Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Belang gewicht ankerketting

Belang gewicht ankerketting 24 dec 2017 08:48 #901506

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13408
37south schreef :
Ja hoor, mee eens, we moeten het wel zuiver wetenschappelijk houden. Misschien is een definitie van "veerweg" en de bepalende factoren in dit verband nuttig.

Veerweg is impliciet gedefinieerd. De afstand gemeten tussen anker en boot die de boot aflegt als zij wisselend met 500 en 250 kg aan haar ketting trekt.
37south schreef :
Los daarvan, zouden misschien factoren als de inertia van de zwaardere 10mm ketting en de zijdelingse weerstand door het water bij gieren door de grotere diameter een rol kunnen spelen?
Het verschil dat ikzelf heb ervaren toen ik van 8mm naar 10mm ketting ging was opmerkelijk.

Inertie verhouding tussen 115 kg ketting en 20.000 kg boot ?
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 24 dec 2017 09:05 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belang gewicht ankerketting 24 dec 2017 08:50 #901508

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
3Noreen schreef :
37south schreef :

Haha, wie weet, maar nooit te oud om te leren, Iedere dag eigenlijk wel. Je wapenfeiten zijn indrukwekkend, maar het zou nog leerzamer zijn als je zou uitleggen waar je die anker methode met spruit gebruikt en onder wat voor omstandigheden. Wat doe je als de wind draait midden in de nacht? Vertrouw je dan op een enkel anker met de tweede ankerlijn slack zoals bij Bahamian anker methode of ga je inderdaad je bed uit om bij te stellen? Je zult na al dat geanker best vele slimme methodes hebben ontwikkeld die je misschien wel hier wilt delen.

Plaatje zegt meer dan woorden. Die is met drie ankers maar meestal volstaat twee. Neuringlijn doe ik niet aan.


Nou nee, het beantwoordt zeker niet mijn vragen. Ik heb dit wel eerder gezien in een boek, werd als "mooring" beschreven. In mijn ogen is dit niet wat je eerder beschreef. En ook een kellet (ankergewicht)erbij. Maar het is zo wel goed hoor, deze discussie is helaaas gestrand. Merry Christmas!
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belang gewicht ankerketting 24 dec 2017 08:55 #901511

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13408
37south schreef :
Nou nee, het beantwoordt zeker niet mijn vragen. Ik heb dit wel eerder gezien in een boek, werd als "mooring" beschreven. In mijn ogen is dit niet wat je eerder beschreef. En ook een kellet (ankergewicht)erbij. Maar het is zo wel goed hoor, deze discussie is helaaas gestrand. Merry Christmas!
3Noreen schreef :
Beide lijnen aan boord vastknopen kan tot vervelende situaties leiden als je draait. Door het eind van de spuit iets te verzwaren hangt die dieper dan kiel/zwaart/roer o.d. Zo kan je anker niet door iets van je boot er uit getrokken worden.

Ook een mooie kerst.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belang gewicht ankerketting 24 dec 2017 10:24 #901553

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3227
3Noreen>

Hoe leg je de twee ankers uit op (getij) stroom? 1 bovenstrooms en 1 benedenstrooms zodat ze van rol wisselen bij de kentering?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belang gewicht ankerketting 24 dec 2017 11:01 #901584

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13408
redshift schreef :
3Noreen>

Hoe leg je de twee ankers uit op (getij) stroom? 1 bovenstrooms en 1 benedenstrooms zodat ze van rol wisselen bij de kentering?

Yes
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belang gewicht ankerketting 24 dec 2017 18:02 #901724

Gebruik je dat systeem ook als je voldoende ruimte heb om op het getij gewoon rond te zwaaien?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belang gewicht ankerketting 24 dec 2017 19:27 #901735

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1600
3Nooren schreef:
Veerweg is impliciet gedefinieerd. De afstand gemeten tussen anker en boot die de boot aflegt als zij wisselend met 500 en 250 kg aan haar ketting trekt.

Die 500 kg neem ik aan zijnde de horizontale component van de kracht op de ketting. De vertikale component van die kracht is niet zo interessant, want die wordt opgenomen door de boegrol en wordt gecompenseerd door het drijvende vermogen van de boeg.

Die 500 kg kan alleen maar op het ene eind van de ketting uitgeoefend worden als aan de andere kant van de ketting (door het anker dus) er met 500 kg in tegengestelde richting aan getrokken wordt. En dan alleen maar zolang het anker niet krabt. Dus als de horizontale kracht waarmee de boeg aan de ketting trekt wisselt van 500 kg naar 250 kg vise versa dan wordt ook het anker met een wisselende kracht van 500 tot 250 kg in het zand getrokken. Dit is onafhankelijk van de doorhang.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belang gewicht ankerketting 28 nov 2018 20:59 #1000923

  • egenolf
  • egenolf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 198
Ik snap de noodzaak van high grade ketting niet zo goed.
Een grade 30 ketting van 8 mm heeft een breeksterkte van meer dan 3000 kg en het beste anker uit de test (zeg een Rocna 15 kg) heeft een maximale houdkracht van 500 - 600 kg. Dus lang voordat de ketting dreigt te breken is het anker uitgebroken. Een zwaarder anker - zeg de Rocna 25 heeft een houdkracht van zeg 1200 kg. maar dat wordt dan meestal gebruikt in combinatie met een 10 mm grade 30 ketting met een breeksterkte van 5000 kg. dus hier ook breekt het anker uit lang voodat de ketting breekt.
Waarom dan gaan naar grade 70? 8mm = 1400 kg en 10 mm = 2200 kg.
Mijn gevoel zegt me dat het beter is om juist naar een wat zwaardere ketting van grade 30 te gaan, eventueel in combinatie met een ankergewicht.
Maar ik zal proberen e.e.a. nog wat beter te onderbouwen met berekeningen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belang gewicht ankerketting 29 nov 2018 04:09 #1000951

Het probleem zit hem niet zo in de houdkracht van het anker, maar in de schokbelasting op de ketting als er aan getrokken wordt door een gierende boot of een boot die stampt in de golven. Breeksterkte is 1 ding, veilige werkbelasting ligt aanzienlijk lager en als je een ketting wilt die lang mee gaat wil je de spanning in het materiaal nog lager houden om vermoeiingsbreuk te voorkomen. Een verhouding tussen houdkracht van het anker en de breekbelasting heeft eigenlijk een factor 5 tot 6 nodig om vermoeiing en schok op te vangen. Houd daarbij ook in de gaten dat de houdkracht van een anker puur theoretisch is, als er een rots ligt waar het anker toevalig achter blijft hangen, dan wordt de houdkracht zomaar oneindig en word het de vraag of het anker of de ketting het eerst begeeft, ik kan verklappen dat het hoogst waarschijnlijk eerst de verbinding tussen de ketting en het anker, dat is in de praktijk het zwakste punt.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.281 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl