Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Anode Gori klapschroef

Anode Gori klapschroef 07 feb 2017 08:57 #806688

  • paul1960
  • paul1960's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 110
Sinds vorig jaar heb ik een Gori klapschroef laten monteren op mijn zeilboot. Aandrijving is Volvo Penta saildrive. Vaargebied 70% zoet, 30% zout.

Volgens de monteur hoefde ik de bestaande anode niet te vervangen omdat de klapschroef al een anode heeft. Inderdaad, de gori-anode vertoond sporen van corrosie, het ziet er voor een bootbezitter toch een beetje raar uit. Wat te doen met de anode op de saildrive. Zo laten zitten of toch maar vervangen. En indien vervangen met wat?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Anode Gori klapschroef 07 feb 2017 09:17 #806692

een anode die corrodeert/ langzaam oplost lijkt me prima...
wanneer dat in een jaar helemaal weg is is er iets anders aan de hand en heeft ie je voor groter onheil behoed. maar ik zie daar geen kwaad in. veel corrosie is het niet (ik zou zelfs meer verwachten)
Het huis van de maildrive ziet er we raar uit lijkt het (maar daar gaat je vraag niet over...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Anode Gori klapschroef 07 feb 2017 09:24 #806694

  • paul1960
  • paul1960's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 110
Voor de duidelijkheid, het weggeroestte gedeelte is de originele anode die erop zat voor ik overging naar de klapschroef. En mijn vraag is of ik die alsnog moet vervangen of dat ik dit zo moet laten zitten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Anode Gori klapschroef 07 feb 2017 10:01 #806702

  • jmarinis
  • jmarinis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1067
paul1960 schreef :
Voor de duidelijkheid, het weggeroestte gedeelte is de originele anode die erop zat voor ik overging naar de klapschroef. En mijn vraag is of ik die alsnog moet vervangen of dat ik dit zo moet laten zitten?

Die originele anode is flink verteerd. Was dat al voordat de klapschroef erop kwam, of is de aantasting sinds die tijd sneller gegaan? De eigen anode van de klapschroef doet niet veel zo te zien....
Ik zou de originele anode gewoon vervangen. Baat het niet dan schaadt het niet, en in elk geval ziet het er dan weer netjes uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Anode Gori klapschroef 07 feb 2017 10:15 #806707

  • paul1960
  • paul1960's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 110
Het was al zo voordat ik de schroef verving. Ik stond op het punt om te vervangen toen ik besloot de klapschroef te laten monteren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Anode Gori klapschroef 07 feb 2017 11:06 #806724

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18190
Het wegcorroderen van een anode is altijd een teken dat:
- de anode zijn werk doet en andere metalen delen van je boot beschermd
- de anode noodzakelijk is
Gewoon vervangen dus.
Tip: voor Yanmar saildrives bestaan ook deelbare anodes, deze kan je vervangen zonder je schroef te demonteren. Wellicht bestaan deze ook voor PV Saildrives.

Weet je wat voor anode nu op de saildrive zit? Zink of aluminium?
Als het aluminium is verklaart dat waarom de anode op de schroef niet aangetast is, aluminium is onedeler dan zink. Een andere verklaring zou kunnen zijn dat de anode op de saildrive beter elektrisch contact maakt met de te beschermen metalen delen van je boot.

Op de zout-zoet verdeling die je aangeeft is aluminium meestal een betere keuze dan zink. Aan de andere kant, als de huidige anode van zink is zou ik dat vooral zo laten, zie het begin van mijn post.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Anode Gori klapschroef 07 feb 2017 13:33 #806764

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8238
Zoals je ook op de foto kunt zien, is de anode op de schroef voorzien van een keurige egaal grijze isoleren de laag.

Zink doet t gewoon niet op zoet water, om die reden. Met jouw verdeling zou je naar aluminium toe moeten.

Bovendien moeten anodes op een schip, en zeker als ze zo dicht bij elkaar zitten, van exact hetzelfde materiaal zijn.

Daar kan baarsanode.nl je bij helpen.

Succes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.110 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl