Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Wat maken die paar kilo's nou uit?

Wat maken die paar kilo's nou uit? 30 jan 2016 10:22 #701246

Sunday schreef :
Bij mij gaat elk jaar de stofkam door ALLES aan boord. Alles van gewicht wordt beoordeeld.

zelfs de juspan?????

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat maken die paar kilo's nou uit? 30 jan 2016 11:08 #701260

  • msas
  • msas's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 438
Big Time schreef :
De hoeveelheid gewicht maakt uit, de positie er van veel meer. Dus als je gewicht toevoegt dan zo veel mogelijk rond de kiel, of iets ruimer omschreven: tussen de mast en het achterste kajuitschot.

Het allerbelangrijkste is dat je de uiteinden van de boot zo licht mogelijk houdt. Dat levert veel extra zeilcomfort, dus:
- geen stalen anker op een uitstekend ankerbeslag maar een aluminium fortress met loodlijn in de bak
- bij voorkeur een wegneembaar ankerbeslag
- watertank onder de bank en niet in de punt (en zo mogelijk natuurlijk)
- vouwfietsen en andere toermeuk alleen aan boord tijdens vakanties
- dieseltank maximaal half vol
- gereedschapskist onder de bank of zo ver mogelijk naar voren in de bakskist
- accu's op de kiel, onder de bank of vlak voor het motorblok
- dieseltank zo veel mogelijk richting kiel
- zo min mogelijk schijnveiligheidsmeuk, buitenboordmoteren, radarpalen etc. op de achterpreekstoel
- en tot slot: radardome in de mast is natuurlijk ook uit den boze.

Tot slot verbaas ik me regelmatig over boten die zijn uitgerust met de duurste North laminaten maar die rustig een 30 kg anker met ketting voorloop op een ver uitstekend ankerbeslag voeren. Vooral als het het gaat om een boot met weinig volume in de boeg dan is het nadelige effect op trim en zeilgedrag groot, ook als een 40-voeter betreft.

Oeps, ik zondig tegen best wel wat punten in bovenstaande lijst;
- 20kg Rocna helemaal voorop op een 36-voeter
- ruim 50 meter ankerketting (wel teruggegaan van 10 naar 8mm, dat wel :huh: )
- ankerbeslag is zeker niet zomaar wegneembaar
- 1 watertank linksachter onder het bed in de achterhut
- 1 watertank voorin, redelijk dicht bij de punt
- Allerlei toermeuk is standaard aanwezig in o.a. bakskisten (b.v. 37kg voor dinghy)
- 5pk bbm op hekstoel gemonteerd
- accu's staan recht achter de motor
- dieseltank houd ik graag vol
- diverse (schijn)veiligheidsmeuk is links en rechts aanwezig
- er komt de komende maand nog een 'fraaie' rvs-beugel voor zonnepanelen achterop :blush:
Gelukkig heb ik geen radar of vouwfietsen aan boord, dus dat scheelt dan maar zullen we zeggen :unsure:

Nou ja, ik hoef niet uit te leggen dat we iets andere aspiraties hebben met onze boot dan Big Time ;)

Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat maken die paar kilo's nou uit? 30 jan 2016 11:09 #701262

  • msas
  • msas's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 438
Maar een jus-pan is niet aanwezig op onze boot, dus dat scheelt zomaar weer een 2kg.

Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat maken die paar kilo's nou uit? 30 jan 2016 12:58 #701292

De hoeveelheid aan zwaar spul (accu's, tanks, ankers) die je in de kajuit kunt bergen is natuurlijk eindig.

Zijn er mensen die voorbeelden kunnen geven hoe ze hun boot verbouwd hebben hiervoor?

Op Nachtvlinder heb ik bv de >100 ltr watertank uit de voorpunt gehaald en 2x35 ltr onafhankelijk vulbare en omschakelbare epoxy tanks gemaakt, zo'n 75 cm naar achteren. Anker + ketting daarbij onder SB kajuitbank.

Hoe ver gaan jullie hiermee? Je wilt je eten natuurlijk niet naar de (lege) ankerbak moeten verhuizen ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat maken die paar kilo's nou uit? 30 jan 2016 13:04 #701295

en heb je verschil gemerkt, maarten?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat maken die paar kilo's nou uit? 30 jan 2016 13:56 #701304

Ze stampt duidelijk minder dan voorheen, vul voor een weekend nu maar 1 tank. Heb niet gemeten. Buiten dat is er (zeker voor zo'n romp met veel volume in het midden) geen reden dat het niet goed zou zijn (maar dat wist je al)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat maken die paar kilo's nou uit? 30 jan 2016 14:26 #701315

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15799
Mooie reacties allemaal!

Ik ben deftig op zoek naar de balans tussen wedstrijdzeilen en genieten van het toeren of vakantie. De aanpassingen die gedaan zijn aan de kajuit de afgelopen 3 jaar hebben vooral met het laatste te maken gehad. Comfort inbouwen, met dien verstande dat een goed werkend interieur ook tijdens de wedstrijden zich uitbetaald. Hierbij probeer ik zoveel mogelijk combinaties te maken die dubbel inzetbaar zijn.
Zo is de originele eettafel vervangen voor eentje waavan de bladen aan twee zijden naar beneden kunnen, zodat ze tijdens het wedstrijdzeilen niet in de weg zitten. Het bb blad is weer in twee delen, zodat de navigatielaptop een plekje heeft, zonder de bewegingsvrijheid in de kajuit meteen te halveren.
De originele navigatietafel is verwijdert (was een onding). Dat doen we nu dus aan de kajuittafel, met een instrumentenconsole aan de mastondersteuning. Die had lichter gekund, maar biedt ruimte aan gps, navtex, repeaterscherm, autoradio en marifoon. Uit het zicht nog de ais en splitter.

Ik heb bijvoorbeeld de 100 ltr waterzak verwijdert, voor een 35ltr rvs tankje en de dieseltank is van 60 naar 25 ltr gegaan. Wel een gasbun ingebouwd en zo verder. Waar ik goed op probeer te letten is niet allerlei zooi aan boord te houden. Tijdens het klussen sjouw ik heel aan materiaal naar binnen. Ik leer me zelf aan dat na gedane zaken ook weer naar huis te sjouwen. Dat werkt wel aardig.

Ik heb tijdens het timmeren wel geprobeerd om op het gewicht te letten, en dus de vandiktebank weer eens afgestoft. Maar om wille van stevigheid blijft het beperkt wat je daar mee bereikt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat maken die paar kilo's nou uit? 30 jan 2016 14:50 #701317

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12597
Ik heb resoluut besloten om aan geen enkele wedstrijd meer mee te doen!
Als zelfs m'n juspan niet meer mee mag... :(
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat maken die paar kilo's nou uit? 30 jan 2016 15:06 #701325

  • jabe
  • jabe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 170
Ik drink niet (althans geen alcohol) tijdens het varen, maar mag graag in de haven werken aan het verminderen van het gewicht van lading aan boord. " Pak je er nou nog 1" ? Ja, liever niet, maar jij wilt morgen toch ook op tijd aankomen... :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat maken die paar kilo's nou uit? 30 jan 2016 16:42 #701355

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3209
al dat gewicht scheelt niet veel, maar als ik in de uitslag van wedstrijden naar het tijdsverschil kijk dan scheelt dat nog veel minder.

voor een wedstrijd gaat bij voorkeur alles van boord wat we niet gebruiken: gasfles, reservebenzine, anker, watertank leeg, biertjes voor na de wedstrijd, etc. Je hebt zo een havenkar vol.Ik word wel eens uitgelachen, dat dan weer wel.

Mijn eerste wedstrijd ooit op eigen kiel was met een kolibri 560. tentje op de wal gezet en alles wat niet spijkervast zat in de tent. Volle keukenkist, vloerdelen, kussens... Weinig wind, komen we onder spi richting een eiland; toch maar er bovenlangs. Moesten we een stukje reachen. Het volgende moment gingen we 7 knoop! Kolibri in plané.

Ooit bij de ketelcup het anker én de buitenboordmotor op de steiger laten liggen.
Borgring weg, grootschoot schiet los, stuurman grijpt hem, let niet op, gijp, spi om het voorstag en dat bij een goeie vier bft. Gelukkig is het ketelmeer lang bij westenwind maar het duurde wel even voor de boel weer onder controle was.

Gr Rob
Laatst bewerkt: 30 jan 2016 16:43 door roblisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat maken die paar kilo's nou uit? 30 jan 2016 18:40 #701386

Nachtvlinder schreef :
Zijn er mensen die voorbeelden kunnen geven hoe ze hun boot verbouwd hebben hiervoor?

Op Nachtvlinder heb ik bv de >100 ltr watertank uit de voorpunt gehaald en 2x35 ltr onafhankelijk vulbare en omschakelbare epoxy tanks gemaakt, zo'n 75 cm naar achteren. Anker + ketting daarbij onder SB kajuitbank.

Hoe ver gaan jullie hiermee? Je wilt je eten natuurlijk niet naar de (lege) ankerbak moeten verhuizen ;)
Ik ben goed bekend met de effecten van gewicht in de uiteinden. Wat veel zeilers zich niet realiseren is dat dit hetzelfde werkt met gewichtsverdeling in de breedte. Een boot die veel gewicht in de zij heeft rolt veel meer op een voordewinds rak ;)

Ik heb mijn huidige boot niet verbouwd voor het juiste effect, maar gebouwd met bovengenoemde regels zo goed mogelijk volgend. Helaas heb je voor poolexpedities een hoop spullen aanboord. Afgelopen voorjaar, net voor vertrek, was mijn boot ruim 9 ton zwaarder dan haar leeggewicht.

Je wilt het gewicht niet in het midden van je boot, maar rond het draaipunt van je boot. Voor de meeste boten ligt dit zo ongeveer 3 tot 7% van de waterlijn lengte achter het midden, boten met een brede spiegel iets verder naar achteren.

Wat voorbeelden van hoever ik ben gegaan:

Verreweg het zwaarste onderdeel aanboord is de kiel. Ik heb de boot zo ontworpen dat het zwaartepunt daarvan recht onder het draaipunt van de boot terecht gekomen is. Dat heeft me er gelijk toe gedwongen om voor en jusite balans de mast ook op die plek te zetten. Dit is verder naar achteren dan wat je meestal op boten ziet, maar het verschil is enorm! (Het is alleen slecht voor je handicap, dus daarom doet bijna geen enkele ontwerper dat).

Ik heb alles ketting voor mijn anker, met ijsgang wil je niet anders. Dat is een enorm gewicht. Ik heb zodoende de ankerlier bij de voet van de mast geplaatst, en de ketting gaat in een bak in de bilge. Het zwaartepunt zit dus aan de voet van de mast (die bij mij al relatief ver naar achteren staat) en onder de waterlijn, door deze strategische plaatsing werkt de ketting als balalst voor de veiligheid van de boot. Ik heb dus iets minder kielgewicht kunnen gebruiken voor dezelfde stabiliteit. Het anker weegt 80kg, en hangt helaas wel meestal op de boeg. Op langere oversteken gaat deze echter in de opslag welke een meter of 6 achter de boeg zit. De reserve ketting ligt in de bilge onder de navigatietafel welke redelijk centraal staat. Het reserve anker van 50kg ligt daar ook. De watertanks zitten naast de mast, 600 liter elk. De dieseltank zit in de kiel en in de bilge, 1600 liter in totaal. De accu's, 6 joekels, staan bovenop de dieseltank, maar nog ruim onder de waterlijn. De motor staat direct achter de dieseltank, en staat dus onder het ingangsschot, ongeveer 2m achter het draaipunt van de boot. De voorste 3.5m van de boot is bergingsruimte, maar die probeer ik altijd leeg te houden. Daar heb ik wel een rek waar de twee buitenboord motoren hangen omdat ik de benzine dampen niet binnen in de boot wil hebben. De hoofd bijboot woont net voor de mast nabij de ankerketting, de reserve bijboot woont onder de achterkuip. All drank staat bovenop de watertank. Het zware voedsel is zoveel mogelijk achter de salonbanken en in de kombuis. De 'overflow' word onder de diverse bedden gstouwd. Regelmatig haal ik tijdens de tocht gewicht onder de bedden vandaan als er plaats vrij komt in de kombuis.

Het verschil tussen een geladen en ongeladen boot is enorm. We gaan van 19 ton leeg naar 28 ton vol. 70% van dat gewicht bevind zich in de 40% van de bootlengte die zich uitstrekt voor en achter dat draaipunt van de boot.

Hier een schetsje welke ik ooit eens voor een lezing gemaakt heb:
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat maken die paar kilo's nou uit? 30 jan 2016 18:53 #701387

mooie uitleg en onderbouwing Erik!! leerzaam
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat maken die paar kilo's nou uit? 30 jan 2016 20:32 #701411

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Wat dacht men van een Moedt Friesland van 3 ton en daar binnenkort weer een MD7 van 170 kg in, en een bbm van 42 kg nog in de bun.?
(Die er op termijn wel uit gaat...)
En twee accu's van 80 en 100 ah. (Start en lichtaccu).
Nog te plaatsen waterzak van een liter of 150..
Voorin de punt een hoop meuk van de strijkinstallatie, ook weer 20 kg..
En niet te vergeten de dieseltank van 60 liter...
En dan nog wat keukengerei (en proviand gedurende meerdaagse tochten.)
Blikken Unox tikken aardig aan..

Nou zeilt zo'n ding toch al niet zo snel en scherp , dus luistert het allemaal niet zo heel nauw, volgens mij...
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 30 jan 2016 20:41 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat maken die paar kilo's nou uit? 01 feb 2016 18:43 #701991

Let op of je anker wel van boord mag!

Ik berg mijn anker op de bodem van mijn box als ik hem niet aan boord wil hebben. Gewoon overboord en einde ketting met een toutje aan de steiger.

Wat goed werkt als het past zijn klapkratten met "toerspul". Vóór een wedstrijd even een paar kratjes van boord.

ORC houdt maar héél beperkt rekening met gewichtsverdeling. Daar kun je dus het meeste winnen.

Dat geldt natuurlijk één op één ook voor toer, getuige nachtvlinder zijn verhaal.

Eriks verhaal ken ik van de mini's. Het is een tijdje populair geweest om extreem lichte boten te maken. Die hadden vrijwel allemaal waterballast onder de mast waar ze een liter of 400 in kwijt konden omdat ze anders niet tegen golven in konden varen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat maken die paar kilo's nou uit? 01 feb 2016 18:55 #701994

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Nog iets wat ik doe met kilo's: tijdens de vaart knoop ik zware spullen aan loefzijde op de kajuitbank. Vroeger toen ik nog reddingsboot aan boord (in "rust" natuurlijk op de kiel) bracht dat met z'n 25kg in één keer lekker wat gewicht naar loef. Nu allerlei los spul in tassen, toch ook wel een kg of 30-40.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat maken die paar kilo's nou uit? 01 feb 2016 23:04 #702085

Baasklusje schreef :
Sunday schreef :
Bij mij gaat elk jaar de stofkam door ALLES aan boord. Alles van gewicht wordt beoordeeld.

zelfs de juspan?????


Die pan is zijn gewicht in goud waard, zou er bij mij niet van af gaan :laugh:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat maken die paar kilo's nou uit? 02 feb 2016 01:37 #702089

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2069
Sunday schreef :
Bij mij gaat elk jaar de stofkam door ALLES aan boord. Alles van gewicht wordt beoordeeld. Mijn bootje weegt 1200kg leeg volgens opgave en 20kg is dus al veel.
Voorbeelden: Al mijn matrassen zijn van boord, vervangen door twee lichtgewicht selfinflating. Alles wat zwaar is ligt bij of op de kiel. Heb dyneema stagen gemaakt. Aan voedsel alleen gevriesdroogd. Watertand is leeg.
Ik doe dat omdat ik het leuk vindt en omdat bootje er lekkerder door vaart: een dolfijn in plaats van een zeerob.

fabuleuxflaneriesdupetitbaron.....com/2012/08/22/176/ Tandenborstel van 4 gram! :P



Op mijn 22voets kimkieler (1500kg leeg, beweegt door het water als een zeerob met bierbuik) zit ik nog te broeden op een goede plek voor een watertank. Ik kan voor nop een ongebruikte drinkwaterzak van 120 liter, driehoekig boegmodel, overnemen.
Maar 120kg extra voor in de boeg.. Een alternatief is deze tank, onder de kajuitingang, onder de voorkant van de kuip, leggen. Dan ligt hij het dichtst bij beide kielen. De accu´s, 2x 105Ah, staan daar dan weer voor, het idee is dan om voorop beide kielen wat extra ballast (lood) te leggen.
De boot ligt dan weer recht, en al het extra gewicht zoveel mogelijk in de buurt van de kielen. Maar wel een hoop extra gewicht..

Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Zo snel mogelijk weer een Grote reis!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat maken die paar kilo's nou uit? 02 feb 2016 05:08 #702094

mrtnm schreef :
Sunday schreef :
Bij mij gaat elk jaar de stofkam door ALLES aan boord. Alles van gewicht wordt beoordeeld. Mijn bootje weegt 1200kg leeg volgens opgave en 20kg is dus al veel.
Voorbeelden: Al mijn matrassen zijn van boord, vervangen door twee lichtgewicht selfinflating. Alles wat zwaar is ligt bij of op de kiel. Heb dyneema stagen gemaakt. Aan voedsel alleen gevriesdroogd. Watertand is leeg.
Ik doe dat omdat ik het leuk vindt en omdat bootje er lekkerder door vaart: een dolfijn in plaats van een zeerob.

fabuleuxflaneriesdupetitbaron.....com/2012/08/22/176/ Tandenborstel van 4 gram! :P



Op mijn 22voets kimkieler (1500kg leeg, beweegt door het water als een zeerob met bierbuik) zit ik nog te broeden op een goede plek voor een watertank. Ik kan voor nop een ongebruikte drinkwaterzak van 120 liter, driehoekig boegmodel, overnemen.
Maar 120kg extra voor in de boeg.. Een alternatief is deze tank, onder de kajuitingang, onder de voorkant van de kuip, leggen. Dan ligt hij het dichtst bij beide kielen. De accu´s, 2x 105Ah, staan daar dan weer voor, het idee is dan om voorop beide kielen wat extra ballast (lood) te leggen.
De boot ligt dan weer recht, en al het extra gewicht zoveel mogelijk in de buurt van de kielen. Maar wel een hoop extra gewicht..

Martijn :)


Hou je wel in de gaten dat je voldoende vrijboord overhoudt? En dat die niet negatief mag zijn?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 02 feb 2016 11:52 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat maken die paar kilo's nou uit? 02 feb 2016 13:44 #702198

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Die zware juspan dient bij mij aan boord als kachel, broodjes oven, soeppan en hapjespan echter zelden tegelijkertijd.

Onmisbaar dus.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat maken die paar kilo's nou uit? 02 feb 2016 17:06 #702240

Alleen al gezien het aantal gedachteloze pruts partijen van bootklussers (en soms werven) en het aantal projecten hier om tanks, accu's en brandstof te verplaatsen, lijkt me bewijs genoeg om de vraag in de aanhef te beantwoorden...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat maken die paar kilo's nou uit? 02 feb 2016 17:08 #702241

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
en SYdeLiefde ......KOM ER MAAR IN :D
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat maken die paar kilo's nou uit? 02 feb 2016 17:10 #702242

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12548
Ach zo lang ik nog meer dan 26MM vrijboord heb...... :whistle:
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat maken die paar kilo's nou uit? 02 feb 2016 17:19 #702244

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Anjo schreef :
Ach zo lang ik nog meer dan 26MM vrijboord heb...... :whistle:

Hahahaha ja dan kan je nog wel een paar balen hondenvoer en koffie meenemen Anjo.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat maken die paar kilo's nou uit? 03 feb 2016 00:16 #702350

Anjo schreef :
Ach zo lang ik nog meer dan 26MM vrijboord heb...... :whistle:

GRIN :P :laugh:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.200 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl