Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Advies diepgang Waarschip 7.25

Advies diepgang Waarschip 7.25 28 jan 2020 10:22 #1122145

Ik ben bezig met de aankoop van een Waarschip 725. Het is een prachtig schip maar heeft maar een diepgang van 1.05(?). Ik ben opzoek naar een diepgang van 1.20 maar gezien de staat van het schip twijfel ik toch. Ik wil graag varen op het ALkmaardermeer en dan is 1.00 best te doen. Maar ik wil ook in de vakanties op het IJselmeer en mogelijk uitstapjes maken naar Texel en Terschelling. Wie heeft er ervaring met een WS 7.25 met een diepgang van 1.00 en het varen op het IJselmeer en Waddenzee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies diepgang Waarschip 7.25 28 jan 2020 10:54 #1122156

De "normale"diepgang van een Waarschip 725 is 1,25 , de geringe inderdaad 1 meter.
Maar eigenlijk heeft dat alleen invloed op de hoogte aan de wind en minder op de stabiliteit.
Aan dit plaatje et zien is de diepe kiel een echte vinkiel en de ondiepe een bulbkiel waardoor bij hetzelfde gewicht het zwaartepunt van de hele boot ,en dat bapaalt de stabiliteit , niet alleen het kielgewicht ( het gaat om de ligging van het totale zwaartepunt t.o.v. het drukkingspunt , zie www.zeiltheorie.nl/stabiliteit.html ) vrijwel even hoog zal liggen . Daardoor zal de stabiliteit c.q. het zeildragend vermogen niet veel anders zijn .Alleen zul je waarschijnlijk wat minder hoog aan de wind kunenn varen maar dat is voor het varen op groot water niet echt een probleem .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies diepgang Waarschip 7.25 28 jan 2020 11:31 #1122167

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27675
Yellow Boat schreef :
De "normale"diepgang van een Waarschip 725 is 1,25 , de geringe inderdaad 1 meter.
Maar eigenlijk heeft dat alleen invloed op de hoogte aan de wind en minder op de stabiliteit.
Aan dit plaatje et zien is de diepe kiel een echte vinkiel en de ondiepe een bulbkiel waardoor bij hetzelfde gewicht het zwaartepunt van de hele boot, en dat bapaalt de stabiliteit , niet alleen het kielgewicht ( het gaat om de ligging van het totale zwaartepunt t.o.v. het drukkingspunt , zie www.zeiltheorie.nl/stabiliteit.html ) vrijwel even hoog zal liggen .

Je moet even goed kijken naar de tekening.
Er zijn twee bulbkielen getekend. Waarschijnlijk één met 1,25 m. diepgang èn één met 1 m. diepgang. Daarnaast is er nog een vinkiel die veel dieper lijkt te steken.

Als die twee bulbkielen even zwaar zijn, is de stabiliteitsomvang van die twee kielen al verschillend. Als de 1m. kiel ook nog lichter is dan de 1,25 m. kiel, loopt dat verschil nog verder op. De 1m. kiel zal dus waarschijnlijk minder richtend vermogen hebben, behalve als de bulb aanmerkelijk groter is dan die van de 1,25 m. versie.

Overigens denk ik niet dat de verschillen zodanig zijn dat zeilen met de 1 m. kiel op Wad en IJsselmeer onverantwoord is. Dat zal allemaal we loslopen. Hoogstwaarschijnlijk blijft de AVS (Angle of Vanishing Stability in alle gevallen ruim meer dan 90 - 100 graden. Dus zelfs als de mast het water raakt, komt de boot dan nog overeind.

Tenzij je veel waarde hecht aan zo hoog mogelijk aan de wind kunnen zeilen, zou ik die boot gewoon kopen.
Laatst bewerkt: 28 jan 2020 11:58 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies diepgang Waarschip 7.25 28 jan 2020 11:57 #1122174

  • Olav
  • Olav's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 841
Zelf een kwart eeuw geleden tien jaar lang een Primaat gehad (voorloper van het Waarschip 725 Kwarttonner) met de zogenaamde 'Friese kiel', dus diepgang 1.00 meter.
Mee gezeild van Maas tot IJsselmeer, van Wadden tot Zeeland, van Loosdrechtse plassen tot Kanaaleilanden, van Friese meren tot de Golf van Biskaje (Brest, Land's End).
De wat ondiepere kiel gaf ons toegang tot veel meer vaargebied op binnenwater en heeft ons op zee altijd gebracht waar we heen wilden.
Het grootste voordeel dat we ervoeren was toen we op de Wadden onder Terschelling richting Ameland met wantijen gingen experimenteren. Waar andere boten vast liepen konden wij er net overheen, en wanneer we eens een keer vastliepen en moesten wachten op het tij konden we meestal als eerste weer verder.
Nadelen hebben we niet ondervonden, de boot zeilde op beschut water heerlijk en op zee gedroeg dit 1100kg wegende enkelknikspant zich vanaf 4-5Bft alsof het stormde, dus of het een paar graden hoger had gekund durf ik niet te zeggen. Wij in ieder geval niet.

Voor die 25 cm zou ik de boot niet laten liggen, tenzij je wedstrijdplannen hebt. En dan nog zou ik de boot wanneer deze in echt goede staat verkeert (vind er maar eens één) gewoon kopen.
Mocht je de ondiepe kiel dan echt als nadelig ervaren, dan kun je altijd een W725 wrak kopen (er is genoeg te vinden...) en daar de kiel van overzetten.
1997-heden: Ritme, stalen Koopmans 33 / 2018-heden: Urgje, polyester First 18
1970-1983: badeend en vlot / 1983-1987: Afrodite, polyester schakel / 1987-1997: Regatta, hechthouten Primaat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies diepgang Waarschip 7.25 28 jan 2020 12:11 #1122181

Wadloper schreef :
Yellow Boat schreef :
De "normale"diepgang van een Waarschip 725 is 1,25 , de geringe inderdaad 1 meter.
Maar eigenlijk heeft dat alleen invloed op de hoogte aan de wind en minder op de stabiliteit.
Aan dit plaatje et zien is de diepe kiel een echte vinkiel en de ondiepe een bulbkiel waardoor bij hetzelfde gewicht het zwaartepunt van de hele boot.

Je moet even goed kijken naar de tekening.
Er zijn twee bulbkielen getekend. Waarschijnlijk één met 1,25 m. diepgang èn één met 1 m. diepgang. Daarnaast is er nog een vinkiel die veel dieper lijkt te steken.

Als die twee bulbkielen even zwaar zijn, is de stabiliteitsomvang van die twee kielen al verschillend. Als de 1m. kiel ook nog lichter is dan de 1,25 m. kiel, loopt dat verschil nog verder op. De 1m. kiel zal dus waarschijnlijk minder richtend vermogen hebben, behalve als de bulb aanmerkelijk groter is dan die van de 1,25 m. versie.

Overigens denk ik niet dat de verschillen zodanig zijn dat zeilen met de 1 m. kiel op Wad en IJsselmeer onverantwoord is. Dat zal allemaal we loslopen. Hoogstwaarschijnlijk blijft de AVS (Angle of Vanishing Stability in alle gevallen ruim meer dan 90 - 100 graden. Dus zelfs als de mast het water raakt, komt de boot dan nog overeind.

Tenzij je veel waarde hecht aan zo hoog mogelijk aan de wind kunnen zeilen, zou ik die boot gewoon kopen.

Klopt , ervan uit gaande dat de tekeningen een beetje op schaal is, de kieldiepte opmeet a.h.v. de romplengte van 7,25 meter kom ik voor de diepste bulb kiel inderdaad precies op 1,25 uit en voor de vinkiel op 1,50 meter.
Maar aangezien uiteraard bij de 1 meter bulbkiel een groter gewichtsdeel in de bulb zal zitten ( ik neem tenminste aan dat het kortere smalle deel, nl. 35cm i.p.v 50 cm , niet veel dikker zal zijn) zal mijn conclusie ongeveer hetzelfde blijven .
Nogmaals , het oprichtendmoment wordt niet alleen door de kiel bepaald maar door het gehele gewicht van de boot , samen met de afstand tussen drukkingspunt en gewichtszwaartepunt van de hele boot.
Dus niet alleen door het zwaartepunt van een kiel. Ligt dat zwaartepunt dus lager kan de stabiliteit nog steeds niet zoveel anders zijn vanwege die maar 25 cm verschil.
En die jongens van Waarschip hebben daar vast ook aan gerekend maar ik zou zeggen , vraag het ze eens.
Dat opmeten gaat heel mooi en ook vrij nauwkeurig met www.tracker-software.com/product/pdf-xchange-editor als je van de JPG file eerst een PDF print maakt.
Zo kun je bijv. ook een masthoogte opmeten van een tekening op PDF .
Ad
Laatst bewerkt: 28 jan 2020 12:17 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies diepgang Waarschip 7.25 28 jan 2020 12:21 #1122184

dankjewel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.110 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl