Mijn oplossing?
Afsluiters open laten en vanaf boven de waterlijn ( minimaal 25% hoger dan de diepte van de uitlaat onder de waterlijn ) vullen met ....zonnebloemolie tot je het dan buiten ziet verschijnen aan het oppervlak door de "vetogen".
Voordeel , stolt pas beneden -25 graden , mengt niet en spoelt dus ook niet weg met water zoals antivries en is absoluut niet schadelijk omdat het niks anders is als uitgeperste zonnepitten. Bovendiel blijft het ook in gestolde vorm zacht en zet niet uit zoals water dat doet bij bevriezen. En je ziet precies wanneer de boel gevuld is i.t.t. bij antivries.
Dat doe ik al vele jaren zo en zelfs bij een strenge winter zoals in 2012 ,toen er een echte marathon werd verreden op het Schildmeer met alle corifeeën , geen centje pijn. Er lag n.b. (officieel gemeten door de schaatsbond) ruim 30 cm ijs.
Ook mijn saildrive vul ik zo met zonnebloemolie omdat andere oplossingen daarbij nog moeilijker zijn.
Let op , geen ander soort olie gebruiken zoals olijolie of koolzaadolie want die stollen al veel eerder , olijfolie als rond nul graden.
Oja , die minimaal 25% , liever meer hoger is vanwege het lagere soortelijk gewicht van die olie t.o.v. dat van water
, anders krijg je de boel niet helemaal gevuld.
En dat stolpunt , of beter gezegd het "niet stolpunt" heb ik bepaald in de vriezer en die ging niet lager dan bijna -25 graden.
Ad
En laat je daarna gedurende de winter de afsluiters openstaan? Ik heb begrepen dat je de afsluiters altijd dicht zet als je de boot langdurig achterlaat. Dit om de te voorkomen dat de boot zinkt omdat de slang knapt of los schiet.