
Kun je meteen zien waar de naam "Varianta"vandaan komt.
Je kon in principe het kajuitdak eraf halen en dan had je een open boot die een beetje op de Randmeer leek.Variabel dus ;)
Ook dat heb ik later aangepast door het dak aan de romp vast te lamineren.
Ad
Ps, Die gegoten aluminium dop op de neus kwam pas bij de K4 die kort na de K3 geintroduceerd werd maar beide zijn een aantal jaren gebouwd.Is trouwens nog staads te koop:
www.marina-team.de/ersatzteile.php?site=VARIANTA (zie laatste plaatje.


Voor de K3 en K4

Voor de Varianta 65
Laatst bewerkt: 17 okt 2015 12:49 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Preekstoel versus lekkage 17 okt 2015 12:28 #673418

Hmmmm.... Ik vrees toch dat er wat slordigheden in het boek zijn geslopen.

BK, zou je de tekeningen ook naar mij willen mailen? Thanks!
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Preekstoel versus lekkage 17 okt 2015 12:43 #673420

Net als op de website.
www.stadtdesign.com/pages/list_of_all_designs
Want weliswaar stamt het design van de oer Varianta uit 1965 maar de foto die daar bij Varianta staat
is een veel latere versie ( met dezelfde romp trouwens net als alle Varianta's).Er zijn minstens vier verschillende opbouwen geweest.
Maar ja , in die tijd was v.d. Stadt nog geen groot ontwerpbureau.
Ad

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Preekstoel versus lekkage 17 okt 2015 13:45 #673428

de tekeningen zijn ook allemaal van verschillende jaren.
Van de Varianta is het Dekplan van 1972, de inrichting van 1977 en het zeilplan van 1965...
Allemaal behorend bij hetzelfde ontwerpnr....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Preekstoel versus lekkage 17 okt 2015 14:10 #673433

Baasklusje schreef :
de tekeningen zijn ook allemaal van verschillende jaren.
Van de Varianta is het Dekplan van 1972, de inrichting van 1977 en het zeilplan van 1965...
Allemaal behorend bij hetzelfde ontwerpnr....

Niet zo raar want zeilplan en romp incl. kiel en roer zijn bij alle uitvoeringen hetzelfde gebleven.
Anders zouden ze in Duitsland ook niet onder dezelfde eenheidsklasse kunnen vallen.
www.varianta.org/
Jammergenoeg zijn ze kennelijk bezig aan een nieuwe website want de Varianta.org website bestaat al heel lang.
de.wikipedia.org/wiki/Varianta ( dat verschil in lengte van de latere type kwam doordat ze met de opbouw ook de romp waar deze aansluit op de romp wat hoger hebben opgetrokken).
Ad
Laatst bewerkt: 17 okt 2015 14:18 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Preekstoel versus lekkage 17 okt 2015 15:53 #673455

  • Edr
  • Edr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 344
beste mensen,

ik ben jullie in de discussie even kwijt.
zoals de tekening het laat zien, zo ziet mijn Varianta er ook uit, geen bulbkiel maar een ophaalkiel.
Geen rechtstreekse koppeling op de aluminium boegkop, maar op de puntdek vlak achter de aluminiumkop.
Geen ronde kajuitdeur, maar rechte deurtjes. Grote verschillen en miscommunicatie en misverstanden, maar . . . we komen eruit.
Wat mij betreft sluiten we deze topic,

Zie ook de illustraties.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.180 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl