Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Ongebruikte afsluiters winterklaar voor altijd?

Ongebruikte afsluiters winterklaar voor altijd? 27 nov 2016 16:09 #787859

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Even dit topic "kapen" :ohmy:

Ik ben van plan de afsluiters te vervangen voor messing "dopsokken"

Nu heb ik de huiddoorvoeren opgemeten (buitenkant), 1 huiddoorvoer is 41mm, en 1 huiddoorvoer is 26mm.
Wie weet hoe ik dat kan omrekenen naar loodgierstaal en welke maten dopsokken ik moet hebben?

:P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongebruikte afsluiters winterklaar voor altijd? 27 nov 2016 18:20 #787902

Heb je tussen de draad of op de draad gemeten? Hoe precies heb je je schuifmaat afgelezen? Geeft deze bij gesloten bek ook 0.0 mm aan?

Ik vraag dit omdat de meest gebruikte huiddoorvoeren BSP draad hebben, en ik de door jou opgegeven getallen niet terug zie in bv onderstaand verhaal.

Ik verwacht dat je een 1-1/4" en een 3/4" doorvoer hebt.

www.pipefittingsdirect.co.uk/c...20Identification.pdf
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongebruikte afsluiters winterklaar voor altijd? 27 nov 2016 18:26 #787904

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Hey Nachtvlinder, het is een beetje lastig meten met hoe ze gesitueerd zitten in de romp. Maar ik heb het zo nauwkeurig mogelijk geprobeerd, met een goede kwaliteit schuifmaat.

bedankt voor de link!

Wat betreft de dopsokken, moet er nog een rubberen ring in en teflontape op het draad?
Of is er inmiddels al iets beters dan teflontape uitgevonden? :P
sorry voor de domme vragen trouwens. :blush:
Laatst bewerkt: 27 nov 2016 18:34 door Sonador.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongebruikte afsluiters winterklaar voor altijd? 27 nov 2016 18:39 #787909

Ik vind dit geen domme vragen hoor; loop zelf ook nog steeds te worstelen met al die Engelse en US-draadsoorten.

Geen pakking gebruiken (er is geen flensrand daarvoor) maar teflontape of onderstaand, eenvoudiger bruikbaar produkt: Gehele draad-groef daarmee 1x rondgaan (ín de draairichting) en dan 2x kruislings over zichzelf heen. Gebruik sinds de grote verbouwing thuis geen tape meer :)

Laatst bewerkt: 27 nov 2016 18:41 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongebruikte afsluiters winterklaar voor altijd? 27 nov 2016 20:33 #787935

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Bedankt Nachtvlinder voor je hulp!
Ik laat hier wel even weten of het gelukt is, Donderdag mag de varianta ff in de takel hangen.
Dan kan ik ze mooi vervangen door dopsokken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongebruikte afsluiters winterklaar voor altijd? 27 nov 2016 20:51 #787938

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8240
Over t winterklaar maken....

In t water is er geen enkele manier om een afsluiter permanent winterklaar te maken.

Er KAN altijd een sitautie ontstaan dat er water deels ontdooit zich aanvult van buiten en weer bevriest. Er is geen blijvende garantie.

Het beste is de afsluiter verwijderen, en t gat dicht lamineren.
Daarna: Afsluiter verwijderen en de huiddoorvoer afdoppen,
Maar wat, volgens mijn ook moet kunnen op de wal: afsluiter leeg laten open. Ook de ruimte tussen de kogel en het huis. Dop op de afsluiter. En dan met een vetspuit de hele afsluiter vullen met vet. Dus beginnen met een openafsluiter, de hele kogel, de ruimte tot aan de dop, en als die vol zijn, de ruimte tussen de kogel en het huis. Als alles vol vet zit, de afsluiter dicht zetten. Niet zo milieuvriendelijk, maar werkt wel.

Het is een mythe dat een afsluiter die half openstaat niet kan kapotvriezen. Er staat water in, water kan bevriezen. Wat zet uit als het vriest. Het ligt er maar net aan waar t begint met vriezen, en waar t begint met dooien en op welke manier dat een paar keer heen en weer gaat. Dat is niet te voorspellen.

De andere kant is: Zo vaak gaat t ook weer niet fout. Maar een boot in t ijs is en blijft een risico. Maar ja, een op de kant ook. Om andere redenen weer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongebruikte afsluiters winterklaar voor altijd? 28 nov 2016 13:04 #788044

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2406
Joop66 schreef :
Het is een mythe dat een afsluiter die half openstaat niet kan kapotvriezen. Er staat water in, water kan bevriezen. Wat zet uit als het vriest. Het ligt er maar net aan waar t begint met vriezen, en waar t begint met dooien en op welke manier dat een paar keer heen en weer gaat. Dat is niet te voorspellen.

De andere kant is: Zo vaak gaat t ook weer niet fout. Maar een boot in t ijs is en blijft een risico. Maar ja, een op de kant ook. Om andere redenen weer.

Grappig is dat er fervente voorstanders zijn van half open terwijl Joop het een mythe noemt. Nou weet ik niet Joop of je ook nog verschil maakt voor op de wal of in het water?
Ik zelf zet ze op de kant altijd half open en dat doe ik al tientallen jaren zonder nadelige gevolgen. Eén keer de afsluiter van de vuilwatertank vergeten, die dus nog dicht stond, en toen vroor de afsluiter stuk.

In het water probeer ik antivries in de afsluiter te krijgen of door te blazen. Maar de vuilwatertank blijft altijd lastig. Maar er zijn ook hier voorstander van half open en dat ga ik de volgende keer ook proberen. Helaas kan dat bij de vuilwatertank weer niet, want dan loopt hij vol.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongebruikte afsluiters winterklaar voor altijd? 28 nov 2016 13:12 #788049

Sonador schreef :
Bedankt Nachtvlinder voor je hulp!
Ik laat hier wel even weten of het gelukt is, Donderdag mag de varianta ff in de takel hangen.
Dan kan ik ze mooi vervangen door dopsokken.

Als je de huid doorvoeren toch niet meer gebruikt waarom lamineer je ze niet gewoon dicht?
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongebruikte afsluiters winterklaar voor altijd? 28 nov 2016 14:26 #788075

Precies.

Ik ben zelfs van mening dat je dit gewoon zonder vezel kan doen met dikke epoxie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongebruikte afsluiters winterklaar voor altijd? 28 nov 2016 14:52 #788086

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8240
martinw schreef :
Joop66 schreef :
Het is een mythe dat een afsluiter die half openstaat niet kan kapotvriezen. Er staat water in, water kan bevriezen. Wat zet uit als het vriest. Het ligt er maar net aan waar t begint met vriezen, en waar t begint met dooien en op welke manier dat een paar keer heen en weer gaat. Dat is niet te voorspellen.

De andere kant is: Zo vaak gaat t ook weer niet fout. Maar een boot in t ijs is en blijft een risico. Maar ja, een op de kant ook. Om andere redenen weer.

Grappig is dat er fervente voorstanders zijn van half open terwijl Joop het een mythe noemt. Nou weet ik niet Joop of je ook nog verschil maakt voor op de wal of in het water?
Ik zelf zet ze op de kant altijd half open en dat doe ik al tientallen jaren zonder nadelige gevolgen. Eén keer de afsluiter van de vuilwatertank vergeten, die dus nog dicht stond, en toen vroor de afsluiter stuk.

In het water probeer ik antivries in de afsluiter te krijgen of door te blazen. Maar de vuilwatertank blijft altijd lastig. Maar er zijn ook hier voorstander van half open en dat ga ik de volgende keer ook proberen. Helaas kan dat bij de vuilwatertank weer niet, want dan loopt hij vol.

Op de wal is dit inderdaad de juiste manier.

Waarom?

Een kogelafsluiter is een kogel met een gat er door, in een huis. Als de afluiter dichtstaat (op de wal) zit er water gevangen in de kogel en tussen de kogel en t huis. Als hij openstaat is er geen water meer in de kogel, maar mogelijk nog wel tussen de kogel en t huis. Daarom half open.

In het water is de situatie anders. Er zit water in, wat kan bevriezen.. Feitelijk is het niet waar dat water uitzet bij t bevriezen. Water heeft zijn grootste volume bij zo'n 4 gr C. Daaronder krimpt het weer zoals een normale stof.

Maar tijdens een winter vriest het soms en dooit het soms. Dus als een bevroren afsluiter (nog heel, want het water was alweer aan t krimpen) deels ontdooit, kan de ruimte die ontstaan is weer opgevuld worden door water. En weer bevriezen. Op die manier past er meer water in dan wanneer de afsluiter in 1 keer bevriest.

Welnu, nu gaat t echt dooien en komt de magische 4 grC voorbij. Een deel van t water in de afluiter ontdooit en zet uit.

Dat is het KRAK-moment.

Er zijn een paar mogelijkheden: zorgen dat hij niet bevriest en dat het volume van het water verffend kan blijven worden. Anti-vries er in, of verwarmen.

Zorgen dat er iets anders in zit. Lucht (op de wal praktisch) of vet en olie. Dit werd vroeger (toen dat nog niet slecht was) wel gedaan. Vet en olie is niet praktisch voor een afsluiter die elk jaar weer gebruikt wordt. Maar voor een kraan die eigenlijk alleen maar dicht staat, kun je dit wel overwegen.

Wat doe ik zelf? Tot nu toe met succes, dit: Alle afsluiters doorspoelen met anti-vries. Hoe? antivries in de betreffende slang doen. De afsluiter een HEEL KLEIN BEETJE open zetten, zodat de anti-vries erdoorheen loopt, maar dus ook tussen kogel en huis.

Speciaal hiervoor heb ik een aftakking gemaakt aan de inlaat van de WC pomp. Alleen maar om in staat te zijn anti-vries in die kraan te kunnen krijgen.

De kraan van de sail drive hoeft feitelijk niet: die zit 30cm onderwater. Daar komt feitelijk nooit ijs. Maar ik doe m wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongebruikte afsluiters winterklaar voor altijd? 28 nov 2016 15:00 #788089

boarderbas schreef :
Precies.

Ik ben zelfs van mening dat je dit gewoon zonder vezel kan doen met dikke epoxie.

En anders een beetje Aerosil of gehakte glasvezels er door mengen, als je vroeg het water uit kan den kan je er diezelfde avond er weer terug in. Als de hijsmeester wil meewerken en er geen andere boten op de planning staan natuurlijk. Maar voor een tippie had ik er geen problemen mee als hijsmeester
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongebruikte afsluiters winterklaar voor altijd? 28 nov 2016 15:14 #788091

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6091
voor een tippie???

dus als je geen stroop smeert doe je gewoon je werk niet? Lekker klantvriendelijk.... :blush:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongebruikte afsluiters winterklaar voor altijd? 28 nov 2016 15:28 #788096

Over het algemeen mag er in de kraan niet aan een boot gewerkt worden zonder dat deze is op gebokt, als de boot dezelfde dag weer er in gedraaid kan worden bespaar je een bok een hoop gedoe als je dat geen tippie waard is, zegt dat meer over de zeiler dan over de kraanmeester. :dry:
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongebruikte afsluiters winterklaar voor altijd? 28 nov 2016 15:54 #788100

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Ik mag bij zeer hoge uitzondering een kleine 30 minuten gebruik maken van de kraan, om er even dopjes op te schroeven, en te kijken naar mijn kielmidzwaard.

Daarna moet hij het water weer in, mijn voorkeur was dat hij opgebokt werd op de wal.
Maar er is weinig tot geen ruimte op de haven over, en daarbij heb ik even geen budget daarvoor momenteel. Dus ben al blij dat het zo ff kan!

Daarnaast als ik het dicht wil lamineren, dan zal ik de binnenschaal daar lokaal weg moeten slijpen. Daar heb ik niet zo behoefte aan, als ik het zo op kan lossen dmv een set dopsokken.

:woohoo:
Laatst bewerkt: 28 nov 2016 16:00 door Sonador.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongebruikte afsluiters winterklaar voor altijd? 28 nov 2016 16:06 #788102

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8145
Druk dan even een stuk piepschuim in de doorvoer. Mocht dan ooit de doorvoer vol water komen en bevriezen, kan de expansie van het ijs opgevangen worden in het samendrukken van het piepschuim....
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongebruikte afsluiters winterklaar voor altijd? 28 nov 2016 16:55 #788110

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Gaan we doen, bedankt voor de tip.
Ik hoop trouwens dat ik de afsluiters zo kan losdraaien, ze zitten al heel lang op die plek, en is gemonteerd met hennepdraad. Als ik ze niet zo kan losdraaien, dan word het een heel ander verhaal vrees ik.

Hou jullie op de hoogte!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongebruikte afsluiters winterklaar voor altijd? 28 nov 2016 18:19 #788125

Wellicht handig dan om iemand aan de buitenkant te hebben die (conische strip of grote steeksleutel waarvan de kop klemloopt in de doorvoer) de doorvoer fixeert tegen mee-/losdraaien. Dit is geen handige plek om lekkage te krijgen.

Je huiddoorvoer heeft om die reden nokjes, aan de binnenkant ter hoogte van de flens die tegen de huid aan zit.
Laatst bewerkt: 28 nov 2016 18:22 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongebruikte afsluiters winterklaar voor altijd? 28 nov 2016 18:26 #788126

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Nachtvlinder schreef :
Wellicht handig dan om iemand aan de buitenkant te hebben die (conische strip of grote steeksleutel waarvan de kop klemloopt in de doorvoer) de doorvoer fixeert tegen mee-/losdraaien. Dit is geen handige plek om lekkage te krijgen.

Je huiddoorvoer heeft om die reden nokjes, aan de binnenkant ter hoogte van de flens die tegen de huid aan zit.

Ik heb een handige helpster :P

Maar hoe langer ik erover nadenk hoe "zenuwachtiger" ik word.
Dus ik denk dat ik hem maar op wal laat zetten, dan maar ff op brood en water leven.
Ik was toch al iets te dik, dus ik sla dan vliegen in 1 klap

:woohoo: :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongebruikte afsluiters winterklaar voor altijd? 28 nov 2016 18:31 #788127

Nee joh, gaat vast goed; als de afsluiter niet los komt met normale kracht hoef je pas hieraan te gaan denken. Wss zit de doorvoer ook gekit dus zomaar meedraaien gebeurt echt niet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongebruikte afsluiters winterklaar voor altijd? 28 nov 2016 22:41 #788214

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Ik ga het proberen, mogen even overleggen met de haven hoe of wat in geval van "mislukken/tegenslag"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongebruikte afsluiters winterklaar voor altijd? 29 nov 2016 06:59 #788242

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8240
Sonador schreef :
Gaan we doen, bedankt voor de tip.
Ik hoop trouwens dat ik de afsluiters zo kan losdraaien, ze zitten al heel lang op die plek, en is gemonteerd met hennepdraad. Als ik ze niet zo kan losdraaien, dan word het een heel ander verhaal vrees ik.

Hou jullie op de hoogte!

Let wel hierop:

Als de huiddoorvoer verdraait tov de romp, hij er onherroepelijk vanaf moet!

Ook al is t maar een beetje.

De kit is gebroken, en zal/kan gaan lekken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongebruikte afsluiters winterklaar voor altijd? 29 nov 2016 09:38 #788273

Ik zie nogal wat minder juiste stellingen in dit draadje staan.
Zo las ik ergens dat water bij 4º het grootste volume heeft.
Water heeft z´n grootste DICHTHEID bij 4º, dus het KLEINSTE volume, daarom zakt dit ook naar de bodem.
Met als gevolg dat aan de oppervlakte ijs kan drijven.

Een omschrijving van wat er gebeurt:

De situatie aan boord is een dalende temperatuur, die komt ergens rond de 0º, het water is al een beetje aan het uitzetten want het water van 4º is al weggezakt naar beneden.
Bevriezen gebeurt ALTIJD bij 0º, ontdooien ook.

De situatie aan boord is een verticale slang op een afsluiter.

Bij dichte afsluiter:
Het bovenste laagje bevriest bij dalende temp. het water eronder zet wat uit, het gaat van 4-3-2-1-naar 0º en drukt het dunne ijslaagje kapot.
Dit tot het ijslaagje sterk genoeg is en dan zal er elders iets kapot gaan, te verwachten is de slang.
Op zeker moment bereikt ook de vorst de afsluiter, het ijs drukt de afsluiter wand kapot, er ontsnapt wat water en alles vriest dicht.
Wanneer de temp stijgt smelt het ijs weer en druppelt de boot vol.

Bij open (kogel)afsluiter:
Het ijs bereikt de open afsluiter en drukt het water door de kogel naar beneden, maar het dunne laagje water rondom de kogel bevriest ook en kan nergens heen, drukt dus ook de afsluiter wand kapot.

Met een beetje geluk loopt de boot niet niet al te snel vol bij dooi omdat de kogel nog afsluit op de zittingen, maar daar zou ik niet op rekenen.

Bij half open afsluiter wordt het water aan beide zijden van de kogel naar beneden gedrukt en niets gaat kapot.

IJs krimpt, dus komt naast het ijs een beetje water te staan, met een temp. van 0º, dit bevriest ook weer van boven naar beneden en drukt het flinterdunne laagje water naar onder weg.

De isolerende laag ijs naast de boot verhindert het bevriezen van buitenaf, de vorst komt van binnenuit de boot.
De huid en de afsluiter worden "warm" gehouden door dit water van 4º tot 0º-.
Het bevriezen gaat echt niet met het geweld van een shockvriezer waarmee hamburgers in een vleesverwerkend bedrijf worden ingevroren in enkele seconden.
Een afsluiter in een vriezer leggen die al -20º is, is geen reële test.

Vanuit de afsluiter zal, door de geleiding van het metaal wat ijs gaan groeien aan de buitenkant van de boot.
Bij strengere vorst is geen sprake meer van ontdooien in de afsluiter.

De ijslaag rondom de boot houdt lang een smal randje water direct tegen de boot, de warmte van van zon instraling op de boot zorgt hiervoor, alsmede het feit dat ijs onder druk de neiging heeft tot smelten (lagere school natuurkunde!).

De ijslaag rondom de boot van, pakweg een kleine meter is dunner dan verder van de boot.

Er komt op een mooie zondagmiddag iemand naar mijn boot toe schaatsen voor een praatje, ik roep hem aan om niet te dichtbij te komen, de man gaat door, legt zijn handen op de voetrail en zakt door het ijs op 50 cm van af de boot.
Het babbeltje volgde later pas.

In echt lange, strenge winters vriest rondom de boot een schaal ijs rondom het onderwater schip.
De romp van de boot isoleert minder dan de ijslaag. Maar het dooit daar ook als eerste weer weg.

Wanneer men gewoon de wetmatigheden van de natuurkunde volgt kan ieder voor zich voorspellen wat het gedrag van vorst wordt op zijn/haar schip.

Zonder opgesloten water in leidingen, afsluiters en motoren vriest niets kapot.
Zaak is om water insluiting te voorkomen.
Direct gekoelde motoren zijn daarin een risico, je moet zeker weten dat niet ergens nog wat water achterblijft dat ingesloten wordt.
Maar bij afsluiters is dat zeer goed te overzien.
Gewoon de natuurkunde wetten volgen.

Voor boten op de wal moet dezelfde denkwijze gevolgd worden. Maar de toegang van de vorst is dan anders, die komt dan van buitenaf omdat geen isolerende ijslaag rondom de boot aanwezig is
Waar komt de kou vandaan??
Een half open kogelafsluiter zal daar droog zijn, dus helemaal geen risico.
Maar open of dicht met een beetje water erin/erom is hij véél sneller bevroren. Één enkel nacht vorstje kan dan al voldoende zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongebruikte afsluiters winterklaar voor altijd? 01 dec 2016 20:01 #789010

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Nachtvlinder schreef :
Nee joh, gaat vast goed; als de afsluiter niet los komt met normale kracht hoef je pas hieraan te gaan denken. Wss zit de doorvoer ook gekit dus zomaar meedraaien gebeurt echt niet!

Vandaag een poging gedaan om dopsokken te monteren:

Ben blij dat we toch gekozen hebben voor de boot op de wal te laten overwinteren.
Moest toch een hoop andere dingen aan de boot doen. Maar het word dus wel brood en water deze maand :whistle:

De afsluiters zijn na 44 jaar echt vast gecorrodeerd op de huiddoorvoeren, Die krijg ik er gewoon echt niet af. De huiddoorvoeren zelf zaten ook aardig los, ze draaiden direct mee zonder weerstand eigenlijk. Er waren ook geen nokjes aanwezig om ze tegen te houden helaas.

Dus dat was niet zo'n succes geweest, als ik aan mijn oorspronkelijke plan had vastgehouden :P

Iemand tips om de oude huiddoorvoeren eruit te krijgen?
De afsluiters zitten echt muurvast.

Gelukkig zijn andere dingen wel gelukt vandaag, hele lading kalk eraf gekregen.
En kielmidzwaard weer los gekregen.
Mastondersteuning ben ik nog niet mee verder gegaan, ik wacht even tot dat alles goed is uitgehard. ;)


:woohoo:
Laatst bewerkt: 01 dec 2016 20:06 door Sonador.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongebruikte afsluiters winterklaar voor altijd? 01 dec 2016 21:18 #789040

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13681
....Iemand tips om de oude huiddoorvoeren eruit te krijgen?
De afsluiters zitten echt muurvast...

>is al eerder beschreven, met een slijptol vanaf de buitenzijde
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongebruikte afsluiters winterklaar voor altijd? 01 dec 2016 21:29 #789043

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
sy helios schreef :
....Iemand tips om de oude huiddoorvoeren eruit te krijgen?
De afsluiters zitten echt muurvast...

>is al eerder beschreven, met een slijptol vanaf de buitenzijde

:blush:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.171 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl