zeilram schreef :
Bedankt Bram
Het gaat om het volgende in het kort:
Mijn boot lag in het water i.v.m. wedstrijden. Tijdens de laatste wedstrijd geen lekkage geconstateerd.
In een week tijd is er c.a 5m3 water in mijn boot gekomen door een of andere grote lekkage. De boot is in de singels gehangen, droog gepompt en onderzocht in het water om een "groot" lek te vinden. Dat is niet gevonden. Daarna op de wal gezet. Kosten 2,5 mandagen + kraan. (Ik schat 2000 eur) Verder zo te zien geen schade. Een wonder dat er niet meer schade was, want ik stond tot mijn knieën in het water. De elektriek van de boot ligt gelukkig wat hoger.
Ik ben verzekerd ( de naam van de maatschappij ik niet noemen i.v.m. de procedure)
Mogelijke lekkage:
1) Mijn schroefaskoker lekte al langere tijd maar het was weinig en ik kon deze winter er nog wel mee doorkomen en na de wedstrijden repareren. De expert van de verzekering concludeerde dat dat de ookzaak was. Schade door achterstallig onderhoud is niet verzekerd. Zelf ben ik van mening dat dit niet de oorzaak kan zijn geweest omdat het lek te klein is voor die 5m3 inkorte tijd. Ik had kort daarvoor al met de boot gezeild zonder problemen.
2) Bij inspectie constateerde ik (ook de expert) dat de membraan van de douchepomp gescheurd was. De afvoer heeft een opening op de waterlijn. Bij schuingaan van het schip kan dat gaan hevelen. Het stormde die week en de wind kwam precies over de boeg waardoor de afvoer ver onder de waterlijn kan komen. Volgens mij moet dat de oorzaak zijn geweest. Bij hevelen kun je het niet meer zien bij recht op liggend schip. Je kunt aan de groenaanslag zien dat het schip lang op een oor heeft gelegen. Deze oorzaak valt wel onder de dekking.
3) Een nog onbekende oorzaak.(Kielbouten zijn gecontroleerd)
In het rapport van de expert staat wel dat de oorzaak (schroefaskoker) discutabel is.
Het is best een ingewikkelde situatie.
De verzekering wil niet betalen, maar adviseert wel om een tweede expert te laten kijken die zij gaan betalen.
Dus ik zoek een expert met ervaring pleziervaart. Het moet volgens de verzekering een NIVRE expert zijn.
Alles heeft een oorzaak en die moet je kunnen vinden. Lekkage via de schroefas is eenvoudig aan te tonen door er met een bakje het water op te vangen voor een dag en dit te vermenigvuldigen met een laatste bezoek of gebruik.
Hevelen is altijd een gevaarlijke oorzaak. Als het lekkage punt door omstandigheden ook tijdens het zeilen onder de waterlijn kan komen.
Een goede verzekering dekt de schade tengevolge van een "eigen gebrek". Dat zijn gebreken die het materiaal niet zou behoren te hebben. Zoals een defecte afsluiter. Hevelen valt daar zeker onder.
Lekkage langs de schroefas, iets wat bij een aantal schepen wel voorkomt, hoeft geen probleem te zijn. Dit was gemakkelijk te meten. Wat achteraf ook nog altijd mogelijk is.
Uitsluiting is in het algemeen "onvoldoende zorg", maar dit is een rekbaar begrip. Nalatigheid van de schipper of bemanning is weer wel gedekt.
Dus de kern draait om een mogelijke lekkage van een grote hoeveelheid water ten gevolge van de lekkage langs de schroefas. Dit lijkt mij zeer uitzonderlijk of men moet lange tijd niet aan boord geweest zijn.
Het is natuurlijk wel zo als er een flinke plons water in het schip is gekomen, dan neemt de stabiliteit af en zal deze bij hevige wind meer gaan hellen en zal ook dieper gaan liggen. Dan zou mogelijk in combinatie hiermee de pomp kunnen gaan hevelen.
De oplossing lijkt mij eenvoudig. De boot een dag in het water leggen en dan de lekkage van de schroefas eenvoudig opmeten. Kan ook nog zijn dat de lekkage van schroefas plotseling is verergert. Denk aan een axiale schroefas afdichting of aan een lipseal afdichting. Ook deze laatste oorzaken zijn gedekt.
Persoonlijk vind ik dat de behandelende expert meer onderzoek had moeten verrichten om de juiste oorzaak te kunnen vaststellen.
Dat de verzekeraar een Nivre expert als eis stelt, lijkt mij logisch. Want iederen kan zich expert noemen. Het is geen beschermde titel meer. Ook in een juridisch procedure zal de rechtbank een rapport van een erkende (Nivre) expert eisen.
Bram (ex r.e.)