Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Bescherming sleutel (anders: krak!)

Bescherming sleutel (anders: krak!) 11 nov 2017 08:46 #890081

  • taan
  • taan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 695
Ik heb het met een kapje van polycarbonaat opgelost. Voldoet goed, maar de eerder genoemde oplossing van een schakelaar in plaats van een sleutel vind ik veel mooier.
Bijlagen:
er zijn altijd wel duizend redenen om iets niet te doen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bescherming sleutel (anders: krak!) 11 nov 2017 15:32 #890232

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1748
Kitehert schreef :
met de spanningszoeker in de weer om te zien welke contactjes ik zou moeten verbinden om in geval van nood (zonder kortsluiting te maken!) de motor te starten.

Heel lang geleden, diep in de vorige eeuw, sleutelde ik nog regelmatig aan mijn auto. Om tijdens het werk onder de motorkap makkelijk te kunnen starten had ik een eenvoudig drukknopje van een deurbel op een plankje gemonteerd en voorzien van twee draden met aan de uiteinden van die krokodillenbek-klemmetjes.
Klemmetjes op de te overbruggen contacten en je kunt eenvoudig starten door op het knopje te drukken. Wanneer je klaar bent wind je de draden om het plankje zodat je het makkelijk op kan bergen.

Nu ik wat ouder en wijzer ben zou ik een dergelijke constructie voorzien van een in-line zekering.

Dick
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bescherming sleutel (anders: krak!) 11 nov 2017 15:47 #890243

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5288
Meestal schakel je met de sleutel een relais dat de grote startstroom van de startmotor schakelt.
Je zou die forse stroom niet helemaal via het paneel naar de motor willen leiden.
Vaak kun je op de startmotor de twee aansluitingen verbinden door er een schroevendraaier of zo op te leggen.
Niet ongevaarlijk er kunnen vonken springen door die grote stroom maar het werkt.
Je kan natuurlijk ook het slot laten zitten en ergens anders een knop maken die dezelfde draden als het slot doorverbindt.

Bij mij: Sleutel zet contact aan drukknop voor starten en een drukknop voor uitzetten.
Heb een tijd moeten zoeken naar oorzaak niet starten en hadden de schroevendraaier in de kooi naast startmotor liggen.
Bleek uiteindelijk niet de relais maar een draadbreuk te zijn die we pas konden traceren toen de motor nooit meer normaal startte dus toen de breuk geheel was....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bescherming sleutel (anders: krak!) 11 nov 2017 17:09 #890265

Waterblok schreef :
Meestal schakel je met de sleutel een relais dat de grote startstroom van de startmotor schakelt.
Je zou die forse stroom niet helemaal via het paneel naar de motor willen leiden.
Vaak kun je op de startmotor de twee aansluitingen verbinden door er een schroevendraaier of zo op te leggen.
Niet ongevaarlijk er kunnen vonken springen door die grote stroom maar het werkt.
Je kan natuurlijk ook het slot laten zitten en ergens anders een knop maken die dezelfde draden als het
slot doorverbindt.

Bij mij: Sleutel zet contact aan drukknop voor starten en een drukknop voor uitzetten.
Heb een tijd moeten zoeken naar oorzaak niet starten en hadden de schroevendraaier in de kooi naast startmotor liggen.
Bleek uiteindelijk niet de relais maar een draadbreuk te zijn die we pas konden traceren toen de motor nooit meer normaal startte dus toen de breuk geheel was....
. Vet gedrukte is onjuist!! Je verbind de plus van de voeding van de motor door naar de plus van het startrelais!

Deze trekt ook meteen de Benfica naar buiten, zou je het anders doen draait de motor wel maar ja zonder bendix start je motor nog steeds niet.
Niet gevaarlijk en veel stroom loopt er dus niet

Sorry kon het even niet laten ;)
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.109 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl