Wadloper schreef :
Yellow Boat schreef :
De "normale"diepgang van een Waarschip 725 is 1,25 , de geringe inderdaad 1 meter.
Maar eigenlijk heeft dat alleen invloed op de hoogte aan de wind en minder op de stabiliteit.
Aan dit plaatje et zien is de diepe kiel een echte vinkiel en de ondiepe een bulbkiel waardoor bij hetzelfde gewicht het zwaartepunt van de hele boot.
Je moet even goed kijken naar de tekening.
Er zijn twee bulbkielen getekend. Waarschijnlijk één met 1,25 m. diepgang èn één met 1 m. diepgang. Daarnaast is er nog een vinkiel die veel dieper lijkt te steken.
Als die twee bulbkielen even zwaar zijn, is de stabiliteitsomvang van die twee kielen al verschillend. Als de 1m. kiel ook nog lichter is dan de 1,25 m. kiel, loopt dat verschil nog verder op. De 1m. kiel zal dus waarschijnlijk minder richtend vermogen hebben, behalve als de bulb aanmerkelijk groter is dan die van de 1,25 m. versie.
Overigens denk ik niet dat de verschillen zodanig zijn dat zeilen met de 1 m. kiel op Wad en IJsselmeer onverantwoord is. Dat zal allemaal we loslopen. Hoogstwaarschijnlijk blijft de AVS (Angle of Vanishing Stability in alle gevallen ruim meer dan 90 - 100 graden. Dus zelfs als de mast het water raakt, komt de boot dan nog overeind.
Tenzij je veel waarde hecht aan zo hoog mogelijk aan de wind kunnen zeilen, zou ik die boot gewoon kopen.
Klopt , ervan uit gaande dat de tekeningen een beetje op schaal is, de kieldiepte opmeet a.h.v. de romplengte van 7,25 meter kom ik voor de diepste bulb kiel inderdaad precies op 1,25 uit en voor de vinkiel op 1,50 meter.
Maar aangezien uiteraard bij de 1 meter bulbkiel een groter gewichtsdeel in de bulb zal zitten ( ik neem tenminste aan dat het kortere smalle deel, nl. 35cm i.p.v 50 cm , niet veel dikker zal zijn) zal mijn conclusie ongeveer hetzelfde blijven .
Nogmaals , het oprichtendmoment wordt niet alleen door de kiel bepaald maar door het gehele gewicht van de boot , samen met de afstand tussen drukkingspunt en gewichtszwaartepunt van de hele boot.
Dus niet alleen door het zwaartepunt van een kiel. Ligt dat zwaartepunt dus lager kan de stabiliteit nog steeds niet zoveel anders zijn vanwege die maar 25 cm verschil.
En die jongens van Waarschip hebben daar vast ook aan gerekend maar ik zou zeggen , vraag het ze eens.
Dat opmeten gaat heel mooi en ook vrij nauwkeurig met
www.tracker-software.com/product/pdf-xchange-editor als je van de JPG file eerst een PDF print maakt.
Zo kun je bijv. ook een masthoogte opmeten van een tekening op PDF .
Ad