martinw schreef :
Joop66 schreef :
Het is een mythe dat een afsluiter die half openstaat niet kan kapotvriezen. Er staat water in, water kan bevriezen. Wat zet uit als het vriest. Het ligt er maar net aan waar t begint met vriezen, en waar t begint met dooien en op welke manier dat een paar keer heen en weer gaat. Dat is niet te voorspellen.
De andere kant is: Zo vaak gaat t ook weer niet fout. Maar een boot in t ijs is en blijft een risico. Maar ja, een op de kant ook. Om andere redenen weer.
Grappig is dat er fervente voorstanders zijn van half open terwijl Joop het een mythe noemt. Nou weet ik niet Joop of je ook nog verschil maakt voor op de wal of in het water?
Ik zelf zet ze op de kant altijd half open en dat doe ik al tientallen jaren zonder nadelige gevolgen. Eén keer de afsluiter van de vuilwatertank vergeten, die dus nog dicht stond, en toen vroor de afsluiter stuk.
In het water probeer ik antivries in de afsluiter te krijgen of door te blazen. Maar de vuilwatertank blijft altijd lastig. Maar er zijn ook hier voorstander van half open en dat ga ik de volgende keer ook proberen. Helaas kan dat bij de vuilwatertank weer niet, want dan loopt hij vol.
Op de wal is dit inderdaad de juiste manier.
Waarom?
Een kogelafsluiter is een kogel met een gat er door, in een huis. Als de afluiter dichtstaat (op de wal) zit er water gevangen in de kogel en tussen de kogel en t huis. Als hij openstaat is er geen water meer in de kogel, maar mogelijk nog wel tussen de kogel en t huis. Daarom half open.
In het water is de situatie anders. Er zit water in, wat kan bevriezen.. Feitelijk is het niet waar dat water uitzet bij t bevriezen. Water heeft zijn grootste volume bij zo'n 4 gr C. Daaronder krimpt het weer zoals een normale stof.
Maar tijdens een winter vriest het soms en dooit het soms. Dus als een bevroren afsluiter (nog heel, want het water was alweer aan t krimpen) deels ontdooit, kan de ruimte die ontstaan is weer opgevuld worden door water. En weer bevriezen. Op die manier past er meer water in dan wanneer de afsluiter in 1 keer bevriest.
Welnu, nu gaat t echt dooien en komt de magische 4 grC voorbij. Een deel van t water in de afluiter ontdooit en zet uit.
Dat is het KRAK-moment.
Er zijn een paar mogelijkheden: zorgen dat hij niet bevriest en dat het volume van het water verffend kan blijven worden. Anti-vries er in, of verwarmen.
Zorgen dat er iets anders in zit. Lucht (op de wal praktisch) of vet en olie. Dit werd vroeger (toen dat nog niet slecht was) wel gedaan. Vet en olie is niet praktisch voor een afsluiter die elk jaar weer gebruikt wordt. Maar voor een kraan die eigenlijk alleen maar dicht staat, kun je dit wel overwegen.
Wat doe ik zelf? Tot nu toe met succes, dit: Alle afsluiters doorspoelen met anti-vries. Hoe? antivries in de betreffende slang doen. De afsluiter een HEEL KLEIN BEETJE open zetten, zodat de anti-vries erdoorheen loopt, maar dus ook tussen kogel en huis.
Speciaal hiervoor heb ik een aftakking gemaakt aan de inlaat van de WC pomp. Alleen maar om in staat te zijn anti-vries in die kraan te kunnen krijgen.
De kraan van de sail drive hoeft feitelijk niet: die zit 30cm onderwater. Daar komt feitelijk nooit ijs. Maar ik doe m wel.