Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Mets toont zich inhoudelijk van de sterkste kant

Mets toont zich inhoudelijk van de sterkste kant 15 nov 2018 11:41 #997084

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16838
Vanmorgen een linkje bij de email:
www.zeilen.nl/nieuws/actueel/v...f%20mail_Nieuwsbrief
Een stukje tekst:
Drie vliegen in één klap

Categoriewinnaar Apparaten, voortstuwing, mechanische & elektrische systemen en tegelijkertijd winnaar van de DAME Design Award 2018 is de Integrel van Triskel Marine. Geen sexy ding waarvan de functie zonder meer duidelijk is.

In het kort: Integrel is een systeem dat op een slimme manier gebruik maakt van de overcapaciteit van de scheepsmotor om de accu’s te laden. Die overcapaciteit is capaciteit die de motor wel levert, maar die de scheepsschroef niet kan opnemen. Capaciteit die anders verloren zou gaan, wordt nu dus door een dynamo gebruikt om de accu’s op te laden. Dat levert drie vliegen in één klap. De motor draait efficiënter en dat levert nog energie op ook, waardoor je geen aparte generator meer nodig hebt. Volgens de fabrikant moet het systeem een brandstofbesparing van zo’n 25 procent opleveren. Geschikt voor boten waar je anders een aparte generator op zou hebben gezet.

Wat is dit voor een bullshit waar ook nog een prijs voor uitgedeeld wordt of kan er werkelijk 25% meer rendement behaalt worden uit je dure diesel :woohoo:
Gaan er werkelijk nog mensen naar de Mets?
Als ik zo de prijswinnaars bekijk....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mets toont zich inhoudelijk van de sterkste kant 15 nov 2018 12:00 #997090

holtere schreef :
Vanmorgen een linkje bij de email:
www.zeilen.nl/nieuws/actueel/v...f%20mail_Nieuwsbrief
Een stukje tekst:
Drie vliegen in één klap

Categoriewinnaar Apparaten, voortstuwing, mechanische & elektrische systemen en tegelijkertijd winnaar van de DAME Design Award 2018 is de Integrel van Triskel Marine. Geen sexy ding waarvan de functie zonder meer duidelijk is.

In het kort: Integrel is een systeem dat op een slimme manier gebruik maakt van de overcapaciteit van de scheepsmotor om de accu’s te laden. Die overcapaciteit is capaciteit die de motor wel levert, maar die de scheepsschroef niet kan opnemen. Capaciteit die anders verloren zou gaan, wordt nu dus door een dynamo gebruikt om de accu’s op te laden. Dat levert drie vliegen in één klap. De motor draait efficiënter en dat levert nog energie op ook, waardoor je geen aparte generator meer nodig hebt. Volgens de fabrikant moet het systeem een brandstofbesparing van zo’n 25 procent opleveren. Geschikt voor boten waar je anders een aparte generator op zou hebben gezet.

Wat is dit voor een bullshit waar ook nog een prijs voor uitgedeeld wordt of kan er werkelijk 25% meer rendement behaalt worden uit je dure diesel :woohoo:
Gaan er werkelijk nog mensen naar de Mets?
Als ik zo de prijswinnaars bekijk....


Ja, ik las het ook, idd: bullshit! Dat ding heb ik al, en dat heet een dynamo (of alternator voor de pietlutten) .
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mets toont zich inhoudelijk van de sterkste kant 15 nov 2018 12:03 #997091

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1187
Tuurlijk kan er altijd meer redement gehaald worden uit de onrendabele diesel tor in een jacht.

Maar ik vraag mij af tot welke vermogens deze vlieg op gaat. Hun grootste dynamo is 9kw, dat zou betekenen dat tussen de 10 en 9000 watt belasting aan de motor toegevoegd kan worden. Stel dat je met je boot met 50pk rustig vaart je hebt weinig koppel nodig om je snelheid te maken. Je diesel tor is dom dus levert weinig koppel en vermogen voor de geinjecteerde diesel. Nu zetten we de dynamo aan en er is opeens 9000watt extra belasting die je ergens kan opslaan of kan gebruiken. Nu krijgt de motor meer voor zijn kiezen en verbrand dus meer van de toch al ingespoten diesel. Tada meer rendement uit je diesel. Ik vraag mij wel af wat de accu bank moet zijn om dit een paar uurtjes motoren vol te houden. 9000 watt is een flinke accu bank of belasting die je in een zeil jacht van 45 voet niet makkelijk weg werkt met drogers, wasmachines en andere hoog vermogens apparatuur. En stel dat de accu bank geen lithiums zijn maar lood zuur dan ben je al 20% kwijt aan het laden van je accus en het vervolgens zware gebruik van b.v een omvormer als de motor ff niet draait. Will je meer bang for buck ga dan serie hybryde varen. Lekker electrisch cruisen op lage snelheid en de dikke diesel tor aan bij het mijlen maken of als je haast hebt. Dan kan je ook je diesel tor nog lekker belasten waardoor die 25% efficienter draait. Ik zie win win win.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mets toont zich inhoudelijk van de sterkste kant 15 nov 2018 12:09 #997093

holtere schreef :
Gaan er werkelijk nog mensen naar de Mets?
Kijk als je je een beetje had verdiept dan had je gezien dat er al een draadje met "wie gaat er naar de Mets" is, daar was dit draadje een mooie aanvulling geweest.
Het probleem van de huidige mens is dat hij geen zin heeft zich te verdiepen, het zal allemaal wel. Eigenlijk is het allemaal bullshit niemand heeft zin zich te verdiepen (geen "tijd"voor) dus hoe weet ik nu wat goed is en wat niet, als ik me wel verdiep dan krijg ik al die bullshit schreeuwers over me heen die al een mening hebben zonder zich verdiept te hebben, dus ik kan ook maar beter schreeuwen zonder me eerst te verdiepen dat is veel makkelijker. Dus lekker thuis blijven zitten en vandaar uit de jury bekritiseren omdat die zich ook niet willen verdiepen in de materie.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mets toont zich inhoudelijk van de sterkste kant 15 nov 2018 12:21 #997094

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16838
Dus lekker thuis blijven zitten en vandaar uit de jury bekritiseren omdat die zich ook niet willen verdiepen in de materie.
Eh, de jury heeft zich niet verdiept in de materie..Is dat het? Ok ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mets toont zich inhoudelijk van de sterkste kant 15 nov 2018 12:27 #997096

Daar heb ik me niet in verdiept!!! :huh:

Er zit een berg frustratie uit het verleden in mijn post, omdat naar mijn mening de jury toentertijd niet erg veel diepgang kende, ik kan er nu niet over oordelen.....dat mag jij doen in dit draadje :cheer:
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mets toont zich inhoudelijk van de sterkste kant 15 nov 2018 12:33 #997097

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
Ik weet niet of je nu de leverancier, de METS of de Zeilen iets verwijt. Maar de eerstgenoemden kun je niet verantwoordelijk stellen voor de amateuristische wijze waarop de redacteur van Zeilen e.e.a. verwoord.

Voor wat meer diepgang:

instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mets toont zich inhoudelijk van de sterkste kant 15 nov 2018 14:04 #997125

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
La Mavare schreef :
Ik weet niet of je nu de leverancier, de METS of de Zeilen iets verwijt. Maar de eerstgenoemden kun je niet verantwoordelijk stellen voor de amateuristische wijze waarop de redacteur van Zeilen e.e.a. verwoord.

Voor wat meer diepgang:


Ah, Nigel Calder! Enkele van zijn boeken, zoals de Boatowner's Mechanical and Electrical Manual en Boatowner's Practical and Technical Cruising Manual zijn internationale standaardwerken in hun soort.

Deze cruising veteraan weet doorgaans waarover hij het heeft.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 15 nov 2018 14:06 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mets toont zich inhoudelijk van de sterkste kant 15 nov 2018 14:08 #997127

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16838
Lijkt me meer een woordspelletje en googelen met grafiekjes.
Neem nu zo'n zin waarvan ik denk mwaah:
Geschikt voor boten waar je anders een aparte generator op zou hebben gezet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mets toont zich inhoudelijk van de sterkste kant 15 nov 2018 14:46 #997141

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29295
It Paradyske schreef :
dat heet een dynamo (of alternator voor de pietlutten) .

:laugh: :laugh:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mets toont zich inhoudelijk van de sterkste kant 15 nov 2018 15:35 #997162

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8056
De verhaaltjes zijn misschien voorzien van een hoop marketing geblaat en het ding is in feite inderdaad niks anders dan een hele flinke dynamo met een slimme regelaar maar dat kan toch prima een mooi product zijn?

Als je motortje bijvoorbeeld 2000 rpm draait, bij dat toerental 20pk kan leveren maar de schroef slechts 10pk afneemt, heb je potentieel 10pk 'over' aan vermogen om electriciteit van te maken. Dit kost natuurlijk nog steeds extra brandstof dus echt 'over' was het vermgoen niet maar vast efficienter dan menig andere stroombron.

Een normale zware dynamo (ook met slimme regelaars) wordt door stroomvraag gedreven en neemt die stroom ook af als je geen PK's over hebt en dus je toertal en snelheid terug loopt.

Geen idee of dit ding zo werkt en of de awards terecht zijn maar het slimmer maken van stroomopwekking kan zeker tot iets award-waardigs leiden denk ik. In ieder geval niet zo maar af te serveren als onzin denk ik.
Laatst bewerkt: 15 nov 2018 15:38 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mets toont zich inhoudelijk van de sterkste kant 15 nov 2018 15:43 #997168

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29295
Dan heb je wel voor 20PK en 2000RPM herrie, terwijl je dat niet nodig hebt en ook niet wilt.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mets toont zich inhoudelijk van de sterkste kant 15 nov 2018 17:22 #997199

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8483
Zeilprutser schreef :
holtere schreef :
Gaan er werkelijk nog mensen naar de Mets?
Kijk als je je een beetje had verdiept dan had je gezien dat er al een draadje met "wie gaat er naar de Mets" is, daar was dit draadje een mooie aanvulling geweest.
Het probleem van de huidige mens is dat hij geen zin heeft zich te verdiepen, het zal allemaal wel. Eigenlijk is het allemaal bullshit niemand heeft zin zich te verdiepen (geen "tijd"voor) dus hoe weet ik nu wat goed is en wat niet, als ik me wel verdiep dan krijg ik al die bullshit schreeuwers over me heen die al een mening hebben zonder zich verdiept te hebben, dus ik kan ook maar beter schreeuwen zonder me eerst te verdiepen dat is veel makkelijker. Dus lekker thuis blijven zitten en vandaar uit de jury bekritiseren omdat die zich ook niet willen verdiepen in de materie.

Heeft zelfs niet met zich verdiepen te maken, maar met kunnen lezen. Of toch begrijpend lezen.
Holtere bedoelde het ironisch....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mets toont zich inhoudelijk van de sterkste kant 15 nov 2018 18:14 #997208

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Ik kan me wel iets voorstellen bij het concept.
Een diesel met vaste schroef combinatie wordt heel slecht belast: de vaste schroef is een compromis wat onder de gemiddelde omstandigheden (snelheid, weerstand, belasting, etc) zn ding ding doet, maar onder afwijkende omstandigheden van de standaard heel inefficiënt is.
Met heel strikte monitoring van allerlei parameters rondom de diesel-schroef combinatie komen er dan allerlei momenten naar boven dat de dynamo veel meer belast kan worden, òf dat je dus een veel zwaardere dynamo in kunt zetten.
Dit verhaal is een beetje analoog aan -cq heeft raakvlak met- het verhaal wat gehanteerd wordt bij CPP schroeven waar met een vaak veel grotere schroefdiameter en de verstelbare pitch ook besparingen van 25% diesel worden gesuggereerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mets toont zich inhoudelijk van de sterkste kant 15 nov 2018 18:43 #997224

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
WADnWIND schreef :
Dan heb je wel voor 20PK en 2000RPM herrie, terwijl je dat niet nodig hebt en ook niet wilt.

Aansluitend bij wat Philip en Joost zeggen: als ik het goed begrijp wordt met de slimme regelaar (en enorme alternator) zoveel mogelijk energie aan de diesel onttrokken. Die extra opbrengst (in de vorm van elektrische energie) is niet altijd nodig of gewenst.

Maar bij jachten met bijvoorbeeld hybride voortstuwing of groot elektrisch verbruik (en lithium accu's die al die energie snel op kunnen slaan) kan die extra laadcapaciteit tegen gunstige voorwaarden wel degelijk gewenst zijn. Op momenten dat er minder (laad)stroom nodig is schakel je het systeem denk ik gewoon af.

Het hangt o.a. van de kostprijs en onderhoud van het systeem af of je het financieel ook terugverdient.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 16 nov 2018 09:21 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mets toont zich inhoudelijk van de sterkste kant 15 nov 2018 23:12 #997306

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
Laat ik voorop stellen, dat ik geen expert in deze ben, maar ...
je krijgt niet zomaar een award toch?

Het is bedoeld voor zeilers die een generator overwegen voor wat meer comfort.
De crux lijkt me te liggen dat er een flink 48V pakket wordt opgeladen, die weer zorgt dat een 12v wordt opgeladen.

Deze zomer een delivery gedaan met een boot die naast de normale, een aparte, zware alternator op de motor kon aansluiten. Dus alleen te gebruiken onder zeil.

Geen idee, wat prijstechnisch interessanter is, maar als je een vriezer, een koelkast en een stuurautomaat bij een oceaan-oversteek wilt gebruiken, moet je wat.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Laatst bewerkt: 15 nov 2018 23:13 door La Mavare.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mets toont zich inhoudelijk van de sterkste kant 16 nov 2018 07:43 #997342

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29295
Zoiets dus.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mets toont zich inhoudelijk van de sterkste kant 16 nov 2018 08:16 #997348

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8056
WADnWIND schreef :
Dan heb je wel voor 20PK en 2000RPM herrie, terwijl je dat niet nodig hebt en ook niet wilt.
Die 2000 rpm heb je al. Misschien maakt je motor iets meer herrie bij een afgenomen vermogen van 20pk @ 2000rpm dan bij 10pk @ 2000rpm maar ik denk dat dit wel mee valt. En zeker minder storend als je electriciteit behoefte opgelost wordt in een stukje motoren dat je toch al doet en later niet nog eens een generator aan hoeft.

Met je / onze huidige opstelling en stroom vraag zal zo'n systeem natuurlijk nauwelijks werken. De 240Ah aan AGM accu's die ik nu heb, kunnen de capaciteit van mijn huidige altenator met slimme regelaar niet eens aan. Een grotere laadstroom van 30A uit een 80A alternator heb ik nog niet gezien. En toch houdt mijn beetje motoren tijdens een vakantie de accu's al aardig vol.
Maar bij hybride bootjes of andere vormen van grote energievraag en/of Lithium accu's die een veel grotere laadstroom kunnen handelen, hebben er vast meer aan. Zie ook hun website.

In feite werken hybride auto's net zo. Die pompen hun accu's ook vol op momenten dat er motorvermogen 'over' is. En als er ergens een hybride oplossing potentie heeft, is dat wel in een zeilboot.
Laatst bewerkt: 16 nov 2018 08:19 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mets toont zich inhoudelijk van de sterkste kant 16 nov 2018 11:16 #997398

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
Het systeem wat Nigel Calder presenteert lik ik de vingers bij af moet ik zeggen!

Altijd al gedacht dat het aan boord hebben van en een dieselmotor en een dieselgenrator veruit suboptimaal was. Alles twee keer, dus ook twee keer de hull through's twee keer wierfilter, impeller, olieverversen etcetera.

De generator die ik aan boord heb is stuk, geraamde koste 2000 Euro, en je kunt niet goed bij het kreng komen. Impeller van de generator verwisselen houdt meteen in het hoofddiploma slangemens.

Anyway: was van plan om het ding voorgoed te verwijdern van boord, wordt wat gemakkelijker met de kennis dat de nieuwe technologie eraan zit te komen.

Ik heb niet veel met de groen religie zolang hij niet is gebaseerd op nuchter denken en op feiten, maar dit systeem (N. calder) lijkt echt zinnig.
Laatst bewerkt: 16 nov 2018 11:17 door Airgead.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mets toont zich inhoudelijk van de sterkste kant 16 nov 2018 11:31 #997403

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 18190
Na het bekijken van de video ga je de DAME award toch met andere ogen bekijken. Het is niet direct een systeem wat bedoeld is voor alles wat kleiner is dan pakweg 40 voet denk ik, maar het lijkt mij een mooi uitgedacht en goed doorontwikkeld systeem. Calder is zonder meer een autoriteit op dit gebied en als hij zijn naam hieraan verbindt zegt dat misschien nog wel meer dan de award.

NB kunnen de draadjes over de METS niet samengevoegd worden onder één titel?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 16 nov 2018 11:32 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mets toont zich inhoudelijk van de sterkste kant 16 nov 2018 11:38 #997406

Dat is natuurlijk ook het idee :-)

Ik snap alle vorige reakties de negatieve niet zo , want het vergelijk van een normale dynamo is appels met peren .

Immers bepalen de accu’s de laadstroom niet anders om hooguit de max te leveren stroom is de dynamo uiteraard de beperkende factor

Dus met accu’s die ook flink te laden zijn kun je de laadtijd flink verkorten , met rendement van de motor wat hij op dat moment niet gebruikt.

Dat dat zelfs een brandstof besparing oplevert verbaast me niet echt , of het 25% is zou kunnen .

Is dit helemaal nieuw nou nee , 4 jaar terug had ik op de truck al een dergelijk systeem, waar een lithium pakket werdt geladen , In de klim hielp een elektromotor mee .

Net als bij veel motor vermogen gevraagd , de dynamo’s even niets doen om te voorzien in max trekkracht
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mets toont zich inhoudelijk van de sterkste kant 21 nov 2018 06:45 #998697

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
Vind het ook wel een interessant iets.
Omdat ik geen idee van prijzen heb, de website doet daar nogal geheimzinnig over, heb ik ze maar een mailtje gestuurd. Maar dat is nu al een week geleden en nog geen bericht.
Mogelijk is het helemaal niets voor de Zeewinde...maar je weet het maar nooit.
Wat ik wel van dit filmpjes vind....grondige uitleg van het systeem....maar hoe je het nou toepast op je boot vind ik minder uit de verf komen.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Laatst bewerkt: 21 nov 2018 06:46 door Zeewinde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mets toont zich inhoudelijk van de sterkste kant 21 nov 2018 07:52 #998704

Even uit mijn hoofd (gisteravond een artikel er over gelzen in de pbo)
9kW generator, die een 10kWh 48V Accubank oplaadt.
Vooral voor flinke motorvermogens geschikt, maar ook wel vanaf 30pk motoren toe te passen.
Hoeveel pk is jouw motor?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mets toont zich inhoudelijk van de sterkste kant 21 nov 2018 11:07 #998766

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
26pk.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mets toont zich inhoudelijk van de sterkste kant 21 nov 2018 12:04 #998781

Jammer dan, u komt niet in aanmerking.
Zorg er dus maar voor dat je accu's goed leeg zijn als je gaat motoren, dan wordt je motor veel beter belast, zo gauw je accu's vol zijn dan weer stoppen.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.185 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl