Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Hoe isoleer je motorgeluid

Hoe isoleer je motorgeluid 13 nov 2018 13:13 #996408

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16839
@ Bas,

Waar moet je op letten als je schuim koopt met oog op absorberende kwaliteit.
Brandveilig natuurlijk maar welk materiaal en vorm.
Maak b.v.piramide nog wat uit of is dat alleen maar minder materiaal?
Wat doe die alu deklaag. Helpt dat of juist niet?
Laatst bewerkt: 13 nov 2018 13:14 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe isoleer je motorgeluid 13 nov 2018 13:27 #996413

dikker schuim is beter, vaster schuim is beter. (meer massa)
Echt akoestich materiaal kan je de absorptiewaardes van opvragen.

die pyramides hebben geen effect op de absorptie maar zorger ervoor dat een reflectie niet recht terug gaat naar de bron, dit zorgt nl voor staande golven/resonantie.
Zal vnl effect hebben in een studio. Ik denk dat het voor motorruimte weinig nut heeft.

Ik denk dat die folie's meestal thermische of dampdichte functies hebben. Behalve bij de duurdere panelen waarbij aan twee kanten zo'n folie zit met schuim er tussen, dat is een panel resonator en verhoogt de effciientie in het laag gebied.

www.vicoustic.com/page/acoustic-principles
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe isoleer je motorgeluid 13 nov 2018 13:29 #996414

Bas van Dijk schreef :
Ondinneke schreef :
Mijn motorkist is redelijk dicht, maar in de kuip zit een groot gat als luchtinlaat. Dit is het grootste luchtlek dat ik nog heb. Hoe kan ik die luchtinlaat stiller krijgen? Hier en daar heb ik al gelezen om een labyrint toe te voegen aan de luchtinlaat, maar moet zo een labyrint ook uit zwaar en absorberend materiaal bestaan (waarschijnlijk wel?)

Alles helpt natuurlijk.. Beste is een zwaar labyrinth gevoerd met absorberend materiaal.

Zoiets heeft officieel een "suskast" .( nl.wikipedia.org/wiki/Suskast ) Die zitten ( zaten vóór de algemene invoering van geforceerde gebalanceerde ventilatie) ook vaak in ramen van woningen voor de ventilatiesleuven.
Google er maar eens mee.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe isoleer je motorgeluid 13 nov 2018 16:16 #996473

Voor de liefhebber die er alles van wil weten:
www.peutz.nl/sites/peutz.nl/fi...n%20luchtkanalen.pdf
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Laatst bewerkt: 13 nov 2018 16:17 door bertilbeumer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe isoleer je motorgeluid 13 nov 2018 18:47 #996536

Ontkoppelen. Dat mis ik steeds. Dat lab van Bas staat ook op veren, een kamer in een kamer. Klinkt spannender dan het is. Starre verbindingen vermijden. Dat zit hem al in kleine dingen zoals schroeven, bouten en knevels. Daardoor wordt alles met elkaar in trilling gebracht. Iets beter detaileren met flexibele dichtingen helpt enorm. Je moet naar het totaal kijken. Zomaar wat absorbtie en/of massa aanbrengen kan ondanks de investering tot teleurstell8ng leiden. En de luchtlekken dichtmaken, als eerste, anders heeft al het andere geen of weinig zin.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe isoleer je motorgeluid 13 nov 2018 19:47 #996567

Je motor staat natuurlijk wel op rubbers...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe isoleer je motorgeluid 13 nov 2018 19:52 #996569

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29304
Het valt in 3 delen te splitsen
- Geleiding, rubbers en flexibele ophanging (ontkoppelen)
- Akoestisch, Absorberen en isoleren
- Resonantie, resonantie punt verspreiden of wegnemen door b.v. massa (Q-factor verlagen)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 13 nov 2018 19:53 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe isoleer je motorgeluid 13 nov 2018 21:01 #996607

Verstijven van slappe, dunne paneeltjes; heeft dat zin? Of voegt verzwaren meer toe?

In luidsprekerbehuizingen voegen sommige fabrikanten een interne structuur toe om paneelresonanties te verminderen. Kun je datzelfde effect ook door verzwaring beteiken wellicht?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe isoleer je motorgeluid 13 nov 2018 21:09 #996612

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29304
Zekers. Verzwaren gaat meer richting absorberen of dempen.
Verstijven is resonantie freq en Q-factor veranderen. Verstijven kan ook soms de Q-factor juist verhogen.
vaak dus een combinatie.

Voor een vaste generator kan b.v. een stalen bak met 5-10cm beton een enorm goede fundatie zijn. Een dergelijke massa laat zich niet aanspreken door motortrillingen
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 13 nov 2018 21:11 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe isoleer je motorgeluid 13 nov 2018 21:22 #996616

Verstijven liever niet. Verstijven is wat anders dan massa. Massa is altijd goed. Net als slap, daar gaat geen energie in zitten en draagt bij aan wat ik noem ontkoppelen.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe isoleer je motorgeluid 13 nov 2018 21:45 #996625

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29304
Noballast schreef :
Verstijven liever niet. Verstijven is wat anders dan massa. Massa is altijd goed. Net als slap, daar gaat geen energie in zitten en draagt bij aan wat ik noem ontkoppelen.

Inderdaad, verstijven kan resonantie punten veroorzaken en klankbord functie.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.135 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl