Erikdejong schreef :
Waarom is iedereen zo fobisch over condens?
Het is een metalen tank die voor een flink deel met het water on contact staat. De inhoud van de tank heeft altijd de temperatuur van het water en die schommelt niet. De temperatuur van de diesel is heel constant en deze ademt niet.
Als je water in je diesel krijgt heeft dat echt een andere oorzaak.
Je kunt dit niet met fobisch afdoen. Condensatie in brandstoftanks is heel reeel en de science is eenvoudig. Het is wel klimaat-afhankelijk en heeft maar weinig met dieseltemperatuur te maken. Het gaat om luchttemperatuur en luchtvochtigheidsgraad.
In een gebied met vaak hoge luchtvochtigheid en sterke temperatuurschommelingen is de condensatie het hoogst. Ik woon al meer dan 30 jaar in zo'n gebied, maar ook in Holland kan de relatieve vochtigheid op broeierige zomerdagen hoog zijn. Er gebeurt het volgende: Bij varen op de motor wordt elke liter diesel vervangen door 1 liter buitenlucht. Bij temperatuur van 30 graden bevat 1 m3 lucht ong. 30 gram water bij 100% relatieve vochtigheid. Als je 20 liter diesel verbruikt op een dag haal je dus 20/1000 x 30 = 0.6 cc water in de tank. De lucht is trapped in de tank en vroeger of later condenseert een deel van de waterdamp door de koelere omstandigheden in de tank. Laten we zeggen dat slechts de helft condenseert, dat is 0.3cc, dus een paar druppels. Dat klinkt niet als veel, maar in een maand is dat 9cc. Reken verder maar uit. Dit water zakt naar de bodem en met de diesel erboven is het trapped en kan niet verdampen.
Het kan lang duren voor je roest in je branstoffilter waarneemt. Dit is sterk afhankelijk van het niveau van de aanzuigleiding. Als die een paar cm boven de bodem van de tank zit kunnen de roestdeeltjes (en water) zich daaronder ophopen. Bij mijn tanks werd de brandstof via kraantjes op (bijna) bodemniveau aangezogen en waren voor behandeling met por vaak traces in het Racor filter waarneembaar. Por is een geweldig product en makkelijk te verwerken.