Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: optima red top gloeiend heet

optima red top gloeiend heet 30 mei 2016 18:14 #740405

  • Waterzot
  • Waterzot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 253
Vorig seizoen de startbatterij vervangen door een optima red top. Heb er nu al problemen mee. Bij langer op motor varen staat deze gloeiend heet. Dag nadien lukt het niet om te starten. Als je de lader er op zet, lukt het na een tijdje wel weer om te starten.

Kan het zijn dat die na 1 jaar al stuk is?

Ondertussen gemerkt dat ze ook al een beetje bol staat. Vervangen maar zeker?

Ik heb de normale "oude" startbatterij nog, maar mag ik dat mengen in het laadcircuit? Er staat een 180Ah AGM batterij als huishoud batterij. Laden gebeurt met een 25A Mastervolt en scheidingsrelais tussen start en huishoud. Op de start batterij is dan de alternator gekoppeld die via scheidingsrelais ook huishoud laad als de start op kracht is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

optima red top gloeiend heet 30 mei 2016 18:17 #740409

zou ook eens je dynamo checken ;)

Accu kun je zeker gaan vervangen, wel zonde :(
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

optima red top gloeiend heet 30 mei 2016 18:26 #740413

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13681
meet je laadspanning eens
ik denk 16V :sick:
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

optima red top gloeiend heet 30 mei 2016 18:48 #740427

Dat zit zo:

- sensedraad van de alternator zit aan de huishoudbatterij
- relais tussen de accu's is defect of schakelt soms wel/soms niet
- als de dynamo dan spanning levert gaat dat naar de startbatterij,want het relais koppelt niet.
- omdat de sense aan de huishoudbatterij zit 'denkt' de regelaar in de alternator dat de startaccu heel erg leeg is, en hij gooit er flink wat voltjes tegenaan

Resultaat is drooggekookte startaccu, rijp voor recyclen.
Laadspanning op de startaccu is denk ik nog wel hoger dan 16V, meer dan 17V verwacht ik.
Als de situatie is zoals hier beschreven:
- nieuwe accu
- nieuw relais
- sensedraad omzetten naar de startaccu
- een schakelaar tussen de plussen op beide accuschakelaars maken, om toch te kunnen koppelen als het relais het niet doet.

Als het niet zo zit dan is het wat anders.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

optima red top gloeiend heet 30 mei 2016 19:50 #740465

  • Waterzot
  • Waterzot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 253
Sensedraad van alternator kan volgens mij niet op de huishoud zitten. Massa en + van alternator gaan recht naar de start batterij en van startbatterij is + verbonden aan schakelrelais. Meet ongeveer 14V bij draaiende motor. er gaan geen kabels van alternator naar huishoud.

Wat me laatst wel is opgevallen (zo ben ik er op gekomen dat er iets mis was en dus voelde dat de red top red gloeiend was) is dat relais bleef klikken bij gebruik van de lader. Die kreeg blijkbaar door dat de huishoud vol was en de start moest bijladen, vanaf die naar start ging , schoot de lader in volle kracht en schakelde de relais meteen weer over naar huishoud.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

optima red top gloeiend heet 30 mei 2016 20:14 #740485

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13681
toch iets niet goed met dat relais gebeuren lijkt me
Ook al gemeten als hij alleen op de lader staat?
(14v is oke,maar is bij draaiende motor zeg je)

al met al voor mij weer bewijs dat dit soort gevoelige zaken niet in zo'n basis circuit thuis horen.
KISS, dus een diodeblok :whistle:
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

optima red top gloeiend heet 30 mei 2016 20:17 #740488

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29297
Jeroen-pion schreef :
zou ook eens je dynamo checken ;)

Accu kun je zeker gaan vervangen, wel zonde :(

Inderdaad...
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

optima red top gloeiend heet 30 mei 2016 20:53 #740519

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
sy helios schreef :
toch iets niet goed met dat relais gebeuren lijkt me
Ook al gemeten als hij alleen op de lader staat?
(14v is oke,maar is bij draaiende motor zeg je)

al met al voor mij weer bewijs dat dit soort gevoelige zaken niet in zo'n basis circuit thuis horen.
KISS, dus een diodeblok :whistle:
kan met de beste wil van de wereld niet bedenken hoe een al da niet defect relais de genoemde verschijnselen kan verklaren.

lijkt meer op een kapotte cel in de start accu.
gaat wel stroom in, maar die wordt niet omgezet in een hogere ladingstoestand(hogere spanning), maar in warmte.

ik zou zeggen start accu vervangen en de eerste tijd je accuspanning tijdens laden goed in de gaten houden.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

optima red top gloeiend heet 31 mei 2016 07:04 #740584

PvO schreef :
kan met de beste wil van de wereld niet bedenken hoe een al da niet defect relais de genoemde verschijnselen kan verklaren.

Dat hoeft je ook niet te doen, dat had ik al gedaan.
En dan niet op basis van theorie, maar omdat het 2 jaar geleden bij mij aan boord gebeurde.
17,7 V laden op de startaccu, niets op de lichtaccu, alles door een niet goed werkend relais en de sensedraad van de alternator aan de lichtaccu.

Als ik TS was zou ik nog even goed kijken naar die sense-draad. Het is een dun dingetje, geen dikke laadkabel.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

optima red top gloeiend heet 31 mei 2016 09:29 #740633

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Baasklusje schreef :
PvO schreef :
kan met de beste wil van de wereld niet bedenken hoe een al da niet defect relais de genoemde verschijnselen kan verklaren.

Dat hoeft je ook niet te doen, dat had ik al gedaan.
En dan niet op basis van theorie, maar omdat het 2 jaar geleden bij mij aan boord gebeurde.
17,7 V laden op de startaccu, niets op de lichtaccu, alles door een niet goed werkend relais en de sensedraad van de alternator aan de lichtaccu.

Als ik TS was zou ik nog even goed kijken naar die sense-draad. Het is een dun dingetje, geen dikke laadkabel.
daar kan je het relais niet de schuld van geven, maar eerder de *#$$@/! Monteur die de sensedraad aan de verkeerde zijde van het relais heeft aangesloten.

Overigens heeft ts al verklaard dat de sense draad juist zit aangesloten.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

optima red top gloeiend heet 31 mei 2016 09:44 #740637

PvO schreef :
daar kan je het relais niet de schuld van geven, maar eerder de *#$$@/! Monteur die de sensedraad aan de verkeerde zijde van het relais heeft aangesloten.

Overigens heeft ts al verklaard dat de sense draad juist zit aangesloten.

Het is op zich logisch zo aan te sluiten.
Als het relais werkt zal de alternator meten wat de leegste en grootste accuset (lichtaccu) nog nodig heeft. Daarbij krijgt de startaccu dan wellicht een iets te hoog voltage als het relais de accu's koppelt.
Als het relais koppelt maakt het niet meer uit waar de sense zit aangesloten.

Maar met een defect relais wil je inderdaad de sense graag aan de accu die altijd geladen wordt door de alternator: de startaccu.

Voor beide is dus iets te zeggen.

Waar lees jij dat de TS de sensedraad al heeft gelokaliseerd? Daar zegt hij niets over. Hij heeft hem gewoon nog niet gevonden ;-) Is ook maar een dun draadje....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 31 mei 2016 09:45 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

optima red top gloeiend heet 31 mei 2016 10:06 #740654

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Baasklusje schreef :
PvO schreef :
daar kan je het relais niet de schuld van geven, maar eerder de *#$$@/! Monteur die de sensedraad aan de verkeerde zijde van het relais heeft aangesloten.

Overigens heeft ts al verklaard dat de sense draad juist zit aangesloten.

Het is op zich logisch zo aan te sluiten.
Als het relais werkt zal de alternator meten wat de leegste en grootste accuset (lichtaccu) nog nodig heeft. Daarbij krijgt de startaccu dan wellicht een iets te hoog voltage als het relais de accu's koppelt.
Zodra de accu's gekoppeld zijn zal het eventuele spanningsverschil tussen beide accu's snel zijn opgeheven.
Als er door de laadstroom een dusdanige spanningsval over je kabels optreed dat daardoor de dyanmo aanmerkelijk minder gaat laden zijn misschien je kabels wat aan de dunne kant
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

optima red top gloeiend heet 31 mei 2016 10:08 #740657

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Baasklusje schreef :
Waar lees jij dat de TS de sensedraad al heeft gelokaliseerd? Daar zegt hij niets over. Hij heeft hem gewoon nog niet gevonden ;-) Is ook maar een dun draadje....

Hier, al zit er bij nader inzien wel wat voorbehoud in zijn bewering :blush:Waterzot schreef :
Sensedraad van alternator kan volgens mij niet op de huishoud zitten. Massa en + van alternator gaan recht naar de start batterij en van startbatterij is + verbonden aan schakelrelais. Meet ongeveer 14V bij draaiende motor. er gaan geen kabels van alternator naar huishoud.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

optima red top gloeiend heet 31 mei 2016 10:10 #740660

Precies, hij zegt dat het 'niet kan'. Het kan natuurlijk best!
Verder heeft hij alleen dikke kabels gezien....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

optima red top gloeiend heet 31 mei 2016 13:17 #740698

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 928
De sense draad hoort gewoon op de accu te zitten waar de stroom ook heengaat bij ontkoppeld relais. Of dat de start of huishoudaccu is kun je best een hele avond over filosoferen maar maakt voor dit problem niet uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

optima red top gloeiend heet 31 mei 2016 13:56 #740704

swblom schreef :
De sense draad hoort gewoon op de accu te zitten waar de stroom ook heengaat bij ontkoppeld relais. Of dat de start of huishoudaccu is kun je best een hele avond over filosoferen maar maakt voor dit problem niet uit.

Eens. Ik heb hem dan ook verhuisd van licht naar start.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

optima red top gloeiend heet 01 juni 2016 15:47 #741033

  • Waterzot
  • Waterzot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 253
Zal dus eens op zoek gaan naar dat sense draadje. Uit het blote hoofd ben ik er echter zeker van dat er vanuit de alternator niets naar de licht batterij gaat.

Vroeger zaten de start en lichtbatterij vlak aan de motor, verbonden met zo'n 3 weg schakelaar bat1, bat2, of both.

Omdat ik een zwaardere lichtbatterij heb gestoken, moest ik deze verplaatsen en heb ik het "schema" aangepast met dat schakelrelais er tussen. Dus de originele bekabeling van alternator naar startbatterij is ongewijzigd, want die batterij staat nog steeds op de originele plaats.

Hoe zou ik dat sense draadje kunnen herkennen? De motor is een Yanmar 2QM20, weet niet of daar altijd dezelfde alternator op zat.

Of is het door de mastervolt lader die te straf is voor de startbatterij? 25A lader op een 50Ah startbatterij. Zou normaal toch niet mogen lijkt me, beveiligingen genoeg zou ik denken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.134 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl