Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: achteruit manoeuvreren met langkieler

achteruit manoeuvreren met langkieler 09 juli 2018 16:45 #958666

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2405
Ik verbaas mij er nog steeds vaak over, hoe snel de kop van mijn langkieler verwaait. Achterschip is goed tegen de wind in te houden. Wacht meestal op die manier voor een brug, als het wat harder waait.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

achteruit manoeuvreren met langkieler 09 juli 2018 17:53 #958706

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Wat ik bij mijn friesland merk, ook een soort langkieler, is dat een flinke dot gas geven achteruit tot er vaart in zit en dan gelijk het gas er weer af en stationair achteruit het beste werkt voor een stukje achteruit varen.

Als je vingersteiger aan de verkeerde kant zit gewoon flink afduwen en dan een flink klapje achteruit geven en weer vrij zetten. Wellicht dat dat helpt..
Ik zie het zo: een boot reageert iedere keer anders en is geen dag hetzelfde.
De ene dag komt de wind schuin van voren de andere dag net even anders dan je denkt, je moet gewoon wat aanrommelen totdat je m redelijk onder controle hebt..

Ik ga er voor het indien nodig corrigeren van de kop ter zijner tijd een (stille) boegschroef inbouwen. Toch verdomde handig. Er zijn zoveel momenten dat je blij zou zijn dat je er een hebt..
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 09 juli 2018 17:55 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

achteruit manoeuvreren met langkieler 09 juli 2018 18:36 #958726

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2405
Fly-Tour schreef :
Ik ga er voor het indien nodig corrigeren van de kop ter zijner tijd een (stille) boegschroef inbouwen. Toch verdomde handig. Er zijn zoveel momenten dat je blij zou zijn dat je er een hebt..

Als ik je een raad mag geven, neem dan een hele zware boegschroef. Een langkieler is zwaar en draait moeilijk. Neem je hem te licht, is het weggegooid geld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:achteruit manoeuvreren met langkieler 10 juli 2018 06:03 #958811

Mijn Staverse jol weegt 6,5 Ton en heeft ook een lange kiel met loefbijter welke over de volle waterlijnlengte even diep is.
Anticiperen is erg belangrijk en dotten gasgeven regelmatig echt nodig.
De schroefwerking benutten scheelt!

Een boegschroef is een not done!
Laatst bewerkt: 10 juli 2018 06:08 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:achteruit manoeuvreren met langkieler 10 juli 2018 08:07 #958854

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Het is maar net wat je not done noemt....
Als jij in je boot een stille variant daarvan hebt geplaatst, waardoor je je boot op zeer vloeiende wijze ergens tussenuit manouevreert, dan komt het niet prutserig over en je lacht iedereen zonder uit, want die moeten allerlei tijdrovende trucs uithalen.
Ik ben er wel een groot voorstander van dat iedereen ook leert hoe het zonder moet...

Solo gaan rommelen met lijntjes op de paal etc, dat vraagt wel de nodige haastigheid en handigheid.... vaak komt het ongelukkig uit en moet je achterop alle aandacht geven en heb je bij je manouevre amper de tijd om met dat touw in de weer te gaan..
Als ik langs een rechte walkant lig dan draai ik de kop vaak af met het achtertouw die ik door een stukje achterwaarts te varen als spring gebruik en de boot zich van de kant wrikt, zodat ik weg kan varen zonder dat de boot langs de kant blijft plakken of als er voor en achter iets ligt..

Ik moet momenteel om bij mijn tijdelijke ligplaats te komen een stukje achteruitvaren een vaartje in als ik daar vooruit weg wil kunnen, wanneer ik dan voor de steiger kom al achteruitvarend en de schroef vooruit afremmend, dan verdomt de kop het vaak om met zijn massatraagheid zijwaarts iets door te zetten richting de kant zodra ik afrem. Soms wel soms niet, je probeert het zo te doen dat hij door komt zetten. Hij blijft dan stijf op zijn plek liggen bij windstil weer. Dan kan ik of nog verder achteruit en weer steken en rommelen tot hij wel tegen het steiger aan ligt, of gaan tobben met een lijntje die je van een afstand maar raak moet zien te gooien op de bolder op de kant...
Kijk dan is het ineens handig als je een klapje zijwaarts kunt geven met die boegschroef...

Het gevaar bij achteruivaren is dat soms de kop oncontroleerbaar weg wil zeilen, dat kan in een smal plekje tot problemen leiden, ook dan ben je blij als je de kop houden kan...

Dingen zoals krabbende ankers en putsen zijn in dat geval ook not done, want solo is dat een heel omslachtig gedoe...

Ik ga er iderdaad bij alles vanuit dat je solo bent, want je moet het ook alleen kunnen en vaak begrijpen je medeopvarenden niet precies wat je wil of zijn ze niet zo handig als jijzelf etc etc....
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 10 juli 2018 08:24 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:achteruit manoeuvreren met langkieler 10 juli 2018 09:32 #958872

  • elixer
  • elixer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 804
Boegschroef.
Ooit heb ik de term vernomen(misschien wel op dit forum)"Een zijwaards brevet van onvermogen".

Paul
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:achteruit manoeuvreren met langkieler 10 juli 2018 10:30 #958889

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
elixer schreef :
Boegschroef.
Ooit heb ik de term vernomen(misschien wel op dit forum)"Een zijwaards brevet van onvermogen".

Paul

Maar niet alles wat hier op ZF wordt geschreven is waar hoor. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

achteruit manoeuvreren met langkieler 10 juli 2018 12:29 #958931

martinw schreef :
Ik verbaas mij er nog steeds vaak over, hoe snel de kop van mijn langkieler verwaait. Achterschip is goed tegen de wind in te houden. Wacht meestal op die manier voor een brug, als het wat harder waait.

Eens dat doe ik ook, en het werkt als een malle.
Janneau Fantasia 27
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:achteruit manoeuvreren met langkieler 10 juli 2018 15:49 #958973

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
elixer schreef :
Boegschroef.
Ooit heb ik de term vernomen(misschien wel op dit forum)"Een zijwaards brevet van onvermogen".

Paul

Ik vaar ook nog steeds zonder, alleen het zou in veel gevalletjes toch een handig extra hulpmiddel zijn in plaats van een zijwaarts brevet van onvermogen. Net als dat veel mensen een middenbolder/kikker erbij gemaakt hebben...
Kun je 'm even houden tot alles vastligt....

Het werd door iemand waarschijnlijk een zijwaarts brvet van onvermogen genoemd, omdat die dingen van het begin af aan verkeerd ontworpen werden, waardoor het klinkt als een staafmixer en je bij het gebruik van de boegschroef letterlijk voor lul staat en iedereen die het ziet met zijn hoofd gaat schudden en denkt: geen gehoor man, daar heb je meneer boegschroef weer, die kan niet varen...

Bij het manouevreren met je langkieler als eerste een middenkikker erbij plaatsen als je die nog niet hebt, dat is de basis om de trucs met de lijntjes uit te kunnen halen. Zet de bolder niet helemaal in de midden, maar iets achter de midden anders gaat je boot eromheen draaien als je m in de sluis wil gebruiken om met de schroef vooruit de boot aan de kant te plakken, zodat je voor en achter vastzetten kan...
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 10 juli 2018 15:57 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:achteruit manoeuvreren met langkieler 10 juli 2018 15:55 #958975

Toch maar even mijn opmerking over boegschroeven verduidelijken.

Kan mij goed voorstellen dat een boegschroef soms erg handig kan zijn.
Zeker omdat men het fysiek kunnen blijven varen daarmee kan verlengen.

Het Stamboek Ronde- en Platbodemjachten is m.i. geen voorstander van boegschroeven. Daarom probeer ik het voorlopig nog even zonder. :)

On topic maar weer!
Laatst bewerkt: 10 juli 2018 20:03 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

achteruit manoeuvreren met langkieler 10 juli 2018 20:15 #959058

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2293
Gekaka schreef :
Geacht Forum,
Ben net overgestapt naar een hele mooie Amigo 27. Het is een langkieler en ik weet dan achteruit de box varen nogal wat behendigheid vraagt. Is het bijvoorbeeld mogelijk om de meerpalen en de bolders te gebruiken (de Amigo heeft ook middenbolders)om zo elegant mogelijk de box uit te varen? Of zijn er andere mogelijkheden? Heb achter de palen ongeveer 9 meter vaarruimte. Wie heeft voor mij de gouden tip? Dank alvast, Gekaka.

Veel plezier met de Amigo! Fraaie scheepjes.
Mag ik eens een domme vraag stellen? Waarom wil je met een langkieler achteruit de box in? Vooruit aanleggend zal je altijd veel meer controle hebben, wat voor trukendoos je ook open trekt. Ik zal wel een lafbek zijn, maar ik hou de kans op schurende geluiden en vermaak voor de omstanders liefst zo laag mogelijk.

Jan
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

achteruit manoeuvreren met langkieler 10 juli 2018 20:50 #959067

  • Capibara
  • Capibara's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 135
Mi Dushi schreef :
Gekaka schreef :
....om zo elegant mogelijk de box uit te varen? Of zijn er andere mogelijkheden? Heb achter de palen ongeveer 9 meter vaarruimte. ...

Veel plezier met de Amigo! Fraaie scheepjes.
Mag ik eens een domme vraag stellen? Waarom wil je met een langkieler achteruit de box in? Vooruit aanleggend zal je altijd veel meer controle hebben, wat voor trukendoos je ook open trekt. Ik zal wel een lafbek zijn, maar ik hou de kans op schurende geluiden en vermaak voor de omstanders liefst zo laag mogelijk.

Jan


Gaat over het uit de box manoeuvreren. Wij hebben ook een langkieler met kuren, schroefwerking kan ook in je voordeel werken..

Eerder aangehaalde tips zijn allemaal handig (met de kont in de wind voor het wachten bij een sluis ga ik volgende keer ook proberen).
Laatst bewerkt: 10 juli 2018 20:51 door Capibara.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

achteruit manoeuvreren met langkieler 10 juli 2018 20:59 #959070

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Weet je wat ook nog helpt!! Een lijn tussen de paal aan de achterkant van de box en het hoofdsteiger, het liefst wat schuin.
Zo kan je niet gauw tegen de buurman aanwaaien of je er nou voor of achteruit invaart.

Ik zou inderdaad ook vooruit erin varen. Dit heet in deftige taal KOPVOOR. Achteruit erin noemt men ook wel OVERSTUUR (over het stuur heen ofzo) Je boot stuurt aan de achterkant en je hebt daarom veel beter de controle als je vooruit invaart, bij een auto inparkeren gaat het achteruit per saldo makkelijker, omdat je dan als het ware ook achterop stuurt als je m met je boot vergelijkt, vooruit gaat dan vaak lastiger ivm afsnijden en weinig ruimte. Eruit is dan ook k*t omdat de voorkant uitzwaait en tegen de buurauto aankomt als je te ver zou sturen. Als je met de boot vooruit de box uit wil varen, en de haven is krap, dan moet je eigenlijk al vroeg beginnen met uitsturen, wat amper kan, omdat de achterkant van de boot (de sturende kant) uitzwaait en daar de ruimte niet voor is, de kont gaat gegarandeerd iets raken dan.. Dan gaat achteruit eruit makkelijker, net als met de auto weer vooruit een P uit. Met de sturende kant van het voer of vaartuig de "parkeerplek" uit. En bij het inparkeren of invaren de niet sturende kant er eerst in.

Bij het leger en bij diverse andere instellingen en bedrijven schijnt het personeel verplicht achteruit in te moeten parkeren met de auto. Veiliger en sneller weg omdat je er makkelijker uitdraait...
Als je boot in een krappe haven ligt ben je achteruit de box uit ook sneller per saldo. (Precies andersom :evil: , sturende kant verhaal) Al is het noodgeval niet zo van toepassing op ons bootjesvolk.. Lig je in een ruime haven , zoals ik, dan kun je ook vooruit eruit en laat uitsturen... maar de meeste havens zijn ultra commercieel en buiten elke m2 uit. Bij een krappe tussenruimte is het een getob om achteruit de box in te varen kan ik je verzekeren. Omdat je niet goed kan aansturen op de box. Om ergens achteruit goed op aan te kunnen sturen met je langkieler, moet je vaart hebben en er recht op aan kunnen varen, anders wordt het achteruit een bochtje om vanuit stilstand vandaan. Bijna niet te doen..

Vooruit erin geeft ook wat meer privacy ivm voorbijgangers op het hoofdsteiger. Zeker als het druk is. Iedereen kijkt maar zo je kajuit in als je achteruit erin ligt..
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 10 juli 2018 21:25 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

achteruit manoeuvreren met langkieler 10 juli 2018 22:09 #959085

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2293
Mi Dushi schreef :
Gekaka schreef :
....om zo elegant mogelijk de box uit te varen? Of zijn er andere mogelijkheden? Heb achter de palen ongeveer 9 meter vaarruimte. ...

Veel plezier met de Amigo! Fraaie scheepjes.
Mag ik eens een domme vraag stellen? Waarom wil je met een langkieler achteruit de box in? Vooruit aanleggend zal je altijd veel meer controle hebben, wat voor trukendoos je ook open trekt. Ik zal wel een lafbek zijn, maar ik hou de kans op schurende geluiden en vermaak voor de omstanders liefst zo laag mogelijk.

Jan


Gaat over het uit de box manoeuvreren.

Was dus inderdaad een domme vraag :blush:

Achteruit de box uit is met mijn zware langkieler geen probleem als ik meteen voldoende vaart maak om niet te verwaaien (niet veel vaart nodig, met een rustig gangetje stopt het verwaaien al). Het heikele punt komt daarna: vlot draaien met weinig ruimte.

Als je de goede kant op moet voor het schroefeffect kan je op de plaats draaien. In jouw geval (rechtsdraaiende schroef, dus kont gaat naar BB als je achteruitslaat) als je naar SB moet. Boot stilleggen met klap vooruit en roer aan SB (helmstok aan BB): boeg gaat naar SB door schroefwater langs roer. Klapje achteruit: boeg gaat naar SB door wieleffect. Enzovoort, steeds zonder noemenswaardige verplaatsing voor- of achteruit. Roer steeds aan SB, niks mee doen.

Als je de andere kant op moet werkt dit minder goed. Dan komt mijn oude truukje met de Vega van pas (langkieler met schroef achter het roer, niks mee te beginnen zonder vaart door het water): spring van achterste kikker naar achterste paal en terug, achteruit varen en spring vieren, zodra de boeg vrij is aan de spring trekken (of gewoon afstoppen) om de boot te draaien, wegvaren, lopende part in het water laten vallen en aan vaste part binnenhalen. Hiervoor gebruik ik graag een drijvende lijn (polypropeen), maar als je hem vlot binnenhaalt met vaart door het water naar voren kan hij eigenlijk niet in de schroef raken.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Laatst bewerkt: 10 juli 2018 22:09 door Doejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

achteruit manoeuvreren met langkieler 11 juli 2018 05:04 #959098

Ik weet niet hoe zwaar jullie scheepjes zijn maar mijn H800 weegt ruim 3T en werk ik heel eenvoudig zonder zweet op de hand de box uit ook met wat wind. Ik begrijp niet zo goed waarom dit op de motor moet
Schippert niet meer met de Windfall
Laatst bewerkt: 11 juli 2018 16:29 door Hurley Ruud. Reden: Ontbrekende letters
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

achteruit manoeuvreren met langkieler 11 juli 2018 05:14 #959099

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
8T kaal.....dus bruto 10,5T schat ik.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

achteruit manoeuvreren met langkieler 11 juli 2018 18:19 #959257

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Friesland, 8 meter, 4200 kg, toch een lomp ding met de hand en moeilijk zijwaarts weg te duwen tenzij je graag je gewrichten vroegtijdig verslijten wil en misschien je rug. En dat terwijl ik voor mijn werk vaak veel kracht nodig heb en dus wel wat gewend ben.
Ff afduwen is niet fijn...
Even met de hand middels een touw de box uit trekken ook niet. Heb ik toch een motor voor. Laat de techniek het werk doen (hier vallen boegschroeven ook onder indien je die hebt), echter de techniek wel op de juiste manier bedienen en aanvoelen.

Ik vaar voor het plezier en niet om zwaar werk te doen. Al is zeilen dat soms wel...
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

achteruit manoeuvreren met langkieler 11 juli 2018 21:43 #959311

Wieleffect bij langkieler is beduidend minder dan bij vinkiel of korte S- spant.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

achteruit manoeuvreren met langkieler 12 juli 2018 05:25 #959325

Hier ook al een paar jaar een langkieler. Vorige Duitse eigenaar heeft er van alles ingebouwd, waaronder een boegschroef.
Toen ik deze boot net had nog overwogen om het hele ding eruit te halen maar ik moet zeggen dat ik als er veel wind staat er wel blij mee ben bij manouvreren in krappe ruimtes, zeker omdat ik vaak solo vaar.

En dat het klinkt als een bak met knikkers, soit.... levensfase bestendige boot zeg maar...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

achteruit manoeuvreren met langkieler 12 juli 2018 06:14 #959326

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27676
haringlogger schreef :
Wieleffect bij langkieler is beduidend minder dan bij vinkiel of korte S- spant.

Goeie opmerking. Er wordt in dit draadje nogal consequent een verband gelegd tussen langkielers en het wieleffect, maar de zijdelingse weerstand in het water is bij langkielers, zeker in het achterschip, veel groter dan bij een vinkieler. Het draaipunt ligt daardoor ook op een andere plek.

Het zal wel vaak zo zijn dat vinkielers een stuk lichter zijn dan langkielers van dezelfde lengte en daarom misschien kunnen volstaan met een kleinere schroef, waardoor het wieleffect minder sterk is.
Maar iedere boot met een normale schroefas, die in de buurt van de spiegel uitkomt heeft in meer of mindere mate te make met het wieleffect.
Het idee dat alleen langkielers hier last van hebben, klopt niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

achteruit manoeuvreren met langkieler 12 juli 2018 11:30 #959428

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Er is ook niemand die beweert dat dit een groot probleem is.
Ik merk dat bij mijn boot ook. Tenzij ik veel toeren achteruit draai, dan wint de schroef het. Je moet eerst zorgen dat de kont de goede richting al in is. Gas eraf, dan komt het roer tot leven.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

achteruit manoeuvreren met langkieler 12 juli 2018 15:50 #959474

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Wieleffect bij kort- en langkieler is hetzelfde.
Maar een kortkieler wordt achteruitvarend bij een hele lage snelheid al bestuurbaar dit in tegenstelling met een langkieler. Dus is een kortkieler gemakkelijker achteruit in een box te parkeren.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 12 juli 2018 17:50 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

achteruit manoeuvreren met langkieler 12 juli 2018 20:42 #959596

douwe schreef :
Wieleffect bij kort- en langkieler is hetzelfde.
Maar een kortkieler wordt achteruitvarend bij een hele lage snelheid al bestuurbaar dit in tegenstelling met een langkieler. Dus is een kortkieler gemakkelijker achteruit in een box te parkeren.

Bij de pion merkte ik ook nog dat de schroef behoorlijk dicht op het roerblad zit , daarvoor meestal saildrive gevaren , wereld van verschil. Vind ik dan hè

Wiel effect vond ik volgens mij niet dramatisch groot, althans niet groot genoeg dat ik het bijna 5 jaar later nog weet :silly: ondanks een vuuuuul te grote schroef voor de boot (17x13)
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

achteruit manoeuvreren met langkieler 13 juli 2018 10:01 #959698

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6641
Apae draaide ik op het wieleffect altijd nog heel aardig van z'n plek, ondanks 14 ton gewicht en een heel forse kiel. Maar even een korte klap gas heeft niet veel zin met diezelfde 14 ton, dus vaart maken en dan pas sturen is een heel ander verhaal. Met veel dwarswind was het soms gewoon onmogelijk om een box uit te komen zonder spring.
Wat ook onmogelijk was: met lage snelheid tegen het wieleffect in wegdraaien in kleine ruimtes. De remedie: gewoon met het wielfeect mee wegdraaien, en achteruit blijven varen totdat je ruimte hebt om de goede kant op te draaien. Ik heb eens de complete oude haven van Urk afgevaren, achteruit. Dat ging probleemloos!
Met een Amigo 27 is het allemaal wat minder extreem, dus zullen de meeste tips in dit draaadje goed werken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

achteruit manoeuvreren met langkieler 13 juli 2018 10:09 #959702

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Jeroen-pion schreef :
douwe schreef :
Wieleffect bij kort- en langkieler is hetzelfde.
Maar een kortkieler wordt achteruitvarend bij een hele lage snelheid al bestuurbaar dit in tegenstelling met een langkieler. Dus is een kortkieler gemakkelijker achteruit in een box te parkeren.


Bij de pion merkte ik ook nog dat de schroef behoorlijk dicht op het roerblad zit , daarvoor meestal saildrive gevaren , wereld van verschil. Vind ik dan hè

Wiel effect vond ik volgens mij niet dramatisch groot, althans niet groot genoeg dat ik het bijna 5 jaar later nog weet :silly: ondanks een vuuuuul te grote schroef voor de boot (17x13)

Beter te dicht erop dan te ver. Dan stuurt het roer amper schroefwater opzij vanuit stilstand vandaan en wil de boot pas sturen vooruit als er vaart in zit..

Mijn boot draait om zijn as, maar geheel uit stilstand vandaan wil ie toch eerst iets vooruit lopen alvorens hij gaat draaien om zijn as. Irritant als het heel smal is, want het betekent toch steken, terwijl je dat eigenlijk niet zou moeten hoeven.. Terwijl roer en schroef dicht op elkaar zitten , maar geen balansroer, dus aan een kant laat het roer heel veel water schieten waardoor de boot vooruit loopt.

Al met al mag ik nog steeds niet klagen, want de buurman met zijn chique motorboot van€100.000,- kan bij mij voor de deur niet in een keer rond op schroef en roer waar het 30 meter breed is, moeten alle roomkloppers (lees boeg en hekschroef) weer aangezet worden. Hee buurman, ja ik zag je niet thuiskomen, maar hoorde je wel thuiskomen.. :evil: :evil: :woohoo:

Kom ik even later aanvaren met mijn boot van nog geen 5000€ zonder boegschroef en gooi hem op een bestek van nog geen 10 meter voor de deur rond en meer af :evil:
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 13 juli 2018 10:27 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.191 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl