Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Roer loopt zwaar door autopilot pomp

Roer loopt zwaar door autopilot pomp 26 sept 2018 12:38 #982387

  • Waterzot
  • Waterzot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 253
Bij de eerste trip met de boot voelde het stuurwiel heel zwaar aan.

Goiot wielstand.

Gisteren open gegooid en zag er allemaal normaal uit. Nog wat extra gesmeerd voor de zekerheid. Weinig verbetering.

Tot ik een keer de autopilot pomp loskoppelde. Dan draaide het roer vanzelf.

Het is een goed werkende maar oude autopilot. Moet in die pomp nieuwe olie of dergelijke? Of is het normaal dat alles stroever loopt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roer loopt zwaar door autopilot pomp 26 sept 2018 12:49 #982391

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Ga je met een autopilot aangekoppeld met de hand sturen? lijkt me normaal dat het zwaar gaat. Na het loskoppelen met de hand sturen is dan een verademing en zo hoort het ook imho. Schakel je de autopilot in,dan stuur je op dat ding en niet op de hand.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roer loopt zwaar door autopilot pomp 26 sept 2018 14:04 #982398

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8241
Proost schreef :
Ga je met een autopilot aangekoppeld met de hand sturen? lijkt me normaal dat het zwaar gaat. Na het loskoppelen met de hand sturen is dan een verademing en zo hoort het ook imho. Schakel je de autopilot in,dan stuur je op dat ding en niet op de hand.

Nou,... Het is in een onderdekse stuurautomaat heel normaal dat je niet allerlei zaken aan en af-koppelt bij het aan en uit zetten van de stuurautomaat.

Afhankelijk van het systeem, wordt er een koppeling bekrachtigt of een hydraulische klep geschakeld, die regelt of de kracht van de pomp/motor doorgeleid wordt naar de stuurtrein.

Dus, wat hier mogelijk aan de hand kan zijn, hangt maar net af van het systeem. Ik denk eerder dat, bij een systeem met een hydraulische pomp en een cilinder, de kortsluitklep blijft hangen, die regelt wie de baas is over het stuurwiel.
Laatst bewerkt: 26 sept 2018 14:05 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roer loopt zwaar door autopilot pomp 26 sept 2018 14:48 #982407

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3039
Joop66 schreef :

Dus, wat hier mogelijk aan de hand kan zijn, hangt maar net af van het systeem. Ik denk eerder dat, bij een systeem met een hydraulische pomp en een cilinder, de kortsluitklep blijft hangen, die regelt wie de baas is over het stuurwiel.

Is onderdeel van de 'clutch' (weet zo even de Nederlandse term niet) en een normaal periodiek te vervangen service-onderdeel.
Laatst bewerkt: 27 sept 2018 08:40 door ErikSnel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roer loopt zwaar door autopilot pomp 26 sept 2018 15:17 #982418

Toen bij onze boot de onderdekse (raymarine) autopilot zwaar begon te lopen was dat het begin van het eind. Een half jaar later vastgeslagen. tegen die tijd had ik gelukkig al een spare aan boord. De drive had er toen overigens al 20 jaar opzitten en met onz bijna rondje atlantic afgelegd. Prima gedaan dus.
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roer loopt zwaar door autopilot pomp 26 sept 2018 17:23 #982452

Als het een elektrische drive betreft moet je even nakijken of de koppeling wel loskomt als de autoplit uitgezet word of als deze in standby mode gaat.

Als het een hydraulische aandrijving is moet je even kijken of de klep wel opengaat als de stuurautomaat uitstaat of in standby staat.

Mocht je het hydraulische systeem willen verbeteren:
De mooiste methode vind ik een bypass leidinkje tussen de aanvoer en afvoer leiding, en daar een kogelkraantje tussen. Met een stopkabel zoals van je motor bedienening kun je dan de klep open of dicht zetten. Volledig foolproof en makkelijk te controleren, tvens ben je niet afhankelijk van de nukken van een elektrisch signaaltje.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roer loopt zwaar door autopilot pomp 26 sept 2018 17:49 #982470

  • Waterzot
  • Waterzot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 253
Als het een electronische klep blijft hangen, zou ik lichter moeten kunnen sturen als ik de stroom af laat staan?

Het is idd een onderdekse automaat met hydraulische pomp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roer loopt zwaar door autopilot pomp 26 sept 2018 17:58 #982476

Dan moet je even zoeken naar de bypass klep en even openmaken om te kijken of die goed werkt. Als die niet goedwerkt zou ik overwegen om er een bypassleidinkje in te maken met de kogelkraan zoals ik hierboven beschreef.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roer loopt zwaar door autopilot pomp 27 sept 2018 08:31 #982570

Waterzot schreef :
Als het een electronische klep blijft hangen, zou ik lichter moeten kunnen sturen als ik de stroom af laat staan?

Het is idd een onderdekse automaat met hydraulische pomp.

Ik denk niet dat die klep open gaat als er spanning op komt maar juist open gaat als de spanning wegvalt. Net als dat de automaat er mee ophoudt als de stroom wegvalt of als de solenoid die erop zit defect is .( fail open klep).Zal dan niet helpen de stroom eraf te halen.
Waarschijnlijk zit dus dan de klep zelf vast of is het de aansturing die faalt. Dan zul je dat klepje er dus uit moeten halen om te testen of de hele boel moeten doormeten.

Ad
Laatst bewerkt: 27 sept 2018 08:36 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roer loopt zwaar door autopilot pomp 27 sept 2018 09:24 #982596

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
holrobert schreef :
Joop66 schreef :

Dus, wat hier mogelijk aan de hand kan zijn, hangt maar net af van het systeem. Ik denk eerder dat, bij een systeem met een hydraulische pomp en een cilinder, de kortsluitklep blijft hangen, die regelt wie de baas is over het stuurwiel.

Is onderdeel van de 'clutch' (weet zo even de Nederlandse term niet) en een normaal periodiek te vervangen service-onderdeel.

Clutch = Koppeling
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roer loopt zwaar door autopilot pomp 27 sept 2018 10:52 #982616

Dat weet zelfs google translate zonder de taal van "clutch" in te voeren. :lol:
translate.google.nl/?hl=nl#auto/nl/clutch
Ad
Laatst bewerkt: 27 sept 2018 10:52 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roer loopt zwaar door autopilot pomp 27 sept 2018 13:00 #982642

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3039
Yellow Boat schreef :
Dat weet zelfs google translate zonder de taal van "clutch" in te voeren. :lol:
translate.google.nl/?hl=nl#auto/nl/clutch
Ad

Ja duh, dat weet ik natturlijk ook wel :P maar heet dat onderdeel dan ook een ‘koppeling’ , nooit eerder zo horen noemen namelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roer loopt zwaar door autopilot pomp 27 sept 2018 13:59 #982651

Ach , als je oude auto's kent of lang geleden dienstplichtig was en rijles kreeg weet je wat "dubbel clutchen" is nl. twee keer de koppeling gebruiken. :lol:
Ook bij een oude Willy's jeep moest je meen ik zoiets doen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roer loopt zwaar door autopilot pomp 27 sept 2018 14:34 #982658

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3039
Dubbele kluts, en die dan kwijt zijn :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roer loopt zwaar door autopilot pomp 27 sept 2018 14:51 #982664

holrobert schreef :
Dubbele kluts, en die dan kwijt zijn :)

Zeg dat wel , en dan te bedenken dat de versnellingshandel ook nog eens links zat en een beetje schuin naar achter naast de chauffeur.
Echt leuk als je geen Engelsman bent . En dat bij een Nederlands product ( DAF YA328).
Dat duurt even tot je daaraan en aan die dubbele clutch gewend bent .

Sorrie , beetje off topic :whistle:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roer loopt zwaar door autopilot pomp 26 dec 2018 09:02 #1008270

  • MrDJ
  • MrDJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 877
Erikdejong schreef :
Dan moet je even zoeken naar de bypass klep en even openmaken om te kijken of die goed werkt. Als die niet goedwerkt zou ik overwegen om er een bypassleidinkje in te maken met de kogelkraan zoals ik hierboven beschreef.

Beste Erik,

Ik kwam dit draadje tegen en heb een vraag over de "bypass"
Ik wil eigenlijk wel een nieuw topic openen maar ik denk dat dit ook wel in deze past.
En als de antwoorden op de vraag van Waterzot zijn beantwoordt.

Waar dient de "bypass" eigenlijk voor?
Als de hydroliek uitvalt en dan de "bypass" omzetten en dan met noodroer verder varen?

In het pdf zijn 3 afbeeldingen
1e zoals bij mij aanwezig
2e situatie met "bypass" (heb ik niet)
3e een voor mij mogelijke uitbreiding waar nog geen "bypass" is ingetekend

Bijlage:

Bestandsnaam: Raymarine_...rev2.pdf
Bestandsgrootte:66 KB


Vriendelijke groet,

MrDJ
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roer loopt zwaar door autopilot pomp 26 dec 2018 18:24 #1008378

De "Bypass" is een kortsluiting in je hydraulische circuit waardoor de olie vrijelijk van de ene naar de andere kant van het systeem kan vloeien en vice versa. Als je dan je roer handmatig bediend hoef je niet de energie die het kost om de hydraulische pomp rond te draaien op te brengen en stuurt het dus lichter, vaak zelfs aanzienlijk lichter. Er zit dus letterlijk een leidinkje tussen de twee kanten van het systeem waar een afsluiter tussen zit. Die afsluiter kan handmatig bediend worden, of elektrisch met een solenoid die door de stuurautomaat aangedreven word; stuurautomaat aan is klep dicht, stuurautomaat uit is klep open.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roer loopt zwaar door autopilot pomp 27 dec 2018 05:36 #1008418

  • MrDJ
  • MrDJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 877
Erik,

Dank je wel.
Deze moet dan onder handbereik in de kuip zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roer loopt zwaar door autopilot pomp 27 dec 2018 08:51 #1008437

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
MrDJ schreef :
Waar dient de "bypass" eigenlijk voor?
Als de hydroliek uitvalt en dan de "bypass" omzetten en dan met noodroer verder varen?

In het pdf zijn 3 afbeeldingen
1e zoals bij mij aanwezig
2e situatie met "bypass" (heb ik niet)
3e een voor mij mogelijke uitbreiding waar nog geen "bypass" is ingetekend

Bijlage:

Bestandsnaam: Raymarine_...rev2.pdf
Bestandsgrootte:66 KB


Vriendelijke groet,

MrDJ

In je bijgesloten pdf werkt ook het handmatig sturen hydraulisch (via dezelfde hydraulische cilinder). Met het open zetten van de bypass klep ben je dan aangewezen op je noodroer (helmstok) omdat ook de stuurwielpomp geen druk meer op kan bouwen. Als je hydraulische stuurinrichting helemaal los van de hydraulische autopilot is uitgevoerd of met kabels/kettingen/stangen werkt kun je je stuurwiel gewoon gebruiken als de bypass van de autopilot open staat.

In jouw situatie (1) kun je met een bypass klep de druk van het systeem halen waardoor je noodroer lichter te bedienen is. Maar als je stuurinrichting uitvalt door een lek in je hydraulische systeem is die druk ook al lager of weg. De vraag is wat de meerwaarde is van een bypass klep in een systeem zonder (hydraulische) autopilot, zoals bij jou aan boord.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 27 dec 2018 10:58 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roer loopt zwaar door autopilot pomp 27 dec 2018 17:55 #1008531

MrDJ schreef :
Erik,

Dank je wel.
Deze moet dan onder handbereik in de kuip zijn?
Dat moet niet perse, maar is soms wel handig. Ik heb een morse kabel zoals op de gashandel van je motor zit gebruikt om de afsluiter op afstand te kunnen bedienen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.151 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl