Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Performance jachten >10 m met lift- / swingkiel?

Performance jachten >10 m met lift- / swingkiel? 15 jan 2017 13:51 #800294

  • verwey
  • verwey's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 35
Zeilers in Nederland,

Waarom zijn er niet meer Performance jachten >10 m met lift- / swingkiel?
Het zou toch geweldig zijn dat een goed presterend jacht ook op de kleine waddeneilanden kan komen, of in één van de vele haventjes langs de Engelse en Schotse oostkust?
Er zijn natuurlijk de bekende Pogo's, J-boats doet een goede poging en de minder bekende / kleine merken als Berckemeyer (BM)yachts, maar de groter fabrikanten doen hier erg weinig aan. (Denk aan Dehler (Hanse), Elan, First, X etc.)
Jeanneau heeft een redelijke poging gedaan met de 349 liftkeel. (bijlage)
Alleen bij een grotere vraag van het publiek wordt dit interessant en juist dat verbaast me...

Waarom hebben niet veel meer zeilers behoefte aan een Performance jachten >10 m met lift- / swingkiel?

Met vriendelijke groet Edwin Verwey
Bijlagen:
Diverse open boten, Sprinta-Sport, X-79, Gib'sea 302+, Hanse 350, Jeanneau Sunfast 37
Laatst bewerkt: 15 jan 2017 18:24 door verwey. Reden: Titel was door inkorten onduidelijk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom zijn er niet meer Performance jachten >10 M 15 jan 2017 13:55 #800296

Ik denk dat je beter de vraag kunt om draaien, wil iemand bv Ameland of Schier met dat type boot.

Antwoord zal nee zijn.
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom zijn er niet meer Performance jachten >10 M 15 jan 2017 14:31 #800302

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
Jeroen-pion schreef :
Ik denk dat je beter de vraag kunt om draaien, wil iemand bv Ameland of Schier met dat type boot.

Antwoord zal nee zijn.

Het antwoord is steeds vaker ja. Vandaar dat bijvoorbeeld de nieuwe pogo 30, pogo 36, pogo 12,50 etc allemaal een swing kiel hebben. Dit ivm de toegenomen vraag naar dichter onder de kust te kunnen komen: af en toe een wedstrijd maar verder als familie boot in gebruik!

Ook RM levert die ook optioneel op haar boten.
Laatst bewerkt: 15 jan 2017 14:32 door ZeeZin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom zijn er niet meer Performance jachten >10 M 15 jan 2017 14:34 #800303

  • wimedam
  • wimedam's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 146
Een swingkiel is m.i. iets anders. Wat je laat zien is een keilmidzwaardconstructie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom zijn er niet meer Performance jachten >10 M 15 jan 2017 14:38 #800306

Dat is de Bavaria gedachte, vrouw wil een make up spiegel, kerel krijgt een mast en zeilen.

Dus of jouw wedstrijd toer boot, Ameland / schier bootje in alle compromises goed gaat scoren we zullen het zien, ik denk het niet.
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom zijn er niet meer Performance jachten >10 M 15 jan 2017 14:50 #800307

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14985
Leuk draadje om te volgen. Daar er parallellen zouden kunnen zijn waarom het aantal tri's > 10m maar zeer beperkt is.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom zijn er niet meer Performance jachten >10 M 15 jan 2017 15:53 #800322

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
wimedam schreef :
Een swingkiel is m.i. iets anders. Wat je laat zien is een keilmidzwaardconstructie.

Wat hij laat zien is een swing kiel. Kiel-midwaard ziet er anders uit: die hebben eerst een deel kiel, waaruit dan nog een zwaard kan worden geschoven (soms geklapt). Op de plaatjes van hem zie je geen 'basis' kiel, dus het is geheel een swing kiel.



Tri's boven de 10m lijkt me een andere reden hebben: de prijs... Farrier 8M tri versus bijvoorbeeld een trimax 10.50 of 10.80, dan moet je echt een hele dikke bankrekening hebben; jammer want die trimax is niet bepaald een verkeerd bootje. Kwaliteit van bouw is erg hoog; 1 keer aan boord geweest (helaas alleen in de haven..)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom zijn er niet meer Performance jachten >10 M 15 jan 2017 17:15 #800344

  • Zwaardje
  • Zwaardje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 228
Kijk eens op www.rommel-yachts.de
Deze boten hebben een elektro-hydraulische kiel diepgang 1,35 tot 2,50 m.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom zijn er niet meer Performance jachten >10 M 15 jan 2017 17:37 #800348

Een swingkiel kun je niet zonder meer mee droogvallen; je zult er (kleine) steuntjes bij moeten gebruiken. Die dubbele roeren zijn te diep en wss niet sterk genoeg om omvallen te voorkomen (die zijn vast geplaatst om de boot koersstabiel te houden onder helling.

Die RM twinkeelers kunnen wél droogvallen maar zijn weer relatief diep.

Ben benieuwd of het concept van mijn boot weer terug gaat komen. Was destijds meer een duur probeersel waarvan er 6 gebouwd zijn - duur om, zeker voor Bénéteau's begrippen dit soort custom installaties aan te leggen. Werkt behoorlijk goed in de praktijk, al durf ik minder (qua plek en omstandigheden) dan een platbodem met 10 mm stalen vlak. Geeft niet want mijn boot kan méér en andere dingen weer beter dan zo'n platbodem. Al is dit geen "performance boat" zoals de Pogo of RM dat wél zijn.

Wat is trouwens een performance boat; iets wat kan planeren? Die Pogo 30 doet dat (als de omstandigheden mee zitten) vanaf 15 knopen TWS...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom zijn er niet meer Performance jachten >10 M 15 jan 2017 18:36 #800374

  • verwey
  • verwey's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 35
Zwaardje, ik ken Rommel en de ontwerper Peter (leeft niet meer) al 30 jaar of zo sinds hij uitkwam met de 33 wat een prachtig schip is maar waar je echt op je knieën doorheen moest zo laag van binnen. Dit schip is qua formaat niet te vergelijken met de door mij genoemde boten. De 37 is mooi maar steekt met de kiel in de hoogste stand nog altijd 1.65 m 1, wat m.i. niet meer dan 1.00 - 1.20 zou mogen zijn wil je gemakkelijk de kleine havens bereiken.

MVG Edwin
Diverse open boten, Sprinta-Sport, X-79, Gib'sea 302+, Hanse 350, Jeanneau Sunfast 37
Laatst bewerkt: 15 jan 2017 18:42 door verwey. Reden: Ondertekening ontbrak
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom zijn er niet meer Performance jachten >10 M 15 jan 2017 18:41 #800377

  • verwey
  • verwey's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 35
Nachtvlinder, ik doelde niet op droogvallen, maar het kunnen bereiken van kleine havens en het binnenlopen daarvan. De meeste performance boten >10 m hebben toch snel 2 m diepgang wat redelijk wat beperkingen geeft in veel kleine havens. Zowel op de (Duitse) wadden, oost Engeland en Schotland, maar ook in veel Deense havens.

MVG Edwin
Diverse open boten, Sprinta-Sport, X-79, Gib'sea 302+, Hanse 350, Jeanneau Sunfast 37
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom zijn er niet meer Performance jachten >10 M 15 jan 2017 18:58 #800384

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1065
Het antwoord op de vraag van TS is volgens mij als eigenaar van een 36 voet performance jacht niet zo moeilijk.

Liftkiel en performance vormen een lastige combi. Een goede performance kajuitzeiler als J-boats of Pogo vindt 98% van de zeilers nu al veel te duur met vaste kiel Veruit de meeste zeilers verkiezen een 45 voet Hanse of Bav boven een 36 voet J of Pogo. Stel dat je de J of Pogo wil uitrusten met liftkiel en de performance zo veel mogelijk wil behouden dan moet het nog steeds licht, sterk en stijf worden uitgevoerd. Gevolg: boot wordt nog eens 30-50% duurder. En daar is simpelweg geen markt voor.
Vaurien - Yngling - Zeeton 24 - First 31.7 - J/109 - J/80
Laatst bewerkt: 15 jan 2017 18:58 door Big Time.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom zijn er niet meer Performance jachten >10 M 15 jan 2017 19:04 #800389

Plus dat je flinke obstakels in het interieur hebt waardoor deze veel minder efficient is, zeker in de 35 tot 45 voet range. Als je groter gaat is het makkelijker in het interieur in te passen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Performance jachten >10 m met lift- / swingkiel? 15 jan 2017 19:29 #800399

  • HendrikF
  • HendrikF's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 171
misschien een rare vraag maar waarom zou het niet kunnen?
Mijn boot van 12 meter is zeker geen high performance boat, maar als je de techniek die erin zit qua kiel in een snelle boot zou bouwen die geen 11 ton weegt op 12 meter moet het toch te doen zijn? ik heb nog steeds veel ruimte binnen omdat de kielkast zo laag en klein mogelijk is gehouden maar heb toch de mogelijkheid tussen de 1,05 en 2,35 mtr diep te steken (en kan ook nog droog vallen als je de haven niet haalt).
De kiel gaat hydraulisch op en neer.
Is het al zover? Ja eindelijk is het zover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Performance jachten >10 m met lift- / swingkiel? 15 jan 2017 19:43 #800402

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1065
@Hendrik F

1 - op 12 meter bootlengte moet je dan t.o.v. 11 ton zo'n 4 ton gewicht besparen
2 - de kielprofilering en vorm zullen drastisch anders moeten
3 - het interieur moet compleet overhoop
4 - het wordt veel duurder ( waardoor het misschien technisch wel kan maar er geen markt voor is, want te duur)

Voorbeeld t.o.v. huidige situatie bij mijn 109:
De 140Ah serviceaccu staat in de tafel op de kiel, dat is bovenop het zwaartepunt van de boot dus ideaal qua performance. Intrekbare kiel betekent dus verplaatsing van de accu maar ook van de mast, dit in nl. doorgestoken en staat op de voorkant van de kiel. Vervolgens is de kielvin tussen romp en bulb ongeveer 1,20. Stel dat ik die intrek dan heb ik een muur 1,20 hoog en 1 meter breed in mijn interieur. Dat gaat 'm dus niet worden....
Vaurien - Yngling - Zeeton 24 - First 31.7 - J/109 - J/80
Laatst bewerkt: 15 jan 2017 20:20 door Big Time.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Performance jachten >10 m met lift- / swingkiel? 15 jan 2017 20:07 #800411

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14985
Big Time schreef :
4 - het wordt veel duurder ( waardoor het misschien technisch wel kan maar er geen markt voor is, want te duur)
ZeeZin schreef :
Tri's boven de 10m lijkt me een andere reden hebben: de prijs...

parallellen ?
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom zijn er niet meer Performance jachten >10 M 15 jan 2017 20:07 #800412

  • wimedam
  • wimedam's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 146
ZeeZin schreef :
wimedam schreef :
Een swingkiel is m.i. iets anders. Wat je laat zien is een keilmidzwaardconstructie.

Kiel-midwaard ziet er anders uit: die hebben eerst een deel kiel, waaruit dan nog een zwaard kan worden geschoven (soms geklapt).

In de meeste gevallen niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Performance jachten >10 m met lift- / swingkiel? 15 jan 2017 20:18 #800417

  • Perseus
  • Perseus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 729
Waar een racer/cruiser al ergens een behoorlijk compromis is, wil je dan nog een compromis toevoegen. Ik denk dat je en niet helemaal gaat bereiken wat je wilt en dat eea constructief idd heel duur wordt.

Alternatief is een toerboot met relatief ondiepe kiel en een Eenheidsklassebootje voor de wedstrijdjes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Performance jachten >10 m met lift- / swingkiel? 15 jan 2017 21:22 #800456

  • HendrikF
  • HendrikF's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 171
Big Time schreef :
@Hendrik F

1 - op 12 meter bootlengte moet je dan t.o.v. 11 ton zo'n 4 ton gewicht besparen
2 - de kielprofilering en vorm zullen drastisch anders moeten
3 - het interieur moet compleet overhoop
4 - het wordt veel duurder ( waardoor het misschien technisch wel kan maar er geen markt voor is, want te duur)

Voorbeeld t.o.v. huidige situatie bij mijn 109:
De 140Ah serviceaccu staat in de tafel op de kiel, dat is bovenop het zwaartepunt van de boot dus ideaal qua performance. Intrekbare kiel betekent dus verplaatsing van de accu maar ook van de mast, dit in nl. doorgestoken en staat op de voorkant van de kiel. Vervolgens is de kielvin tussen romp en bulb ongeveer 1,20. Stel dat ik die intrek dan heb ik een muur 1,20 hoog en 1 meter breed in mijn interieur. Dat gaat 'm dus niet worden....

aha, ik snap het, helaas gaat het verhaal van de kielkast niet helemaal op, de mijne is misschien 30 cm breed, bestaat uit twee stappen, voorste deel is misschien cm of 40 hoog en achterste deel 60.
Wel staat mijn mast inderdaad bovenop mijn kielkast (via een constructie want geen doorgestoken mast)
maar interessante materie, mijne is een cruiser natuurlijk die misschien eens de 8 knopen haalt met de kiel ingetrokken,
Is het al zover? Ja eindelijk is het zover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Performance jachten >10 m met lift- / swingkiel? 15 jan 2017 22:59 #800485

  • Hofknaap
  • Hofknaap's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 44
Wij hebben sinds een jaartje Delphia 34. Zal niet zeggen dat het een high performance jacht is (hoewel we prima kunnen meekomen) maar wij zijn reuze tevreden. Diepgang met de (hef)kiel opgetrokken is maar 70 cm en met het wadden gebied als favoriete vaargebied is dit super.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.173 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl