Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Autohelm of windvaan

Autohelm of windvaan 25 feb 2019 13:55 #1024475

DavidS,
Het waren destijds alle Raymarine helmstok automaten. Begin jaren 80 denk ik.
Wanneer je met uitgeschoven stang, die stang op de vloer zet en dan een beetje op het andere eind leunt dan druk je die stang naar binnen.
De leverancier waar ik wilde kopen wilde wel weten WAAROM ik absoluut geen raymarine wilde.
Het leek me iemand die dat serieus nam en het aankaartte.
Het zou me niet verbazen dat de nieuwere ook een zelfremmende worm hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm of windvaan 25 feb 2019 14:15 #1024478

Snap niet dat het zo weinig wordt gebruikt.


FrankJan,
Wat jij uitbeeld stamt nog uit de tijd dat we met een dieptemeter en log al zeer goed van instrumenten voorzien waren.
Destijds was zeilen een dagtaak.
En je moest heel goed op de hoogte zijn van ALLES wat er gaande was.
Zelfs een papieren kaart was waardevol.

Tegenwoordig wordt al het denkwerk gedaan door electronica, dat gaat een stuk sneller.
Het geeft ons tijd om over een volgend gadget te denken en waar we dat het voordeligst kunnen aanschaffen.
We hoeven niet meer op te letten of zelf goed na te denken.
Alleen nog op een volle accu.
En zelfs dat gaat tegenwoordig automatisch.

Niks mis mee, maar men wordt niet meer gedwongen om zelf alles te moeten kunnen.
Ik heb ooit met en sextant positie bepaald, net voor de DECCA beschikbaar kwam, maar dat is zo lang geleden dat ik het nu niet meer zou kunnen denk ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm of windvaan 25 feb 2019 17:09 #1024514

Met dit argument heb ik een beetje moeite. Twee redenen:

1. De tijd van de sextant was ook de tijd dat mensen zich zeilend moesten voorbewegen, hetgeen is achterhaald door het comfort van het vliegtuig, en ook de auto en fiets zijn erg praktisch, alhoewel de laatste twee op het water beperkingen hebben.

2. Met halve wind en aan de wind met een touwtje vastzetten stuurt veel beter en simpeler dan een stuurautomaat en heeft praktisch veel voordelen. Sheet to tiller is bijna net zo simpel en effectief.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm of windvaan 25 feb 2019 17:51 #1024521

De sextant was er pas aan het eind van de tijd van zeilende schepen, daarvoor was er een octant en daarvoor iets waarmee je een schaduw over een stok met maatverdeling kon meten.
Ik meen dat dat het instrument in de tijd van Columbus was. Het zou maar zo zonnestok kunnen heten.
De navigatoren werden in die tijd vaak blind van het naar de zon kijken.
Iemand hier zal dat vast weten of kunnen opzoeken.
Ik denk dat de sextant nog steeds gebruikt wordt, naast de GPS. Dan kun je nog ergens op terugvallen bij defecte accu´s


wat je nu hier noemt was eind jaren 60 tot eind jaren 70 heel gebruikelijk.
Eind jaren 70 heb ik wel eens een "stuurautomaat" gezien die met een ruitenwisser motor was gemaakt.
De eerste automaten kwamen toen op de markt, waren veel te duur voor ons zeilers natuurlijk, dus werden ze nagemaakt, met wat meer of minder succes, meestal minder.
Maar je kon wel simpel de helmstok er mee vast zetten.

Het éne schip was ook veel makkelijker zelfsturend te maken dan een ander schip. er waren vele verschillende manieren.

Maar eenmaal toen de automaat betaalbaar werd was het daarmee vrijwel afgelopen.
Autohelm was destijds de eerste die een handig apparaat op de markt bracht voor een redelijke prijs.
Het gaf de toon aan op de automatenmarkt.

