Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Ballast tov watertank?

Ballast tov watertank? 27 juni 2016 21:18 #748323

  • joostp
  • joostp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 662
Als je de oorzaak van de onbalans niet kunt oplossen helpt ballast op de juiste plek. Ik heb dat gedaan om een door vorige eigenaar aangebrachte vuilwatertank te compenseren. Later verwijderd. Dus heb ik 25-40 kg loodkorrels te koop :) dat is mooi te verdelen, evt zelfs met epoxy te overgieten.
Laatst bewerkt: 27 juni 2016 21:19 door joostp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ballast tov watertank? 27 juni 2016 21:52 #748335

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Hoefhaan schreef :
Ik heb een friendship 22. Deze ligt nu iets vooroverop zijn waterlijn, met de boeg wat dieper in het water, ik heb op de boeg zo'n 2-3 cm antifouling boven water. Achter op het roer heb ik zo'n 7-8 cm boven water.

Nu heeft hij momenteel een lege watertank maar die wil ik wel gaan gebruiken. Ik schat de inhoud van deze tank op zo'n 60-70 liter, hij zal vaak met zo'n 30-40 liter gevuld zijn. Deze tank ligt voorin.
Varend niet zo'n punt want door ons gewicht wat dan achterin zit zal hij niet de diepte in duiken maar als wij niet aan boord zijn zal de boeg in het water zakken waarbij de waterlijn boven de antifouling uit komt, met aangroei etc als gevolg. Zou ik hiervoor ballast moeten toepassen?

De friendship heeft geheel achterin onder de vlonders van de kuipvloer nog een bak waar ik wat ballast in kwijt kan, maar is dat niet slecht voor de constructie? Dan zouden er toch 30-40 kg continu op een vrij klein oppervlak van de bodem drukken.... (ongeveer 40 x 60 cm) Iemand hier ervaring mee?
Ik heb overigens niet veel spullen voorin liggen die er uit kunnen of naar achteren kunnen. Vóór de kiel zijn met name de kussens en het onderwatertoilet gewichtige zaken, verder niet veel...
Geen extra ballast inbrengen. En in de haven dan maar de watertank leeghouden.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ballast tov watertank? 28 juni 2016 07:29 #748371

Staat de waterlijn er wel goed op? :whistle:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ballast tov watertank? 28 juni 2016 07:50 #748377

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Ik zou blij zijn als ik zover voorover lag als er niemand aan boord was. Met 3 man zeilend in de kuip loop je er alleen maar slechter door als het niet o is, zeker met licht weer. Ik zou inderdaad bij lange afwezigheid de tank (bijna) leeg houden. Op vakanties vaar je toch zoveel en ben je veel aan boord dat het met de aangroei wel meevalt. Het gaat met name om de langere rust perioden toch? Alleen maar lekker om als je alleen in de weekenden zeilt schoon water te hebben in plaats van water van 6 weken oud.

In de vakanties gewoon varen en tanken, in de weekeinden bijna leeg houden bij afwezigheid. Precies mijn idee.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ballast tov watertank? 28 juni 2016 19:51 #748565

  • Hoefhaan
  • Hoefhaan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14
Geen extra ballast inbrengen. En in de haven dan maar de watertank leeghouden.

En waarom adviseert u dit? Vanwege de vaareigenschappen? Of de constructie (met het gewicht)?
Terug van lang weg geweest dus weer beginneling :-)
Laatst bewerkt: 29 juni 2016 08:48 door ilCigno. Reden: Quote hersteld
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ballast tov watertank? 28 juni 2016 19:54 #748566

  • Hoefhaan
  • Hoefhaan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14
De waterlijn lijkt er goed op te staan B)

En wellicht moet ik idd blij zijn met het voorover liggen, maar aangezien ik de tank steeds half gevuld wil houden maak ik me wel wat zorgen over aangroei. Ik ben regelmatig op de boot te vinden en wil dan gewoon even mijn handen af kunnen spoelen, even een kopje af kunnen wassen etc. zonder steeds zout water te moeten pakken of met een jerrycan te gaan werken.

En met 30-40 kg compenseer ik dus precies voor de vulling van de tank, en blijft hij gemiddeld net zo voorover liggen als dat hij nu doet.
Mijn belangrijkste vraag is dan ook of ik zonder problemen zo'n ballast op de bodem kan leggen bij de spiegel...
Terug van lang weg geweest dus weer beginneling :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ballast tov watertank? 28 juni 2016 20:17 #748571

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Heb je met 30 liter dan al de AF onder water? Hoeveel ketting en welk anker heb je mogelijk voorin liggen?

Gr Michel
Laatst bewerkt: 28 juni 2016 20:18 door Beauty.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ballast tov watertank? 28 juni 2016 21:01 #748582

Hoefhaan schreef :
Mijn belangrijkste vraag is dan ook of ik zonder problemen zo'n ballast op de bodem kan leggen bij de spiegel...
Ik weet niet wat jij onder problemen verstaat, maar dit is wel een heel foute symptoom bestrijding, op elke boot maar al helemaal op een 22ft bootje.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ballast tov watertank? 28 juni 2016 21:22 #748586

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
Eerst maar eens de oorzaak zoeken voordat je aan symptoombestrijding gaat beginnen.

Zit er een andere, lichtere motor in?

In dat geval kun je beter de watertank naar achteren verplaatsen.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ballast tov watertank? 29 juni 2016 06:52 #748632

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6779
Als je bootje voorover trimt kan ie lijgierig(er) worden. Als dit niet het geval is zie ik geen reden om de trim te corrigeren, en komende winter de waterlijn iets aanpassen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ballast tov watertank? 29 juni 2016 07:44 #748642

Hoefhaan schreef :
De waterlijn lijkt er goed op te staan B)

Waarop baseer je dat dan?
Want de waterlijn hoort , als de boot gemeerd ligt en er geen personen aan boord zijn of zware uitrusting verkeerd geplaatst is (en dat lijkt wel jouw probleem te veroorzaken) , parallel aan het wateroppervlak te liggen.
En dat is kennelijk niet het geval.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ballast tov watertank? 29 juni 2016 08:24 #748647

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6648
Hoort die watertank oorspronkelijk voorin?
Los daarvan herken ik het leeg voorover liggen wel, bij de oude kleine Friendships. Is volgens mij normaal, en wordt tijdens de vaart gecompenseerd door de bemanning in de kuip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ballast tov watertank? 29 juni 2016 08:48 #748649

Apae schreef :
Hoort die watertank oorspronkelijk voorin?
Los daarvan herken ik het leeg voorover liggen wel, bij de oude kleine Friendships. Is volgens mij normaal, en wordt tijdens de vaart gecompenseerd door de bemanning in de kuip.

Raar eigenlijk want een "verkeerde waterlijn" valt eigenlijk juist alleen op als de boot in de haven ligt en niet tijdens het varen.
Is dan ook wel een uitzondering bij die oudere Friendships want normaliter klopt de waterlijn juist in de haven wel.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ballast tov watertank? 29 juni 2016 09:06 #748653

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Apae schreef :
Hoort die watertank oorspronkelijk voorin?
Los daarvan herken ik het leeg voorover liggen wel, bij de oude kleine Friendships. Is volgens mij normaal, en wordt tijdens de vaart gecompenseerd door de bemanning in de kuip.

De watertank zit oorspronkelijk voor in.
Mijn ex FS 26(diepgang 1,48) lag ook altijd voorover.
Je kunt zelfs zien, aan de mate van voorover liggen, welke kiel onder een FS 26 en 22 zit.
De boten met een diepe kiel liggen meer voorover dan met een ondiepe kiel of een kiel/midzwaard.
De bouwer hield daar, met het plaatsen van de waterlijn, geen rekening mee.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 29 juni 2016 09:12 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ballast tov watertank? 29 juni 2016 09:11 #748655

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Hoefhaan schreef :
Geen extra ballast inbrengen. En in de haven dan maar de watertank leeghouden.

En waarom adviseert u dit? Vanwege de vaareigenschappen? Of de constructie (met het gewicht)?

De vaareigenschappen.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ballast tov watertank? 06 juli 2016 06:12 #750132

  • Hoefhaan
  • Hoefhaan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14
Bedankt voor alle antwoorden!

Stom van mij, het anker en ketting, daar heb ik in het geheel niet bij stil gestaan.
Het anker is niet al te groot, maar weegt wel een paar kg. (Ik weet even niet precies hoeveel)
En ankerketting: er zit 7 meter ketting aan van 8mm, dus dat is een behoorlijk gewicht....

Verder ligt er voorin nauwelijks gewicht, het enige wat nog zwaar is wat voorin staat (net voorbij de kiel) is het onderwatertoilet wat m.i. ook wel aardig wat weegt. Het toilet staat overigens altijd leeg dus daar zit geen extra (water)gewicht in.

De motor is een 5pk 4 takt van een kg of 25. Geen hele zware maar wel gemiddelde motor voor dit bootje.

Maar dan nu de belangrijkste vraag: Wat kan ik het beste doen:
-Gewicht compenseren door ballast, (kan dat op de bodem achterin?)
-Watertank achterin plaatsen (zelfde vraag, kan dat gewicht op de bodem kwaad?)
-Anker naar elders verplaatsen
-Ankerketting er tussen uit halen
-Waterlijn (AF) in het najaar aanpassen


Mijn gedachtengang: (correct me if I'm wrong!)

Veranderd 40 kg balast achterin veel aan de vaareigenschappen? Ik merk tnt ook weinig verschil met een extra kind aan boord. Ik ben geen zeiler die op het scherpst van de snede wil, ik zeil vooral voor mijn onstspanning.

De watertank achterin plaatsen is te doen, moet ik alleen wel een passend exemplaar vinden. Aan de achterzijde zit een vulopening, die is voorheen van het vaste brandstoftankje geweest

Het anker naar elders verplaatsen is m.i. niet een ideale oplossing aangezien je die toch op de punt nodig hebt en ik ook nog niet precies zou weten waar ik hem anders moet laten.

Ankerketting verwijderen geeft m.i. nadelige effecten op de werking van het anker, er wordt niet voor niets ankerketting ter lengte van de boot geadviseerd.

De waterlijn aanpassen is te doen, maar wel wat jammer van de mooie fijne blauwe lijn die nu enkel cm boven de waterlijn staat. Ik zou dan de AF kunnen doorzetten tot aan die lijn, dat is een cm of 2 extra.
Terug van lang weg geweest dus weer beginneling :-)
Laatst bewerkt: 06 juli 2016 06:21 door Hoefhaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ballast tov watertank? 06 juli 2016 09:57 #750198

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2069
Mijn Leisure 22 is vrij gevoelig voor extra gewicht voorin. Ik heb de watertank (50 liter zak) onder de kajuit ingang/voorkant kuip gelegd. Wel eerst uitgeprobeerd. Ook voorin de punt, en dat merkte je wel met zeilen. De boot ging bijvoorbeeld lastiger overstag, en aan de wind bleef de boeg wel erg lang in een golf hangen.
Mijn boot heeft een vrij breed onderwaterschip achter, en zeilt zelfs beter met wat gewicht achterin. Voordat je de ballast vast gaat gieten in epoxy, zou ik eerst eens uitproberen wat de beste optie is.

Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Zo snel mogelijk weer een Grote reis!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ballast tov watertank? 06 juli 2016 10:00 #750199

  • Hoefhaan
  • Hoefhaan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14
Ik ga het sowieso niet vast leggen, ik denk eerder aan ballast in een paar stevige juten zakken. De bak waar ik het in zou kunnen leggen is aan alle zijden dicht dus het kan niet weg schuiven oid.
Terug van lang weg geweest dus weer beginneling :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ballast tov watertank? 06 juli 2016 11:00 #750213

Hoefhaan schreef :
Ik ga het sowieso niet vast leggen, ik denk eerder aan ballast in een paar stevige juten zakken. De bak waar ik het in zou kunnen leggen is aan alle zijden dicht dus het kan niet weg schuiven oid.

Jute? Dan zou ik toch liever wat duurzamer materiaal nemen bijv. dit soort mini bigbags:
www.conrad.nl/nl/perel-sdb-55-...pla-081224&WT.srch=1
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ballast tov watertank? 06 juli 2016 11:18 #750221

Elk gewicht in de uiteinden van een boot maakt dat de boot meer in golven gaat stampen (dieper erin, hoger eruit) omdat het 'langstraagheidsmoment' groter wordt. Het extra gewicht veroorzaakt dus onaangenaam gedrag van de boot juist als je dat niet wilt (golven, wind).

In het ideale geval zit alle gewicht in het midden.
En voor het geval dat iemand denkt dat je dat niet echt merkt:
mijn boot is 11.30m lang en 7000 kg.
Toch gaat het reddingvlot, het anker, de ketting, de zeilzakken en andere zware zaken als het erop aan komt diep onderin de kajuit. Verschil is direct goed merkbaar.

Dus:
- nooit compensatiegewicht aanbrengen
- zoveel mogelijk alles in het midden
- eventueel de waterlijn accepteren zoals die is of opnieuw aanbrengen.

Van de Friendship 22 durf ik zomaar te beweren dat de ontwerper met de waterlijn rekening heeft gehouden met het gewicht van 2 of 3 mensen in de kuip. In de haven, leeg, zal hij dus wat voorover liggen.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 06 juli 2016 11:20 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ballast tov watertank? 06 juli 2016 12:16 #750241

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6648
Als je toch met verplaatsbare ballast wilt werken: kleine jerrycannetjes met loodgrid werken heel mooi, zijn stevig, compact en makkelijk te plaatsen.
Maar het beste kan je zoveel mogelijk het bestaande gewicht goed verdelen (en eerst eens kijken hoe het lijkt met je normale bemanning in de kuip).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ballast tov watertank? 06 juli 2016 12:57 #750247

En als de beste meneer nou altijd in zijn eentje vaart? En de waterlijn precies goed staat als hij achterin zit. Dan heb je een duivels dilemma. Een soort kat van Schrödinger. Of je moet iemand anders vragen even in je kuip te gaan zitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ballast tov watertank? 06 juli 2016 17:50 #750309

boarderbas schreef :
En als de beste meneer nou altijd in zijn eentje vaart? En de waterlijn precies goed staat als hij achterin zit. Dan heb je een duivels dilemma. Een soort kat van Schrödinger. Of je moet iemand anders vragen even in je kuip te gaan zitten.

Wat dacht je van Een fototoestel met sluitervertraging? Heeft een smartphone ook.
Of natuurlijk een Drone :lol:
Ad
Laatst bewerkt: 06 juli 2016 17:52 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ballast tov watertank? 06 juli 2016 18:01 #750311

3 zakken cement...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ballast tov watertank? 07 juli 2016 08:52 #750445

  • Hoefhaan
  • Hoefhaan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14
Cement lijkt me niet heel handig in een boot waar het altijd wat vochtig wordt. De tip van kleine jerrycans vind ik wel een goede omdat het dan makkelijk verplaatsbaar is.

Heb gisteren nog eens goed gekeken naar hoe hij in het water ligt, de boeg steekt een cm of 6-7 dieper in het water en wanneer ik mijn vrouw achterin zet dan ligt hij precies goed (recht op de waterlijn) En mijn vrouw weegt 70 kg. B)

De belangrijkste reden dat ik wat zou willen doen aan de gewichtsverdeling is dat ik geen aangroei op de boeg wil hebben net boven de antifouling als ik niet vaar. Dus steeds mijn vrouw achterin laten zitten is geen optie. (mijn huwelijk is nog goed :P )

Als ik nu een 40 kg tank (40 liter) achterin leg dan zal de AF op de boeg dus boven water blijven en heb ik geen aangroei, maar zal hij met bemanning wel wat achterover gaan liggen. Wat geeft dat voor effect op het zeilen? Loefgierigheid?

Misschien moet ik maar eens gaan kijken of ik mijn anker met ketting achterin leg, en dan gewoon de watertank voorin gaan gebruiken. Wel een beetje onhandig als ik wil gaan ankeren maar ja, dat doe ik niet zo vaak...

Of een tank achterin voor gebruik en mijn voorste tank gebruiken als tegengewicht indien nodig (deels vullen als ballast)
Terug van lang weg geweest dus weer beginneling :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.171 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl