Edr schreef :
Ad,
bedankt voor de uitgebreide informatie.
Even voor mijn beeldvorming. Boot ligt op de wal, dus droog. Mast is eraf. Nu kan ik bij de maststeun. Dus ook de maststeun eraf? Dummy ondersteuning plaatsen en nu komt het, met de krik een beetje het plafond opkrikken. Dit snap ik niet.
Met massteun bedoel ik de paal binnen hoor , niet de mastvoet waar de mast in staat.
Doe paal moet dus mogelijk weg maar alleen als er wat me dat pijpje mis is.
Helaas zit die onder de vloer en die kun je volgens mij bij de Varianta 65 niet meer gedeeltelijk weghalen.
Zou dus een inspectieluikje vereisen.
En stel dat de oorzaak dan dat buisje is , dan wordt het knap alsting omdat de mststeun ( die buis dus) door de vloer gaat en dan op een verhoging op de kiel staat (wat op zich uitstekend is natuurlijk) .
Alleen om die pijp er dan überhaupt uit te krijgen moet het dek een beetje omhoog en dan kun je de pijp scheef trekken en uit het gat in de vloer trekken.
Ik moets dat ooit ook doen , niet omdat er lekkage was maar omdat ik na het verliezen van het zwaard ( wat ik nooit gebruikte) het hele spul ( buisje en zwaardval) heb verwijderd en het ontstane gat heb dichtgemaakt. Daarna heb ik de spleet in de kiel waar het zwaard in zit gevuld met meerdere platen daklood wat ik daarna erin geperst heb en afgedekt me epoxy.
Voordeel was zo'n dikke 50 kg meer ballast wat best veel is op de oorspronkelijke 280 kg ( inclusief zwaard , dat wel) .
Nooit veel gemerkt van meer verlijeren maar het oppervlak van dat zwaard is ook niet echt veel bijzonders.
Kortom. Je zult er eerst achter moeten komen of das zwaardval buisje ergens lek is.
Misschien is een mogelijkheid om met een endoscoopje te kijken? Die zijn er al voor een paar tientjes ( bij Ali nog veel minder).
Dan hoef je maar een 8 of 10mm gaatje te boren om e.e.a. te inspecteren.
www.google.com/search?q=endosc...ceid=chrome&ie=UTF-8
Ad
Ps.
In de originele brochure van de "Oer Varianta"zoal ik had kun je de vloerconstructie misschien wat beter zien. Daar staat dus die maststeun niet dorogestoken door de vloer en dan op de kiel maar op de vloer zelf waardoor hij een stuk makkelijker te verwijderen was. Bij een 65 wordt dat een grotere sloopactie vrees ik.
Er zitten dus ook steunschotjes onder de vloer hoewel ik niet weet of die ook bij de latere Varianta 65 ( met precies dezelfde romp , dat wel) zitten.
Wel iets om rekening mee te houden.
Je zou eventueel ook eens kunnen vragen of er bij de Duitse Variantaclub geen mensen zijn die een dergelijk probleem hebben gehad en opgelost.
www.varianta.org/
Bijv. op hun forum:
forum.varianta.org/
De meeste van de iets van 3000 Varianta's zeilen nu eenmaal in Duitsland.
Ad