Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Wie weet wat dit is??

Wie weet wat dit is?? 12 dec 2016 08:49 #791248

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
Dag Zeil(st)ers,

Ik heb dit in onze nieuwe boot gevonden, heb het wel eens vaker gezien maar weet niet waarvoor het is.
Wie lost dit raadseltje op?

Dank voor de reacties!



Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie weet wat dit is?? 12 dec 2016 09:02 #791256

Giekrem? ipv Bulletalie?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie weet wat dit is?? 12 dec 2016 09:04 #791258

  • MvN
  • MvN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 756
Duivelsklauw voor je ankerketting

marcapelli.com/products/fender...elsklauw-devils-claw
Victoire 1044
Spirit 28
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie weet wat dit is?? 12 dec 2016 09:09 #791260

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8056
Inderdaad een klauw voor je ander. Erg prettig.
Als je hem kwijt moet hoor ik het wel :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie weet wat dit is?? 12 dec 2016 10:17 #791285

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
Dank allemaal.Heb t even opgezocht wat een snubberlijn nu in moet houden. Nog nooit van gehoord namelijk.

Waar t in t kort op neer komt, deze bevestig je aan de ankerketting met een lijn aan een bolder vast gemaakt.
De ankerketting wat laten vieren zodat de ankerlier niet de klappen van de ankerketting op vangt.

Klopt dit mannen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie weet wat dit is?? 12 dec 2016 10:27 #791289

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5288
En het scheelt een heleboel geluid van de strakke ketting.

of je kan de snubberlijn naar achteren vast zetten en op ketting en lijn gaan liggen als je schip te veel giert.
Laatst bewerkt: 12 dec 2016 10:29 door Waterblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie weet wat dit is?? 12 dec 2016 11:06 #791302

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
Kijk, weer wat geleerd, dank je wel Waterblok!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie weet wat dit is?? 12 dec 2016 12:10 #791319

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18190
Hier is uiteraard al wel eens vaker over gesproken op ZF, bijvoorbeeld hier.

Mijn ervaringen met een ankerklauw zijn goed, ik gebruik hem vrijwel altijd. Wel zou ik aanraden om een model te kiezen dat geborgd kan worden op de ketting. In de praktijk komt het nogal eens voor dat de ketting niet meer strak staat en de klauw van de ketting valt. Dit model heeft daarvoor een borgpennetje:


Daarom vind ik de ankerklauw van TS en ook de onderstaande haak eigenlijk niet zo geschikt.


Ook mijn eigen klauw (plaatje) heeft hier last van, daarom gebruik ik nu een postelastiek als borging. Niet ideaal, ik moet daar nog eens iets slimmers op bedenken.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie weet wat dit is?? 12 dec 2016 12:16 #791320

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5288
Een beetje gewicht ketting en genoeg slack in de ketting moet altijd spanning geven op de kettinghaak.
Dat ie uit zichzelf los komt lijkt me zeldzaam en dan nog het is niet erg, hooguit bungelt de haak tegen de boot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie weet wat dit is?? 12 dec 2016 12:35 #791328

En deze heb ik gewoon zelf in elkaar gelast:

Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie weet wat dit is?? 12 dec 2016 13:14 #791341

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18190
Waterblok schreef :
Een beetje gewicht ketting en genoeg slack in de ketting moet altijd spanning geven op de kettinghaak.
In theorie klopt dat, in de praktijk soms toch niet blijkt uit ervaring. Het is inderdaad zo dat er niet echt iets mis gaat als de ankerklauw losschiet, maar je hebt hem natuurlijk niet voor niets uitgebracht. De kracht van de ketting komt dan op de lier te staan en die is daar niet voor bedoeld.

Overigens is het tijdens het uitbrengen van de snubber ook erg handig dat de ankerklauw niet los kan schieten.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie weet wat dit is?? 12 dec 2016 14:39 #791359

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Die klauw van TS moet je actief 90 graden kantelen en dan netjes recht insteken / uithalen. Die valt er dus echt niet zo makkelijk spontaan vanaf!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie weet wat dit is?? 12 dec 2016 15:30 #791371

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18190
Dan is dat een hele mooie oplossing, haal je zo niet uit de foto
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie weet wat dit is?? 12 dec 2016 15:34 #791374

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
Bedankt allen, ik ga het uitproberen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie weet wat dit is?? 12 dec 2016 16:54 #791389

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29296
MvN schreef :
Inderdaad, wij gebruiken hem naar grote tevredenheid.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie weet wat dit is?? 05 feb 2017 11:11 #806063

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5288
Waterblok schreef :
En het scheelt een heleboel geluid van de strakke ketting.

of je kan de snubberlijn naar achteren vast zetten en op ketting en lijn gaan liggen als je schip te veel giert.

Quote mezelf even omdat ik via PB vraag kreeg.
Je haakt je snubberlijn vast op de ketting en laat de ketting wat verder uitlopen.
Als je nu je snubberlijn uit je kluisgat halverwege de boot laat komen of van je genuaschootlier of zelfs van de kikker achterop zal de boeg naar de andere kant als waar de lijn vast zit wegwaaien.
Als je de lengte ketting tot de haak net zo lang maakt als de snubberlijn die op de achterkikker vast zit zou je dus dwars op de wind komen te liggen als een gierpont. In de praktijk maak ik de snubberlijn precies zo kort dat het ankergerei altijd aan loef blijft (kant van de snubberlijn) De boot ligt niet stil maar het gezwalk is wel over. Waar je de lijn vastmaakt moet je gewoon proberen en vooral ook de haak ver genoeg weg laten vieren!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.145 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl