Ja, hij zeilt veel beter als je een rif erin doet.
Maar soms is het ook wel leuk om de windstoten aan te voelen en op te vangen.
Er staat zelfs in het handboek :
"Aan de wind krijgt de Varianta - zoals alle moderne (meer dan 40 jaar geleden) topbetuigde schepen, haar essentiële stuwkracht van het voorzeil.
Het zeiloppervlak is zo ontworpen dat met grootzeil en Genua al bij licht weer erg snel de normale maximale snelheid bereikt word.
.... stukje over planeren en snelheid verder opvoeren.
De Varianta haalt daaom ook als het harder waait met minder zeiloppervlak steeds nog grote snelheden, terwijl ze onder vol tuig alleen maar onnodig scheef gaat, af zou drijven en daadoor veel snelheid zou verliezen.
Met welke zeilen men vaart is een kwestie van ervaring, en hangt af van steeds wisselende weersomstandigheden.
En dan volgen er richtlijnen over zeilvoering"
En de uitspraak: "een voorzeil moet men op de Varianta altijd laten staan."
Omdat ikzelf nog erg groen ben, pak ik meestal de normale fok en een ongereefd grootzeil.
Vanaf een stabiele windkracht 5 doe ik er echt een rif in, want dan is het echt niet leuk meer. Dus iets eerder (knoop of 15/16) dat is niet erg en een stuk comfortabeler en makkelijker te sturen met dezelfde snelheid.
Het reefsysteem op een oudere Varianta vind ik wel wat onhandig.
Met windstoten opvangen in een ongereefd grootzeil ben ik nu aan het oefenen en ook tot een knoop of 15/16, dan kan je het nog goed opvangen met het grootschoot als je op tijd bent.
Laatst nog "tegen" de Varianta's "vervanger" gezeilt, een VA18 roodkapje en die "lopen" toch wel een stuk harder. Maar het oude dametje en haar groene bemanning deed er niet veel voor onder.
Kenteren zal hij niet gauw doen, dan loeft hij eerder sterk op en komt hij weer terug
Niet uitlachen he ..