Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Bescherming staartstuk saildrive

Bescherming staartstuk saildrive 31 jan 2019 07:44 #1017757

  • paul1960
  • paul1960's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 110
Ik moet een nieuwe beschermlaag op mijn saildrive staartstuk aanbrengen. Het is een VP MD 2030 saildrive uit 1996. Wat adviseren jullie?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bescherming staartstuk saildrive 31 jan 2019 07:45 #1017758

  • paul1960
  • paul1960's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 110
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bescherming staartstuk saildrive 31 jan 2019 07:54 #1017760

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8241
Ik heb mijm saildrive ook eens helemaal kaal gemaakt. Eerst lopen kloten met Hammerite. De grondverf (op waterbasis) bleef goed zitten, maar de deklaag niet. Dus uiteindelijk de officele volvo lak gebruikt.

Blijkbaar vraagt een verflaag onder water toch wat speciaals.

Kijkend naar je foto vraag ik wel af hoe het bij jou zit met de keuze van anode materiaal, en zwerfstromen.
Laatst bewerkt: 31 jan 2019 07:56 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bescherming staartstuk saildrive 31 jan 2019 08:08 #1017767

  • paul1960
  • paul1960's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 110
Je laatste opmerking is terecht, dat was ook de reden voor kaalhalen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bescherming staartstuk saildrive 31 jan 2019 08:09 #1017768

Ik heb het ooit met het epoxy systeem van de Ijssel gedaan , uiteraard na helemaal kaalhalen.:https://www.de-ijssel-coatings.nl/uploads/Documentatie/Nederlands/Systemen/Systeem%2012%20-%20Aluminium%20onder%20de%20waterlijn%20N.pdf , dus ZF-primer en HB coating en daarna kopervrije antifouling ( beslist geen koperhoudende gebruiken op aluminium!).
Na het laatste schuren direct ( en dan bedoel ik echt binnen een paar minuten!) de eerste primerlaag , anders ontstaat er binnen een mum van tijd weer een aluminiumoxidelaag waar weinig verf goed op hecht.
Maar het ziet er nu in ieder geval , na 10 jaar , nog prima uit.
Uiteraard alleen de buitenkant gedaan want als je dat ook aan de binnenkant , waar het koelwater langs gaat , wilt doen zul je dat deel alleen chemisch of met stralen kunnen reinigen wat me niet zo eenvoudig lijkt.
Ook zal het staartstuk dan er helemaal af moeten wat ik niet heb gedaan.
Maar ik denk niet dat veel van de (tien, honderd??)duizenden bezitters van een oude saildrive wereldwijd ( ze zijn er tenslotte al sinds begin 70er jaren , die van mij is van 1978) dat ooit zullen hebben gedaan.
Ad
Laatst bewerkt: 31 jan 2019 08:14 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bescherming staartstuk saildrive 31 jan 2019 10:26 #1017807

Met dezelfde ervaring heb ik ook de saildrive enkele lagen epoxy gegeven. Als primer heb ik Primocon toegepast. Na vele jaren nog steeds een goede hechting!
Op de saildrive en de flap wordt de kopervrije Eco Cruiser antifouling aangebracht. Het onderwaterschip heeft als antifouling Micron van International.

Arjen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bescherming staartstuk saildrive 31 jan 2019 11:38 #1017834

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
De IJssel heeft daar een goed 2-C verfsysteem voor :

Bijlage:

Bestandsnaam: Systeem12-...ijnN.pdf
Bestandsgrootte:238 KB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bescherming staartstuk saildrive 05 feb 2019 15:19 #1019303

  • paul1960
  • paul1960's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 110
Dank voor jullie antwoorden. Ik ga het eerst proberen met 3 lagen primer, dan twee lagen verf en dan nog twee lagen beschermlaag. Alles van de VP dealer in Loosdrecht. Hopelijk is het probleem dan opgelost. Maar de oorzaak is belangrijker. Ik ben er achter gekomen dat de gori anode van zink is en de staart anode van magnesium. Dat is in ieder geval niet goed. Verder geeft de voltmeter tussen schroef en anode tussen de 0 en 25mV aan. Is dat genoeg voor corrosie op de staart of wordt dat toch veroorzaakt door de verschillende anodes? Indien er een galvanische verbinding is tussen schroef en staart moet dat opgelost worden. Wel vreemd dat een Gori propellor niet galvanisch vrij is van de rest, dat zou toch moeten. Enige galvanische verbinding is er natuurlijk altijd, daar zijn je anodes voor om dat te ondervangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bescherming staartstuk saildrive 06 feb 2019 15:49 #1019647

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8241
paul1960 schreef :
Dank voor jullie antwoorden. Ik ga het eerst proberen met 3 lagen primer, dan twee lagen verf en dan nog twee lagen beschermlaag. Alles van de VP dealer in Loosdrecht. Hopelijk is het probleem dan opgelost. Maar de oorzaak is belangrijker. Ik ben er achter gekomen dat de gori anode van zink is en de staart anode van magnesium. Dat is in ieder geval niet goed. Verder geeft de voltmeter tussen schroef en anode tussen de 0 en 25mV aan. Is dat genoeg voor corrosie op de staart of wordt dat toch veroorzaakt door de verschillende anodes? Indien er een galvanische verbinding is tussen schroef en staart moet dat opgelost worden. Wel vreemd dat een Gori propellor niet galvanisch vrij is van de rest, dat zou toch moeten. Enige galvanische verbinding is er natuurlijk altijd, daar zijn je anodes voor om dat te ondervangen.

Sterker nog: als je de documentatie van Baars Anodes leest, is het juist de bedoeling dat alles aan elkaar zit, met dikke draden om spanningsval te vermijden.

Anodes mogen nooit van verschilende materialen zijn. Dan maak je inderdaad een battterij. En zink anode op zoet water is zinloos. Die komt snel vol kalk te zitten. Een Magnesium anode op zout water geeft dit soort lakschade.

Dus.

Oorzaak gevonden dat is fijn.

De volgende stap is: de juiste anodes en allemaal hetzelfde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bescherming staartstuk saildrive 06 feb 2019 19:17 #1019741

  • paul1960
  • paul1960's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 110
Helaas, Gori levert volgens mijn informatie alleen zinkanodes van zink. En aluminium is minder edel dan zink. Dus de oorzaak is bekend, maar de ideale oplossing nog niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bescherming staartstuk saildrive 07 feb 2019 08:27 #1019828

paul1960 schreef :
Helaas, Gori levert volgens mijn informatie alleen zinkanodes van zink. En aluminium is minder edel dan zink. Dus de oorzaak is bekend, maar de ideale oplossing nog niet.

Ik neem aan dat je daarmee bedoeld dat een zinkanode bij een aluminium saildrive staartstuk verkeerd zou zijn.
Dat is echter niet waar, Een saildrive is weliswaar van aluminium maar dan wel van een speciale aluminium legering. En dat soort legeringen zijn in meer of mindere mate edeler dan zink ( afhankelijk van het type legering).Zie beneden. Beetje te vergelijken met het verschil tussen staal en rvs terwijl rvs toch nog steeds voor zo'n 70-75 % uit gewoon ijzer bestaat
Je kunt duys een saildrive staartstuk wel degelijk met een zinkanode beschermen . Alleen zal die op zoet water niet veel doen . Aangezien zoet water i.h.a. niet echt zo schoon is valt dat nog wel mee. Het gaat nl. om de electrische geleidbaarheid en die is ook van zoet water vaak best behoorlijk , zij het natuurlijk niet zo hoog als van zeewater. Daarom is een aluminium of magnesium anode op zoet water beter.
Ad

Of deze waar puur aluminium ook in staat:
Laatst bewerkt: 07 feb 2019 08:29 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bescherming staartstuk saildrive 07 feb 2019 09:55 #1019853

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8241
paul1960 schreef :
Helaas, Gori levert volgens mijn informatie alleen zinkanodes van zink. En aluminium is minder edel dan zink. Dus de oorzaak is bekend, maar de ideale oplossing nog niet.

Dan zou ik toch eens mijn licht opsteken bij baars anode. Zij hebben eindeloos allerlei vormen en verschillende materialen. Kijk maar op hun website.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bescherming staartstuk saildrive 07 feb 2019 10:12 #1019857

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18190
Ik heb er ook een aluminium anode op zitten. Dit gaat een beetje tegen je gevoel in maar de verklaring staat hierboven. De zinkanode deed op zoet water niets en kwam inderdaad zoals Joop66 al zegt telkens vol te zitten met een witte laag (is dit inderdaad kalk?).
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bescherming staartstuk saildrive 07 feb 2019 10:31 #1019861

ilCigno schreef :
Ik heb er ook een aluminium anode op zitten. Dit gaat een beetje tegen je gevoel in maar de verklaring staat hierboven. De zinkanode deed op zoet water niets en kwam inderdaad zoals Joop66 al zegt telkens vol te zitten met een witte laag (is dit inderdaad kalk?).

Nou ja , kalk in de zin van calcium(hydr)oxide is het niet maar wel Zinkhydroxide.
De oorzaak is dat in zoet water er maar heel weinig zink zal oplossen om bijv. staal te beschermen.
Bij dat oplossen worden zinkionen gevormd die in water met OH- ionen reageren tot zinkhydroxide wat dan neerslaat.
Als er maar erg weinig of helemaal geen zink heel langzaam oplost zal dat zinkhydroxide wat niet oplosbaar is in water ( daarom ontstaat het überhaupt) op de anode zelf neerslaan in plaats van in het omgevende water wat die witte laag veroorzaakt en op die manier de anode op den duur onwerkzaam maakt , ook in zeewater.

Overigens zal dat alleen optreden in erg zuiver water want het meeste oppervlaktewater is geleidend genoeg om geen witte aanslag te veroorzaken.Ik heb er bijv. op mijn ligplaats ( veenwater , dus een beetje zuur) nooit wat van gemerkt.
Dat kan ook verklaren dat aluminium en magnesium anodes meer dan 20 of 30 jaar geleden niet eens bestonden of in ieder geval vrijwel niet te verkrijgen waren.
Mogelijk een gevolg van het schonere oppervlaktewater door alle waterzuiveringen ?

Voor de liefhebber hier nog het e.e.a. over zink en zinkhydroxide.
www.lenntech.nl/periodiek/wate...nk/zink-en-water.htm
Ad
Laatst bewerkt: 07 feb 2019 10:35 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bescherming staartstuk saildrive 07 feb 2019 12:51 #1019899

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8241
Yellow Boat schreef :

Overigens zal dat alleen optreden in erg zuiver water want het meeste oppervlaktewater is geleidend genoeg om geen witte aanslag te veroorzaken.Ik heb er bijv. op mijn ligplaats ( veenwater , dus een beetje zuur) nooit wat van gemerkt.


Kijk dat wist ik dan weer niet. Wat ik wel wist: in Noordschans (Hollands Diep) komen de anodes keurig wit-geel bedekt het water uit. Nu Alu. Die worden wel aangevreten.

Yellow Boat schreef :
Dat kan ook verklaren dat aluminium en magnesium anodes meer dan 20 of 30 jaar geleden niet eens bestonden of in ieder geval vrijwel niet te verkrijgen waren.
Mogelijk een gevolg van het schonere oppervlaktewater door alle waterzuiveringen ?

Hopelijk is dat dan ook waar. Daar koop ik graag andere anodes voor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.146 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl