Saeftinghe schreef :
Snap niet dat het zo weinig wordt gebruikt.
FrankJan,
Wat jij uitbeeld stamt nog uit de tijd dat we met een dieptemeter en log al zeer goed van instrumenten voorzien waren.
Destijds was zeilen een dagtaak.
En je moest heel goed op de hoogte zijn van ALLES wat er gaande was.
Zelfs een papieren kaart was waardevol.
Tegenwoordig wordt al het denkwerk gedaan door electronica, dat gaat een stuk sneller.
Het geeft ons tijd om over een volgend gadget te denken en waar we dat het voordeligst kunnen aanschaffen.
We hoeven niet meer op te letten of zelf goed na te denken.
Alleen nog op een volle accu.
En zelfs dat gaat tegenwoordig automatisch.
Niks mis mee, maar men wordt niet meer gedwongen om zelf alles te moeten kunnen.
Ik heb ooit met en sextant positie bepaald, net voor de DECCA beschikbaar kwam, maar dat is zo lang geleden dat ik het nu niet meer zou kunnen denk ik.
Afgelopen zomer kwam er, halverwege Shetlands en Peterhead, rook uit 1 van mijn accu´s. Kortsluiting, en dus lege accu´s. Ik gebruik al jaren een Simrad TP10, eerst op een Leisure 17, en nu nog steeds dezelfde op een Leisure 22. Daarnaast hou ik ook van electronica en handige dingetjes, vooral zelfgebouwde.
Maar ook een TP10 heeft prik nodig, en dat had ik toen ineens niet meer. Met wat elastiek, een blokje en een stuk lijn de boot zelfsturend gekregen. Gelukkig had ik dat al wel eens uitgeprobeerd, ook op mijn vorige boten. Bij de ene boot wat makkelijker dan bij de andere boot.
Aangekomen in Peterhead heeft de havenmeester mij naar de accuboer gereden voor nieuwe accu´s. ¨Service¨ was zijn antwoord, toen ik vroeg of ik de benzine mocht betalen.
¨Sheet to tiller¨is misschien een oude techniek, maar wel handig om eens uit te proberen op je boot. Net zoals bijliggen, er zijn zeilers die geen flauw idee hebben waar je het over hebt...
martijn