Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Elektromotor op klein polybootje

Elektromotor op klein polybootje 10 mei 2016 11:40 #733780

Om van en naar het meer te varen vanuit de haven zoek ik een klein motortje. Hiervoor leek een elektromotor van een cheapomerk als Talamex o.i.d. me prima, het gaat maar om relatief kleine stukjes, en de motor moet mee in de auto na gebruik (boot ligt in publieke ruimte).

Ik heb al heel wat afgezocht naar info hier op het forum, maar ik kan niet uitvogelen wat nou handig is. Het gaat om een polyester Stern met een zeilklare massa van iets van 130kg, hij is zo'n 4 meter lang.

Moet ik de spiegel verstevigen? Kan je de motor zo terugklappen dat je er geen last van hebt tijdens het zeilen, en heeft het roer er dan geen hinder van? En de accu, die is vrij zwaar gok ik. Is er een handige oplossing bekend om die (droog) vast te kunnen zetten, en zoja, waar op de boot?

Of is dit een hopeloos verhaal en kan ik beter roeien? ;)
Zeilende dino.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektromotor op klein polybootje 10 mei 2016 12:07 #733792

[url=http://https://www.vidaxl.nl/p/90682/elektrische-buitenboordmotor-p25-55-lbs?gclid=CjwKEAjwjca5BRCAyaPGi6_h8m8SJADryPLhdCAHxkfHGqKPlOlB27LDAMg0y0wpg2l_dHydRkkhdRoC0FPw_wcB]klik[/url]

lijkt me dat dit wel aan je vraag voldoet.

Accu is natuurlijk het meeste gewicht, als je daar een goede plek voor kunt maken en hem met een spanband goed op de vloer kunt vast zetten lijkt me dat goed.

spiegel hoef je denk ik niet extreem te versterken, misschien hooguit een pankje dubbel te maken op de spiegel waar de motor makkelijker in te klemmen is, zal voldoende stevigheid bieden.

Heb een solo gehad met ook niet de sterkste spiegel maar op boven genoemde manier hing er wel een evinrude 2 pk aan, jaren aan gehangen
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektromotor op klein polybootje 10 mei 2016 12:38 #733798

Dankjewel Jeroen! Dan durf ik het wel aan denk ik.

Ik kom nu net op Marktplaats een advertentie tegen van een Sterntje met een elektromotor erop, zit net naast het roer en inderdaad gewoon omhoog geklapt tijdens het zeilen.
Zeilende dino.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektromotor op klein polybootje 10 mei 2016 12:54 #733799

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3648
Ja, dat kan heel goed, maar dan moet je niet verwachten te kunnen gaan waterskiën achter de boot.
De kleinste uitvoering (ca 35 lb {of pond} stuwkracht) is bedoeld voor visbootjes en is vergelijkbaar met een 1 tot 1,5pk bbm. 50 tot 60 lb stuwkracht lijkt meer op een bbm van 2,5 tot 3,5pk.
Als je een 'el cheapo' zoekt, zul je er ook wel een 'el cheapo' accu bij willen en dan kom je uit op een 12V 100Ah lood-zwavelzuur accu. Die zijn behoorlijk zwaar en je kunt ze dan het best zo ver mogelijk 'naar voren' in de boot zetten. Je houdt dan een lange waterlijn en dan vaar je sneller dan dat je de boot 'op z'n kont' zet door alles aan het hek te zetten. Je moet dan wel dikke kabels gebruiken, anders ontstaat er veel vermogensverlies in de kabels van voor naar achter.
Als je een 'natte accu' neemt, mag je ook niet 'te schuin' met de boot gaan, anders klotst het elektrolyt met zwavelzuur uit de accu. Dat spul bijt de gaten in je kleren. Als je onverhoopt omslaat, kun je een natte loodzwavelzuur accu op dat moment afschrijven, bij gel en AGM accu's heb je wel kans dat deze het korte tijd overleven. Die vallen niet in de 'el cheapo' categorie.

Een 12V Li-ion accu van de Lithium ferrofosfaat technologie is een 'el expensivo' accu van ongeveer de dubbele prijs en met het halve gewicht. Deze accu's kunnen normaal een 80% laad/ontlaad cyclus aan en gaan niet stuk als ze een een tijdje niet worden gebruikt. Door het geringe gewicht is de invloed op de trim van je al lichte boot (130kg) veel minder uitgesproken. Door het lage gewicht hoef je ook minder zware bevestigingen te gebruiken om het ding op de plaats te houden.
Een li-ion accu is 'water- en gasdicht' en je kunt er 'schuin' mee varen zonder consequenties. 'Omslaan' heeft niet snel consequenties, tenzij je de boot een dag ondersteboven in het water laat liggen, dan zijn de accu's wel leeggelopen door de kortsluiting die het water veroorzaakt.

Jeroen-pion geeft al aan dat spiegelversteviging misschien niet nodig is, maar waarschijnlijk wel verstandig is. Al was het maar tegen krassen in de kunststof.

Succes met kiezen!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektromotor op klein polybootje 10 mei 2016 14:03 #733823

Er zijn ook electrische BBM's met ingebouwde Li-Ion accu's...van die grijs met oranje...weet t merk even niet meer..

EDIT: Torqeedo dus...
Laatst bewerkt: 10 mei 2016 14:05 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektromotor op klein polybootje 10 mei 2016 15:36 #733878

Peper schreef :
[...]

Succes met kiezen!
Groeten, Peper.

Ha, dank je! Ik heb ook je topic van een jaar geleden gelezen over accu's en in combinatie met de punten die je aandraagt denk ik dat een LifePO4 accu wel de beste optie is voor mij. Tenzij een Gel of AGM wel beter tegen water en schuin hangen kan... die laatste zijn ook beter te koop te vinden online.


boarderbas schreef :
Er zijn ook electrische BBM's met ingebouwde Li-Ion accu's...van die grijs met oranje...weet t merk even niet meer..

EDIT: Torqeedo dus...

Ja, die zijn wel heel mooi...! Ik had ze al gezien inderdaad, maar de basisversie is duurder dan alles dat ik tot nu toe aan de boot uitgegeven heb (tot nu toe... dat nog wel. Duurt niet lang meer :P )

EDIT: na nog even verder googlen kom ik uit op een AGM of een LifePO4 accu...

De Talamex TM30 trekt op vol vermogen 240watt, als ik daar drie uur mee wil varen (zal niet gebeuren, maar je weet nooit) kom ik op 60Ah, met 80% buffer zit ik dan op een accu van 75 of 80Ah. Is dat realistisch?
Zeilende dino.
Laatst bewerkt: 10 mei 2016 15:57 door Velociraptor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektromotor op klein polybootje 10 mei 2016 16:37 #733908

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3648
Vol vermogen is 240W dan vraagt een uur varen om 240Wh. Bij 12V is dat 20Ah. Dan heb je een loodzwavelzuur accu nodig van 12V 40Ah omdat je beter niet de accu helemaal leeg wilt maken. Voor 3uur vol vermogen varen heb je dan een loodzwavelzuur accu van 120Ah nodig.

Bij toepassing van de cijfers op LiFePO4 accu's heb je ongeveer een accu van 12V 80Ah nodig.

Als je niet op vol vermogen vaart, maar op ca half vermogen, dan verbruik je 10Ah bij 12V en zou je wel 6uur kunnen varen op een 120Ah 12V loodzwavelzuur accu of een 80Ah 12V Li-ion accu.

Ik vaar elektrisch met een Torqeedo van 4kW en heb een accubank voor 5kWh opslag. Die zou ik dan in 1 uur op vol vermogen helemaal leeg maken. Dat is me pas 1 keer gebeurd Toen ik van Lathum - Doesburg - Lathum over de snelstromende IJssel ben gevaren. Mijn boot is zeker geen slanke Stern en 'neemt' behoorlijk in op een snelstromende rivier.
Normaal gebruik ik de ebbm alleen voor haven in/haven uit en de rest is zeilen. Ik gebruik normaal geen fossiele brandstoffen in een seizoen.
Samenvattend: voor mij is één uur op vol vermogen kunnen varen voldoende. Hoe dat voor jou ligt kan ik niet zeggen.
12V 100Ah met een loodzwavelzuur gel accu lijkt me heel goed te doen. Zorg er wel voor dat de accu na gebruik zo snel mogelijk aan een lader komt om weer bij te laden.
12V 100Ah LiFePO4 accu, geeft een betere actieradius (ca drie en een half uur), een lichtere accu, die je na een week stilstand heel goed nog kunt laden zonder dat de accu hiervan te lijden heeft.
Als je met een loodzwavelzuur accu 5 jaar doet, doe je met dezelfde LiFePO4 accu 25 jaar. Dan moet je ze allebei netjes volgens de voorschriften behandelen! Dan is het waarschijnlijk de laatste accu die je koopt.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.111 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl