Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Wat maken die paar kilo's nou uit?

Wat maken die paar kilo's nou uit? 29 jan 2016 22:43 #701183

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15799
De afgelopen weken druk aan het timmeren geweest. We wilden een andere tafel en een aanpassing voor de navigatiehoek. Uiteindelijk best zwaar uitgevoerd en weegt het spulletje zo'n 10 kilo meer als de oude situatie.
Allemaal niet schokkend in mijn beleving, maar als mensen onze boot kwamen bekijken en de eerder gedane aanpassingen zagen werd er ook wel gevraagd naar het gewicht van "al dat" massieve houtwerk.
In werkelijkheid valt het wel mee, omdat er ook wat zware dingen uit zijn gehaald, maar vraag me toch af wat het nou helemaal doet, dit soort extra gewichten.

Concreet: wat merk je nou van pak ' m beet 20 kilo structureel extra in je kajuit?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat maken die paar kilo's nou uit? 29 jan 2016 22:54 #701185

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Geen ruk. Beter leren zeilen wel. ;)
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat maken die paar kilo's nou uit? 29 jan 2016 23:17 #701189

Eens, die 20 kilo zal het verschil niet maken.

Maarrrr ...... Als je niet oppast worden alle beetjes bij elkaar vele honderden kilo's. En dat merk je wel degelijk. Het kan het verschil uitmaken tussen een vlot aanspringende boot en een gemoedelijke dobber. Het is niet voor niets dat er vele €€€ worden uitgegeven aan het lichter maken van een boot. Jij doet dus het tegenovergestelde. Als ik je wedstrijd ambities inschat zou dit nog wel een leerpuntje kunnen zijn :ohmy:

Nb. Ik weet niet precies hoe zwaar de tafel aan boord bij 3Noreen is, maar meer dan 3 kilo zal het niet zijn. Als je dat consequent volhoud bij de inrichting van je boot en de spullen die je mee sjouwt valt er echt veel te winnen. Kwestie van mindset.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 29 jan 2016 23:30 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat maken die paar kilo's nou uit? 29 jan 2016 23:19 #701190

  • reuv
  • reuv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 370
Die 10 kilo is niet veel. Maar als je bij elk onderdeel 10 kilo erbij krijgt duurt het niet lang of je praat over een ton extra.

Zelfs 1 ton extra maakt op zich niet uit. Als het maar op een goed plek zit. Tenminste als je alleen toeraspiraties hebt en gewoon lekker een beetje wil zeilen.

Voor je overweegt een ankerlier te installeren en 50m ketting + een groot Rocna anker in de punt te pakken zou ik je aanraden die beslissing te heroverwegen. Zelfs op een 43ft schip voor een toerzeiler zijn de zeileigenschappen na installatie ondermaats.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat maken die paar kilo's nou uit? 29 jan 2016 23:35 #701191

Faran schreef :
Geen ruk. Beter leren zeilen wel. ;)
Maar dan wel met een boot die je daar ook voor beloond.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat maken die paar kilo's nou uit? 29 jan 2016 23:55 #701192

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
Hangt natuurlijk ook af van het gewicht van je boot zelf.

10 kg op een racertje van rond de 1000kg of 10 kg op een koopmans van een ton of 8. Dat is nogal even een verschil ;)
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat maken die paar kilo's nou uit? 30 jan 2016 00:12 #701193

Soms gaat je boot beter zeilen als je hem zwaarder maakt ;)

Jij hebt geen planeerboot, dus voor jou is het minder belangrijk om op elke kg te letten. Met lichtweer kun je het merken, je topsnelheid zal niet veranderen door die 10 kg, ook niet door 50kg.
Plaatsing van dat gewicht is belangrijker dan het gewicht zelf.

Ik had mijn kolibri gestript van 740 kg naar 620 kg (het minimum volgens de klassevoorschriften) en dat was een enorm verschil. Zoveel zelfs dat ik met lichtweer niet meer bij te houden was door de andere kolibri's. Nadeel was echter dat de boot bijna onzeilbaar was met meer dan 18-20 knopen wind. Voor die omstandigehden sleepte ik dan weer een hoop gewicht aanboord, meestal in de vorm van jerrycans met 20L water die op de kajuitvloer boven de kiel lagen. Op die manier zeilde de boot weer prima.

Gewicht is een grappig iets op een boot. Gewicht toevoegen kan een boot sneller maken als je het op de juiste plek doet, maar kan een boot ook volledig onzeilbaar maken.

Net als met zoveel andere zaken op een boot is het standaard antwoord van toepassing: 'hangt er vanaf' :)
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat maken die paar kilo's nou uit? 30 jan 2016 00:17 #701194

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
Ik had mijn kolibri gestript van 740 kg naar 620 kg

Nu ben ik wel heel nieuwsgierig waar je 80kg weg hebt kunnen strippen op een Kolibri. Mijn waarschipje zat ergens rond de 700-750 kg en zou niet weten hoe die nog lichter had gekund (lagenbijvoorbeeld 4mm kooibodems in) en alle interieur dat er nog in zat was ook uit 4mm oid.

De rest was allemaal schot en spant dus daar kun je weinig van strippen.

Bij de dynamic weet ik wel waar nog wat winst te halen is, namelijk de zware meranti kooibodems voorin vervangen door populier en een beetje dunner.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Laatst bewerkt: 30 jan 2016 00:18 door hscharft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat maken die paar kilo's nou uit? 30 jan 2016 00:35 #701196

Dat is een beetje off-topic, maar toen ik het bootje kocht zat er een hoop zwaar hout in. Beddenplanken van 18mm dik multiplex. Die heb ik vervangen door 6mm met latten. Een 25mm dik tafelblad vanboord gehaald, buitenboordmotor van 9pk naar 5pk teruggebracht. verstaging van 5mm naar 3mm alle electra eruit gehaald, accu eruit en ga zo maar door. Overigens was het geen 80 kg maar 120 kg ;)

je sleept meer mee dan je denkt!
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat maken die paar kilo's nou uit? 30 jan 2016 02:03 #701199

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
valt wel mee geloof ik :P :whistle:
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat maken die paar kilo's nou uit? 30 jan 2016 02:50 #701200

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Oops kom ik aan met m'n 2 trayen bier en 6 flessen wijn en 100 liter water in de tank.
12 blikken soep en andere voorraad en ook nog eens 50 liter diesel.
Ik zal maar niet alles opnoemen want dan barst het forum uit z'n opslag capaciteit.

Zou dat het zijn waarom ik altijd laatste ben met de clubwedstrijdjes? :whistle:
May sauce be upon you.
Laatst bewerkt: 30 jan 2016 02:50 door Sloe Gin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat maken die paar kilo's nou uit? 30 jan 2016 05:34 #701201

  • damir s
  • damir s's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 43
Als verwijderen of delen van het schip die lichter moet worden opgevangen, omdat de stabiliteit van de veranderende eigenschappen van het schip en kan leiden tot het risico van kapseizen of zinken van hetzelfde wijzigen. Alles wat wordt gedaan om de structuur van het schip moet worden goedgekeurd door de ontwerper van het schip
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat maken die paar kilo's nou uit? 30 jan 2016 07:07 #701203

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Sloe Gin schreef :
Oops kom ik aan met m'n 2 trayen bier en 6 flessen wijn en 100 liter water in de tank.
12 blikken soep en andere voorraad en ook nog eens 50 liter diesel.
Ik zal maar niet alles opnoemen want dan barst het forum uit z'n opslag capaciteit.

Zou dat het zijn waarom ik altijd laatste ben met de clubwedstrijdjes? :whistle:

Nee joh, want in elke clubwedstrijd vaart 95% vd boten zo beladen. Het scheelt wel dat jij zeker 80% van het genoemde achterin je bakskist hebt liggen en zelf daar bij voorkeur ook staat.

Net wat Erik zei, waar je het neerlegt is belangrijker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat maken die paar kilo's nou uit? 30 jan 2016 07:39 #701206

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Nou die 100 liter water ligt toch echt wel voorin hoor.
Proviant ligt midscheeps.
May sauce be upon you.
Laatst bewerkt: 30 jan 2016 07:40 door Sloe Gin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat maken die paar kilo's nou uit? 30 jan 2016 07:50 #701207

Bij drank is het natuurlijk wel van belang dat dit voor het grijpen ligt: midden in de boot dus! NOOIT in een bakskist... Mijn boot heeft er een speciale kajuittafel voor ;)

Serieus: verdeling lijkt mij ook belangrijker dan het totaal gewicht. Ben benieuwd hoeveel ratingvoordeel (zeg 5 mm) extra inzinking geeft. Iemand een idee daarvan bij koko's Spirit 28? Hoeveel minder hard hoef je dan te gaan?
Laatst bewerkt: 30 jan 2016 07:55 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat maken die paar kilo's nou uit? 30 jan 2016 07:51 #701208

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14996
Voor meer dan 85% van de zeilers maakt het geen bal uit. Aan voor wie dat anders is kun je dat beter niet vertellen. Maar helaas hebben die dat meestal zelf al bedacht. Met als gevolg dat voor wie aan de startlijn verschijnt het er weer op uitdraait wie het beste zeilt.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat maken die paar kilo's nou uit? 30 jan 2016 07:54 #701209

3Noreen schreef :
Voor meer dan 85% van de zeilers maakt het geen bal uit. Aan voor wie dat anders is kun je dat beter niet vertellen.

Koko behoort vast tot die 15% waarvoor het wél uitmaakt en vraagt er specifiek om. Dus...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat maken die paar kilo's nou uit? 30 jan 2016 08:04 #701210

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
Ik vraag er ook om, dus bij deze:

We hebben een watertand in de punt van de boot, hoeveel precies weet ik niet maar zeker meer dan 100 liter. Maakt dit veel uit voor de zeileigenschappen van de boot?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat maken die paar kilo's nou uit? 30 jan 2016 08:33 #701218

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6779
Cat-36 schreef :
Ik vraag er ook om, dus bij deze:

We hebben een watertand in de punt van de boot, hoeveel precies weet ik niet maar zeker meer dan 100 liter. Maakt dit veel uit voor de zeileigenschappen van de boot?
Bij jou boot weet ik het niet, maar ik zeil wedstrijden mee op een klipper van ruim 20m ook met de watertank voorin. Met licht weer is de tank (2500Liter) vol (en een douche verbod). Hierdoor komt het achterschip bijna 5 cm omhoog en zeilt ie beter.
Met meer wind is de tank bijna leeg (ook niet douchen, alleen koffie zetten :) )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat maken die paar kilo's nou uit? 30 jan 2016 08:37 #701219

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1065
De hoeveelheid gewicht maakt uit, de positie er van veel meer. Dus als je gewicht toevoegt dan zo veel mogelijk rond de kiel, of iets ruimer omschreven: tussen de mast en het achterste kajuitschot.

Het allerbelangrijkste is dat je de uiteinden van de boot zo licht mogelijk houdt. Dat levert veel extra zeilcomfort, dus:
- geen stalen anker op een uitstekend ankerbeslag maar een aluminium fortress met loodlijn in de bak
- bij voorkeur een wegneembaar ankerbeslag
- watertank onder de bank en niet in de punt (en zo mogelijk natuurlijk)
- vouwfietsen en andere toermeuk alleen aan boord tijdens vakanties
- dieseltank maximaal half vol
- gereedschapskist onder de bank of zo ver mogelijk naar voren in de bakskist
- accu's op de kiel, onder de bank of vlak voor het motorblok
- dieseltank zo veel mogelijk richting kiel
- zo min mogelijk schijnveiligheidsmeuk, buitenboordmoteren, radarpalen etc. op de achterpreekstoel
- en tot slot: radardome in de mast is natuurlijk ook uit den boze.

Tot slot verbaas ik me regelmatig over boten die zijn uitgerust met de duurste North laminaten maar die rustig een 30 kg anker met ketting voorloop op een ver uitstekend ankerbeslag voeren. Vooral als het het gaat om een boot met weinig volume in de boeg dan is het nadelige effect op trim en zeilgedrag groot, ook als een 40-voeter betreft.
Vaurien - Yngling - Zeeton 24 - First 31.7 - J/109 - J/80
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat maken die paar kilo's nou uit? 30 jan 2016 08:51 #701222

Big Time schreef :
- en tot slot: radardome in de mast is natuurlijk ook uit den boze.

mijn enige zonde tegen deze lijst.... en het ding staat ook niet eens op de meetbrief meegeteld...
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat maken die paar kilo's nou uit? 30 jan 2016 08:54 #701226

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8248
Sloe Gin schreef :
Oops kom ik aan met m'n 2 trayen bier en 6 flessen wijn en 100 liter water in de tank.
12 blikken soep en andere voorraad en ook nog eens 50 liter diesel.
Ik zal maar niet alles opnoemen want dan barst het forum uit z'n opslag capaciteit.

Zou dat het zijn waarom ik altijd laatste ben met de clubwedstrijdjes? :whistle:

Waarschijnlijk, maar, wat maakt dat uit? Wie heeft r t meest plezier gehad? Toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat maken die paar kilo's nou uit? 30 jan 2016 09:21 #701230

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2656
rooiedirk schreef :
Cat-36 schreef :
Ik vraag er ook om, dus bij deze:

We hebben een watertand in de punt van de boot, hoeveel precies weet ik niet maar zeker meer dan 100 liter. Maakt dit veel uit voor de zeileigenschappen van de boot?
Bij jou boot weet ik het niet, maar ik zeil wedstrijden mee op een klipper van ruim 20m ook met de watertank voorin. Met licht weer is de tank (2500Liter) vol (en een douche verbod). Hierdoor komt het achterschip bijna 5 cm omhoog en zeilt ie beter.
Met meer wind is de tank bijna leeg (ook niet douchen, alleen koffie zetten :) )
Met de aak gaan we met licht weer op voordewindse koersen met zoveel mogelijk man naar voren. Is geen gezicht acht man gezellig op het voordek, en in het kluivernet maar de komt laat het water dan veel mooier los.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat maken die paar kilo's nou uit? 30 jan 2016 09:21 #701231

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Bij mij gaat elk jaar de stofkam door ALLES aan boord. Alles van gewicht wordt beoordeeld. Mijn bootje weegt 1200kg leeg volgens opgave en 20kg is dus al veel.
Voorbeelden: Al mijn matrassen zijn van boord, vervangen door twee lichtgewicht selfinflating. Alles wat zwaar is ligt bij of op de kiel. Heb dyneema stagen gemaakt. Aan voedsel alleen gevriesdroogd. Watertand is leeg.
Ik doe dat omdat ik het leuk vindt en omdat bootje er lekkerder door vaart: een dolfijn in plaats van een zeerob.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat maken die paar kilo's nou uit? 30 jan 2016 09:36 #701236

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1065
Joop66 schreef :
Sloe Gin schreef :
Oops kom ik aan met m'n 2 trayen bier en 6 flessen wijn en 100 liter water in de tank.
12 blikken soep en andere voorraad en ook nog eens 50 liter diesel.
Ik zal maar niet alles opnoemen want dan barst het forum uit z'n opslag capaciteit.

Zou dat het zijn waarom ik altijd laatste ben met de clubwedstrijdjes? :whistle:

Waarschijnlijk, maar, wat maakt dat uit? Wie heeft r t meest plezier gehad? Toch?

Tja, al bier drinkend laatste worden bij een clubwedstrijdje is niet mijn definite van plezier. Na afloop het glas (of beter: blik) heffen op een mooi resultaat is dat wel.
Vaurien - Yngling - Zeeton 24 - First 31.7 - J/109 - J/80
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.188 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl