Olie er uitzuigen kan, maar het eventuele slijpsel raak je alleen kwijt door de aftap plug. Misschien ook een idee om het over een paar weken nog eens te proberen als de gemiddelde dagtemperatuur wat opgelopen is, zo aan het einde van de middag.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760. www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Als je de olie moet vervangen, kun je ook proberen met een carterpompje de olie via de vulopening eruit te zuigen.
Dan krijg je maar een deel van de olie eruit want je komt echt niet met dat slangetjes verder dan het bovenste koppelinghuis. Om goed te verversen zou je de saildrive een aantal keren even moeten laten draaien en dan de olie er zoveel mogelijk uitzuigen . Alleen moet je dat niet op de wal doen omdat dan de buitenste sealring van de schroefas geen (smeer)water krijgt en vrij snel zal verbranden.
Probleem is ook dat eventueel vuil en water onderin blijft zitten en je dat er dus niet goed uit krijgt.
Maar als je alle methodes een keer probeert ben ik er voor 99% zeker van dat je die schroef loskrijgt. Lullig alleen als je die ene % treft
Als allerlaatste mogelijkheid blijft uitboren maar dat is ook vrij risicovol omdat je precies in het midden van de schroef moet boren.
En als allerlaatste mogelijkheid om de olie af te tappen kun je ook het ashuis eruit trekken. Schroef eraf , anode eraf en bouten no. 18 eruit draaien. ( www.marinepartseurope.com/nl/v...748570-44-22288.aspx )
Hier ook een video hoe dat gaat met gelijk een methode om die aftapschroef los te krijgen ( je ziet , je bent echt niet de enige..)
Lees ook eens in de workshop manual vanaf pagina 61 : www.bavariayacht.info/download...-workshop-manual.pdf
Ad
Ad
Laatst bewerkt: 10 mrt 2017 15:15 door Yellow Boat.
Zelf heb ik de plug van onze saildrive (VP 120S) met een goed passende schroevendraaier en een grote lange bahco op de 6 kant van de schroevendraaier losgekregen.
Met z'n tweeën werken, bleek de truc! De één duwt schroevendraaier omhoog én houdt 'm goed in de sleuf van de schroef, de ander de bahco (of grote steeksleutel) goed vast laten houden bij de schroevendraaier én dan pas voorzichtig kracht zetten. De schroevendraaier zag je torderen vlak voor de plug loskwam, zo vast zat de plug bij ons...
O ja denk ook vast even na over het opvangen van de olie...
Flits > Vaurien > Waarschip 725 > Waarschip 900+
en veel windsurfboards..
Veel beleid is altijd handig bij deze klusjes.
Bij de buitenboordmotor zit dit aftap schroefje ook altijd vrij stevig vast zal nog wel niet zo erg zijn als met de saildrive maar toch.
Een ratel met een dop waar een goed passend bitje in past kan werken, mits die goed in de gleuf van de schroef blijft. Andere dingen die al gezegd zijn over schoevendraaiers waar een bacho op de steel past zijn ook slim.
Is ie los, de tijd geven om uit te laten druppen je bent ouwe olie liever kwijt dan rijk, ik weet niet hoe een saildrive staartolie vulopening is maar als dat ook gewoon zo'n schroefje is, kan een flinke injectiespuit een handig ding zijn om de staart te vullen, zal bij een met vergelijking van mijn buitenboordmotortje zo'n groot ding dan wel meermalen moeten.
Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760. www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl