Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Wat ik altijd al heb willen weten...

Wat ik altijd al heb willen weten... 07 juni 2018 19:01 #949989

Op zo,n avond als vandaag, uitkijkend over een ietwat mistig Grevelingenmeer, ga ik mijn en andere boten eens goed bekijken.
Het viel me weer op dat zeilboten vrijwel allemaal een railing van scepters en staaldraad hebben, ipv een stevige vaste rvs railing. Er zal wel een argument van gewicht komen, maar als ik grote reizen zou maken zou de veiligheid voor mij voorop komen en zou ik kiezen voor een vaste railing.

Wat ik ook niet snap dat iedereen die een mooie electronische windset heeft, toch nog een windex.
Ik kijk zelf zowieso nooit naar dat ding, voor wind kijk ik naar golven en de zeilen.

Ben wel benieuwd naar reakties!
Dufour 36
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat ik altijd al heb willen weten... 07 juni 2018 19:07 #949991

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Laatst vond een spin het nodig de windex te blokkeren.
Dan kijk je omhoog en denkt, iets klopt er niet, maar wat....
Totdat je je realiseert dat de wind van lij komt.
Dus mijn windex zou ik niet willen missen.
Maar misschien dat het scheelt dat mijn windset een st40 met rotavecta is.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat ik altijd al heb willen weten... 07 juni 2018 19:33 #949995

  • dolder
  • dolder's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 982
Ik weet wel dat enkelen uit veiligheids overwegingen de staaldraad-railing hebben vastgezet met een lijn ipv harpje. Zo kun je de lijn doorsnijden en valt de reling gelijk naar beneden in een man overboord situatie.
Veel makkelijker om een loodzware drenkeling op t dek te hijsen ipv over een reling.

En gewicht is zeker een issue.
Ook onnodig "duw" stevigheid te hebben, "trek" stevigheid is voldoende.

My 2 cents

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat ik altijd al heb willen weten... 07 juni 2018 19:48 #950001

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Ik zou alleen de onderste reling draad doorsnijden, de bovenste is de veiligheid van de andere opvarenden. Meestal val je overboord als het ruig is toch?

Ik gebruik alleen mijn tell tales en windex, heb geen windmeter meer. Komt er wel weer, maar tot dan ..... Ook met windmeter wil ik de windex niet missen, net als mijn tell tales. Alles wat digitaal is moet bevestigen wat mijn gevoel of analoge waarneming mij ingeeft, niet andersom. Maar dat is persoonlijk.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat ik altijd al heb willen weten... 07 juni 2018 20:00 #950010

Ik vond het persoonlijk heel prettig om iets “in je handen te hebben” als ik met zwaar weer naar voren moest. Ooit een zeil van 30m2 uit het water moeten halen (losgewaaid) terwijl het dek 4 meter op en neer ging... als ik mij dan aan die lullige draadjes had moeten vasthouden pffff
Maarja, dat was een stalen motorsailer.

Of vallen zeilers vaker overboord als motorboot vaarders? :laugh:
Dufour 36
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat ik altijd al heb willen weten... 07 juni 2018 20:28 #950030

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Een elektronische windmeter is handig om te hebben in combinatie met een stuurautomaat. Bij het zeilen danwel bij het op- of af tuigen.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat ik altijd al heb willen weten... 07 juni 2018 21:26 #950051

  • FAL
  • FAL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 890
Heb sinds kort een spliksplinternieuwe B&G Triton2 windmeter. Een genot om naar te kijken, met die zeer goede aanwijzing van de wind.
Gek genoeg kijk ik ook nog regelmatig omhoog naar de windex. Niet alleen omdat dat er de afgelopen decennia is ingesleten, maar toch voor het"gevoel"...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat ik altijd al heb willen weten... 07 juni 2018 21:41 #950055

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29295
dolder schreef :
Ik weet wel dat enkelen uit veiligheids overwegingen de staaldraad-railing hebben vastgezet met een lijn ipv harpje. Zo kun je de lijn doorsnijden en valt de reling gelijk naar beneden in een man overboord situatie.
Veel makkelijker om een loodzware drenkeling op t dek te hijsen ipv over een reling.

En gewicht is zeker een issue.
Ook onnodig "duw" stevigheid te hebben, "trek" stevigheid is voldoende.

My 2 cents

Onzin natuurlijk. Er van uit gaande dat iemand bij slecht weer overboord valt, wil je bij het omhoog halen wel wat steun hebben aan de reling. Als je bij 3-5 meter golfhoogte je reling door knipt om iemand aan boord te hijsen, heb je totaal geen steun meer tijdens het aan boord sleuren.

Edit: Beauty was me voor.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 07 juni 2018 21:42 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat ik altijd al heb willen weten... 07 juni 2018 22:07 #950062

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 717
Ik heb een vaste stalen zeerailing: staanders en bovenrailing 33mm rond, 3 mm wanddikte, tussenrailing 25 mm.
Je kan er aan trekken en duwen, erop staan, meereinden aan vastmaken, en uiteraard heb je overal aan dek stevig houvast.
Wanneer ik op andere boten kom heb ik altijd het idee dat alles wat ik vastpak los zit....
Het gewicht heb ik er graag voor over, maakt trouwens niet zoveel meer uit op 9 ton...
En toch zeilt het nog meer dan redelijk (en veilig).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat ik altijd al heb willen weten... 08 juni 2018 06:46 #950080

De windex geeft de windrichting aan incl upwash en is mijn referentie voor de trim.

De windmeter, die een meter hoger staat geeft een indicatie van de schijnbare wind. Samen met het log geeft die mij een benadering van de ware wind. Die gebruik ik voor mijn zeilkeuze.

Het verschil tussen windez en windmeter geeft een leuke extra indicator aan de wind hoe extreem ik trim en geeft betrouwbaarder dan de streamers weer of ik misschien wat moet vieren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat ik altijd al heb willen weten... 08 juni 2018 08:15 #950109

Aad77 schreef :
Ik heb een vaste stalen zeerailing: staanders en bovenrailing 33mm rond, 3 mm wanddikte, tussenrailing 25 mm.
Je kan er aan trekken en duwen, erop staan, meereinden aan vastmaken, en uiteraard heb je overal aan dek stevig houvast.
Wanneer ik op andere boten kom heb ik altijd het idee dat alles wat ik vastpak los zit....
Het gewicht heb ik er graag voor over, maakt trouwens niet zoveel meer uit op 9 ton...
En toch zeilt het nog meer dan redelijk (en veilig).

En wat zou dat extra gewicht zijn? Als ik voor mijn Friendship reken kom ik op ongeveer 20-25 kilo extra voor een vaste railing. Vraag mij af of dit niet standaard zou moeten zijn voor zeegaande schepen ivm veiligheid.
Dufour 36
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat ik altijd al heb willen weten... 08 juni 2018 08:24 #950113

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16838
Bedenk dat niet alleen de reling een slap draadje is. De meeste scepterpotten zitten ook maar gammel vast om over de preek en hekstoelen maar niet te spreken!
Daarna komt nog de hoogte van het bouwsel. 70 of 80 cm lijkt me minimaal om lekker tegenaan te hangen.
Het worden een beetje Mad Max constructies op een kleiner bootje niet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat ik altijd al heb willen weten... 08 juni 2018 08:47 #950118

Ploengs1 schreef :
als ik mij dan aan die lullige draadjes had moeten vasthouden pffff
Veiligheidslijnen van voor naar achteren over beide gangboorden en je daaraan vasthaken als je naar voren moet. Vasthouden aan de handgrepen die daarvoor zitten op het kajuitdak. Die draadjes zijn alleen maar om tegenaan te leunen in de kuip en om je jachthavenstickers aan te plakken. En als ze van netten zijn voorzien zijn ze wel makkelijk om je peuters aan boord te houden :)
Op de kant
Laatst bewerkt: 08 juni 2018 09:45 door Paulussie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat ik altijd al heb willen weten... 08 juni 2018 09:19 #950126

Wat betreft de railing, de staaldraden kunnen losser worden gezet, wat wel fijn is voor de hikers bij het wedstrijdzeilen.

Ik kijk toch nog regelmatig naar mijn Windex, met name in een wedstrijd. Ook kijk ik wel veel op mijn klokjes, maar ik ben toch wel blij met een "ouderwetse" windvaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat ik altijd al heb willen weten... 08 juni 2018 09:33 #950127

Uiteraard dien je veiligheidslijnen te gebruiken als het weer daartoe aanleiding geeft.
Maar als je bij slecht weer naar voren gaat doe je dat i.h.a. sterk gebukt of kruipend en dan houdt een zeereling je best tegen hoor.
Overigens , als de zeereling minimaal 60 cm hoog is zit die op kniehoogte ( bij lange mensen ) of net daarboven en beschermt wel degelijk tegen overboord vallen of je verstappen maar dan meer op op rustig water c.. bij aanleggen .
Ik kan me goed mijn eerste zeilavontuur op het Ijsselmeer herinneren waarbij we ook nog een fikse onweersbui met veel wind kregen. Toen had ik nog geen zeereling en op mijn toenmalige Varianta ( en ook geen veiligheidslijn :ohmy: ) en heb die direct daarna beide aangebracht. Naar voren kruipen om het voorzeil te strijken was echt een hachelijk avontuur toen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat ik altijd al heb willen weten... 08 juni 2018 12:43 #950177

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8238
De reden voor draad railingen? Kosten.

Als je een buisrailimg wilt maken, moet die heel nauwkeurig zijn, of yerplekke in elkaar gelast worden. Dat laatste kan niet in n werkplaats met allemaal plastic rompen er in. Lassen spettert hete druppels.

En op maat maken? Een mal ergens neerzetten, en dan per type op maat maken? En dat de boot zelf dan ook binnen een oaar tienden van een mm alle gaten op de juiste plekken heeft zitten... Geloof er niks van.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat ik altijd al heb willen weten... 08 juni 2018 13:04 #950182

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27676
Joop66 schreef :
De reden voor draad railingen? Kosten.

Als je een buisrailimg wilt maken, moet die heel nauwkeurig zijn, of yerplekke in elkaar gelast worden. Dat laatste kan niet in n werkplaats met allemaal plastic rompen er in. Lassen spettert hete druppels.

En op maat maken? Een mal ergens neerzetten, en dan per type op maat maken? En dat de boot zelf dan ook binnen een oaar tienden van een mm alle gaten op de juiste plekken heeft zitten... Geloof er niks van.

Daarom hebben de meeste zeiljachten natuurlijk ook geen preek- en hekstoelen? Daar speelt toch hetzelfde problemen? Paar tienden van een mm? Het gaat hier toch niet om fijnmechanische techniek?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat ik altijd al heb willen weten... 08 juni 2018 14:29 #950215

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6371
Joop66 schreef :
de boot zelf dan ook binnen een oaar tienden van een mm alle gaten op de juiste plekken
tuurlijk niet, je maakt de hele reling in een lasmal en als hij klaar is trek je de gaten gewoon over op de romp.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat ik altijd al heb willen weten... 08 juni 2018 15:31 #950239

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7022
Ik zie steeds dat jullie zeezeilers een drenkeling aan boord denken te hijsen via het boord en onder de railing door. Hebben zeegaande boten daar geen zwemtrap voor? Heet niet voor niets ook reddingstrap. Als ik zie hoeveel vrijboord sommige boten hebben lijkt me hijsen via het boord ( zonder hulp van de giek) een fikse klus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat ik altijd al heb willen weten... 08 juni 2018 15:52 #950253

Als de drenkeling onderkoeld is geraakt of zelfs bewusteloos heb je aan een zwemtrap ook weinig hoor.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat ik altijd al heb willen weten... 08 juni 2018 16:50 #950267

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2174
Toen ik op een boot woonde had ik een buurman die zo'n beetje handelde in jachten. Op een keer had hij een tweemaster uit Spanje gehaald, en hier de masten eraf gehaald, en hij ging dat ding ombouwen naar motorjacht. Daarbij werd ook de draadreling vervangen door een exemplaar van gelaste stalen buis. Dat gebeurde uiteraard op het schip, en alle stukken buis werden op maat gezaagd en ter plekke vastgelast. Daar was ie dan wel een week of twee mee bezig. Dus er zal inderdaad wel een kostenfactor zijn om voor een draadreling te kiezen.
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat ik altijd al heb willen weten... 08 juni 2018 16:57 #950269

Yellow Boat schreef :
Als de drenkeling onderkoeld is geraakt of zelfs bewusteloos heb je aan een zwemtrap ook weinig hoor.
Ad

Soms moet je dingen in het leven los laten
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat ik altijd al heb willen weten... 08 juni 2018 17:38 #950275

Ging dit topic nu over drenkelingen redden?
Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat ik altijd al heb willen weten... 08 juni 2018 17:41 #950277

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16838
Met wat golven is de achterzijde van de boot meer dan levensgevaarlijk. Eitje tik :pinch:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat ik altijd al heb willen weten... 08 juni 2018 20:43 #950320

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8238
plusfast schreef :
Toen ik op een boot woonde had ik een buurman die zo'n beetje handelde in jachten. Op een keer had hij een tweemaster uit Spanje gehaald, en hier de masten eraf gehaald, en hij ging dat ding ombouwen naar motorjacht. Daarbij werd ook de draadreling vervangen door een exemplaar van gelaste stalen buis. Dat gebeurde uiteraard op het schip, en alle stukken buis werden op maat gezaagd en ter plekke vastgelast. Daar was ie dan wel een week of twee mee bezig. Dus er zal inderdaad wel een kostenfactor zijn om voor een draadreling te kiezen.

Was t een tupperware jacht? Of hout of staal?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.183 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl