Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Automatische brandblusser, ervaringen

Automatische brandblusser, ervaringen 12 juni 2017 14:22 #842944

In onze Contest 36S wil ik graag een automatische brandblusser monteren in de motorruimte. We gaan de komende jaren op pad en zullen wellicht langere periodes achtereen motoren tijdens langere oversteken (Biscaye, Atlantic richting Azoren).
Wie heeft er ervaringen met dergelijke brandblussers?? Het liefst in boten van vergelijkbare lengte (11M) ofwel kleiner?
Ik denk bv aan
https://www.brandblussershop.eu/mabo-brandblusser
ofwel
https://www.cityplants.nl/brandblusser-poeder-1-kg-automatisch
Andere ervaringen zijn ook welkom.
Vriendelijke groet, SJoerd
Contest 36s Camelot
Laatst bewerkt: 12 juni 2017 14:23 door Sailingcamelot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Automatische brandblusser, ervaringen 12 juni 2017 14:32 #842946

De mabo heb ik jaar terug gezien in actie , goede resultaten , de poeder zou ik niet als automatische kiezen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Automatische brandblusser, ervaringen 12 juni 2017 17:04 #842986

  • bocasami
  • bocasami's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 106
Wij hebben op onze motorsailer 34 ft een automatische fm200 blusser. Een speciale rode kunststof
slang loopt als een ringleiding door het motorruim (+/- 3,4 m2) en eindigt vlak bij het dashboard in een manometertje.
Hierop kan je eenvoudig de druk in slang / fles aflezen.

De slang staat continue onder druk. Bij een bepaalde temperatuur knapt de slang open en komt het blusgas vrij.

De slang is maar enkele MM in doorsnede, redelijk flexibel en kan eenvoudig door het motorruim worden gelust.
De blusser zelf is makkelijk te plaatsen en neemt weinig ruimte in beslag.
De blusser gaat periodiek naar het keurstation.

Gelukkig hebben wij nog geen ervaring met het systeem.








Merk weet ik even zo gauw niet.
Laatst bewerkt: 12 juni 2017 17:38 door bocasami.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Automatische brandblusser, ervaringen 12 juni 2017 18:22 #843017

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5296
Ik heb de MABO maar nog geen brand gehad.
Het ding neemt zuurstof weg dus niet handig in je hut denk ik maar in de motorruimte prima!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Automatische brandblusser, ervaringen 12 juni 2017 18:55 #843026

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12597
In onze machinekamer/kist, zit een automatische halon brandblusser.
Hoop dat hij het doet wanneer hij het moet doen, zo niet dan hebben we nog een zes liter sproeischuimblusser paraat.
Laatst bewerkt: 12 juni 2017 19:10 door Albert 45.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Automatische brandblusser, ervaringen 13 juni 2017 12:24 #843217

Dank voor jullie ervaringen, ik ga me bezinnen op de inhoud van de blusser (poeder, Halon etc.). Dat lijkt me de beste eerste stap.
Groet,
Sjoerd
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Automatische brandblusser, ervaringen 13 juni 2017 12:41 #843228

Halon was veruit het beste maar is heelaas al sinds 2004 voor brandblussen verboden, behalve in vliegtuigen.
Eigenlijk is alleen CO2 een alternatief maar dat werkt weer veel minder goed dan Halon of poeder. Schuim of hogedruk watervernevelaar is ook een goed alternatief.
Ga anders eens bij de plaatselijke brandweer langs . Die kunnen prima adviseren.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Automatische brandblusser, ervaringen 13 juni 2017 13:48 #843253

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18200
Een oplossing zonder het uiterst corrosieve bluspoeder is naar mijn mening altijd te prefereren. Na gebruik van bluspoeder kan je eigenlijk alle apparatuur, motor, elektra aan boord wel afschrijven, ook wat niet direct in de buurt van de (beginnende) brandhaard zat. Met schuim, CO2 of een ander minder agressief blusmiddel is het een kwestie van schoonmaken en alleen de direct aangetaste delen vervangen. Zeker op langere reizen en meer afgelegen plekken op de wereld een enorm voordeel lijkt me. De 'plaatselijke brandweer' heeft geen verstand van zeilboten of zeilreizen en zal daar geen rekening mee houden.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 13 juni 2017 13:49 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Automatische brandblusser, ervaringen 13 juni 2017 15:28 #843291

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Wij hebben een automatische FM-200 blusser boven onze motor hangen. De blusser is twee keer zonder brand afgegaan. Geen schade, want FM200 is een mooi alternatief voor het inmiddels verboden Halon.

Na het plaatsen van een iets zwaarder smeltglaasje (onder garantie) is de huidige blusser tot nu toe niet geactiveerd.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Automatische brandblusser, ervaringen 13 juni 2017 17:33 #843323

ilCigno schreef :
Een oplossing zonder het uiterst corrosieve bluspoeder is naar mijn mening altijd te prefereren. Na gebruik van bluspoeder kan je eigenlijk alle apparatuur, motor, elektra aan boord wel afschrijven, ook wat niet direct in de buurt van de (beginnende) brandhaard zat. Met schuim, CO2 of een ander minder agressief blusmiddel is het een kwestie van schoonmaken en alleen de direct aangetaste delen vervangen. Zeker op langere reizen en meer afgelegen plekken op de wereld een enorm voordeel lijkt me. De 'plaatselijke brandweer' heeft geen verstand van zeilboten of zeilreizen en zal daar geen rekening mee houden.

Precies, poeder is echt rotspul, zou bijna altijd afraden om het te gebruiken, gevolgschade blijft je nog heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel lang achtervolgen na gebruik :( :(
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Automatische brandblusser, ervaringen 21 juni 2017 14:41 #845604

  • Janfe
  • Janfe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
Vraagje,

Wat is ongeveer de temperatuur in de motorruimte als de motor op bedrijfstemperatuur is.

groet Jan.
Laatst bewerkt: 21 juni 2017 14:42 door Janfe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Automatische brandblusser, ervaringen 21 juni 2017 16:37 #845640

Janfe schreef :
Vraagje,

Wat is ongeveer de temperatuur in de motorruimte als de motor op bedrijfstemperatuur is.

groet Jan.
Wat is de temperatuur als er een plastic zak voor je koelwaterinlaat zit, maar de boel niet fikt, en je dus geen bluspoeder of ander blusspul inde motorruimte wilt.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Automatische brandblusser, ervaringen 21 juni 2017 16:45 #845644

Hangt ervan af. Bij een direct gekoelde motor zul je heel snel een temperatuuralarm krijgen omdat de motor snel te warm wordt. Dan zal de motorruimte echt nog niet zoveel warmer zijn.
Bij een indirect gekoelde motor zal dat langer duren waardoor de motorruimte wel meer op kan warmen tenzij er een temperatuuralarm in de uitlaat zit wat zelfs al alarmeert voordat de motor überhaupt te warm kan worden.Geeft ook aan hoe zinvol zo'n uitlaattemperatuuralarm kan zijn.
Maar wat er precies met de temperatuur gebeurt zul je gewoon moeten meten omdat dat voor elke boot anders zal zijn door afmetingen motorruimte , isolate e.d.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.138 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl