Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Serie of bouw nr boot waar?

Serie of bouw nr boot waar? 04 nov 2018 17:41 #993811

Hallo ik ben nu een paar maand in bezit van een Cumulant uit 1979 en heb het serie of bouwnr nog niet gevonden. Heeft iemand een idee waar ik zoeken moet bij zo'n type kajuitzeiljacht.
Ik heb wel eens waar een koop contract maar daar staat het niet op. Ik heb zelfs de eerste verzekerings-polis met start datum 25-05-1979 maar ook daar staat niet ver meld over het serie of bouwnr.
Uit eindelijk gaat het er mij hoe ga ik met dit schip door België en Duitsland kunnen varen en wat doe ik met de douane etc. Ik weet inmiddels dat de werf van der Vlis in Harlingen een maand of 4 na de bouw failliet is verklaard. Dus daar valt ook niets meer te achterhalen.




Alvst mijn dank voor jullie aandacht.
Meten is weten.
Specialiseren is meer van minder weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Serie of bouw nr boot waar? 04 nov 2018 19:23 #993854

  • Olav
  • Olav's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 841
Mogelijk zijn met lasrupsen letters en/of cijfers gelast op de zijkant van de kiel, maar vaak is er helemaal geen bouwnummer op een stalen jacht uit die tijd aanwezig.
1997-heden: Ritme, stalen Koopmans 33 / 2018-heden: Urgje, polyester First 18
1970-1983: badeend en vlot / 1983-1987: Afrodite, polyester schakel / 1987-1997: Regatta, hechthouten Primaat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Serie of bouw nr boot waar? 04 nov 2018 21:32 #993919

  • RvdS
  • RvdS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 157
Yep, nummeren (WIN/CIN/HIN)werd meestal niet op de romp gedaan. Conform CE was dat pas vanaf 1998 of zo. Soms een volgnummer op achterkant deksel motorruimte met potlood, maar na al die jaren...
Wij hebben er van de verzekering ook één zelf mogen verzinnen en die dus zo vast laten leggen op de polis.

www.hiswa.nl/hiswa.nl/up1/Zcto..._norm_10087_def..pdf

In jouw geval zou een BTW verklaring, of origineel aankoopcontract handiger zijn.
Misschien je licht eens opsteken bij de douane? Wat ze er daar ook over zeggen, schriftelijk telt, de rest niet...
Aan de andere kant, denk ik dat de oude dames zoals waar wij mee varen niet echt in de hitlist staan voor witwas praktijken hoor ;)
Happy wife, happy life.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Serie of bouw nr boot waar? 05 nov 2018 19:36 #994215

Tja Olav goed idee dat het op de kiel zou kunnen staan, maar dat kom ik natuurlijk pas te weten als ze een keer op de kant staat. Dat kan nog wel even aanlopen voor dat dit gebeurd.
Meten is weten.
Specialiseren is meer van minder weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Serie of bouw nr boot waar? 05 nov 2018 19:43 #994220

RvdS schreef :
Yep, nummeren (WIN/CIN/HIN)werd meestal niet op de romp gedaan. Conform CE was dat pas vanaf 1998 of zo. Soms een volgnummer op achterkant deksel motorruimte met potlood, maar na al die jaren...
Wij hebben er van de verzekering ook één zelf mogen verzinnen en die dus zo vast laten leggen op de polis.

www.hiswa.nl/hiswa.nl/up1/Zcto..._norm_10087_def..pdf

In jouw geval zou een BTW verklaring, of origineel aankoopcontract handiger zijn.
Misschien je licht eens opsteken bij de douane? Wat ze er daar ook over zeggen, schriftelijk telt, de rest niet...
Aan de andere kant, denk ik dat de oude dames zoals waar wij mee varen niet echt in de hitlist staan voor witwas praktijken hoor ;)

Nou het gaat misschien dan ook niet direct om witwas praktijken. Maar meer voor mij zelf dat ik alles op een rijtje wil hebben staan. Mocht ik door de rivier politie of douane in Duitsland of België aan gehouden worden of hier aan de kust. Ik kan bij Stellendam zo de Noordzee op, dan zou me dat een beter gevoel geven als ik dan goede documenten heb. Al was het maar een erkenning ergens door een instantie dat het schip ook echt mij toebehoord. Nu is het net een soort van leen auto gevoel nog. Grt. Mark
Meten is weten.
Specialiseren is meer van minder weten.
Laatst bewerkt: 05 nov 2018 19:44 door Freetime1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Serie of bouw nr boot waar? 06 nov 2018 08:38 #994339

Voor dat laatste heb je in Europa genoeg aan een ICP : www.watersporters.nl/icp-aanvragen/
Wordt trouwens maar zeer zelden naar gevraagd in duitsland ( in 30 jaar nooit meegemaakt , alleen een keer in Denemarken) .
Veel belangrijker is dat je op de Duitse binenwateren een vaarbewijs nodig hebt als je een motor hebt van meer dan 15pk (op de Rijn zelfs bij meer dan 5 pk). Zonder krijg je daar ee groot probleem als je gecontroleerd wordt.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Serie of bouw nr boot waar? 06 nov 2018 09:18 #994348

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3375
Mijn boot heeft ook geen bouwnummer, alleen een nr op de motor. Dat was voor de belgische inschrijving (vlaggenbrief) geen enkel probleem. Ik moest gewoon een foto meesturen van de boot. Vermoed dat die in hun dossier opgeslagen wordt.
Op de vlaggenbrief is CIN/romp nr niet ingevuld, motornr wel.
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Serie of bouw nr boot waar? 06 nov 2018 10:57 #994356

Ik zou toch stellen dat je een koopcontractje hebt getekend met de vorige eigenaar? dan is dat toch voldoende bewijs dat dit scheepje van jouw is.

Ik denk dat veel van dit soort scheepjes als casco zijn gebouwd zonder enige specifieke kenmerken.
Schippert niet meer met de Windfall
Laatst bewerkt: 06 nov 2018 10:58 door Hurley Ruud.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Serie of bouw nr boot waar? 07 nov 2018 08:17 #994538

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15797
Voor wat het waard is: bij Spirit had men de gewoonte het nr op allerlei onderdelen te schrijven met potlood. Op de plankjes, vloerdelen, kastonderdelen en zo. Je zou er een klein onderzoekje aan kunnen wagen.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.130 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl