Vaargebied
Gooimeer / Markermeer / IJsselmeer en heel soms Wadden
Dit kun je af met een buitenboordmotor ik doe het ook, maar ik heb wel een 4 pk motor aan een lift die bedoelt is voor een 20 pk buitenboordmotor hangen.
De reden is dat die liften heel gammel zijn behalve die zware lift voor 20 pk motor die ik heb en die ik besloot te monteren na de SSR Noordzee IJmuiden Pin Mill waarbij ik die motor maar wat vervaarlijk heen en weer vond zwiepen.
Je motor staat op zo'n licht liftje heen en weer te zwiepen.
Voordelen zijn:
-Makkelijk de motor eraf en naar de dealer voor een beurtje dus goedkoper in onderhoud.
-Motor kan tijdens het zeilen helemaal uit het water dus geen weerstand.
Nadelen:
-Minder veilig je kunt hem verliezen bijv. Net als sonador heb ik dit eens mee gemaakt gelukkig hing ie toen nog aan de borgketting met de kop boven water en kon ik hem simpel redden.
-Gezeik met water in de benzine/carburateur al genoemd door Lodewijk (er zit alcohol in benzine en dat wil wel water achtige eigenschappen hebben tank liever duurdere benzine als v power als je weinig vaart en zet hem weg met aspen benzine)
Op een kolibri is een binnenboordmotor niet bruikbaar de boot is simpelweg te klein dus bij mijn boot moet het wel zo of met ebbm (maar die vind ook ik best duur en de actieradius vind ik ook niet zo groot).
Wil je echt ver weg met een kolibri 560 dan kun je het denk ik zelfs beter zonder die buitenboordmotor doen dus grote peddels mee naar de Azoren
.
Maar als je nu een goed functionerende inbouw diesel heb zou ik zeker niet over gaan naar een buitenboordmotor die inbouw motor geeft je meer mogelijkheden en comfort tot bijv zeezeilen/grootwater en minder gedoe dan een buitenboordmotor zeker als je zowel handstart als electrisch start hebt.
Freek