Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Bowman warmtewisselaar nog te redden?

Bowman warmtewisselaar nog te redden? 18 jan 2016 17:43 #698146

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Hoi allemaal,

Tweedehands een warmtewisselaar aangeschaft welke ik in het motor koelcircuit wil plaatsen.
Op het secondaire deel komen dan boiler en radiator.
Op het eerste gezicht een knap ding. Er staat 890 MD op het type plaatje. Geen idee waar dit voor staat, ook zoeken levert niets op maar de wisselaar heeft heel veel weg van een bowman oliekoeler.



Nu heb ik deze uit elkaar gehaald en blijkt dat de alles goed is behalve de schotjes waar de pijpenbundel door bij elkaar worden gehouden helemaal gaar zijn.
De pijpjes zelf lijken van rvs, het huis is van aluminium.
Nu geven deze plaatjes/schijfjes nogal een rommel en ik vrees dat dit de wisselaar onbruikbaar maakt omdat al die stukjes tzt in het systeem komen.
Is er misschien toch nog wat van te maken?





Groeten!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bowman warmtewisselaar nog te redden? 18 jan 2016 17:54 #698149

RVS pijpen in een aluminium mantel is ook een beetje raar vanwege de galvanische corrosie die je zeker krijgen zult , tenzij... dit inderdaad een oliekoeler is en de olie om de pijpen hoort te gaan.Immers , in olie krijg je geen galvanische corrosie maar wel in water.
Als deze warmtewiselaar al eens gebruikt is voor water aan beide zijden is het niet zo vreemd dat de schotjes in verregaande staat van ontbinding zijn.
Ik vrees dat er weinig aan te doen valt want om de schotjes te vervangen zou je aan een kant de pijpenplaat van de bundel moeten halen en dat is geen simpele klus.
Overigens zou je deze warmtewisslaar eigenlijk toch niet voor jouw doel moeten gaan gebruiken , juist vanwege de galvanische corrosie die in dit geval waarschijnlijk ook niet echt met een anode is te voorkomen vanwege het uitgebreide contact van de pijpen met de schotjes.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bowman warmtewisselaar nog te redden? 18 jan 2016 17:55 #698150

Je kunt ze professioneel laten schoonmaken, dan heb je dat probleem niet meer. Maar de kosten daarvan zijn het denk ik niet waard. Een nieuwe is mogelijk goedkoper. Duur zijn ze overigens niet.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bowman warmtewisselaar nog te redden? 18 jan 2016 19:57 #698180

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
Mjanssen,
Als je die pijpenbundel in een bun overboord hangt zijn die keerschotjes niet meer belangrijk. Ik heb al 35 jaar een oude smeerolie koeler, ook met van die tussenschotjes, maar dan van gewoon staal, overboord in een bun hangen voor het terugkoelen van motorkoelwater en dat werkt perfect. De schotjes zijn er bijna helemaal tussen uit gerot, maar in mijn situatie heb ik ze liever vandaag nog helemaal weg. De koperen pijpjes is niets aan te zien. Maar ik denk dat je jouw koeler voor een zeilschip echt weer in een huis wilt gebruiken, en dan voor koelwater/koelwater en dat heeft weinig kans van slagen. Jammer, maar met een nieuwe heb je ook de keuze uit de juiste materialen.

Vr.groet, peter
Laatst bewerkt: 18 jan 2016 20:00 door Petervdw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bowman warmtewisselaar nog te redden? 18 jan 2016 20:30 #698200

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Helaas, Ik kan m gelukkig nog terug brengen.

Is een ideale wisselaar in deze toepassing van koper?
Mocht iemand nog een tip wat betreft een goedkope wisselaar voor koelvloeistof hebben dan hoor ik dat graag.

Bedankt voor jullie input!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bowman warmtewisselaar nog te redden? 18 jan 2016 21:01 #698229

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
Mjanssen,
De keuze van het koelermateriaal hangt helemaal af van de vloeistoffen die er doorheen en omheen gaan. Zodra je met zeewater te maken hebt is alleen brons een optie. Pijpjes als ik me goed herinner uit een vorig leven van silumin. Voor grote koelers de deksels van dik gietijzer. Maar vroeg of laat........... Kwestie van economie.
Wisselaars voor zoetwater/koelmiddel houden het ook van gewoon staal lang vol, maar beter kun je iets kiezen van RVS, maar dan zonder andere materialen erbij. Zeker geen aluminium.

Vr.groet, peter
Laatst bewerkt: 18 jan 2016 21:35 door Petervdw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bowman warmtewisselaar nog te redden? 18 jan 2016 21:09 #698234

  • Waterman
  • Waterman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1734
Mijn ervaring met een industriële water-luchtkoeler, gekoeld met "buitenwater" van een kanaal in een grote stad in Nedederland, is dat de "nieuwe" koeler van een speciaal geselecteerde RVS ongeveer de halve levensduur had van de "oude" koeler van brons....
Zeilen: alle stress waait uit mijn hoofd 8-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bowman warmtewisselaar nog te redden? 18 jan 2016 21:58 #698264

In jouw geval is het koelwater-koelwater. Ik zou me in dan niet te veel zorgen maken om het materiaal. Ik gebruik zelf staal voor dezelfde functie die jij in gedachten hebt.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 18 jan 2016 21:58 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bowman warmtewisselaar nog te redden? 18 jan 2016 22:19 #698268

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7658
Heeft iemand al ooit deze dingen in werkelijkheid gezien.
Kuntstof warmtewisselaars : polycoil

Lijkt dat het echt mogelijk is :art. Techniek en wetenschap.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 18 jan 2016 23:10 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bowman warmtewisselaar nog te redden? 18 jan 2016 23:23 #698271

Ga even bij de plaatselijke loodgieter langs en vraag of hij een kunststof plattenwisselaar uit een oude cv ketel voor je heeft,Vaillant heeft die dingen heel lang gebruikt.
Er zij er ook van rvs,vraag of je even door de oude ketels mag neuzen meestal is er wel iets te vinden.
En als je dat doet zaag dan ook de aansluitpijpjes er mee af dan heb je gelijk de juiste maat koppelingen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bowman warmtewisselaar nog te redden? 19 jan 2016 08:25 #698281

Zoiets dus: www.warmteservice.nl/Verwarmin...Platenwisselaar/c/90
Veel betere warmteoverdracht dan een pijpenwisselaar. Wel alleen gebruiken met koelvloeistof , dus beter geen vervuilend buitenwater want ze zijn slecht tot helemaal niet te reinigen.
Ad
Laatst bewerkt: 19 jan 2016 08:26 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bowman warmtewisselaar nog te redden? 19 jan 2016 15:28 #698353

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Yellow Boat schreef :
Zoiets dus: www.warmteservice.nl/Verwarmin...Platenwisselaar/c/90
Veel betere warmteoverdracht dan een pijpenwisselaar. Wel alleen gebruiken met koelvloeistof , dus beter geen vervuilend buitenwater want ze zijn slecht tot helemaal niet te reinigen.
Ad

Die wisselaars van RVS ben ik vaker tegengekomen. Veel goedkoper dan zo'n Bowman nieuw (ca 350 euro).

Zijn deze goed toe te passen in het motor en cv circuit? Beide zijn gevuld met koelvloeistof...
Geeft het rvs geen problemen met minder edele metalen in het circuit van de motor?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bowman warmtewisselaar nog te redden? 19 jan 2016 15:32 #698357

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Erikdejong schreef :
In jouw geval is het koelwater-koelwater. Ik zou me in dan niet te veel zorgen maken om het materiaal. Ik gebruik zelf staal voor dezelfde functie die jij in gedachten hebt.

Deze heb jij begrijp ik?

www.suremarineservice.com/W001-225K.aspx

Ik heb gezocht, maar deze zijn niet hier in NL verkrijgbaar. Je vertelde dat je hier twee van in serie hebt staan? Waarom is dat? En niet daarvoor in de plaats één grotere?

Groeten!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bowman warmtewisselaar nog te redden? 19 jan 2016 17:14 #698378

mjanssen schreef :
Yellow Boat schreef :
Zoiets dus: www.warmteservice.nl/Verwarmin...Platenwisselaar/c/90
Veel betere warmteoverdracht dan een pijpenwisselaar. Wel alleen gebruiken met koelvloeistof , dus beter geen vervuilend buitenwater want ze zijn slecht tot helemaal niet te reinigen.
Ad

Die wisselaars van RVS ben ik vaker tegengekomen. Veel goedkoper dan zo'n Bowman nieuw (ca 350 euro).

Zijn deze goed toe te passen in het motor en cv circuit? Beide zijn gevuld met koelvloeistof...
Geeft het rvs geen problemen met minder edele metalen in het circuit van de motor?

Nee , zolang je er maar voor zorgt dat er geen elecrisch geleidende verbinding is tussen de warmtewisselaar en minder edele metalen van de motor en/of andere onderdelen.
Zonder een electrisch geleidende verbiding tussen twee verschillende metalen kan er geen galvanische corrosie optreden .
Daarvoor is zowel een geleidende verbinding tussen de metalen als een geleidende vloeistof nodig.
Dus aansluiten met slangen en niet aan de motor bevestigen.
V.w.b. de geschiktheid zul je erachter moeten komen voor welke doorstroomsnelheden en bijbehorende drukvallen de betreffende warmtewisselaar is bedoeld.
De eerste moet groot genoeg zijn om een goede warmteoverdrachtscoëfficient te realiseren , de tweede laag genoeg om de opbrengst van de pomp te kunnen realiseren.
Met die getallen kun je dan uitrekenen/laten uitrekenen hoeveel KW die warmtewisselaar kan doen.

Overigens , die voor warmwatervoorziening in een CV ketel zullen i.h.a. zijn bedoeld voor 5-15 liter doorstroom per minuut.Meer komt er immers nooit uit een warmwater kraan.

Ad
Laatst bewerkt: 19 jan 2016 17:16 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bowman warmtewisselaar nog te redden? 19 jan 2016 17:23 #698381

precies die bedoelde ik.
Vaak staat het vermogen op de wisselaar aangegeven.
Als je geen haast hebt wil ik wel bij ons kijken wat er binnenkomt aan oude ketels.
Moet je wel even komen ophalen ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bowman warmtewisselaar nog te redden? 20 jan 2016 09:37 #698539

Vermogen zal toch gauw zo'n 20 KW zijn , voor 5 liter warm water per minuut van 50 graden heb je al ca. 15 KW nodig .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bowman warmtewisselaar nog te redden? 20 jan 2016 23:35 #698823

mjanssen schreef : Die ik heb zijn een maatje kleiner, ongeveer de halve lengte. gekocht voor iets van 7 tientjes.
Ik heb gezocht, maar deze zijn niet hier in NL verkrijgbaar. Je vertelde dat je hier twee van in serie hebt staan? Waarom is dat? En niet daarvoor in de plaats één grotere?

Groeten!
Ik dacht je ze bij Alpha kunt bestellen, maar dat kan inmiddels veranderd zijn. Vetus heeft ze ook wel, maar die waren altijd erg duur.

Ik heb twe kortere in serie staan omdat ik ze aan de wand in de motorkamoer heb hangen, daar had ik maar beperkte lengte beschikbaar. Ik heb er dus twee naast elkaar hangen. Iets minder efficient, en iets meer kans op lekkage ivm meer aansluitingen. Maar ik had niet veel keuze mogelijkheden waar ik het kwijt kon.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bowman warmtewisselaar nog te redden? 21 jan 2016 11:51 #698947

Platenwarmtewisselaars van CV ketels hebben een CV zijde en een tapwaterzijde. Als je er een sloopt, laat dan het koelwater door de CV zijde stromen en zet er een grof filter voor.

Die kunstststof wisselaars zijn idd al in toepassing :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bowman warmtewisselaar nog te redden? 21 jan 2016 13:21 #698982

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Bedankt voor jullie input!

Gezien de kosten is zo'n rvs platenwisselaar wel interessant.

Toch vraag ik mij af of ik de bowman niet alsnog kan gebruiken. Het is een mooi ding, en past perfect.
De corrosie is wellicht opgetreden omdat er gewoon water in gebruikt is.
Als ik koelvloeistof gebruik is er miss al minder kans op galvanische corrosie.

Als ik nu het reservoir gedeelte in het cv circuit zet met aan beide koppelingen een gaasfilter (iemand een suggestie?) Dan zal met de tijd het gaas wat vervuilen afhankelijk van het corrosie probleem als het al optreed in koelvloeistof. Eventueel pas ik nog een zink anode toe?
Dan laat ik door het rvs buizenelement de motor koelvloeistof stromen zodat deze betrouwbaar blijft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bowman warmtewisselaar nog te redden? 21 jan 2016 13:21 #698983

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
In de boiler discussie op dit forum gaat het over galvanische corrosie door verbinding van metalen door de koelvloeistof. Is dit niet van toepassing bij het interne koelsysteem van een diesel met twee warmtewisselaars van verschillende metalen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bowman warmtewisselaar nog te redden? 21 jan 2016 15:18 #698996

mjanssen schreef :
Bedankt voor jullie input!

Gezien de kosten is zo'n rvs platenwisselaar wel interessant.

Toch vraag ik mij af of ik de bowman niet alsnog kan gebruiken. Het is een mooi ding, en past perfect.
De corrosie is wellicht opgetreden omdat er gewoon water in gebruikt is.
Als ik koelvloeistof gebruik is er miss al minder kans op galvanische corrosie.

Als ik nu het reservoir gedeelte in het cv circuit zet met aan beide koppelingen een gaasfilter (iemand een suggestie?) Dan zal met de tijd het gaas wat vervuilen afhankelijk van het corrosie probleem als het al optreed in koelvloeistof. Eventueel pas ik nog een zink anode toe?
Dan laat ik door het rvs buizenelement de motor koelvloeistof stromen zodat deze betrouwbaar blijft.

Koelvloeistof voorkomt gegarandeerd niet galvanische corrosie , alleen zaken als roest oftewel oxidatie ( en dat is echt wat heel anders dan galvanische corrosie).
Immers , ook koelvloeistof is echt wel electrisch een geleidende vloeistof .
Overigens , zou de oilekant van die Bowman ww ( want vrijwel zeker gaat het om een oliekoeler)
worden aangesloten op water zou er ook galvanische corrosie optreden met gewoon water. Immers , alleen aan de oliekant zitten die verschillende metalen, niet aan de "door de pijpen pijpen"kant.

En @ mjanssen;
Wanneer die warmtewisselaars electrisch met de motor verbonden zijn inderdaad wel, niet als de verbinding met slangen is gedaan en de ww's niet aan de motor zijn vastgebout. . Alleen zit er in dat geval een anode in de motor ingebouwd die je dan ook regelmatig moet vervangen.
Misschien maakt deze presentatie e.e.a wat duidelijker?

Bijlage:

Bestandsnaam: Galvanicco...on-2.pdf
Bestandsgrootte:210 KB

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bowman warmtewisselaar nog te redden? 21 jan 2016 22:08 #699124

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Beste Ad,

Het is mij duidelijk, bedankt!
Ik twijfel nog of ik de wisselaar wel/niet ga toepassen. Deze heb ik inmiddels goed schoon gekregen.
Bij gebruik in het cv systeem met koelvloeistof en een anode wordt er misschien weinig/geen corrosie meer gevormd met vervuiling van het hele systeem tot gevolg.
De platen hebben gefungeerd als anode, en deze taak laat ik dan door een andere anode overnemen...
Voor de sterkte of betrouwbaarheid of ik het niet te laten want alles is verder goed.
De vraag is alleen of het systeem toch niet gaat vervuilen met misschien een defecte (dure!) pomp tot gevolg...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.162 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl