pieter2 schreef :
Traditioneel werden deze jollen gemaakt van zwaar eikenhout, platte bodem met schuinlopende zijkanten die ervoor zorgen dat de zijdelingse stabiliteit vrij groot is.
Als ik dat zware eiken vervang door een heel licht materiaal ligt de boot minder diep en zal dus minder stabiliteit hebben?
Wie weet een handzaam studieboekje/site waarmee ik mij kan verdiepen in deze materie zonder een trial and error methode te moeten toepassen.
Het begint al een beetje met het uitgangspunt.
De boot moet een kopie worden van een Oostzaner Jol, maar met gebruikmaking van moderne materialen, ook met het doel een veel lichtere boot te krijgen.
Wat is je werkelijke doel?
Een Oostzaner Jol bouwen of een lichte boot die vlot roeit?
Als het laatste de bedoeling is, zijn er veel betere alternatieven die zijn ontworpen om licht te zijn of als zodanig kunnen worden ontworpen.
Wil je een traditionele jol bouwen, met alle spanten en andere details op de juiste plekken, dan span je wat mij betreft het paard achter de wagen.
Waterverplaatsing heeft inderdaad invloed op stabiliteit. Maar er is meer.
Misschien is het goed om eens na te gaan wat een traditionele Oostzaner Jol van de maat die jij wil weegt. Ontwerp je daarna je boot op het gewicht dat haalbaar is met de constructiemethode die jij in gedachten hebt dan krijgt de boot, afhankelijk van de lijn van het vlak, misschien een kortere waterlijn. Mogelijk verandert de hoek waaronder de kimmen het water aansnijden. Dat alles kan betekenen dat de weerstand die de boot ondervindt toeneemt. Of de rompsnelheid omlaag gaat.
Er vanuit gaande dat de Oostzaner Jol in traditionele vorm min of meer op zijn ideale waterlijn ligt, zou je dan een achteruitgang in vaareigenschappen kunnen krijgen. Wil je de boot wel op die waterlijn willen laten drijven, dan moet je ballast toevoegen, wat natuurlijk niet de bedoeling is.
Ik heb zelf een tijdje terug Delftship gedownload. Ook de gratis versie daarvan kan voor je uitrekenen wat de waterverplaatsing van een ontworpen romp is bij een bepaalde massa.
Je zou kunnen beginnen met het in tekening brengen van een traditionele Oostzaner Jol en daar een beetje mee spelen qua gewicht. Je kunt dan ook zien wat er gebeurt bij het door jou nagestreefde gewicht.
Het programma is vrij ingewikkeld, dus het kost wat tijd om ermee op gang te komen, maar uiteindelijk zal dat de moeite waard zijn.
Het door Eric genoemde The principles of Yacht Design is inderdaad een goede start om je in te lezen in de materie.
Gepost met de officiële Zeilersforum-app