Joop66 schreef :
@Martinwmd:
Inderdaad: elk ogenschijnlijk simpel klusje kàn uitlopen een gigantisch debacle. Op zo'n moment is communicatie de sleutel. Altijd.
Neem je eigen auto: je bracht hem naar de garage om een lampje te vervangen waar je niet goed bij kon. Rekening: 1000 piek. Ja, sorry, want, ja, bij dit type zit de uitlaat in de weg (of zo) en ja, die was rot, dus toen moest de motor eruit ennemeh...
Sorry. Dan bel je even: Beste Klant, ik zit nu op 100 euro, maareh, dit gaat nog wel effe duren, wat zal ik doen?
Dat is volwassen gedrag. Bovendien kun je van je klant niet verwachten dat hij de vakkennis heeft dit in te schatten. Daarom huurt hij een vakman in.
Precies, dat is de kern van de zaak.
Ik zou dit absoluut aanvoeren en voorstellen om tot een redelijke oplossing te komen.
Gezien het onverwacht zeer hoge bedrag zou het redelijk zijn dat de monteur inzicht geeft in het hoe en waarom van het vele werk, zeker omdat hij dit niet vooraf heeft gemeld. Dit zou het beste kunnen door de monteur op de boot zijn uitleg te laten geven.
Misschien dat de reparatie meteen meerdere problemen heeft verholpen wat van waarde is voor de booteigenaar.
Het uurloon vind ik zelf niet onredelijk hoog. Het lijkt me niet meer dan redelijk dat de eigenaar van tevoren informeert naar het uurloon.
Niet meteen ervan uitgaan dat het er sprake is van teveel gedeclareerde uren, maar het lijkt me wel redelijk dat de uitvoerder het aannemelijk moet kunnen maken.
Zelfs als dit laatste het geval is blijft over dat hij verzuimd heeft van te voren te informeren over de hoge kosten waardoor de eigenaar geen gelegenheid heeft gehad om er eventueel vanaf te zien. Ik zou hier wel eerlijk mee omgaan: was er met informatie op het juiste moment een andere keuze gemaakt? Had het werk sowieso moeten gebeuren?
Ik zou proberen het in de redelijkheid op te lossen, en eventueel het verlies nemen. Ik vind wel dat er door de reparateur enige coulance mag worden verleend gezien het niet van tevoren melden van de te verwachten hoge kosten.