Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Dynamo

Dynamo 07 feb 2020 17:50 #1125102

de dynamo van Volvo penta schijnt op te laden,voor alle zekerheid een nieuwe diode erop,maar bij de draaiende motor blijft het amperelampje branden ,wie kan mij helpen voor een rijkelijk antwoord dank u gr A Taks
Vern van vallen in de mast
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo 07 feb 2020 19:19 #1125119

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6778
Als het dynamo laadcontrole lampje blijft branden (ook na een beetje gas geven) dan is de kans dat er toch geladen wordt erg klein.
De dynamo zelf levert dan geen spanning/stroom, dus iets vervangen wat tussen dynamo en accu zit helpt niets.
Wat je zelf kan doen is de V-snaar controleren, maar gezien de manier waarop je de vraag stelt schat ik de rest boven je technische kennis/mogelijkheden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo 07 feb 2020 21:42 #1125170

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7658
Dufaur 29 schreef :
de dynamo van Volvo penta schijnt op te laden,voor alle zekerheid een nieuwe diode erop,maar bij de draaiende motor blijft het amperelampje branden ,wie kan mij helpen voor een rijkelijk antwoord dank u gr A Taks

Waaraan meen je te mogen afleiden dat de dynamo (alterenator eigenlijk) de accu oplaad ?
Het waarschuwingslampje meld het tegenovergestelde. Namelijk dat de alternator geen/of onvoldoende spanning opwekt. ( Tenzij er iets fout aangesloten is. )

Heb je de spanning gemeten ? Zoja waar en hoe ?

Over welke Volvo Penta motor gaat het,
meestal zit er een Volvo Penta MD7A motor in een Dufour29.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 07 feb 2020 21:44 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo 07 feb 2020 21:54 #1125172

dankje
Vern van vallen in de mast
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo 07 feb 2020 22:19 #1125179

Dat de dynamo laadt is bevestigd door de test die erop gedaan is (rollenbank) van een reparatiebedrijf
Vern van vallen in de mast
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo 07 feb 2020 22:21 #1125180

Geen technische kennis in huis wat doormeten betreft
Vern van vallen in de mast
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo 08 feb 2020 06:43 #1125208

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
als die laad op de test bank en aan boord brand je lampje ga ik er vanuit dat die dus niet laad aan boord.
Kijk even welk lampje erin zit en geef de gegevens even door.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo 08 feb 2020 07:39 #1125213

Wanneer het anker niet bekrachtigd wordt laad deze ook niet in de meeste gevallen. De wisselstroom dynamo is dan wellicht wel goed maar niet goed aangesloten...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo 08 feb 2020 08:38 #1125222

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7658
Ik denk niet dat we er zo, op afstand, gaan uitkomen.
Er zal aan boord gemeten moeten worden.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo 08 feb 2020 08:51 #1125226

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29294
Tony2920 schreef :
Ik denk niet dat we er zo, op afstand, gaan uitkomen.
Er zal aan boord gemeten moeten worden.

Dat is vaker het probleem op ZF.
Volledige leken stellen een vraag, krijgen zeer ter zake kundige antwoord wat weer door de TS geheel niet begrepen wordt.

Zoek even op "leergang" en je krijgt een link met uitleg over dynamo's. Als dat abracadabra is wordt het tijd om gewoon een vakman er bij te halen.
Dat is niet per definitie een dieselmonteur (kan wel).
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 08 feb 2020 08:53 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo 08 feb 2020 09:09 #1125234

WADnWIND schreef :
Tony2920 schreef :
Ik denk niet dat we er zo, op afstand, gaan uitkomen.
Er zal aan boord gemeten moeten worden.

Dat is vaker het probleem op ZF.
Volledige leken stellen een vraag, krijgen zeer ter zake kundige antwoord wat weer door de TS geheel niet begrepen wordt.

Zoek even op "leergang" en je krijgt een link met uitleg over dynamo's. Als dat abracadabra is wordt het tijd om gewoon een vakman er bij te halen.
Dat is niet per definitie een dieselmonteur (kan wel).

Wat misschien ook helpt is om hier in Jip en Janneke taal uit te leggen hoe er gemeten moet worden en waarmee en vervolgens hoe de meetwaarden geinterpreteerd moeten worden.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo 08 feb 2020 10:11 #1125247

WADnWIND schreef :
Zoek even op "leergang" en je krijgt een link met uitleg over dynamo's.

Alsjeblieft:
drive.google.com/file/d/0B0vn-...Rm8/view?usp=sharing

Een makkelijek manier om te bepalen of de alternatorgoed laadt is gewoon even meten aan de accu als de motor draait.
Dan zou je 14-14,4 Volt moeten meten . Meet je 12,8 of minder laadt de alternator helemaal niet.
Ad
Laatst bewerkt: 08 feb 2020 10:14 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo 08 feb 2020 10:33 #1125249

Noballast schreef :
WADnWIND schreef :
Tony2920 schreef :
Ik denk niet dat we er zo, op afstand, gaan uitkomen.
Er zal aan boord gemeten moeten worden.

Dat is vaker het probleem op ZF.
Volledige leken stellen een vraag, krijgen zeer ter zake kundige antwoord wat weer door de TS geheel niet begrepen wordt.

Zoek even op "leergang" en je krijgt een link met uitleg over dynamo's. Als dat abracadabra is wordt het tijd om gewoon een vakman er bij te halen.
Dat is niet per definitie een dieselmonteur (kan wel).

Wat misschien ook helpt is om hier in Jip en Janneke taal uit te leggen hoe er gemeten moet worden en waarmee en vervolgens hoe de meetwaarden geinterpreteerd moeten worden.

+1 :whistle:

Wat nog meer helpt is geen antwoord geven als je als “deskundige” niet overal verstand van blijkt te hebben. ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo 08 feb 2020 12:38 #1125268

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Het zou kunnen dat er een verbinding op de dynamo verkeerd gemonteerd zit. of verkeerd gestoken.
D+ om maar eens wat noemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo 08 feb 2020 14:15 #1125292

Yellow Boat schreef :
WADnWIND schreef :
Zoek even op "leergang" en je krijgt een link met uitleg over dynamo's.

Alsjeblieft:
drive.google.com/file/d/0B0vn-...Rm8/view?usp=sharing

Een makkelijek manier om te bepalen of de alternatorgoed laadt is gewoon even meten aan de accu als de motor draait.
Dan zou je 14-14,4 Volt moeten meten . Meet je 12,8 of minder laadt de alternator helemaal niet.
Ad

Ik "jat" het draadje even: Ik heb alle elektra vervangen en een Argofet geïnstalleerd. Nu heb ik alles doorgemeten op laadspanning (motor op iets verhoogd toerental) en ik meet vrijwel overal 14,35V. Zelfs op de aansluitingen van de schakelpanelen. Dat betekent in elk geval dat ik mooie aansluitingen en goede kabeldiktes heb, want er is geen verlies meetbaar.
Maar is 14,35V niet aan de hoge kant?
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo 08 feb 2020 14:38 #1125299

bertilbeumer schreef :
Yellow Boat schreef :
WADnWIND schreef :
Zoek even op "leergang" en je krijgt een link met uitleg over dynamo's.

Alsjeblieft:
drive.google.com/file/d/0B0vn-...Rm8/view?usp=sharing

Een makkelijek manier om te bepalen of de alternatorgoed laadt is gewoon even meten aan de accu als de motor draait.
Dan zou je 14-14,4 Volt moeten meten . Meet je 12,8 of minder laadt de alternator helemaal niet.
Ad

Ik "jat" het draadje even: Ik heb alle elektra vervangen en een Argofet geïnstalleerd. Nu heb ik alles doorgemeten op laadspanning (motor op iets verhoogd toerental) en ik meet vrijwel overal 14,35V. Zelfs op de aansluitingen van de schakelpanelen. Dat betekent in elk geval dat ik mooie aansluitingen en goede kabeldiktes heb, want er is geen verlies meetbaar.
Maar is 14,35V niet aan de hoge kant?

Nee hoor , 14,2 tot 14,4 is een normale laadspanning voor een gewone lood/zwavelzuur accu . Je moet niet vergeten dat de laadstroom niet alleen door de laadspanning wordt bepaald maar ook door de inwendige weerstand , samen met het voltage van een accu.Immers , stroom=spanningsverschil / weerstand . De spanning van een accu zelf gaat tijdens het laden al snel naar ca. 13,5 volt , ook als is de accu nog lang niet vol . Je kunt je voorstellen dat je met een lagere laadspanning dan 14 volt een accu dus niet of nauwelijks meer vol kan krijgen. Precies hetzelfde doet een goede acculader ook , alleen gaat die zodra de accu vol is terug naar een zogenaamde druppellading van 13,5 Volt . Daarbij variëert de laadstroom nog maar tussen nul en een paar tienden amp. Daarom zal een accu die aan een goede lader staat ook nooit veel lager dan die 13,5 Volt worden.
Ad
Laatst bewerkt: 08 feb 2020 14:39 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo 08 feb 2020 15:13 #1125310

Oké, duidelijk antwoord. Dank je!
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo 08 feb 2020 16:24 #1125336

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29294
Noballast schreef :

Wat misschien ook helpt is om hier in Jip en Janneke taal uit te leggen hoe er gemeten moet worden en waarmee en vervolgens hoe de meetwaarden geinterpreteerd moeten worden.

Daar ben ik hier allang mee gestopt. gelukkig zijn er steeds meer forumleden die dat gat opvullen.

Documentie die Ad biedt is meer dan uitmuntend, als je het daar niet mee redt.....
Van zelfstudie is nog nooit iemand slechter geworden en als je het dan niet snapt is het mogelijk tijd om alsnog de bakens te verzetten?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 08 feb 2020 16:30 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo 08 feb 2020 16:25 #1125337

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29294
Misschien is je accu wel vol, dan weigert een dynamo om te gaan laden en lampje blijft branden.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo 08 feb 2020 16:28 #1125339

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29294
Sydeliefde schreef :

Wat nog meer helpt is geen antwoord geven als je als “deskundige” niet overal verstand van blijkt te hebben. ;)

Kijk met zo'n ZF opmerking stimuleer je echt iedereen. Daarom ben ik daar dus mee gestopt. Al dat vilein kan ik missen als kiespijn.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 08 feb 2020 16:35 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo 08 feb 2020 17:06 #1125352

WADnWIND schreef :
Misschien is je accu wel vol, dan weigert een dynamo om te gaan laden en lampje blijft branden.

Waarom zou dat moeten gebeuren?
Immers , de uitgaande spanning van de dynamo blijft gewoon aanwezig en daar reageert het lampje op .De spanning op D+ blijft ook gewoon bestaan en die op B+ ook. Er is dus nog steeds geen spanningsverschil dus geen stroom en dus brandt het lampje niet . Pas als er op B+ geen of te weinig spanning meer zou staan en de dynamo dus waarschijnlijk kapot kan zijn krijg je een spanningsverschil en gaat het lampje dus aan omdat er een stroom gaat lopen. Hetzelfde gebeurt immers voor het starten als er op B+ ook nog geen spanning staat.
Zie de Bosch leergang tekeningen op pagina 10.
De regelaar in de dynamo regelt ook niet de stroom ( dat bedoel je met "laden" maar houdt de spanning op 14,2-14,4 Volt zolang de dynamo genpeg toeren maakt.Stroom loopt er logischerwijze niet meer als ook de accu een tegenspanning geeft die gelijk is aan die van de B+ . De laadstroom is immers een gevolg van het verschil tussen dynamospanning en accuspanning en niet andersom.
Wat wel mogelijk is is een te hoge (overgangs) weerstand van de laadkabel naar de accu die dan leiden kan tot een lagere spanning aan de startschakelaarkant van het lampje wat dus ook tot een spanningsverschil over het lampje leidt. Oorzaak kan nijv. een slechte verbinding zijn tussen dynamo B+ en de aansluiting op de startmotor vanwaar immers de laadkabel/startkabel naar de accu loopt.
Ad
Laatst bewerkt: 08 feb 2020 17:16 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo 08 feb 2020 19:24 #1125375

Omdat wadnwind geen zin meer heeft:
www.dedieseldokter.nl/c-422663...mo-laadstroom-meten/
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Laatst bewerkt: 08 feb 2020 19:25 door bertilbeumer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo 08 feb 2020 19:31 #1125378

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29294
Yellow Boat schreef :
WADnWIND schreef :
Misschien is je accu wel vol, dan weigert een dynamo om te gaan laden en lampje blijft branden.

Waarom zou dat moeten gebeuren?
Immers , de uitgaande spanning van de dynamo blijft gewoon aanwezig en daar reageert het lampje op .De spanning op D+ blijft ook gewoon bestaan en die op B+ ook. Er is dus nog steeds geen spanningsverschil dus geen stroom en dus brandt het lampje niet . Pas als er op B+ geen of te weinig spanning meer zou staan en de dynamo dus waarschijnlijk kapot kan zijn krijg je een spanningsverschil en gaat het lampje dus aan omdat er een stroom gaat lopen. Hetzelfde gebeurt immers voor het starten als er op B+ ook nog geen spanning staat.
Zie de Bosch leergang tekeningen op pagina 10.
De regelaar in de dynamo regelt ook niet de stroom ( dat bedoel je met "laden" maar houdt de spanning op 14,2-14,4 Volt zolang de dynamo genpeg toeren maakt.Stroom loopt er logischerwijze niet meer als ook de accu een tegenspanning geeft die gelijk is aan die van de B+ . De laadstroom is immers een gevolg van het verschil tussen dynamospanning en accuspanning en niet andersom.
Wat wel mogelijk is is een te hoge (overgangs) weerstand van de laadkabel naar de accu die dan leiden kan tot een lagere spanning aan de startschakelaarkant van het lampje wat dus ook tot een spanningsverschil over het lampje leidt. Oorzaak kan nijv. een slechte verbinding zijn tussen dynamo B+ en de aansluiting op de startmotor vanwaar immers de laadkabel/startkabel naar de accu loopt.
Ad

Ervaring.
Als de regelaar een spanning ziet die (te)hoog is, zal het veld niet bekrachtigd worden en de dynamo niets opwekken.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 08 feb 2020 19:58 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo 08 feb 2020 19:51 #1125380

Ik lees ergens dat er een nieuwe diode brug is geplaatst. Deze zou stroom van de accu kunnen blokkeren waardoor het veld niet bekrachtigd word en de dynamo niet gaat werken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo 08 feb 2020 19:55 #1125382

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29294
"Vroeger" had ik een magnetische ampere meter die met een knijper om de kabel ging, dat kwam uit de auto industrie.
Eigenlijk was het een ruige "Magnetic field indicator", die hoefde je alleen maar tegen de laadkabel van de dynamo te houden en je wist of er stroom liep of niet. Zelfs de richting kon je zien.

Als je 35 jaar geleden heel veel in grote dynamo's deed was dat erug handig. Ik heb dat ding nog steeds aan boord. dat is het ultieme snelle indicatie voor een dynamo.

helaas kan ik geen plaatje vinden.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.177 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl