Nachtvlinder schreef :
Hoe harder je "catenary" nodig hebt, hoe minder het aanwezig is zoals al gezegd. En je kunt geen oneindige lengte/gewicht aan ketting meenemen helaas. Er komt dus altijd een moment dat je anker niet meer zuiver horizontaal belast wordt en de ketting zso goed als strak staat: of je dat punt met 100m ketting of met 100m rekkende lijn bereikt maakt geen bal meer uit. Ironisch bijna.
Peter Smith maakt en verkoopt idd Rocna's, welke een van de eerste goed ge-engeneerde "moderne" soort is. In zijn research heeft ie onderzocht wat de rol van het anker vs. ketting is. Je kunt dat "belangenverstrengeling" noemen, je kunt het ook een goed samenhangend verhaal noemen.
Misschien wil (en kan) iemand gewoon eens uitrekenen hoe de catenary eruit ziet bij verschillende langtes/gewichten/slopes en krachten, dan kan deze geloofsdiscussie beëindigd worden. Iemand die gelooft en tegengesproken wordt, voelt zich al snel beledigd, wat natuurlijk niet de bedoeling kan zijn.
Verkeerd gelezen, er is geen sprake van persoonlijke belediging. Met belediging bedoel is het disrespect voor de ervaringen en waarnemingen van anderen. Dus ook niet een geloofsdiscussie, maar gebaseerd op waarnemingen in de praktijk. Catenary is een gegeven en het geheel recht trekken van een grote lengte ankerketting is vrijwel onmogelijk, tenzij misschien in extreme omstandigheden, die je op ankerplaatsen met beschutting nooit zal tegenkomen. Hoe verklaar je anders dat bij vlagen (boveop 35-40kn gemeten) meer ketting uit het water komt en zelfs in fotos een lichte doorhang waarneembaar is van het stuk ketting boven water?
Wijlen Eric Hiscock, die toch wel een authoriteit op dit gebied genoemd mag worden zei al: "An alternative way of preventing snubbing is to provide additional catenary by lowering a weight down the cable, then before the yacht could snub she would have to pull back enough to lift the weight to a position directly in line between her stemhead and anchor." Dit slaat niet op ankeren bij weinig wind, want daar is sowieso al geen sprake van snubben.
En zou alles wat op de Anchor buddy site wordt gezegd gelogen zijn? Ik denk het niet.
Nog een opmerking uit "Cruising under sail" van Hiscock: "High tensile chain is not to be recommended, for although it has a high breaking load it may ultimately fail without previous signs of stretch."
Mee eens dat de Rocna ankers (en soortgelijk) superieure holding geven (in modder) voor het gewicht, ik heb er zelf ook een en ben zeer tevreden.
Over voldoende scope zijn we het ook eens, maar in licht weer is 1:3 voor modder vaak voldoende.