Olav schreef :
hoe kan die wrang in deze gebroken stand blijven staan, terwijl het laminaat daaromheen geen directe sporen van vervorming lijkt te vertonen?
De scheur kan denk ik zo open staan als op de foto's doordat de boot op de kant staat. Bootgewicht rust dan op de kiel. Ik verwacht dat als de boot in het water lift of in de kraan hangt, deze scheur dichtgetrokken zal worden. Hoe de twee spant-helften eruit zien qua aanhechting op het vlak kan ik niet goed op de foto's zien.
De foto van het onderwaterschip geeft enigszins aan hoe het vlak aan de vóórkant van de kiel gevormd is. Daar zie ik niet veel geks aan op die foto. Ik ben benieuwd hoe eenzelfde foto ter plaatse van de achterkant van de kiel eruit zal zien. Ik verwacht dat, wanneer je er een lineaal langs legt, het vlak daar enigszins omhoog gedrukt zal zijn.
Wellicht leerzaam om dat eens te bekijken in het echt? Ik kan mij persoonlijk niet voorstellen dat dit géén structueel spant is (was) maar slechts dient ter ondersteuning vloer. Op de eerste foto zie je nog een stukje vloerplank met rand waarop het nu weggehaalde vloerdeel afgesteund wordt. Dit lijkt hóger te liggen dan het spant.
Een Jeanneau 27; is dat de Fantasia? Daar zijn er heel veel van verkocht - zijn er geen mede-eigenaars die eens onder hun vloer willen kijken? Ik krijg sterk de indruk dat er repareerpogingen zijn gedaan, gezien het stukje(?) later aangebrachte laminaat met grijze topcoat. Gek dat dat niet doorloopt ter plaatse van de scheur. Zou het géén reparatiepoging zijn of onvakkundig zijn aangebracht zonder degelijke voorbereiding en weer zijn losgescheurd (en deels verwijderd) terplekke van de scheur?