Veel van de modernere schepen zullen niet meer op deze touwtje - elastiekje manier betrouwbaar bestuurd kunnen worden.
Er is een tijd geweest dat racers op de meeting werden gebouwd, een slecht zeilend schip dat goed in de formule paste won de race.
Platte schepen zeer vormstabiel, weinig ballast, sommige waren ondersteboven stabieler dan recht op, en zeer moeilijk te sturen
Een oude Fastnetrace laat goed zien waar de fouten lagen.
Van der Stad is kort voor die fatale race uit een commisie gestapt om deze ontwerpen.
Zijn gelijk werd wel snel bewezen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm of windvaan 25 feb 2019 19:51 #1024572

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12597
Saeftinghe schreef :
De sextant was er pas aan het eind van de tijd van zeilende schepen, daarvoor was er een octant en daarvoor iets waarmee je een schaduw over een stok met maatverdeling kon meten.
Ik meen dat dat het instrument in de tijd van Columbus was. Het zou maar zo zonnestok kunnen heten.
Jacobsstaf.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm of windvaan 25 feb 2019 20:28 #1024588

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Heeft er op het forum eigenlijk iemand ervaring met de combinatie van een "helmstok-stuurautomaat" en een pendulum? Ik bedoel dan het aansluiten van de "autohelm" op de pendulum, zodat de bulk van de arbeid door de pendulum (het voorbijstromende water, c.q. de zeilen dus) wordt geleverd.

Ik heb bij vrienden gezien dat met wat golven (tijdens een oversteek) het energieverbruik van de automaat aanzien was. En duidelijk met dan zij vantevoren hadden ingeschat, dus daarvoor werd er op de Canarische Eilanden nog een sleepgenerator an het arsenaal toegevoegd.

Het lijkt mij dat als je de pendulum als een soort mechanische servo kunt gebruiken de stuurautomaat aanzienlijk minder energie uit de accu's nodig heeft.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm of windvaan 25 feb 2019 20:33 #1024591

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3039
JotM schreef :
Heeft er op het forum eigenlijk iemand ervaring met de combinatie van een "helmstok-stuurautomaat" en een pendulum? Ik bedoel dan het aansluiten van de "autohelm" op de pendulum, zodat de bulk van de arbeid door de pendulum (het voorbijstromende water, c.q. de zeilen dus) wordt geleverd.

Ik heb bij vrienden gezien dat met wat golven (tijdens een oversteek) het energieverbruik van de automaat aanzien was. En duidelijk met dan zij vantevoren hadden ingeschat, dus daarvoor werd er op de Canarische Eilanden nog een sleepgenerator an het arsenaal toegevoegd.

Het lijkt mij dat als je de pendulum als een soort mechanische servo kunt gebruiken de stuurautomaat aanzienlijk minder energie uit de accu's nodig heeft.

Ja, wij hadden dat zo: een ST2000 direct op het windvaangedeelte van de Windpilot. Gebruikte we in heel licht weer op ruime koersen als de windpilot moeite had met het gebrek aan schijnbare wind en om dan niet de stroomhongerige hydraulische autopilot te gebruiken. Prima systeem, ook als evt. reserve te gebruiken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm of windvaan 25 feb 2019 20:37 #1024592

Ja, daar heb ik ervaring mee opgedaan. Een Tillerpilot gekoppeld aan een Plastimo Navik windvaanstuurinrichting, aan de hefboom waaraan gewoonlijk de windvaan wordt gemonteerd. Het was op een 28 voeter, het bood een aantal voordelen: de Tillerpilot werd nauwelijks belast, de benodigde kracht was die van het bewegen van de ‘windvaanhefboom’. De Tillerpilot gebruikte minder stroom door de lagere belasting. Daarbij kon er met windstil weer prima op de motor gevaren worden met gebruik making van de Tillerpilot op de Navik. De helmstok wordt feitelijk bewogen door het pendulum.
Deelnemer aan het forum sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm of windvaan 25 feb 2019 20:41 #1024596

  • jmarinis
  • jmarinis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1068
JotM schreef :
Heeft er op het forum eigenlijk iemand ervaring met de combinatie van een "helmstok-stuurautomaat" en een pendulum? Ik bedoel dan het aansluiten van de "autohelm" op de pendulum, zodat de bulk van de arbeid door de pendulum (het voorbijstromende water, c.q. de zeilen dus) wordt geleverd.

.......

Ja, dat gaat goed. Ik heb zelf ervaring met een 'autohelm' op een Aries, Dit filmpje laat zien dat het niet moeilijk hoeft te zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm of windvaan 25 feb 2019 20:46 #1024602

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Hurleyzeiler schreef :
De helmstok wordt feitelijk bewogen door het pendulum.
Dat is inderdaad wat ik bedoelde met "pendulum als mechanische servo".
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm of windvaan 25 feb 2019 21:00 #1024609

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
jmarinis schreef :
Ik heb zelf ervaring met een 'autohelm' op een Aries, Dit filmpje laat zien dat het niet moeilijk hoeft te zijn.
Mooi filmpje. Dat stuk over het instellen van de regeling was ook wel iets wat ik me nog afvroeg.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm of windvaan 25 feb 2019 21:39 #1024620

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2062
Saeftinghe schreef :
Snap niet dat het zo weinig wordt gebruikt.


FrankJan,
Wat jij uitbeeld stamt nog uit de tijd dat we met een dieptemeter en log al zeer goed van instrumenten voorzien waren.
Destijds was zeilen een dagtaak.
En je moest heel goed op de hoogte zijn van ALLES wat er gaande was.
Zelfs een papieren kaart was waardevol.

Tegenwoordig wordt al het denkwerk gedaan door electronica, dat gaat een stuk sneller.
Het geeft ons tijd om over een volgend gadget te denken en waar we dat het voordeligst kunnen aanschaffen.
We hoeven niet meer op te letten of zelf goed na te denken.
Alleen nog op een volle accu.
En zelfs dat gaat tegenwoordig automatisch.

Niks mis mee, maar men wordt niet meer gedwongen om zelf alles te moeten kunnen.
Ik heb ooit met en sextant positie bepaald, net voor de DECCA beschikbaar kwam, maar dat is zo lang geleden dat ik het nu niet meer zou kunnen denk ik.


Afgelopen zomer kwam er, halverwege Shetlands en Peterhead, rook uit 1 van mijn accu´s. Kortsluiting, en dus lege accu´s. Ik gebruik al jaren een Simrad TP10, eerst op een Leisure 17, en nu nog steeds dezelfde op een Leisure 22. Daarnaast hou ik ook van electronica en handige dingetjes, vooral zelfgebouwde.
Maar ook een TP10 heeft prik nodig, en dat had ik toen ineens niet meer. Met wat elastiek, een blokje en een stuk lijn de boot zelfsturend gekregen. Gelukkig had ik dat al wel eens uitgeprobeerd, ook op mijn vorige boten. Bij de ene boot wat makkelijker dan bij de andere boot.

Aangekomen in Peterhead heeft de havenmeester mij naar de accuboer gereden voor nieuwe accu´s. ¨Service¨ was zijn antwoord, toen ik vroeg of ik de benzine mocht betalen.

¨Sheet to tiller¨is misschien een oude techniek, maar wel handig om eens uit te proberen op je boot. Net zoals bijliggen, er zijn zeilers die geen flauw idee hebben waar je het over hebt...

martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Zo snel mogelijk weer een Grote reis!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm of windvaan 25 feb 2019 21:45 #1024623

  • Force1
  • Force1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8
Rooseboom, zeer bedankt voor het boek dat je gestuurd hebt.
Laatst bewerkt: 25 feb 2019 21:52 door Force1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm of windvaan 25 feb 2019 21:52 #1024626

Jacobsstaf.

Het kwartje is gevallen, ik kon toch maar niet op de naam komen,

Vroeg beginnende Altzheimer misschien.

Hoe heet die man toch ook weer met z´n voornaam?
Rudolf? Heinrich, of was het Lothar?

Dat niet meer weten schijnt het eerste sympthoon te zijn dat je het hebt geloof ik.
Laatst bewerkt: 25 feb 2019 22:44 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm of windvaan 25 feb 2019 22:12 #1024641

Mrtnm,
Vroeger, voor de electronica alles overnam probeerden we van alles. Bij mij ging er een keer iets mis met een uitgeboomde genua en nogal wat wedstrijd verkeer om me heen.

Dat was proberen alles te ontwijken in de buurt.
Het resultaat was dat de uitgeboomde genua me achteruit duwde, en dan moet je toch wat.

Met twee handen kon ik de helmstok net bedienen en vele honderden meters achteruit moeten zeilen.
Iedereen kwam even kijken wat er daar wel aan de hand was, met als gevolg dat ik niet durfde te om te keren.
Toen het hele wedstrijdveld me voorbij was kwam er pas ruimte om weer normaal te varen en kon ik beginnen aan de inhaalslag.

Van de tweede plaats naar de voorlaatste eindigde het meen ik me te herinneren.
Een beetje rare ervaring, maar het was goed te doen.
Wel enorme krachten op de helmstok wanneer de uitslag wat groter werd.
Ik was maar net sterk genoeg om het bootje (Etap 22) onder kontrole te houden.
Ik ben er jaren mee geplaagd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm of windvaan 25 feb 2019 22:16 #1024643

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
roozeboos schreef :
Overigens heeft deze pdf een heel hoofdstuk over zelfsturende oplossingen.

www.sfbaysss.net/resource/doc/...TipsThirdEdition.pdf.

De hele pdf is overigens zeer de moeite waard. Mijn bijbel aan boord.

De hele site waar 'ie vandaan komt is wat mij betreft de moeite waard. :)
Dank.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm of windvaan 25 feb 2019 23:28 #1024660

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Saeftinghe schreef :
...
Vroeg beginnende Altzheimer misschien.

Hoe heet die man toch ook weer met z´n voornaam?
Rudolf? Heinrich, of was het Lothar?
Dat niet meer weten schijnt het eerste sympthoon te zijn dat je het hebt geloof ik.

Alois.
Korsakov heette Sergei
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm of windvaan 26 feb 2019 09:07 #1024714

Ha...jij hebt nog niets geen last zie ik.

Bij mij is het al vergevorderd denk ik, soms ga ik de trap op, 3 treden, om iets te gaan doen en voor ik boven ben vraag ik me af: Wat was ik nu van plan te gaan doen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm of windvaan 26 feb 2019 09:45 #1024730

Nog een aardige mogelijkheid van Rene Vleut:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm of windvaan 26 feb 2019 10:51 #1024750

JotM schreef :
Heeft er op het forum eigenlijk iemand ervaring met de combinatie van een "helmstok-stuurautomaat" en een pendulum? Ik bedoel dan het aansluiten van de "autohelm" op de pendulum, zodat de bulk van de arbeid door de pendulum (het voorbijstromende water, c.q. de zeilen dus) wordt geleverd.

Niet met pendulum, wel op het trimvlak van de Hassler windvaan. Daar had ik van wat alu profielen een kort helmstokje op gemaakt waarop de Autohelm 4000 zat. Vanwege de geometrie van de draaiassen kon de Autohelm permanent bevestigd blijven en hoefde hem er niet af te halen om met de hand te sturen. Sterker nog, een plotselinge correctie om alsnog een aanvaring met de boei te voorkomen ging prima door de (lange) helmstok een zwieper te geven. De automaat stuurde wel weer terug. Een prima systeem met maar weinig stroom gebruik. De elastieken op de helmstok waren nodig om de massa van de mee bewegende helmstok wat te dempen.

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 26 feb 2019 10:57 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm of windvaan 06 mrt 2019 16:12 #1027075

Sheet to Tiller hefboom gemaakt ...




Deelnemer aan het forum sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm of windvaan 06 mrt 2019 19:40 #1027138

Mooi ding, wat voor hout?
Laatst bewerkt: 06 mrt 2019 19:40 door Frank Jan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm of windvaan 06 mrt 2019 19:51 #1027139

Dank! Dat hout is een verhaal op zich, het lange deel was eerst een schaar/mik van een Randmeer open zeilboot, de onderste klos is gemaakt van hout afkomstig van interieurdelen van een bij Lübbe-Voss gebouwd zeiljacht, dat een wereldomzeiling heeft gemaakt. Volgens mij is het mahoniehout.
Deelnemer aan het forum sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.178 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl