Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Na 9 jaar weer in het water

Na 9 jaar weer in het water 03 jan 2018 08:19 #903922

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15797
Een collega van mij blijkt al 9 jaar een boot (polyester) op de kant te hebben staan. Het schip is netjes verzorgd. Zomers binnen en ‘s winters buiten, kussens en zeilen op zolder. Het wordt tijd om afscheid te nemen van de boot, maar ze weet niks van boten.

Waar zou je eerst op moeten letten/ preventief vervangen voordat het schip weer te water kan?

Zou het nodig zijn om bijvoorbeeld alle slangen te vervangen? Of zelfs de kranen, schroefasafdichting en roerlagers?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Na 9 jaar weer in het water 03 jan 2018 09:03 #903928

  • Seashore
  • Seashore's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 818
Sja, achter alle onderdelen die je benoemt staat een "ja". Maar wat heb je eraan wanneer je geen verstand van zaken hebt? Mijn idee zou zijn om (als dat lijden kan) een boot-expert een keuring te laten doen.

Keuringen zijn er in maten en in soorten en is vrij precies af te stemmen op de situatie. In een telefoongesprek wordt al snel duidelijk wat verstandig/nodig kan zijn en wat de geschatte kosten daarvan zijn. Wat mij betreft zou dit een goede investering voor de verkoop zijn. Een eventuele koper krijgt goed inzicht (meldingsplicht) van wat hij/zij aan begint.

Overigens waarom voor de verkoop het water in? Als koper zou ik liever de boot op de kant willen zien. Kan ik erom heen lopen en ows bekijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Na 9 jaar weer in het water 03 jan 2018 09:03 #903929

Het eerste zou je best eens kijken naar de schroefafdichting.
Als het een is met een vetkoord dan zul je de vetkoord best vervangen. Deze is heel waarschijnlijk opgedroogd.
Ik schrok me rot bij de aankoop van m'n eerste boot met schroefas. Die stond ook een hele tijd op het droge en bij de tewaterlating stroomde het binnen, uiteraard pas opgemerkt nadat de kraan reeds vertrokken was...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Na 9 jaar weer in het water 03 jan 2018 09:10 #903931

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15797
Seashore schreef :
Sja, achter alle onderdelen die je benoemt staat een "ja". Maar wat heb je eraan wanneer je geen verstand van zaken hebt? Mijn idee zou zijn om (als dat lijden kan) een boot-expert een keuring te laten doen.

Keuringen zijn er in maten en in soorten en is vrij precies af te stemmen op de situatie. In een telefoongesprek wordt al snel duidelijk wat verstandig/nodig kan zijn en wat de geschatte kosten daarvan zijn. Wat mij betreft zou dit een goede investering voor de verkoop zijn. Een eventuele koper krijgt goed inzicht (meldingsplicht) van wat hij/zij aan begint.

Overigens waarom voor de verkoop het water in? Als koper zou ik liever de boot op de kant willen zien. Kan ik erom heen lopen en ows bekijken.

Boot gaat zeker niet voor verkoop het water in, dat zou dom zijn tegenover een koper. Maar eenmaal in het water moet hij wel blijven drijven natuurlijk, en dan op een veilige manier en niet halfbakken. Daar ga ik mijn collega een beetje bij helpen. Vandaar deze vraag, want je ziet ook zomaar iets over het hoofd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Na 9 jaar weer in het water 03 jan 2018 09:14 #903933

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7660
Lijkt me verstandig om eerst iemand naar alle aansluitingen te laten kijken.
Of je zo iets een keuring moet noemen zou ik niet weten. Iemand met verstand van schepen, die in eerste instantie alle aansluitingen, en de schroefas even nakijkt.
Dan in overleg eventueel een werf aanspreekt om wat aan vervanging toe is vervangen.
Schroefas, motorkoeling, wasbakafvoeren, WC aansluitingen, log en dieptemeter doorvoeren, eventueel kuipafvoer ook nakijken.
Het heeft geen zin om alles te vervangen als het nog in goede staat is,
en evenmin om iets te laten zitten dat niet in goede staat is.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Na 9 jaar weer in het water 03 jan 2018 09:17 #903934

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Wat voor boot is het?

Gewoon alles even nalopen, ook doorvoeren en hun afdichtingen.
Maar de echte test is, wanneer de boot te water gaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Na 9 jaar weer in het water 03 jan 2018 09:17 #903935

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
als het een inboard diesel is. verstuivers eruit en diesel opgooien, met de hand de motor tornen.
Onderhoudsbeurt geven en alles smeren en dan pas starten.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Na 9 jaar weer in het water 03 jan 2018 09:27 #903939

  • Seashore
  • Seashore's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 818
koko schreef :
Boot gaat zeker niet voor verkoop het water in, dat zou dom zijn tegenover een koper. Maar eenmaal in het water moet hij wel blijven drijven natuurlijk, en dan op een veilige manier en niet halfbakken. Daar ga ik mijn collega een beetje bij helpen. Vandaar deze vraag, want je ziet ook zomaar iets over het hoofd.

Oké, uit je eerste post begreep ik zoiets:koko schreef :
Het wordt tijd om afscheid te nemen van de boot, maar ze weet niks van boten.
Het advies blijft. Mijn ervaring is dat bij een keuring juist dingen "bovenwater" kunnen komen, die je vóór de te waterlating graag wilt weten. Zo niet, dan is het in ieder geval handig om bij de te waterlating te vragen om de boot te mogen inspecteren op lekkages (dus in de banden te laten hangen). Mocht er iets mis zijn, dan óf snel verhelpen óf toch weer de kant op.

Een collega helpen is natuurlijk helemaal goed! Kan nog een leuk project worden!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Na 9 jaar weer in het water 03 jan 2018 09:30 #903940

zuipschuit schreef :
Ik schrok me rot bij de aankoop van m'n eerste boot met schroefas. Die stond ook een hele tijd op het droge en bij de tewaterlating stroomde het binnen, uiteraard pas opgemerkt nadat de kraan reeds vertrokken was...

Typische beginnersfout ( en dan vooral van de kraandrijver) :angry: .
Bij het te water laten hoor je de singels pas weg te halen NADAT je gecontroleerd hebt of binnen alles in orde is.
Waar ik stal is dat zelfs plicht en wijst de kraandrijver je daar eventueel op als je er niet aan zou denken.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Na 9 jaar weer in het water 03 jan 2018 11:41 #903984

Bij ons ook hoor.
Boot er in. Singels laten hangen.
Naar binnen alles controleren en dan pas singels weg.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Na 9 jaar weer in het water 03 jan 2018 15:34 #904094

Tegenwoordig is doen we dat ook iedere keer, ook al hebben we nu zo'n volvoseal. Deze dient ontlucht.
Maar gelijk ook alle afsluiters ff nakijken.

Toen dit gebeurde was ik nog erg groen en nat achter mijn oren.

Verstand komt met de jaren... vergeten helaas ook :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.132 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl