Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Dynamo

Dynamo 08 feb 2020 19:56 #1125383

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29294
johannesw schreef :
Ik lees ergens dat er een nieuwe diode brug is geplaatst. Deze zou stroom van de accu kunnen blokkeren waardoor het veld niet bekrachtigd word en de dynamo niet gaat werken.

Stel dat de brug defect is of verkeerdom staat, dan zal via het dynamo lampje toch spanning opgewekt worden. Laden doet het niet, wel je dynamo mogelijk beschadigen door te hoge piekspanningen die niet weg kunnen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo 09 feb 2020 09:56 #1125460

WADnWIND schreef :
Yellow Boat schreef :
WADnWIND schreef :
Misschien is je accu wel vol, dan weigert een dynamo om te gaan laden en lampje blijft branden.

Waarom zou dat moeten gebeuren?
Immers , de uitgaande spanning van de dynamo blijft gewoon aanwezig en daar reageert het lampje op .De spanning op D+ blijft ook gewoon bestaan en die op B+ ook. Er is dus nog steeds geen spanningsverschil dus geen stroom en dus brandt het lampje niet . Pas als er op B+ geen of te weinig spanning meer zou staan en de dynamo dus waarschijnlijk kapot kan zijn krijg je een spanningsverschil en gaat het lampje dus aan omdat er een stroom gaat lopen. Hetzelfde gebeurt immers voor het starten als er op B+ ook nog geen spanning staat.
Zie de Bosch leergang tekeningen op pagina 10.
De regelaar in de dynamo regelt ook niet de stroom ( dat bedoel je met "laden" maar houdt de spanning op 14,2-14,4 Volt zolang de dynamo genpeg toeren maakt.Stroom loopt er logischerwijze niet meer als ook de accu een tegenspanning geeft die gelijk is aan die van de B+ . De laadstroom is immers een gevolg van het verschil tussen dynamospanning en accuspanning en niet andersom.
Wat wel mogelijk is is een te hoge (overgangs) weerstand van de laadkabel naar de accu die dan leiden kan tot een lagere spanning aan de startschakelaarkant van het lampje wat dus ook tot een spanningsverschil over het lampje leidt. Oorzaak kan nijv. een slechte verbinding zijn tussen dynamo B+ en de aansluiting op de startmotor vanwaar immers de laadkabel/startkabel naar de accu loopt.
Ad

Ervaring.
Als de regelaar een spanning ziet die (te)hoog is, zal het veld niet bekrachtigd worden en de dynamo niets opwekken.
Ja , vroeger en misschein ook nog steeds bij de eenvoudige externe regelaars was dat eigenlijk alleen een relais wat de bekrachtiging uit of aan schakelde.Ik heb ze begin zestiger jaren vaak genoeg uit elkaar gehaald of gerepareerd bij mijn vader op de zaak (garagebedrijf waar hij werkplaatschef was) . Tegenwoordig is dat een echte regelaar en die houdt de uitgaande spanning altijd op 14,2 , 14,3 of 14,4 Volt , ook al is de accu helemaal vol.
Vandaar ook dat je een accumonitor altijd op 14,2-14m4 volt ziet staan als de motor draait en er verder geen afnemers zijn .
Overigens is de dynamo in een auto vaak niet op 14,4 maar tussen 13,6 en 13,8 Volt afgesteld , o.a. omdat daar een echt 100% volle accu niet echt zo belangrijk is maar 90 0f 95% voldoende is.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo 09 feb 2020 10:00 #1125461

WADnWIND schreef :
"Vroeger" had ik een magnetische ampere meter die met een knijper om de kabel ging, dat kwam uit de auto industrie.
Eigenlijk was het een ruige "Magnetic field indicator", die hoefde je alleen maar tegen de laadkabel van de dynamo te houden en je wist of er stroom liep of niet. Zelfs de richting kon je zien.

Als je 35 jaar geleden heel veel in grote dynamo's deed was dat erug handig. Ik heb dat ding nog steeds aan boord. dat is het ultieme snelle indicatie voor een dynamo.

helaas kan ik geen plaatje vinden.

Gewoon te koop hoor.
www.google.com/search?q=stroom...ceid=chrome&ie=UTF-8
Of , als je tijd hebt , bij Ali:
nl.aliexpress.com/wholesale?tr...c&groupsort=1&page=1
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo 09 feb 2020 10:17 #1125464

Zo’n ding heb ik dus ook aangeschaft. Nu nog mee leren omgaan :ohmy:

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo 09 feb 2020 11:07 #1125484

Yellow Boat schreef :
WADnWIND schreef :
"Vroeger" had ik een magnetische ampere meter die met een knijper om de kabel ging, dat kwam uit de auto industrie.
Eigenlijk was het een ruige "Magnetic field indicator", die hoefde je alleen maar tegen de laadkabel van de dynamo te houden en je wist of er stroom liep of niet. Zelfs de richting kon je zien.

Als je 35 jaar geleden heel veel in grote dynamo's deed was dat erug handig. Ik heb dat ding nog steeds aan boord. dat is het ultieme snelle indicatie voor een dynamo.

helaas kan ik geen plaatje vinden.

Gewoon te koop hoor.
www.google.com/search?q=stroom...ceid=chrome&ie=UTF-8
Of , als je tijd hebt , bij Ali:
nl.aliexpress.com/wholesale?tr...c&groupsort=1&page=1
Ad

Volgens mij bedoelt WnW geen stroomtang, maar zo'n fietsbel-achtig dingetje. Heb ik een halve (of hele?) eeuw geleden ook gehad, hij moet nog ergens in de haven van Delft liggen :S
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo 09 feb 2020 11:55 #1125499

Aha , zoiets zeker?
Bestaan nog steeds hoor.
www.google.com/search?q=Magnet...imgrc=YOjId0XzSzSnWM:

Dan zou dat dus eigenlijk ook met een klein handkompasje moeten lukken.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo 09 feb 2020 12:42 #1125508

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7658
Sydeliefde schreef :
Noballast schreef :
WADnWIND schreef :
Tony2920 schreef :
Ik denk niet dat we er zo, op afstand, gaan uitkomen.
Er zal aan boord gemeten moeten worden.

Dat is vaker het probleem op ZF.
Volledige leken stellen een vraag, krijgen zeer ter zake kundige antwoord wat weer door de TS geheel niet begrepen wordt.

Zoek even op "leergang" en je krijgt een link met uitleg over dynamo's. Als dat abracadabra is wordt het tijd om gewoon een vakman er bij te halen.
Dat is niet per definitie een dieselmonteur (kan wel).

Wat misschien ook helpt is om hier in Jip en Janneke taal uit te leggen hoe er gemeten moet worden en waarmee en vervolgens hoe de meetwaarden geinterpreteerd moeten worden.

+1 :whistle:

Wat nog meer helpt is geen antwoord geven als je als “deskundige” niet overal verstand van blijkt te hebben. ;)

TS gaf aan geen kennis te hebben wat betreft doormeten. Dat is helder, om hem hierbij te helpen, en hem wel de nodige kennis bij te brengen helpt het lezen van een cursus misschien.
Aan boord gaan van een deskundige kan wel meer zoden aan de dijk zetten, zowel voor het oplossen van het probleem als voor het bijbrengen van de nodige kennis om juist te kunnen meten in de toekomst.
Het kan helpen indien TS wil doorgeven waar zijn schip ligt, dan kan misschien iemand van het forum die in dezelfde haven of in de buurt zit, gaan kijken of die kan helpen.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo 09 feb 2020 16:38 #1125569

Yellow Boat schreef :
Aha , zoiets zeker?
Bestaan nog steeds hoor. Ad

Ja, zoiets. Maar er was een schaalindeling in amps, en achterop zat een verend clipje waarmee je 'm op de kabel kon klemmen.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo 09 feb 2020 16:53 #1125573

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29294
Berghout-2 schreef :

Volgens mij bedoelt WnW geen stroomtang, maar zo'n fietsbel-achtig dingetje. Heb ik een halve (of hele?) eeuw geleden ook gehad, hij moet nog ergens in de haven van Delft liggen :S

Jij snapt 'm Wim.
Verder wordt hier heul veul letters geschreven die geen resultaat bieden.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo 09 feb 2020 18:03 #1125594

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29294
Hand kompas moet lukken, maar is te gevoelig denk ik.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo 09 feb 2020 18:48 #1125604

Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo 09 feb 2020 20:50 #1125631

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29294
Berghout-2 schreef :
JA! zo 1.

Het beste instrument voor 1e hulp bij dynamo's. En geen batterijen nodig :whistle:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo 10 feb 2020 04:48 #1125680

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Amai, 36 posten en nog niemand heeft gevraagd om wat voor dynamo het gaat. Voordat je zelfs maar kunt beginnen na te denken wat mogelijk het probleem is, zal je dat toch eerst moeten weten. Als het de oorspronkelijke dynamo voor een VP2002 is, is het mogelijk Bosch, maar dat is lang niet zeker.

Dus bij deze: Dufaur29, wat voor dynamo (alternator) is het? Kun je een foto maken van de kant waar de aansluitingen zitten en/of aangeven wat voor letters er bij de aansluitingen staan? Zoals W, +, D+ enz.?

Toch maar even in z'n algemeenheid: Het is goed mogelijk dat een of meer diodes van het aux diode trio stuk is. Als er een W aansluiting is en de aux uitgang is naar buiten gebracht, kun je het trio testen met een Ohm meter. Is heel simpel.

Nog een vraagje Dufaur29: Je zegt dat je er voor de zekerheid maar een "nieuwe diode" hebt "op"gezet.
Bedoel je misschien daarmee de condensator? Die is inderdaad op de dynamo bevestigd en is voor ontstoring. Heeft niets met laden of het lampje te maken.

Voor de beginneling is dit een goede video om vertrouwd te raken met testen: Apparatuur testen
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 10 feb 2020 04:52 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo 10 feb 2020 06:48 #1125689

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
Volgens mij las ik dat hij de dynamo al had laten doormeten door een bedrijf.
Conclussie dynamo was goed, tweede conclusie is dat hij verkeerd is aangesloten bij terugplaatsen of de bedrading zit niet goed.

Waar ligt het schip?
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo 10 feb 2020 16:00 #1125813

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29294
37South schreef :
Voor de beginneling is dit een goede video om vertrouwd te raken met testen: Apparatuur testen

:laugh: :laugh:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo 10 feb 2020 17:59 #1125851

Dankje komt in orde
Vern van vallen in de mast
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo 10 feb 2020 18:01 #1125852

Dank u
Vern van vallen in de mast
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo 10 feb 2020 18:04 #1125855

IK HEB INMIDDELSE EEN ELECTR MONTEUR GEPOLST VOOR EEN AFSPRAAK OP DE BOOT ,ALLEN HARTELIJK BEDANKT VOOR DE REACTIES
Vern van vallen in de mast
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo 10 feb 2020 18:26 #1125868

Luid en duidelijk ontvangen.
Geef je nog wel een update van de deskundige , over!
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.157 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl