Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: INgelaste integrale tank

INgelaste integrale tank 29 nov 2017 17:09 #895684

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29309
Diesel in een staken tank is prima.
Bij drinkwater in een stalen tank, moet je deze eerst aan de binnenzijde cementeren. Gewoon een portland mengsel in een emmer en een stoffer als kwast en de binnenkant vol tjetten.

zeilersforum.nl/index.php/foru...nteren-watertank-hoe

www.machinekamer.nl/forum3/viewtopic.php?t=2191

forum.waterscouting.com/viewtopic.php?t=8316

nl.sport.varen.narkive.com/jTS.../watertank-perikelen
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

INgelaste integrale tank 30 nov 2017 01:07 #895757

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Op een vorige boot had ik ook stalen dieseltanks. Tenzij de tank altijd vol is, krijg je toch roestvorming. De losse roest zakt naar de bodem en vormt samen met water van condensatie een drap die het brandstoffilter vroegtijdig vervuilt. Ik heb toen het volgende produkt gebruikt om de tanks te sealen: por tank sealer
Goed resultaat en schone brandstof. Met stalen watertanks heb ik geen ervaring. Lijkt me niet erg fijn.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 30 nov 2017 01:09 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

INgelaste integrale tank 30 nov 2017 02:37 #895758

Op mijn boot zijn de tanks ook geintegreerd in de constructie van de romp.
De dieseltank van 1500 liter is onbehandeld (dus blank) staal, en de dagtank van 100 liter eveneens.

De watertanks heb ik eerst gestraald, en daarna voorzien van 6 lagen epoxyverf. Net een paar weken terug voor het eerst sinds de bouw (na 9 jaar dus) opengemaakt en het ziet er nog helemaal prestine wit uit. Geen kleurtjes, geen geurtjes en geen smaakjes. Eens in de zoveel jaar spoel ik de tank even door met een mengsel van azijn en water, maar of het veel helpt weet ik niet.
Ik hoef zelfs geen filters te gebruiken om zo van de kraan te kunnen drinken.

De dieseltank is ook voor het eerst open geweest en daar zit ook nog geen vleugje roest in. De diesel doet zijn werk goed en berschermt het staal dus afdoende. Ook nog nooit een roestkleur in mijn filters kunnen vinden.

Ik zie er weinig nadelen aan als ik eerlijk ben.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

INgelaste integrale tank 30 nov 2017 08:12 #895784

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29309
Tenslotte hebben alle charterschepen ook stalen tanks voor gasolie en drinkwater en heel veel binnenvaart schepen ook. Al vele decennia.
Epoxy coaten of cementeren dus lijkt me.

Ik had wel wat MaBelle beschrijft in de gasolie tank, maar pas 20 jaar, maar nooit bruinig zooi in het filter. Ik doe dan ook nog eens 2-3 jaar met één brandstoffilter, dus als er wat voorbij komt zie je dat wel.
Het was meer een bruinig slijmerig laagje. Onder het laagje is de tank nog blank staal.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

INgelaste integrale tank 30 nov 2017 08:15 #895785

  • Olav
  • Olav's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 841
@Erikdejong: Zoals je schrijft heb je de watertank goed voorbehandeld en is deze ook goed bereikbaar. Precies zoals het zou moeten dus.

Mijn ervaring met dit soort tanks is echter dat het vaak mis gaat met juist deze twee zaken.
De tanks worden tijdens de bouw in het casco geïntegreerd en in die tanks lopen vaak lage constructiespantjes en er staan wat slingerschotten. Voordat er ook maar iets serieus wordt schoongemaakt, laat staan gestraald, wordt de bovenzijde van de tanks dan dichtgelast met platen waarin een paar grote mangaten zijn opgenomen. Bij voorkeur van die platen met talloze bouten en pakking die het voorlopig wel volhoudt, maar die na demonteren mogelijk gaat lekken. Stralen wordt na plaatsing van de bovenzijdes dan opeens een stuk lastiger en vaak wordt dan volstaan met cementeren of een paar lagen epoxyverf, waarbij zo goed mogelijk wordt getracht om ook de niet zichtbare achterzijde van de spantjes te beschermen, iets wat met de open mangaten vaak nog wel aardig lukt. De spantjes zijn dan vaak niet afgelast, waardoor er tussen huid en spantjes uiteindelijk ook water zal dringen. Daarna komt het interieur in het jacht, waarbij de grote mangaten vaak helaas deels onder vaste interieurdelen verdwijnen. Geen handig ontwerp, maar helaas wel vaak de praktijk, zeker bij zelfbouwers. Inspectie en onderhoud van de binnenzijde van de tanks wordt hierdoor vrijwel onmogelijk en zeker niet bepaald aantrekkelijk. Zo'n twintig jaar later is dan vaak het punt wel gekomen dat er alsnog losse tanks in het jacht geplaatst worden en de integrale tanks als dubbele bodem dienst gaat doen.

@WadnWind: lijkt me dat tanks van charterschepen en binnenvaart wat gemakkelijker bereikbaar zijn voor onderhoud dan die onder de vloer van een van de Stadt Norman?

@mjansen, kijk goed of je de binnenzijde van de tanks kunt bereiken indien nodig en of je vervuiling in de dieseltank eenvoudig kunt verwijderen.
1997-heden: Ritme, stalen Koopmans 33 / 2018-heden: Urgje, polyester First 18
1970-1983: badeend en vlot / 1983-1987: Afrodite, polyester schakel / 1987-1997: Regatta, hechthouten Primaat
Laatst bewerkt: 30 nov 2017 08:18 door Olav.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

INgelaste integrale tank 30 nov 2017 09:52 #895819

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Kijk, hier kan ik wat mee.

In deze nieuwbouwromp zitten de standaart integrale tanks:



Zoals te zien wordt aan de bereikbaarheids eis voldaan met de grote mangaten.
Bij mijn huidige Norman zijn deze mangaten zeer makkelijk bereikbaar. Dus ook aan de interieur eis wordt voldaan.

Indien goed geconserveerd, zijn integrale watertanks dus een goede optie.
Dieseltanks kunnen zelfs blank gelaten worden en conserveren de tank. Mits regelmatig afgevuld. Anders ook met epoxy coating.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

INgelaste integrale tank 30 nov 2017 10:00 #895822

Ik heb pas een stalen bootje gekocht waarvan de dieseltank ook onbehandeld staal in de kiel is. De vorige eigenaar gaf echter aan dat deze lek is en daarom niet meer in gebruik. Ik verwonderde mij over dat lek in een dieseltank, ook omdat hij op een tussenschot met de bilge zit, en vroeg daarom door (voor wat het waard was). Hij zei dat er door bacteriën in de diesel corrosie was ontstaan. Iemand daar weleens van gehoord?

Ik ben van plan het lek te repareren (het tussenschot dubbelen o.i.d.) en de tank weer te gaan gebruiken.
Laatst bewerkt: 30 nov 2017 10:02 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

INgelaste integrale tank 30 nov 2017 10:47 #895834

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Het is eerder andersom lijkt me. Er is te weinig verloop in diesel geweest, en de tank is meestal niet helemaal afgevuld. Waardoor o.a. condenswater in de diesel tank is gekomen. Door dit water is de bacterie groei tot stand gekomen.
Maar ook geeft het water corrosie. Ik weet niet of de bacterie zelf ook bijdraagt aan corrosie.

AL met al reden om de tank ook bij gebruik van diesel grondig te stralen, ontvetten en in de juiste condities te conserveren met POR tank sealer, Epoxy?

Overigens moet er wat mij betreft in alle tanks, maar met name in diesel tanks, een aftap op het laagste punt in de tank zijn. Dit kan wel eens lastig zijn bij een tank in het vlak.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

INgelaste integrale tank 30 nov 2017 10:53 #895836

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Dit is de huidige situatie van de nieuwbouw romp:





Een toevoeging zouden deze rode tanks kunnen zijn, in lijn met de bestaande tanks:





Maar ook deze gele in het midden is een optie.





Even voorop gesteld dat stabiliteit geen issue is, deze gele tank is eenvoudig tussen de bestaande constructie in te lassen aangezien zowel de spanten als de tank wanden/begrenzing aan beide kanten dubbel en waterdicht zijn afgelast. Er hoeft ook niet meer aan de rompzijde gelast te worden met vervormingen in de huid tot gevolg.
Laatst bewerkt: 30 nov 2017 10:55 door mjanssen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

INgelaste integrale tank 30 nov 2017 10:56 #895838

mjanssen schreef :
Dit kan wel eens lastig zijn bij een tank in het vlak.

Klein leidingkje helemaal onderin of met een dippijpje en op een bereikbare plek een pompje . Zoiets als je ook wel bij sommige Dieselmotoren ziet voor het olieaftappen.
Overigens is ook het doortrekken van de aanzuigleiding naar de bodem ( onderaan afgeschuint) een oplossing om het condenswater altijd af te voeren via een groffilter/waterafscheider waar het dan gechecked kan worden en afgegetapt.
Dat biedt ook nog eens het voordeel dat er nooit een waterlaag onderin de tank blijft staan waardoor bacterien minder kans krijgen. Die kunnen nl. alleen leven/vermenigvuldigen in de grenslaag tussen diesel en een waterlaag.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

INgelaste integrale tank 30 nov 2017 12:11 #895860

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 717
Noorderzon schreef :
Ik heb pas een stalen bootje gekocht waarvan de dieseltank ook onbehandeld staal in de kiel is. De vorige eigenaar gaf echter aan dat deze lek is en daarom niet meer in gebruik. Ik verwonderde mij over dat lek in een dieseltank, ook omdat hij op een tussenschot met de bilge zit, en vroeg daarom door (voor wat het waard was). Hij zei dat er door bacteriën in de diesel corrosie was ontstaan. Iemand daar weleens van gehoord?

Ik ben van plan het lek te repareren (het tussenschot dubbelen o.i.d.) en de tank weer te gaan gebruiken.

Dit verschijnsel was bekend in de grote scheepvaart: de "normale" dieselbacterien vormen een zwarte slijmlaag. Achter deze laag ontstond een zuurstofarm milieu waar een ander soort bacterien zwavelzuur ging produceren. (de zware brandstof in die tijd kon tot 5% zwavel bevatten, de diesel tot 1.5%) Er waren gevallen bekend van 15 mm pitting in de tankwanden in een paar maanden tijd.
Aangezien het in dit geval dieseltanks betreft, en onze huidige diesel nagenoeg zwavelvrij is denk ik niet dat dit nog een probleem van betekenis zal zijn.

Aad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

INgelaste integrale tank 30 nov 2017 12:12 #895862

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6779
Bij het uitbreiden van je tankenplan zou ik geen drinkwater tank direkt tegen een dieseltank plannen.
Dieseltanks kunnen gaan 'zweten' en je wilt zelfs niet de geur van diesel in je drinkwater.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

INgelaste integrale tank 30 nov 2017 12:16 #895865

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 717
rooiedirk schreef :
Bij het uitbreiden van je tankenplan zou ik geen drinkwater tank direkt tegen een dieseltank plannen.
Dieseltanks kunnen gaan 'zweten' en je wilt zelfs niet de geur van diesel in je drinkwater.

In de beroepsvaart is dit zelfs verboden
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

INgelaste integrale tank 30 nov 2017 12:17 #895867

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Wat mij betreft gaan diesel tanks volgend dit principe:
- Een aftap onderin. In het geval van een integrale tank dus op het laagste punt zoals bij een motor.
- Aanzuigleiding (afgeschuint tegen verstopping en een grotere inlaat?) tot ca 1cm boven de bodem
Overigens gaat de diesel uit het vlak gefilterd naar een hoger geplaatste rvs dagtank van ca 60L.

Nu nog de vraag hoe te behandelen. Watertanks cement of epoxy. Dieseltanks waarschijnlijk wel epoxy.

Er is op de boot overigens veel verloop in vloeistoffen. Er wordt veel gevaren en op verbleven. Dit is misschien ook een voorwaarde voor tanks in het vlak.
Maar ook meteen de reden van een grote benodigde capaciteit.

Wat ik mij wel nog afvraag, waarom zou vd Stadt niet een integrale tank in het midden getekend hebben (zoals de gele tank) ipv aan de zijkanten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

INgelaste integrale tank 30 nov 2017 12:21 #895869

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
rooiedirk schreef :
Bij het uitbreiden van je tankenplan zou ik geen drinkwater tank direkt tegen een dieseltank plannen.
Dieseltanks kunnen gaan 'zweten' en je wilt zelfs niet de geur van diesel in je drinkwater.

Zat daar inderdaad ook aan te denken. Ook als de tanks worden afgeperst ter controle? Misschien meteen ook een van de verklaringen waarom de tanks gescheiden bb en sb zitten...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

INgelaste integrale tank 30 nov 2017 12:27 #895871

Ik zou in dieseltanks geen epoxy of wat dan ook smeren. Alleen maar meer kans op verstopte filters.

In drinkwatertanks is in de beroepsvaart cement uit de tijd. Tegenwoordig wordt er speciale verf in gesmeerd.
Bij ons wordt dit altijd gesmeerd bij nieuwbouw:
Eerste laag: 7417 Sigmacover 280 (geel/groen) 50 micron
Tweede laag: 7785 Sigmaguard CSF (blauw) 300 micron
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

INgelaste integrale tank 30 nov 2017 12:44 #895873

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Noorderzon schreef :
Ik zou in dieseltanks geen epoxy of wat dan ook smeren. Alleen maar meer kans op verstopte filters.

In drinkwatertanks is in de beroepsvaart cement uit de tijd. Tegenwoordig wordt er speciale verf in gesmeerd.
Bij ons wordt dit altijd gesmeerd bij nieuwbouw:
Eerste laag: 7417 Sigmacover 280 (geel/groen) 50 micron
Tweede laag: 7785 Sigmaguard CSF (blauw) 300 micron

De dieseltanks worden met grotere pijp diameters uitgevoerd en de diesel wordt flink gefilterd voordat het in de dagtank beland.
Maar evengoed wordt epoxy verf zoals Sigmacover in dieseltanks toegepast. Mits goed gestraald, ontvet, in de juiste omstandgheden aangbracht zoals Olav aangeeft moet dit toch goed gaan? Wel elke 10 jaar opnieuw...
Dat laatste weegt tot nu toe wel op tegen de voors die aan het begin gegeven zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

INgelaste integrale tank 30 nov 2017 13:22 #895887

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6779
mjanssen schreef :
rooiedirk schreef :
Bij het uitbreiden van je tankenplan zou ik geen drinkwater tank direkt tegen een dieseltank plannen.
Dieseltanks kunnen gaan 'zweten' en je wilt zelfs niet de geur van diesel in je drinkwater.

Zat daar inderdaad ook aan te denken. Ook als de tanks worden afgeperst ter controle? Misschien meteen ook een van de verklaringen waarom de tanks gescheiden bb en sb zitten...
Ja zelfs dan. Heb wel eens midden in een (nieuwe)staalplaat een donkere vlek zien verschijnen :( Waarschijnlijk was dit een produktie foutje bij de hoogovens, maar dat wil je niet in je drinkwatertank.
En een zweetlekje vindt je niet met afpersen, het kan maanden duren voordat er iets verschijnt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

INgelaste integrale tank 30 nov 2017 15:50 #895916

mjanssen schreef :
Noorderzon schreef :
Ik zou in dieseltanks geen epoxy of wat dan ook smeren. Alleen maar meer kans op verstopte filters.

In drinkwatertanks is in de beroepsvaart cement uit de tijd. Tegenwoordig wordt er speciale verf in gesmeerd.
Bij ons wordt dit altijd gesmeerd bij nieuwbouw:
Eerste laag: 7417 Sigmacover 280 (geel/groen) 50 micron
Tweede laag: 7785 Sigmaguard CSF (blauw) 300 micron

De dieseltanks worden met grotere pijp diameters uitgevoerd en de diesel wordt flink gefilterd voordat het in de dagtank beland.
Maar evengoed wordt epoxy verf zoals Sigmacover in dieseltanks toegepast. Mits goed gestraald, ontvet, in de juiste omstandgheden aangbracht zoals Olav aangeeft moet dit toch goed gaan? Wel elke 10 jaar opnieuw...
Dat laatste weegt tot nu toe wel op tegen de voors die aan het begin gegeven zijn.
Je moet het zelf weten natuurlijk, maar ik zou het niet doen. Omdat het in de nieuwbouw beroepsvaart echt nooit wordt gedaan. Dat is niet zonder reden. Ook zie ik zelf geen toegevoegde waarde, maar meer mogelijke problemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

INgelaste integrale tank 30 nov 2017 16:54 #895926

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29309
Noorderzon schreef :
Ik heb pas een stalen bootje gekocht waarvan de dieseltank ook onbehandeld staal in de kiel is. De vorige eigenaar gaf echter aan dat deze lek is en daarom niet meer in gebruik. Ik verwonderde mij over dat lek in een dieseltank, ook omdat hij op een tussenschot met de bilge zit, en vroeg daarom door (voor wat het waard was). Hij zei dat er door bacteriën in de diesel corrosie was ontstaan. Iemand daar weleens van gehoord?

Ik ben van plan het lek te repareren (het tussenschot dubbelen o.i.d.) en de tank weer te gaan gebruiken.

Ik weet wel van staal etende bacteriën in vuilwatertanks?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

INgelaste integrale tank 30 nov 2017 17:58 #895943

Waarom is iedereen zo fobisch over condens?
Het is een metalen tank die voor een flink deel met het water on contact staat. De inhoud van de tank heeft altijd de temperatuur van het water en die schommelt niet. De temperatuur van de diesel is heel constant en deze ademt niet.

Als je water in je diesel krijgt heeft dat echt een andere oorzaak.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

INgelaste integrale tank 30 nov 2017 19:46 #895984

  • Olav
  • Olav's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 841
Erikdejong schreef :
Waarom is iedereen zo fobisch over condens?
Het is een metalen tank die voor een flink deel met het water on contact staat. De inhoud van de tank heeft altijd de temperatuur van het water en die schommelt niet. De temperatuur van de diesel is heel constant en deze ademt niet.

Als je water in je diesel krijgt heeft dat echt een andere oorzaak.

Zolang de boot in het water ligt zal de temperatuur van een integrale tank op het vlak inclusief inhoud inderdaad behoorlijk stabiel zijn. Wordt anders wanneer je de boot in de winter op de kant zet met een deels gevulde tank. Elke ochtend wanneer de lucht opwarmt zal de inhoud van de tank minder snel opwarmen. Tank als geheel blijft daardoor een tijd lang kouder dan de omgeving waardoor er vocht uit de lucht op condenseert, zowel aan buiten- als binnenzijde van de tank. Vooral in voor- en najaar, wanneer de temperaturen lekker schommelen en de lucht vochtig is. In de winter valt het wel weer mee, aangezien de lucht dan zo koud is dat er toch al weinig vocht meer in zit. Je kunt uiteraard de ontluchting van de tank vrijwel afdichten zodat de buitenlucht maar moeilijk in de tank terecht kan komen, scheelt weer wat condens. Tank afvullen is ook een mooie optie, en uiteraard gewoon zorgen voor een goede aftap voor water onderin de tank.
1997-heden: Ritme, stalen Koopmans 33 / 2018-heden: Urgje, polyester First 18
1970-1983: badeend en vlot / 1983-1987: Afrodite, polyester schakel / 1987-1997: Regatta, hechthouten Primaat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

INgelaste integrale tank 30 nov 2017 20:23 #895991

Mijn dagtank is 365 dagen per jaar bloot gesteld aan de buiten temperaturen zowel als binnen temperaturen in de boot (het brugdekje zit vol met diesel), en de retour van de motor warmt de dagtank ook aardig op. Maar ook daar absoluut geen condens. Vocht moet eerst in de tank kunnen komen voor het kan condenseren. Een beetje zorgvuldig omgaan met tanken, een knappe vuldop, beetje zorgzaam zijn waar je diesel haalt en vocht problemen behoren volledig tot het verleden

Het conserveren van je dieseltank (daar ging het uiteindelijk om) kan natuurlijk nooit kwaad, maar een noodzaak is het niet als je je spullen een beetje voor elkaar hebt.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

INgelaste integrale tank 30 nov 2017 22:58 #896031

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Erikdejong schreef :
Waarom is iedereen zo fobisch over condens?
Het is een metalen tank die voor een flink deel met het water on contact staat. De inhoud van de tank heeft altijd de temperatuur van het water en die schommelt niet. De temperatuur van de diesel is heel constant en deze ademt niet.

Als je water in je diesel krijgt heeft dat echt een andere oorzaak.

Je kunt dit niet met fobisch afdoen. Condensatie in brandstoftanks is heel reeel en de science is eenvoudig. Het is wel klimaat-afhankelijk en heeft maar weinig met dieseltemperatuur te maken. Het gaat om luchttemperatuur en luchtvochtigheidsgraad.
In een gebied met vaak hoge luchtvochtigheid en sterke temperatuurschommelingen is de condensatie het hoogst. Ik woon al meer dan 30 jaar in zo'n gebied, maar ook in Holland kan de relatieve vochtigheid op broeierige zomerdagen hoog zijn. Er gebeurt het volgende: Bij varen op de motor wordt elke liter diesel vervangen door 1 liter buitenlucht. Bij temperatuur van 30 graden bevat 1 m3 lucht ong. 30 gram water bij 100% relatieve vochtigheid. Als je 20 liter diesel verbruikt op een dag haal je dus 20/1000 x 30 = 0.6 cc water in de tank. De lucht is trapped in de tank en vroeger of later condenseert een deel van de waterdamp door de koelere omstandigheden in de tank. Laten we zeggen dat slechts de helft condenseert, dat is 0.3cc, dus een paar druppels. Dat klinkt niet als veel, maar in een maand is dat 9cc. Reken verder maar uit. Dit water zakt naar de bodem en met de diesel erboven is het trapped en kan niet verdampen.

Het kan lang duren voor je roest in je branstoffilter waarneemt. Dit is sterk afhankelijk van het niveau van de aanzuigleiding. Als die een paar cm boven de bodem van de tank zit kunnen de roestdeeltjes (en water) zich daaronder ophopen. Bij mijn tanks werd de brandstof via kraantjes op (bijna) bodemniveau aangezogen en waren voor behandeling met por vaak traces in het Racor filter waarneembaar. Por is een geweldig product en makkelijk te verwerken.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 30 nov 2017 23:31 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

INgelaste integrale tank 30 nov 2017 23:08 #896033

Uieraard snap ik de science achter condensatie. De lucht temperatuur in de tank kun je grofweg gelijk stellen aan de temperatuur van de diesel. Diesel welke telkens warmer of kouder word door plaatsing van de tank of invloeden van buitenaf zou daardoor juist erg gevoelig moeten zijn voor condensatie. Maar in 9 jaar tijd heb ik letterlijk nog nooit een druppel uit mijn tank(s) weten te halen, ondanks dat we hier over 1500 liter spreken.
Ik blijf bij mijn stelling dat water in de tank niet door condensatie komt, maar dat het mee naar binnen komt tijdens het tanken, of het tanken van verontreinigde brandstof.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.171 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl