mjanssen schreef :
Bedankt voor jullie input!
Gezien de kosten is zo'n rvs platenwisselaar wel interessant.
Toch vraag ik mij af of ik de bowman niet alsnog kan gebruiken. Het is een mooi ding, en past perfect.
De corrosie is wellicht opgetreden omdat er gewoon water in gebruikt is.
Als ik koelvloeistof gebruik is er miss al minder kans op galvanische corrosie.
Als ik nu het reservoir gedeelte in het cv circuit zet met aan beide koppelingen een gaasfilter (iemand een suggestie?) Dan zal met de tijd het gaas wat vervuilen afhankelijk van het corrosie probleem als het al optreed in koelvloeistof. Eventueel pas ik nog een zink anode toe?
Dan laat ik door het rvs buizenelement de motor koelvloeistof stromen zodat deze betrouwbaar blijft.
Koelvloeistof voorkomt gegarandeerd niet galvanische corrosie , alleen zaken als roest oftewel oxidatie ( en dat is echt wat heel anders dan galvanische corrosie).
Immers , ook koelvloeistof is echt wel electrisch een geleidende vloeistof .
Overigens , zou de oilekant van die Bowman ww ( want vrijwel zeker gaat het om een oliekoeler)
worden aangesloten op water zou er ook galvanische corrosie optreden met gewoon water. Immers , alleen aan de oliekant zitten die verschillende metalen, niet aan de "door de pijpen pijpen"kant.
En @ mjanssen;
Wanneer die warmtewisselaars electrisch met de motor verbonden zijn inderdaad wel, niet als de verbinding met slangen is gedaan en de ww's niet aan de motor zijn vastgebout. . Alleen zit er in dat geval een anode in de motor ingebouwd die je dan ook regelmatig moet vervangen.
Misschien maakt deze presentatie e.e.a wat duidelijker?
Ad