Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Een of twee accu's

Een of twee accu's 26 juli 2016 09:23 #754801

  • paul1960
  • paul1960's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 110
Op mijn zeilboot heb ik twee licht accu's van 75ah. Zij zijn geschakeld dmv een diodebrug. Helaas zijn de loodaccu's na 8 jaar overleden.

Ik ga onderhoudsvrije accu's aanschaffen. Nu komt mijn vraag. Wat is het voordeel van twee accu's. Waarom zou ik niet gewoon een (1) grote accu aanschaffen in plaats van twee kleinere accu's.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een of twee accu's 26 juli 2016 09:32 #754802

Een goede reden voor 2 (via diode gescheiden) accu's is dat je de motor kan starten als de lichtaccu leeg is. Met 1 accu die leeg is wordt dat lastig....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een of twee accu's 26 juli 2016 09:38 #754804

start accu kan ook kleiner zijn, hoeft alleen maar te starten, en de motor laadt m meteen weer op.
Kan je een grotere lichtaccu nemen.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een of twee accu's 26 juli 2016 09:39 #754805

Ik neem aa dat je weet dat zogenaamde onderhoudsvrije accu's ook heel gewone loodaccu's zijn , zij het dat er aan het lood wat calcium is toegevoegd. Enige verschil si verder dat je niet meer bij hoeft /kunt vullen.
En dan zijn er ook nog de AGM en gelaccus.
Ook lood/zwavelzuuraccu's maar daarbij is het zwavelzuur opgenomen in een gel of in glasmat ( ( AGM = adsorbed glass mat). Daardoor kan er geen loodsulfaat van de platen loslaten en naar beneden zakken wat daardoor kortsluiten van platen en dus einde accu betekent.
O.a. daarom kun je dat soort wat verder leegtrekken dan de conentionele loodaccu's.

Overigens wat betreft die scheiding m.b.v. diodes. Is het dan ook zo dat er twee volledig gescheiden "licht"groepen zijn?
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een of twee accu's 26 juli 2016 09:42 #754807

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6328
Baasklusje schreef :
Een goede reden voor 2 (via diode gescheiden) accu's is dat je de motor kan starten als de lichtaccu leeg is. Met 1 accu die leeg is wordt dat lastig....

Dat geldt dan wel voor motoren die je niet (gemakkelijk) met de hand start. Ik dacht ook dat ik een tweede accu nodig had, totdat ik erachter kwam hoe gemakkelijk mijn motortje met de hand is aan te zwengelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een of twee accu's 26 juli 2016 10:06 #754814

TS heeft het over twee lichtaccu's, niet over een startaccu en een lichtaccu.
Dus vermoedelijk ook nog ergens een startaccu?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een of twee accu's 26 juli 2016 10:17 #754817

oh ja, ik heb het niet goed gelezen. excuses

nou ja twee lichtaccu's of 1 maakt niet zoveel uit naar mijn mening.
Twee losse zijn wat eenvoudiger te plaatsen. Minder ruimte en gewicht per accu dan 1 met dubbele capaciteit. als je ze van dezelfde batch koopt kan je ze gewoon parallel zetten.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een of twee accu's 26 juli 2016 10:48 #754823

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Roozeboos met jou technische achtergrond.
Wat vind jij van accu's afzonderlijk of parallel schakelen?
Ik heb zelf de voorkeur voor afzonderlijk.
Waarom, dan kan je altijd overschakelen naar een volle accu en parallel is leeg echt leeg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een of twee accu's 26 juli 2016 11:07 #754828

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27692
It Paradyske schreef :
TS heeft het over twee lichtaccu's, niet over een startaccu en een lichtaccu.
Dus vermoedelijk ook nog ergens een startaccu?

Hahaha.. ja.. er is hier nu al zoveel over accu gepraat dat men een beetje geconditioneerd begint te raken, inclusief Baasklusje.
Nou wordt dat misschien ook wel bevorderd doordat er bij TS kennelijk sprake is van een diodebrug tussen beide lichtaccu's. Wat niet heel logisch is, als er ook nog een aparte startaccu is.
Maar misschien door de werf ooit zo geïnstalleerd om altijd een accu achter de hand te hebben waarmee kan worden gestart. Veel werven maakten zich niet zo druk over een specifieke start- of lichtaccu. Want een semi-tractie accu van 75 Ah kan op zich best voor starten worden gebruikt.

Daarom de vraag aan TS: zijn de twee lichtaccu's de enige accu's? Indien ja; dan kan alsnog het advies van Roozeboos worden gevolgd (een kleinere, maar wel èchte startaccu; 40 Ah is voor motoren tot 25 pk meer dan genoeg) en meer capaciteit (bijvoorbeeld 120 Ah) voor de 'huishoud'-accu. Voor dat laatste is alleen de ruimte en eventueel het gewicht de limiet; mag ook méér zijn, natuurlijk. De scheiding middels de diodebrug blijft in stand. Worden het inplaats van één, twee lichtaccu's, dan zou ik die, wanneer ze nieuw en van hetzelfde type zijn, zonder meer parallel plaatsen.
Laatst bewerkt: 26 juli 2016 11:07 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een of twee accu's 26 juli 2016 14:00 #754847

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
lodewijk stegman schreef :
Hahaha.. ja.. er is hier nu al zoveel over accu gepraat dat men een beetje geconditioneerd begint te raken, inclusief Baasklusje.
Hé Lodewijk, je hebt mij nog niet eens geïncludeerd! Dan zal ik mijn conditionering ook maar weer eens aanzetten!

@TS: als je het geld ervoor hebt, neem je 4 LiFePO4 cellen in serie en heb je je laatste service accu gekocht! Kost effe wat, maar dan heb je ook wat (en Watt).
Kun je via de diodebrug opladen en in noodgevallen ook als startaccu gebruiken. Gaan 4000 cycli mee ten opzichte van 500 cycli voor een lood-zwavelzuur accu. Bij 12V betaal je €4 per Ah (gemiddeld genomen).

Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een of twee accu's 26 juli 2016 14:10 #754849

It Paradyske schreef :
TS heeft het over twee lichtaccu's, niet over een startaccu en een lichtaccu.
Dus vermoedelijk ook nog ergens een startaccu?

Hij schrijft ook dat er een diode tussen de 2 accu's zit; zeer vreemd voor 2 lichtaccu's. Verder is de boot 31 voet, dus 3 accu's niet niet waarschijnlijk...

We horen het wel....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een of twee accu's 26 juli 2016 14:25 #754851

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
Ik zou liever 2 stuks 6V tractie accu's in serie zetten als twee stuks 12V //
Zelf heb ik 6 stuks 6V accu's.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een of twee accu's 26 juli 2016 14:40 #754853

Interessante oplossing, maar waarom geef je de voorkeur aan 2*6V in serie?
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een of twee accu's 26 juli 2016 15:35 #754858

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
Een accu bestaat uit een serieschakeling van cellen. Je hebt dus gewoon weer hetzelfde aantal cellen in serie als met een 12V accu. Met andere woorden: je hebt een grote 12V accu. Net een beetje fraaier dan accu's parallel (//) qua laadstroomverdeling.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een of twee accu's 26 juli 2016 16:40 #754860

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1556
Echter, met twee accu's parallel kun je mooi voordeel behalen van dhr. Peukert. C20 blijft gelijk, of je nu 1 accu van 100 Ah neemt of twee van 50AH. Maar, met die twee van 50Ah parallel zal je voordeel van de Peukert coefficient groter zijn en daarmee haal je op die manier toch ook weer wat voordeel qua rendement en capaciteit!

Ergo: ik hou van parallel.
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een of twee accu's 26 juli 2016 19:21 #754894

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
Weet je zeker dat de peukert exponent niet anders ligt bij een accu met grotere cellen? (zoals het geval bij 6V accu's?)
Ik absoluut niet. Ik denk dat er geen winst te behalen valt op die manier.
Anders is er een weg weggelegd voor accu's met intern meerdere kleine seriegeschakelde cellen parallel....
De wet van behoud van ellende laat zich volgens mij niet zich op deze manier bedonderen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een of twee accu's 26 juli 2016 19:55 #754900

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1556
Airgead schreef :
Weet je zeker dat de peukert exponent niet anders ligt bij een accu met grotere cellen? (zoals het geval bij 6V accu's?)
Ik absoluut niet.

Ik ook niet, ging er vanuit dat die hetzelfde is, maar dát heb ik niet onderzocht. Zou dus kunnen dat het anders zit inderdaad....wellicht dat iemand hier dat wel weet?
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een of twee accu's 26 juli 2016 20:05 #754904

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
De Peukert exponent hangt af van de inwendige weerstand van een accucel. Die is lager naarmate de cel groter (meer Ah) is. Een 100Ah cell PbSO4 heeft een Ri van rond de 0,1 Ohm. Gel accu's hebben een hogere Ri dan 'klots accu's'. Een 100Ah LiFePO4 cel heeft een Ri kleiner dan 0,001 Ohm. Op deze cellen is Peukert niet meer van toepassing. Daar komt bij dat de lage Ri ook het laad/ontlaad rendement sterk verbeterd.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een of twee accu's 27 juli 2016 06:16 #754937

  • WindVector
  • WindVector's Profielfoto
Baasklusje schreef :
... Verder is de boot 31 voet, dus 3 accu's niet niet waarschijnlijk...

We horen het wel....

Ach niet waarschijnlijk? Ik heb er vier op een 27 ft: 1 startaccu 55 Ah met diodebrug gescheiden van 3 lichtaccu's (parallel): 2 x 60 Ah + 1 x 90 Ah (samen 210 Ah), dat past in de beschikbare ruimtes beter dan 1 grote lichtaccu. 210 Ah is ook wel nodig met een koelkast aan boord.
Laatst bewerkt: 27 juli 2016 07:10 door WindVector.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een of twee accu's 27 juli 2016 06:42 #754947

Om OT te blijven;
2 lichtaccu's van bv 90 Ah zijn makkelijker te vervoeren, te plaatsen zelfs apart opgesteld bakboord/stuurboord dan 1x 180 Ah. De keuze is zo groot mogelijk aan capaciteit als je dragen kan of opbergen kan. voor de rest is er heul veul al geschreven hoe accu's te schakelen e.d.
Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een of twee accu's 27 juli 2016 10:57 #755027

  • paul1960
  • paul1960's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 110
iedereen alvast bedankt voor de reacties. Ter verduidelijking, ik heb twee lichtaccu's en 1 startaccu. Daar zit de diodebrug tussen. Dat heb ik inderdaad niet goed uitgelegd. Ik heb aan boord geen gescheiden circuits. Tot nu toe is mijn conclusie dat twee accus gewoon wat handzamer zijn in transport en plaatsing. Met twee accus introduceer je het risico dat de een de ander opvreet. Tot nu toe is voor mij de belangrijkste reden om twee accus te nemen het feit dat deze precies in de accubak passen en ik geen zin heb in een verbouwing, tenzij daar goede technische redenen voor zijn natuurlijk. Gezien het feit dat het een zeilboot is blijkt het onderhoud van gewone open lood accus toch wel een dingetje te zijn. Ze hebben een paar keer 'droog' gestaan, vandaar dat ik nu naar gesloten accus wil.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een of twee accu's 27 juli 2016 17:41 #755133

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
Wij hebben onze vorige twee 75 Ah accu's vervangen voor 2 x varta lad85 accu's. Zelfde maat en gelijke pool posities. Start accu is nog een 75 Ah.
Overigens hebben we startkabels aan boord voor het geval de start accu het begeeft. Dan kunnen we even uit de dubbele service bank trekken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een of twee accu's 27 juli 2016 18:30 #755146

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3446
Airgead schreef :
Ik zou liever 2 stuks 6V tractie accu's in serie zetten als twee stuks 12V //
Zelf heb ik 6 stuks 6V accu's.
Ik heb 12 keer 2 Volt in serie/parallel. Ik schakel wat af! :laugh:
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een of twee accu's 27 juli 2016 21:24 #755177

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5291
Hier een startaccu van 85 Ah en twee serviceaccus van ieder 185 Ah. Start en service gescheiden door een relais op de laadstroom. Oude koelkast, Raymarine plotter (en radar) en gebruikelijke wind, diepte snelheid aisontvanger. Halogeen in hutten, led in kajuit. Victron lader/omvormer ook oud.
Service accu's van 2009, startaccu nog ouder.
Kan twee dagen zonder laden vooruit en o ja heb ook navigatieverlichting (geen leds)
Motor 50 pk Perkins kan niet gezwengeld.

Dus twee accu's omdat een al zwaar genoeg is....
Uit zelfde batch gewone zwavelzuur accu's omdat dat destijds goedkoopste leek.
Startaccu is onderhoudsvrije.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een of twee accu's 28 juli 2016 08:59 #755232

Afgezien van Peukert effecten en zo, ga ik ervan uit dat twee parallel geschakelde accu's hetzelfde doen als een grote met de dubbele capaciteit. Voorwaarde is dan wel dat je twee nieuwe neemt, bij voorkeur uit dezelfde batch, en dat ze altijd parallel staan, dus zowel bij laden als bij belasten. Dan heb je in ieder geval het voordeel dat twee losse accu's een stuk hanteerbaarder zijn dan 1 grote. En misschien ook nog wel goedkoper.

Wat ik zeker niet zou doen, is twee accu's nemen en deze dan om en om belasten. Ik begrijp de gedachte dat als er eentje leeg is je altijd over kunt schakelen naar de tweede. Maar als de eerste inderdaad leeg is, dan heeft ie meteen een klap gekregen. Accu's kunnen helaas niet zo goed tegen (te ver) ontladen. Des te voller je je accu's kunt houden, des te langer ze mee gaan. Per type accu verschilt het aantal laad/ontlaadcycli dat ze aan kunnen (meestal des te duurder, des te meer), maar uiteindelijk gaat deze vlieger voor alle loodaccu's op.
Dus beter parallel schakelen, dan heb je de dubbele capaciteit en dan loopt de set als geheel minder snel leeg.

Bart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.182 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl