CeesS schreef :
Dat kunststof kogelkranen bepaalde voordelen hebben, is duidelijk. Dat is geen reden de nadelen niet onder ogen te willen zien, en de kreet 'kunststof is gewoon beter' slaat al helemaal de plank mis. En waar komt de stelling vandaan dat de gebruikte glasvezelversterkte kunststof taaier en minder bros zou zijn ?
Niet om te verzanden in semantisch gezeur, maar ik stel niet dat het materiaal van Trudesign taaier en minder bros is, is schrijf dat dit mogelijk het geval is. Dat zou je bijvoorbeeld kunnen afleiden uit het gegeven dat ze (uitgezonderd de grootste maat, geloof ik) vorstbestendig zijn. Dat betekent naar mijn idee dat het materiaal enige rek moet kunnen verdragen. Ook als het enkele graden onder nul is.
Als ik ooit Trudesign kogelkranen ga toepassen, dan wel op bronzen huiddoorvoeren.
Dat raad ik af. Ik heb het zelf, om redenen die ik even buiten beschouwing laat, geprobeerd een dzr-messing kraan op een Trudesign doorvoer te draaien.
Je kan het proberen als je er goed bij kan en de kraan, vanaf het eerste moment dat je eraan draait om hem op de doorvoer te zetten exact recht houdt ten opzichte van die doorvoer, maar er is een risico. De verbinding is echter, door zijn combinatie van maat en spoed van de draad, niet erg 'zelfzoekend'. Je draait de kraan heel makkelijk ietwat scheef op de doorvoer. Door het verschil in hardheid tussen de materialen voel je dat ook niet meteen. Je merkt pas na een volle slag dat het 'te zwaar' draait. Je hebt het begin van de draad dan al onherstelbaar beschadigd en je kan de kraan wegknikkeren.
In een motorruimte lijkt me een kunststof kogelkraan volgens CE niet toelaatbaar.
Dat argument is ook al eerder voorbij gekomen. Toevallig heb ik nu op de koelwaterinlaat van de motor een dzr-kraan en -doorvoer zitten (zie boven voor de reden), maar aanvankelijk was het de bedoeling om op die plek een Trudesign setje te plaatsen. Ik zou het ook zonder enige gewetenswroeging hebben gedaan als ik niet op bovengenoemd probleem was gestoten. Mijn hele brandstoftoevoer naar de motor bestaat uit rubberslangen. Dubbele slangenklemmen heb ik ook altijd als een teken van een soort neurose beschouwd.
Zo zijn er meer van die dingen, die eigenlijk zijn samen te vatten onder het kopje "een mens lijdt het meest door het lijden dat ie vreest".