PvO schreef :
Als ik TS goed begrijpt, wil hij MT gebruiken om te controleren of zijn AIS functioneerd.
Als je dan ander boten om je heen, met een B klasse transponder, wel ziet, maar je eigen boot NOOIT en NERGENS ziet is het denk ik een gerechtvaardigde conclusie dat er waarschijnlijk wat aan je installatie mankeert.
Andersom, zie je je boot regelmatig terug op MT, op plaatsen waar je rond dat tijdstip ook daadwerkelijk was, dat durf ik te stellen dat je installatie werkt.
Kortom, als iemand zegt twijfels te hebben over de werking van zijn AIS installatie omdat hij zich zelf niet ziet op MT, en er wordt dan gereageerd met "MT is niet betrouwbaar" wordt hiermee tussen de regels door de onterechte boodschap mee gegeven van 'maak je niet druk, hij doet het vast wel.'
1e
De TS schrijft "Dus een Cellmar op het hek", dan weet je al dat de kans dat ze je zien vrij klein wordt vanwege de geringe hoogte van de antenne.
2e
Wat is je MMSI? dan wil ik ter demonstratie jou wel laten rondvaren op plekken waar je niet wil zijn, of met snelheden die zonder veel moeite tot een procesverbaal kunnen leiden
Onthoudt: AIS op internet is wildwest waar iedereen mee mag en kan klooien. ( en klooit) vanuit zijn luie stoel.
3e
AIS op internet is beslist geen maatstaf, het kan als een soort 3e rangs hulpmiddel dienen. Als ze tetgenwoordig jou zouden verbaliseren vanaf Marine Traffic, zou je ook not amused zijn. ik heb daar in het verleden al uitgebreid over geschreven m.b.t. de missers van de handhaver.
Hieronder een voorbeeld van internet AIS manipulatie uit 2011.