Ik vind in zijn algemeenheid dat de rek er wel uit is qua bezuinigingen en bezetting op sluizen en bruggen, met name in de winter.
Ik heb dit najaar nu al een paar keer over de VHF te horen gekregen dat men op de post 4 sluizen tegelijk moet bedienen (buiten de zomerperiode) en dat er daardoor wachttijden ontstaan. Nu is dat niet zo'n probleem, maar je merkt aan de reacties dat er irritatie is bij de sluiswachters en ook de communicatie is hierdoor niet efficiënt.
Een voorbeeld van dit weekend (maar zeker niet het enige).
Ik meld me aan voor een schutting bij de sluis. Het antwoord is dat de sluis wordt klaar gezet. De lichten springen ook meteen op rood/groen, dus ik houd de boot nog even gaande en draai wat rondjes voor de sluis. Na een half uur rood/groen roep ik nog maar eens op. Geen directe reactie, maar goed ze hebben al vaker aangegeven dat het druk is, dus ik wacht nog even. Na 40 minuten en drie keer oproepen meldt een wat geïrriteerde medewerker dat het druk is, waarna de sluis wel snel daarna open gaat.
De volgende dag op de terugweg een soortgelijk verhaal. Pas na vier keer oproepen contact met, weer een hoorbaar gespannen, medewerker. Lichten gaan weer meteen op rood/groen. Ik leg dit keer maar even aan bij het wachtsteiger, maar nu kunnen we toch binnen tien minuten al naar binnen.
Wat volgens mij zou helpen is:
1. De bezetting moet in ieder geval voldoende zijn om een adequate communicatie in stand te houden. Het minste is een kort bericht dat je oproep gehoord en is ze er zo op terug komen.
2. Consequent hanteren van procedures: Rood/groen betekent in mijn beleving klaar maken voor de schutting, dus ik ga dan in principe ook niet afmeren.
3. Communiceren over wachttijden: 40 Minuten wachten is op zich geen probleem als je lekker binnen zit met een warme bak koffie. Maar het wordt wat minder als je al die tijd voor rood/groen ligt te wachten met je motor aan.
Ben benieuwd wat de ervaringen elders (dan in Zeeland) zijn of dat ik gewoon pech heb gehad.