Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Kalibreren stuurautomaat Raymarine ST2000

Kalibreren stuurautomaat Raymarine ST2000 12 sept 2016 11:08 #767012

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1379
Gisteren weinig wind dus mooie dag om de stuurautomaat Raymarine ST2000 te kalibreren.
Rondjes gevaren onder de 2 knopen en langer dan 3 minuten zoals in de handleiding staat. Na anderhalve ronde geeft de stuurautomaat een deviatie van 9 aan en met de hand de heading gelijk gezet met kompas aan boord. Wanneer ik nu de automaat op een koers zet van bijvoorbeeld 300 staat mijn boord kompas op 295. Nogmaals dit gecorrigeerd in de stuurautomaat. Voor zover gaat het dan goed op koers 295. Maar ga ik nu bijvoorbeeld 50 graden varen op de stuurautomaat geeft het boord kompas 40 aan.

Zijn er meer die dit probleem hebben?
Hoe is dit op te lossen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kalibreren stuurautomaat Raymarine ST2000 12 sept 2016 11:13 #767014

Ik denk niet dat je de stuurautomaat moet aanpassen aan je stuurkompas op je boot. Deze kan behoorlijk afwijken van je eigenlijke koers.
RYA Yachtmaster
The superior sailor uses his superior knowledge to avoid situations requiring his superior skill
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kalibreren stuurautomaat Raymarine ST2000 12 sept 2016 11:33 #767020

Berichtje vanuit GPS en COG sturen?
- Nauwelijks afwijkingen
- geen compensatie voor drift nodig
- beter op stromend water

Edit: dit blijkt niet te kunnen, zie verderop.
Laatst bewerkt: 12 sept 2016 17:12 door Bas van Dijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kalibreren stuurautomaat Raymarine ST2000 12 sept 2016 11:36 #767022

  • zapp
  • zapp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 643
Dat heb ik ook. Ik ben allang blij als de afwijking tussen kompas en stuurautomaat minder is dan 10 graden. Daar valt mee te leven B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kalibreren stuurautomaat Raymarine ST2000 12 sept 2016 12:30 #767045

Het is natuurlijk vloeken in de kerk hier maar een kompas is toch maar een verouderd instrument hoor... :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kalibreren stuurautomaat Raymarine ST2000 12 sept 2016 12:32 #767046

Kompas van de pilot is heel erg gevoelig voor helling.
Dus als je compenseert voor deviatie terwijl de boot rechtop vaart heb je daar vervolgens niets aan als je zeilt..... gewoon vergeten die compensatie, je bent er niets aan.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kalibreren stuurautomaat Raymarine ST2000 12 sept 2016 13:03 #767057

De meeste stuurautomaten en zeker de goedkopere helmstokautomaten zijn ook niet zozeer bedoeld om een te sturen koers exact in te stellen en dan aan te houden maar om een m.b.v. een nauwkeurig kompas of , beter , gps een bepaalde koers in te stellen en vervolgens te houden. In feite gaat dat net zo wanneer je een plotter de koers laat aansturen naar de stuurautomaat.
Overigens staat iets dergelijks ook gewoon in de handleiding op pagina 7 ( file:///C:/Users/A.W.J/Desktop/ST1000+,%20ST2000+%20(A12004,%20A12005)%20Owner%20handbook%2081130-7-EN.pdf ) nl letterlijk:
To select automatic steering:
• steady the boat on the required heading
• place the pushrod over the tiller pin (if necessary, extend or retract the
pushrod using the -1, +1, -10, and +10 keys)
• press auto: the display will then show an ‘A’ alongside the current heading

Daar staat niet persé dat die "required heading"de koers is die de stuurautomaat aangeeft maar de koers die jijzelf wilt wat dus bijv. ook een koers in de richting van een kenmerk ergens in de verte kan zijn.
Wat de stuurautomaat zelf aangeeft op zijn kompas is leuk maar niet echt om veel waarde aan te geven . Je kunt er hooguit aan zien of je koers mooi constant is .
Natuurlijk kun je ook een tabel maken die het verband aangeeft tussen je magnetisch stuurkompas en het fluxgate kompas(wat in feite ook een magnetisch kompas is) maar wat je daar dan aan hebt vraag ik me af.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kalibreren stuurautomaat Raymarine ST2000 12 sept 2016 13:05 #767058

Yellow Boat schreef :
Natuurlijk kun je ook een tabel maken die het verband aangeeft tussen je magnetisch stuurkompas en het fluxgate kompas(wat in feite ook een magnetisch kompas is) maar wat je daar dan aan hebt vraag ik me af.
Ad

voor elke hellingshoek dan... :-)

mee eens hoor, de kompaskoers van de stuurautomaat is geen nuttige informatie.

(ik vond mijn helmstok automaat overigens helemaal niet goedkoop... )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kalibreren stuurautomaat Raymarine ST2000 12 sept 2016 13:08 #767059

grappig, had ik het net over dit weekend met een mede zeiler.

Ik vraag me af of de AP altijd op zijn eigen (evt gyro)) kompas stuurt, of dat je deze ook aan kan sturen met een nmea RMC bericht?
De meesten hebben een furuno gp apparaat, en die geeft maar om de 2 seconden een positie update, dat zou de stuurautomaat niet echt fijn vinden denk ik.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kalibreren stuurautomaat Raymarine ST2000 12 sept 2016 13:48 #767068

roozeboos schreef :
grappig, had ik het net over dit weekend met een mede zeiler.

Ik vraag me af of de AP altijd op zijn eigen (evt gyro)) kompas stuurt, of dat je deze ook aan kan sturen met een nmea RMC bericht?
De meesten hebben een furuno gp apparaat, en die geeft maar om de 2 seconden een positie update, dat zou de stuurautomaat niet echt fijn vinden denk ik.

Dat kan zeker iig. Waypoints en/of windsdata via NMEA of Seatalk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kalibreren stuurautomaat Raymarine ST2000 12 sept 2016 13:52 #767069

roozeboos schreef :
Ik vraag me af of de AP altijd op zijn eigen (evt gyro)) kompas stuurt, of dat je deze ook aan kan sturen met een nmea RMC bericht?

Mijn AP eet alles van NMEA, maar als het fluxgatekompas of de roerstandsensor niet goed is aangesloten weet hij er geen raad mee......

Dit lust hij allemaal: (tekst is wat hij ermee doet, en dan NMEA-berciht waar hij het uit haalt.)

The following NMEA 0183 wind and navigation data can be decoded by ST5000 Plus.

Course Over Ground VTG, RMC, RMA
Speed Over Ground VTG, RMC, RMA
Cross Track Error APB, APA, RMB, XTE
Bearing to Waypoint APB, BWR, BWC, RMB
Distance to Waypoint BWR, BWC, RMB
Waypoint Number APB, APA, BWR, BWC, RMB
Apparent Wind Speed VWR, MWV
Apparent Wind Angle VWR, MWV
Speed Through Water VHW
Depth DBT
Water Temperature MTW
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 12 sept 2016 13:53 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kalibreren stuurautomaat Raymarine ST2000 12 sept 2016 13:56 #767071

dan lijkt het toch zonder eigen kompas niet te werken dus.

ik bedoel dus : geen intern kompas.

RMC of GGA erin voor bepalen koers boot.
Druk op auto. blijft dan de boot de voorliggende koers volgen? Door te vergelijken dus met gps data.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kalibreren stuurautomaat Raymarine ST2000 12 sept 2016 13:59 #767073

Doet ie niet.... ik heb wel eens 1 van de 5 of 6 draadjes van de fluxgate stuk gehad; dan weet het ding zich geen raad meer.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kalibreren stuurautomaat Raymarine ST2000 12 sept 2016 14:08 #767075

nu je het zegt.
in het kader van je grootste blunder heb ik eens ongemerkt door de fluxgate kompas kabel geboord. Toen ging ie ook niet meer. :blush:
Duurde even voor ik dat gevonden had.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kalibreren stuurautomaat Raymarine ST2000 12 sept 2016 16:11 #767124

Kennelijk stuurt zo'n ding op een kompaskoers (uit de fluxgate) of op een windhoek (vane-stand) uit de windset. Daarbij gebruikt hij dingen uit de NMEA-data zoals de COG, BTW en XTE om een tikje links of rechts te doen.

Ik vaar af en toe met WinGPS Voyager als bestuurder van de AP. In Voyager kun je aangeven welke NMEA-berichten dat programma moet sturen naar de automaat. Als je ze allemaal aanvinkt stuurt het ding erg veel en agressief. Alleen een XTE sturen geeft rust. ALs je een APB erbij doet wil de automaat per se een xte van 0.00 hebben, en om die te bereiken stuurt hij razendsnel haaks op de gewenste koers. Vervolgens natuurlijk een overshoot over die koers, en 180 terug om de xte weer 0.00 te krijgen....

Sturend op de GPS ipv Voyager is die ellende er niet; de Garmin stuurt alleen RMC en RMB, waarin COG en BTW zitten. Als COG <> BTW moet er iets gebeuren... zo simpel zal het wel zijn. Dat zou ook zonder fluxgate moeten kunnen....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kalibreren stuurautomaat Raymarine ST2000 12 sept 2016 17:02 #767137

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1379
Alle reacties zo lezend stel ik vast dat:
1) Ik het kompas van de AP niet met het boord kompas had moeten vergelijken maar met een handpeilkompas
2) Het kompas van de AP eigenlijk nooit is te kalibreren op een zeilboot door de verschillende hellingshoeken die je hebt tijdens het zeilen
3) Het eigenlijk niet zo belangrijk is dat de AP de juiste koers aangeeft in de praktijk.

Gebruikt tot op heden de AP in de auto en windhoek mode. De waypoint mode nog niet gebruikt in de praktijk, mode werkt wel.

Is de waypoint mode een zinnig iets bij oversteken naar Engeland?
Lijkt me dat hij dan ook stroom gaat corrigeren wat hij een tij later nogmaals gaat doen maar dan de andere kant op. Of mis ik hier iets?

Het wordt ook eens tijd om een deviatietafel vast te leggen voor het boord kompas.

En natuurlijk weer bedankt voor alle reacties.
Laatst bewerkt: 12 sept 2016 17:03 door Bram6.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kalibreren stuurautomaat Raymarine ST2000 12 sept 2016 17:11 #767141

hmm

handleiding nog eens gelezen en staat idd niet in dat hij COG kan sturen als je die aanlevert, gebruikt alleen de XTE zoals BK zegt.
Raar eigenlijk, dat zou toch een logische feature zijn..?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kalibreren stuurautomaat Raymarine ST2000 12 sept 2016 17:17 #767143

ad 1) niet met handpeilkompas maar met COG op de GPS

oversteken op dwarsstroom kun je met of zonder correctie voor stroom doen, daar zijn hele bijbels over vol geschreven....

Wat niet in die bijbels staat is dat je met een keuze (correctie of niet) ook je windhoek beinvloedt, en daarmee je zeilvoering en snelheid. Als je door te corrigeren voor stroom een stukje sneller gaat varen dan zou ik dat zeker doen. En in zo'n geval is sturen langs waypoints wel erg prettig ja.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kalibreren stuurautomaat Raymarine ST2000 12 sept 2016 17:22 #767148

Bas van Dijk schreef :
Raar eigenlijk, dat zou toch een logische feature zijn..?

ik denk dat de software van die simpele automaten zo oud is dat COG (uit een GPS-bericht) nog nauwelijks bestond. De Raymarine dingen zijn eigenlijk oude Autohelm-automaten. Zo uit 1980 ongeveer, toen GPS nog SA had.... Zelfs de Raymarine displays zoals alle ST60's zijn nog precies zoals Autohelm, heel erg modern in zijn tijd, ze maakte.
En ze kunnen via een omweg natuurlijk wel COG sturen. Geef ze een waypoint en ze sturen de boot binnen een paar meter erheen. Dat dat o.b.v. XTE en fluxgate gebeurt kan niemand wat schelen, toch? En die fluxgate moet er toch in, voor de mensen zonder waypoint-gebruik.

edit, even een Autohelm plaatje gezocht.
Lijkt dat op een Raymarine ST60 Tridata of niet...... hij heet zelfs Tridata.

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 12 sept 2016 17:53 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kalibreren stuurautomaat Raymarine ST2000 12 sept 2016 19:02 #767182

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Is je boord kompas wel gecompenseerd?
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kalibreren stuurautomaat Raymarine ST2000 12 sept 2016 19:07 #767184

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Volgens mij stuurt de ap altijd op zijn eigen fluxgate kompas.
welke koers er gestuurd wordt kan door 3 verschillende dingen worden bepaalt.
1- de ingestelde heading op de ap zelf.
2- berekend adh van de gewenste windhoek
3- berekend adh van de xte
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kalibreren stuurautomaat Raymarine ST2000 12 sept 2016 19:13 #767189

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1379
Thomas, bij de volgende wind arme zeildag zal ik cog op de GPS gebruiken.

PvO, of het boord kompas gecompenseerd is weet ik niet.
Komen we snel achter bij het maken van de deviatietafel of de afwijkingen enigszins binnen de perken blijven.

Ga dan toch ook nog even kijken of het handpeilkompas in de buurt komt van de cog op GPS richtingen. Wat toch wel zou moeten.
Laatst bewerkt: 12 sept 2016 19:14 door Bram6.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kalibreren stuurautomaat Raymarine ST2000 12 sept 2016 19:17 #767191

Handpeilkompas dan steeds op dezelfde plek gebruiken, zo ver mogelijk van andere magneten en ijzer vandaan. Dan hou je de deviatie een beetje constant.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 12 sept 2016 19:17 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kalibreren stuurautomaat Raymarine ST2000 12 sept 2016 19:50 #767212

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1379
Thomas,
Midden in de kuip moet ik toch minimaal een meter van metaal af zitten naar elke kant.
Dat moet toch wel genoeg zijn?
Zal mijn mobieltje nog wel uit mijn zak halen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.171 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl