jmarinis schreef :
Toekomst schreef :
gewoon het moerbout advies van Ad opvolgen. Heb ik ooit ook gedaan. Werkt perfect. Twee moeren er op en tegen elkaar indraaien, klaar.
Dat een moerbout mooier is dan een tapbout, daar zal iedereen het over eens zijn. Maar gewoon een 10 mm bout erin werkt in dit geval niet, omdat het gat in het mastspoor 10 mm is en in de mastvoet is het 15 mm. Dat maakt het lastiger. Vandaar de overweging om het gat in het mastspoor op te boren tot 15 mm. Dan kun je het zo simpel oplossen als jij voorstelt, met een 15 mm bout of pen.
Er zijn inbusbouten met een ronde kop (zoekterm: cilinderkop).
Wat lastiger oplosbaar is, is het gegeven dat wat kortere bouten vrijwel zonder uitzondering tapbouten zijn, en de schroefdraad dus doorloopt tot de kop. Dat zou kunnen worden opgelost door van een langere inbusbout het draadgedeelte af te zagen, zodat de goede lengte wordt verkregen en het overblijvende deel van de steel glad is. Daarna op het gladde uiteinde opnieuw draad snijden. Maar niet meer dan nodig is om de moer goed te laten aansluiten.
Een ronde moer is te maken door in een stukje rond staf van 15 mm en gat te boren en daar draad in te tappen. Daar weer een schroevedraaiergleuf in zagen is ook niet zo moeilijk.
Vereist wat faciliteiten (met de hand draadsnijden op een stuk rond materiaal is niet ieders cup of tea; draad tappen in een gat is aanzienlijk makkelijker), maar met draadsnijgereedschap is het goed te doen.
Voor een dorpssmid een kwartiertje werk. Kosten een paar tientjes.
Edit: wat blijkt? Ronde moeren met gleuf zijn ook gewoon te koop
www.rvspaleis.nl/moeren/ronde-moer