Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Outboard vs Inboard

Outboard vs Inboard 02 nov 2018 14:45 #993193

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6327
tuur schreef :
Ik twijfel of ik mijn (overigens prima werkende) inboard ga wisselen voor een outboard. Dit vanwege KIS (Keep It Simple voor degenen die deze term niet kennen). Ik wil namelijk op mijn bootje veel meer KIS gaan toepassen.

Ik heb een eenvoudig, 7 PK eencilinder, dieseltje in mijn 25 ft bootje. Veel meer keep it simple bestaat naar mijn mening niet niet. Geen vonken, geen brandbare/giftige dampen, altijd lopen ook op handstart, geen gesleep met een BB om hem voor diefstal te behoeden.
Keep it simple is in dit geval: lekker laten zitten zoals het zit. Mocht de inboard kuren gaan vertonen kan je er altijd nog over nadenken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Outboard vs Inboard 02 nov 2018 15:06 #993199

Philip schreef :

Maar als je geen starthendel inrichting hebt (meeste motoren tegenwoordig), wordt het lastig.

Waarom? Kwestie van een Jumpstarter kopen als je geen risico wilt lopen( en die uiteraard ook vol houden :whistle: ).
Maar eigenlijk kan alleen een defecte startmotor een probleem opleveren .Je startaccu moet eigenlijk wel altijd vol zijn mits je die nergens anders voor gaat gebruiken.
Zelfs als de dynamo niet meer laadt kun je er nog vele malen mee starten tot hij leeg is. Behalve dan als de motor startproblemen heeft en je steeds erg lang moet starten maar dan kun je een lege accu niet de schuld geven. Maar dan krijg je de motor met de hand ook niet meer aan de praat.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Outboard vs Inboard 02 nov 2018 16:16 #993217

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12546
Is je spiegel sterk genoeg voor een beetje buitenboordmotor?

Ik vind inboard persoonlijk vele malen prettiger.
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Outboard vs Inboard 02 nov 2018 18:33 #993240

  • KoertM
  • KoertM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 959
Op mijn Dehler 25CR heb ik een Yamaha 8pk werkmotor.

Nog niet genoemde maar grote voordelen:
- meesturen met je bbm, ik kan mijn bootje op een dubbeltje omkeren naar om het even welke kant, in drukte dobberen voor de sluis met veel zijwind is goed te doen
- winterzeilen, alle onderwater-afsluiters zijn weg en na het zeilen de bbm boven water: klaar.





Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Outboard vs Inboard 02 nov 2018 18:43 #993243

KoertM schreef :
Op mijn Dehler 25CR heb ik een Yamaha 8pk werkmotor.

Nog niet genoemde maar grote voordelen:
- meesturen met je bbm, ik kan mijn bootje op een dubbeltje omkeren naar om het even welke kant, in drukte dobberen voor de sluis met veel zijwind is goed te doen
- winterzeilen, alle onderwater-afsluiters zijn weg en na het zeilen de bbm boven water: klaar.





Gepost met de officiële Zeilersforum-app


Hahahaha ik neem aan dat het vet gedrukte een grapje is ........toch ? :ohmy:

Als ik vandaag om me heen kijk zit er bijna nergens meer een zeil of wat dan ook op , en tis nog niet eens winter laat staan dat het vriest.

Laat staan dat een slagroom klopper een voordeel is om in de winter leuk te kunnen door zeilen :whistle:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Outboard vs Inboard 02 nov 2018 18:56 #993244

KoertM schreef :
Op mijn Dehler 25CR heb ik een Yamaha 8pk werkmotor.

Nog niet genoemde maar grote voordelen:
- meesturen met je bbm, ik kan mijn bootje op een dubbeltje omkeren naar om het even welke kant, in drukte dobberen voor de sluis met veel zijwind is goed te doen
- winterzeilen, alle onderwater-afsluiters zijn weg en na het zeilen de bbm boven water: klaar.





Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Even wat beter lezen in het begin, de meesturende motor had ik al aangegeven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Outboard vs Inboard 02 nov 2018 19:06 #993248

  • KoertM
  • KoertM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 959
@ F32Thriller: je hebt gelijk, overheen gelezen.

@Jeroen-pion: ben jij betoeterd? Ik vaar de hele winter door tot het ijs zo dik is dat ik de haven niet meer uitkom. Nee dat is grapje!
Wat jij zo neerbuigend "slagroomklopper" noemt is een HULP-motor aan een ZEIL-boot. Vandaag nog gebruikt om de haven uit te varen. Zeilend de box terug in. En ja er waren nog andere zeilers.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Outboard vs Inboard 02 nov 2018 19:08 #993250

Hahahah daarom , lekker blijven zeilen !!!!
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Outboard vs Inboard 02 nov 2018 19:51 #993262

  • Vronsky
  • Vronsky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 348
115pk is best wel lekker hoor :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Outboard vs Inboard 02 nov 2018 19:53 #993263

Ga je mond spoelen !!!
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Outboard vs Inboard 02 nov 2018 20:38 #993274

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Ik vind het helemaal afhankelijk van je zeilgebied.

Ik heb een zeilboot met een buitenboordmotor, de hele boot is simpel (net als haar eigenaar) :whistle:

En dat bevalt in mijn vaargebied prima, maar als je in een gebied zeilt waar b.v. stroming staat, of je hebt vaak te maken met steile golven, dan is een inboard gewoon veiliger en beter.

Ik heb mijn buitenboordmotor al eens volledig onder water zien verdwijnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Outboard vs Inboard 02 nov 2018 20:49 #993276

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
Sonador schreef :
... maar als je in een gebied zeilt waar b.v. stroming staat ...

niet uit te roeien :evil:
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Outboard vs Inboard 02 nov 2018 20:52 #993279

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12596
Wat een gezeur over Buitenboord of binnenboord motor, in/aan mijn boot staat/hangt op dit moment helemaal geen motor.
Laatst bewerkt: 02 nov 2018 20:53 door Albert 45.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Outboard vs Inboard 02 nov 2018 21:30 #993297

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Vaargebied
Gooimeer / Markermeer / IJsselmeer en heel soms Wadden

Dit kun je af met een buitenboordmotor ik doe het ook, maar ik heb wel een 4 pk motor aan een lift die bedoelt is voor een 20 pk buitenboordmotor hangen.
De reden is dat die liften heel gammel zijn behalve die zware lift voor 20 pk motor die ik heb en die ik besloot te monteren na de SSR Noordzee IJmuiden Pin Mill waarbij ik die motor maar wat vervaarlijk heen en weer vond zwiepen.
Je motor staat op zo'n licht liftje heen en weer te zwiepen.

Voordelen zijn:
-Makkelijk de motor eraf en naar de dealer voor een beurtje dus goedkoper in onderhoud.
-Motor kan tijdens het zeilen helemaal uit het water dus geen weerstand.

Nadelen:
-Minder veilig je kunt hem verliezen bijv. Net als sonador heb ik dit eens mee gemaakt gelukkig hing ie toen nog aan de borgketting met de kop boven water en kon ik hem simpel redden.
-Gezeik met water in de benzine/carburateur al genoemd door Lodewijk (er zit alcohol in benzine en dat wil wel water achtige eigenschappen hebben tank liever duurdere benzine als v power als je weinig vaart en zet hem weg met aspen benzine)
Op een kolibri is een binnenboordmotor niet bruikbaar de boot is simpelweg te klein dus bij mijn boot moet het wel zo of met ebbm (maar die vind ook ik best duur en de actieradius vind ik ook niet zo groot).
Wil je echt ver weg met een kolibri 560 dan kun je het denk ik zelfs beter zonder die buitenboordmotor doen dus grote peddels mee naar de Azoren :).
Maar als je nu een goed functionerende inbouw diesel heb zou ik zeker niet over gaan naar een buitenboordmotor die inbouw motor geeft je meer mogelijkheden en comfort tot bijv zeezeilen/grootwater en minder gedoe dan een buitenboordmotor zeker als je zowel handstart als electrisch start hebt.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 02 nov 2018 21:36 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Outboard vs Inboard 02 nov 2018 22:22 #993310

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Albert 45 schreef :
Wat een gezeur over Buitenboord of binnenboord motor, in/aan mijn boot staat/hangt op dit moment helemaal geen motor.

Maar Albert, je weet toch, de motor van een bedrijf is een handig wijf...…..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Outboard vs Inboard 02 nov 2018 22:24 #993312

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Maar ook even on topic, iedereen zal volharden in zijn/haar keuze voor binnenboord of buitenboord. Voor mij zou het afhangen van soort boot en vaargebied. Ik heb beiden gehad en met beiden hetzelfde vaargebied gehad. De een doet echt niet onder voor de ander, het is het type boot wat de voortstuwing bepaald.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Outboard vs Inboard 03 nov 2018 08:03 #993343

La Mavare schreef :
Sonador schreef :
... maar als je in een gebied zeilt waar b.v. stroming staat ...

niet uit te roeien :evil:

Jouw reactie kennelijk ook.
Natuurlijk maakt het voor de vaart door het water niks uit maar er zit toch best iets in want bij minder pk's als voor de rompsnelheid nodig zijn kun je ook minder tegenstroom doodvaren om toch snelheid over de grond te houden. Zal in Nederland niet zo gauw voorkomen maar elders wel. En als je maar 5 knopen haalt i.p.v. bijv. je rompsnelheid van 6 knopen scheelt dat bij 4 knopen stroom ( zoals bijv. op de Elbe regelmatig voorkomt) wel de helft in tijd om ergens te komen.
Maar ook in Nederlandse wateren kan het een heleboel schelen en kan bijv. het halen van twee wantijen op de wadden met te weinig vermogen ( als de route niet bezeild is) simpelweg onmogelijk worden .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Outboard vs Inboard 03 nov 2018 08:48 #993356

Voordeel dat nog niet genoemd is volgens mij is dat je een BBM opklapt en geen weerstand meet hebt ervan. Schroef in het water is altijd verlies, klapper wel minimaal maar werkt weer minder achteruit. Vaanstand is duur.

Bovendien blijft er achter een opgeklapte BBM geen wier hangen en groeit je schroef niet aan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Outboard vs Inboard 03 nov 2018 09:07 #993359

Bas van Dijk schreef :
klapper wel minimaal maar werkt weer minder achteruit.

In deze test blijkt dat niet altijd het geval te zijn.
www.attersee-yachting.at/Prope...lmagazin-10-2008.pdf
Nou moet ik wel toegeven dat deze gegevens zijn bij een stilligende boot maar of dat veel uitmaakt weet ik niet.
Ik heb trouwens met mijn klapschref ( al 20 jaar die van radice (allpa in de test) op twee verschillende boten) geen slechte ervaringen achteruit . Van voluit vooruit naar stilstand ca. 1-1,5 scheepslengtes.
je kunt wel zien dat er tussen de verschilelnde klapschroeven nogal veel verschil zit.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Outboard vs Inboard 03 nov 2018 13:01 #993429

Ik weet iig dat er genoeg mensen zijn die er met een klapper over klagen. Er zal verschil zijn, soms werkt het prima.

Met een outboard heb je dat probleem iig nooit...
Yellow Boat schreef :
Bas van Dijk schreef :
klapper wel minimaal maar werkt weer minder achteruit.

In deze test blijkt dat niet altijd het geval te zijn.
www.attersee-yachting.at/Prope...lmagazin-10-2008.pdf
Nou moet ik wel toegeven dat deze gegevens zijn bij een stilligende boot maar of dat veel uitmaakt weet ik niet.
Ik heb trouwens met mijn klapschref ( al 20 jaar die van radice (allpa in de test) op twee verschillende boten) geen slechte ervaringen achteruit . Van voluit vooruit naar stilstand ca. 1-1,5 scheepslengtes.
je kunt wel zien dat er tussen de verschilelnde klapschroeven nogal veel verschil zit.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Outboard vs Inboard 03 nov 2018 17:51 #993514

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Veel stroming had ik er misschien bij moeten zetten.
En eigenlijk zie ik vaak veel te lichte buiten boord motoren gemonteerd.
Zodoende mijn gedachte erover.

Vaak meer dan prima een lichte bbm, meestal ben ik toch sneller onder zeil, dan met het bbm etje.
Moet er wel wind staan :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Outboard vs Inboard 03 nov 2018 18:09 #993520

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6327
Sonador schreef :
Moet er wel wind staan :)

Als er geen wind is heeft het geen zin om te gaan zeilen :dry:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Outboard vs Inboard 03 nov 2018 23:17 #993583

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
Sonador schreef :
Veel stroming had ik er misschien bij moeten zetten.
En eigenlijk zie ik vaak veel te lichte buiten boord motoren gemonteerd.
Zodoende mijn gedachte erover.

Vaak meer dan prima een lichte bbm, meestal ben ik toch sneller onder zeil, dan met het bbm etje.
Moet er wel wind staan :)

Stroming verandert niets aan je snelheid door het water. :sick:

Iedere zeilboot is sneller onder zeil dan onder motor.

Waarschuwing: Spoiler! [ Click to expand ]
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Laatst bewerkt: 03 nov 2018 23:19 door La Mavare.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Outboard vs Inboard 04 nov 2018 00:30 #993588

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
La Mavare schreef :
Sonador schreef :
Veel stroming had ik er misschien bij moeten zetten.
En eigenlijk zie ik vaak veel te lichte buiten boord motoren gemonteerd.
Zodoende mijn gedachte erover.

Vaak meer dan prima een lichte bbm, meestal ben ik toch sneller onder zeil, dan met het bbm etje.
Moet er wel wind staan :)
Stroming verandert niets aan je snelheid door het water. :sick:

Iedere zeilboot is sneller onder zeil dan onder motor.

Waarschuwing: Spoiler! [ Click to expand ]


Ad had het al duidelijk gemaakt, maar bedankt voor de mooie toelichting met smileys La Mavare.
Ik zal niet meer reageren, het is overduidelijk dat ik er niets van weet.
;)
Laatst bewerkt: 04 nov 2018 00:38 door Sonador.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.182 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl