Yellow Boat schreef :
Je ziet anders recht voor dat gat wel een geul in het luik lopen die richting gat zelfs wat op lijkt te lopen.
Ik denk daarom dat het vast wel voor een ankerlijn is , voor een ketting lijkt me minder waarschijnlijk omdat dat gat niet afgerond lijkt.
Zal eigenlijk wel moeten als je je anker gereed op/aan de boeg wilt kunnen voeren.
Handig vind ik dat overigens niet want zo kun je het luik maar lastig openen.
Op mijn huidige boot en ook de vorige kan ik lijn of ketting door een oper sleuf in het deksel voeren waardoorhet luik nog steeds makkelijk open kon m.b.v. de luikring die er op zit.
Ad
Die "geul" loopt over het hele voordek en is niets anders dan een glad
oppervlak tussen de originele antislip-vlakken.
Het gat in de deksel zit daar voor ventilatie en is ook handig om deze
open te trekken.
Daar een ankerlijn/ketting doorheen laten lopen is ronduit onhandig, bewaar
je het anker in de ankerbak, dan krijg je het luik niet meer dicht vanwege
de lijn/ketting. Loskoppelen van het anker lijkt me niet slim.
Bewaar je het anker op de rol dan zal de lijn/ketting door het gat moeten
uitlopen, wat 100% garantie is voor stroppen en vastlopen van de lijn/ketting.
Heb het allemaal geprobeerd.
Xander schreef;
" Over dat ventilatiegat: Ik ben de naam even kwijt, maar ik heb een boek gelezen van een jongen die rond z'n 18e in 1.5 jaar tijd vanuit Nederland afgezakt is om Spanje en Frankrijk heen en vervolgens via de kanalen weer terug naar Nederland is gegaan. Tijdens die reis heeft hij regelmatig hoge brekers over de boot gehad, met heel veel natte kussens doordat er veel water via het ankerluik de boot in is gekomen.
Heeft daar verder nooit iemand last van gehad? Ik ben daar een beetje bang voor ivm de oversteek met de SSR. "
Dat ventilatie-gat is mijns inziens een ontwerpfout.
Vorig seizoen raakte bij mij de afvoer van de ankerbak verstopt, natuurlijk in een
periode met veel regen, met als gevolg een doorweekte voorpiek. Alle kussens en
dekens zeiknat.
Zit nog te denken aan een soort van doradebox over het ventilatiegat, maar voorlopig
is het opgelost met ouderwets duct-tape.
Voor de SSR zou ik dat ook doen, een paar zeetjes over het voordek staat garant
voor een natte voorpiek.
Grtz, André