Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: LAT / Middenstandsvlak

LAT / Middenstandsvlak 06 apr 2017 08:52 #823959

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
Wat is de reden dat op zeekaarten de hoogte van objecten (b.v. vuurtorens) vanuit het middenstandsvlak wordt aangegeven en niet vanuit LAT?

Ik bedoel....
Als wel LAT wordt gebruikt kunnen we dat hele middenstandsvlak overboord kieperen.
Wordt het allemaal weer wat eenvoudiger van.....of is dat nou net niet de bedoeling? ;)

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LAT / Middenstandsvlak 06 apr 2017 09:05 #823960

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6736
Ik heb vaarbewijs 2, verslind boeken over varen, heb sinds 8 jaar een boot en sinds 3 jaar een zeilboot, maar van het "middenstandsvlak" heb ik nooit gehoord. Wat heb ik gemist?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LAT / Middenstandsvlak 06 apr 2017 09:09 #823961

Omdat LAT gebasseerd is op de getijden (Lowest Astronomical Tide) en dus de kleinste waterdiepte weergeeft die mogelijk is volgens de astronomische getijden. Op land komen geen getijden voor en kan LAT dus niet berekend worden? Het is maar een gokje...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LAT / Middenstandsvlak 06 apr 2017 09:13 #823962

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
Middenstandsvlak komt toch echt voor in VB2.
Als de hoogte van de Brandaris wordt aangegeven dan is dit vanuit het middenstandsvlak.

Maar ook middenstandsvlak is geen vast gegeven.
Het is de gemiddelde waterstand tussen HW en LW.
Maar ja.....op welke positie?........over welke periode?
Kortom.....ook niet echt concreet.

Daarom......waarom laten we middenstandsvlak niet vervallen en gewoon
vanuit LAT de hoogte van objecten vermelden?

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Laatst bewerkt: 06 apr 2017 09:14 door Zeewinde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LAT / Middenstandsvlak 06 apr 2017 09:22 #823963

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6736
Misschien afhankelijk van wanneer je examen hebt gedaan? Ik zou het cursusboek er op na moeten slaan, maar dat ligt in de boot. ☺️

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LAT / Middenstandsvlak 06 apr 2017 09:55 #823971

Middenstandsvlak is gelijk aan NAP????
:dry:
Greetingzzz van Petra
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LAT / Middenstandsvlak 06 apr 2017 10:02 #823973

GeorgeIIPetraI schreef :
Middenstandsvlak is gelijk aan NAP????
:dry:

Ongeveer wel: www.watersportalmanak.nl/artikel/nieuwe-waterstanden
Ad
Laatst bewerkt: 06 apr 2017 10:03 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LAT / Middenstandsvlak 06 apr 2017 10:27 #823982

Vinni schreef :
Wat is de reden dat op zeekaarten de hoogte van objecten (b.v. vuurtorens) vanuit het middenstandsvlak wordt aangegeven en niet vanuit LAT?

Wellicht omdat je al varend vrijwel nooit op LAT-hoogte bent (1 keer per jaar, voor 5 minuten) en heel vaak redelijk dichtbij het middenstandsvlak bent: een uur of 4 a 6 per getij, dus 10 uur per dag, op een moment dat ook duidelijk is: rond half-tij.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 06 apr 2017 10:28 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LAT / Middenstandsvlak 06 apr 2017 10:43 #823988

Vinni schreef :
Wat is de reden dat op zeekaarten de hoogte van objecten (b.v. vuurtorens) vanuit het middenstandsvlak wordt aangegeven en niet vanuit LAT?

Ik bedoel....
Als wel LAT wordt gebruikt kunnen we dat hele middenstandsvlak overboord kieperen.
Wordt het allemaal weer wat eenvoudiger van.....of is dat nou net niet de bedoeling? ;)

Vinni

Pak je kaart er eens bij...
Bij mij staat daar rechtsonder (Op de 1812)

"Hoogten in meters t.o.v. gem. hoogwaterspring"
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LAT / Middenstandsvlak 06 apr 2017 10:57 #823991

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6778
van wikipedia.
Depths and heights
Use of colour in British Admiralty charts

Depths which have been measured are indicated by the numbers shown on the chart. Depths on charts published in most parts of the world use metres. Older charts, as well as those published by the United States government, may use feet or fathoms. Depth contour lines show the shape of underwater relief. Coloured areas of the sea emphasise shallow water and dangerous underwater obstructions. Depths are measured from the chart datum, which is related to the local sea level. The chart datum varies according to the standard used by each national Hydrographic Office. In general, the move is towards using lowest astronomical tide (LAT), the lowest tide predicted in the full tidal cycle, but in non-tidal areas and some tidal areas Mean Sea Level (MSL) is used.

Heights, e.g. a lighthouse, are generally given relative to mean high water spring (MHWS). Vertical clearances, e.g. below a bridge or cable, are given relative to highest astronomical tide (HAT). The chart will indicate what datum is in use.

The use of HAT for heights and LAT for depths, means that the mariner can quickly look at the chart to ensure that they have sufficient clearance to pass any obstruction, though they may have to calculate height of tide to ensure their safety.
Komt erop neer dat als je van de kaart diepte/hoogte uitgaat je (bijna) altijd veilig zit.
Dus diepte tov LAT dan staat er (bijna)altijd meer water.
En (brug)hoogte tov HWS dan het je (bijna) altijd meer ruimte onder de brug.
Ook als je de hoogte van een (vuur)toren gebruikt om een afstand te bepalen dan zit je veilig. Ofwel je zit verder uit de kust dan de meting aangeeft.
Persoonlijk ben ik nog nooit zeekaarten met middenvlak tegengekomen.
Laatst bewerkt: 06 apr 2017 11:11 door rooiedirk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.126 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl