Nachtvlinder schreef :
Zijn er mensen die voorbeelden kunnen geven hoe ze hun boot verbouwd hebben hiervoor?
Op Nachtvlinder heb ik bv de >100 ltr watertank uit de voorpunt gehaald en 2x35 ltr onafhankelijk vulbare en omschakelbare epoxy tanks gemaakt, zo'n 75 cm naar achteren. Anker + ketting daarbij onder SB kajuitbank.
Hoe ver gaan jullie hiermee? Je wilt je eten natuurlijk niet naar de (lege) ankerbak moeten verhuizen
Ik ben goed bekend met de effecten van gewicht in de uiteinden. Wat veel zeilers zich niet realiseren is dat dit hetzelfde werkt met gewichtsverdeling in de breedte. Een boot die veel gewicht in de zij heeft rolt veel meer op een voordewinds rak
Ik heb mijn huidige boot niet verbouwd voor het juiste effect, maar gebouwd met bovengenoemde regels zo goed mogelijk volgend. Helaas heb je voor poolexpedities een hoop spullen aanboord. Afgelopen voorjaar, net voor vertrek, was mijn boot ruim 9 ton zwaarder dan haar leeggewicht.
Je wilt het gewicht niet in het midden van je boot, maar rond het draaipunt van je boot. Voor de meeste boten ligt dit zo ongeveer 3 tot 7% van de waterlijn lengte achter het midden, boten met een brede spiegel iets verder naar achteren.
Wat voorbeelden van hoever ik ben gegaan:
Verreweg het zwaarste onderdeel aanboord is de kiel. Ik heb de boot zo ontworpen dat het zwaartepunt daarvan recht onder het draaipunt van de boot terecht gekomen is. Dat heeft me er gelijk toe gedwongen om voor en jusite balans de mast ook op die plek te zetten. Dit is verder naar achteren dan wat je meestal op boten ziet, maar het verschil is enorm! (Het is alleen slecht voor je handicap, dus daarom doet bijna geen enkele ontwerper dat).
Ik heb alles ketting voor mijn anker, met ijsgang wil je niet anders. Dat is een enorm gewicht. Ik heb zodoende de ankerlier bij de voet van de mast geplaatst, en de ketting gaat in een bak in de bilge. Het zwaartepunt zit dus aan de voet van de mast (die bij mij al relatief ver naar achteren staat) en onder de waterlijn, door deze strategische plaatsing werkt de ketting als balalst voor de veiligheid van de boot. Ik heb dus iets minder kielgewicht kunnen gebruiken voor dezelfde stabiliteit. Het anker weegt 80kg, en hangt helaas wel meestal op de boeg. Op langere oversteken gaat deze echter in de opslag welke een meter of 6 achter de boeg zit. De reserve ketting ligt in de bilge onder de navigatietafel welke redelijk centraal staat. Het reserve anker van 50kg ligt daar ook. De watertanks zitten naast de mast, 600 liter elk. De dieseltank zit in de kiel en in de bilge, 1600 liter in totaal. De accu's, 6 joekels, staan bovenop de dieseltank, maar nog ruim onder de waterlijn. De motor staat direct achter de dieseltank, en staat dus onder het ingangsschot, ongeveer 2m achter het draaipunt van de boot. De voorste 3.5m van de boot is bergingsruimte, maar die probeer ik altijd leeg te houden. Daar heb ik wel een rek waar de twee buitenboord motoren hangen omdat ik de benzine dampen niet binnen in de boot wil hebben. De hoofd bijboot woont net voor de mast nabij de ankerketting, de reserve bijboot woont onder de achterkuip. All drank staat bovenop de watertank. Het zware voedsel is zoveel mogelijk achter de salonbanken en in de kombuis. De 'overflow' word onder de diverse bedden gstouwd. Regelmatig haal ik tijdens de tocht gewicht onder de bedden vandaan als er plaats vrij komt in de kombuis.
Het verschil tussen een geladen en ongeladen boot is enorm. We gaan van 19 ton leeg naar 28 ton vol. 70% van dat gewicht bevind zich in de 40% van de bootlengte die zich uitstrekt voor en achter dat draaipunt van de boot.
Hier een schetsje welke ik ooit eens voor een lezing gemaakt heb: