Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Zee anker - welke lijn

Zee anker - welke lijn 14 mrt 2020 21:02 #1135475

  • Oliver77
  • Oliver77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 499
Even oriënterend op een zee anker kwam na alle kant-en-klare (dure) opties op het alternatief van Lazilas, behoorlijk betaalbaar:
www.georgekniest.nl/artikel/43...zeeanker-190-cm.html

Daar moet natuurlijk een lange lijn aan, ik lees 15 x de bootlengte. In ons geval 165 meter, nou wil ik daar eigenlijk de goedkoopste optie voor en dacht aan lijn uit de "bouwmarkt". De 8mm heeft een breeksterkte van 960 kg maar ik vind dat toch moeilijk in te schatten. Onze boot heeft een deplacement van 5500 kg volgens de folder, met een vertrekkersoutfit erbij komen we wat dieper te liggen dan normaal dus deplacement zal wat meer zijn.

www.bouwshoponline.nl/25978-ar...e-p-p-200m-8-mm.html
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zee anker - welke lijn 14 mrt 2020 21:10 #1135477

Zat even te kijken bij kniest via je link, kwam ik dit plaatje tegen ;





15x de Scheeps lengte vond ik al wat veel, maar je weet nooit, maar met 165 meter lijn heb je haast geen anker meer nodig :laugh:
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zee anker - welke lijn 14 mrt 2020 21:14 #1135479

  • Oliver77
  • Oliver77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 499
Ik heb hier vandaan: www.tv-enterprise.com/artikel/zeeank.htm

Kwam betrouwbaar op me over.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zee anker - welke lijn 14 mrt 2020 21:22 #1135482

ja daar staat het inderdaad, zal vast wel iemand komen met ervaring met die dingen, maar jeetje 165 meter lijn :ohmy: je moet het ook nog een keer weer inhalen :sick:

Voor de schokken is inderdaad misschien 5x de bot lengte niet helemaal okay alhoewel 60 meter nylon donders rekt :unsure:


Grappig dat dan dit plaatje op dezelfde site staat, das eerder 5x dan 15x de lengte, naja het antwoord zal nog wel echt gegeven worden :)


We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zee anker - welke lijn 14 mrt 2020 21:26 #1135483

  • HotSnail
  • HotSnail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1306
Ik zou er heavy weather sailing op na moeten slaan, maar mij staat iets bij van 2x de golflengte en als breeksterkte het scheepsgewicht. 800kg is in ieder geval te weinig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zee anker - welke lijn 14 mrt 2020 21:35 #1135488

die 15 x de lengte is wel de norm lijkt het inderdaad, stukje uit wiki ;

De lengte en het type van de leiding of kabel, gebruikt om het anker op de boeg aanhechten van belang. Naast het verbinden van het anker aan de romp, de kabel fungeert ook als een schokdemper . Het uitrekken van de kabel onder belasting zal glad uit de veranderingen in belasting veroorzaakt door de veranderende kracht van de golven interactie met de romp van het vaartuig. Omdat een hoge rek gewenst deze aanvrage is, een materiaal met een lage elasticiteitsmodulus heeft de voorkeur, zoals nylon . Als er geen zorgen over het breken van de golven en de enige reden dat het anker wordt gebruikt is om drift te verminderen van de wind, dan kunt u een korte touw te gebruiken. Als korte kabel wordt gebruikt op grote oceaan zwelt, moet de lengte wordt afgestemd op de golflengte van de golven; hetzij onder 1/3 van de golflengte, of een geheel veelvoud van de golflengte. Een lijn significant korter dan de golflengte: het anker en romp samen rijden over de toppen, terwijl een lijn gelijk aan de golflengte van de romp en anker houden terechtkomen uit fase , wat kan leiden tot ernstige belasting van het anker. In stormachtige zeeën, en bij het breken van golven probleem, is het belangrijk niet het afstemmen van de kabellengte naar de golven, waardoor het anker en de boot niet gerold door dezelfde golf of door aangrenzende golven. De mogelijkheid om schokken te absorberen is nog belangrijker. Onder deze omstandigheden zou een kabel wel 10 tot 15 keer de lengte van de scheepsromp worden gebruikt om een hoge mate van demping verschaffen.
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zee anker - welke lijn 14 mrt 2020 21:49 #1135490

  • Zeilvis
  • Zeilvis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1381
Een zeeanker is bedoeld om de boot stil te leggen en wordt over de boeg gevoerd. Als het een zeeanker betreft, dan moet de lengte minimaal 10x de scheepslengte zijn, liefst langer. Eigenlijk is de lengte van golftop naar golftop bepalend voor de lijnlengte. De lijn moet rekkend zijn, om de energie van de golven te kunnen absorberen.

Een sleepanker wordt aan het hek gevoerd en moet er voor zorgen dat het schip bij achteroplopende golven niet uit het roer loopt en dwarsslaat. Het sleepanker mag het schip niet stilleggen. Hierbij is een lijnlengte van 30 tot 50 meter voldoende. Het beste sleepanker is de Jordan Drogue. De sleepankers zoals die van Lazilas en anderen zijn niet betrouwbaar genoeg voor als het echt slecht weer wordt.

Aanvulling: een zeeanker is een zwaar uitgevoerde parachute van ong.3 tot ca.6 meter diameter
Op mijn verzoek is mijn forumnaam veranderd van Zeilzin naar Zeilvis. Hierin zijn zeilen en duiken verbonden. Groeten uit Delfzijl, Evert
Laatst bewerkt: 14 mrt 2020 21:57 door Zeilvis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zee anker - welke lijn 14 mrt 2020 21:51 #1135492

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2334
In het boek Zwaar Weer Zeilen van Peter Bruce wordt gesteld dat er per leverancier wisselende adviezen zijn, waarbij het minimum dat door sommigen wordt genoemd 50 meter is, maar ook 120 of 244 meter is genoemd. Er wordt ook gesteld dat van te veel lijn nog nooit een jacht in moeilijkheden is geraakt.
Qua breeksterkte wordt gesteld dat je minimaal dezelfde breeksterkte moet hebben als je normale hoofdanker ook heeft.
Er wordt ook voor gepleit om een stuk ketting te gebruiken. Dit zou de schokken kunnen dempen, zorgen dat de parachute goed onder water blijft, en je zou daardoor minder lijn nodig hebben.
Houd ook rekening met de bevestiging: bolders en kikkers zijn waarschijnlijk niet sterk genoeg, en een spruit naar de lieren is aan te raden (net als bij een sleep)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zee anker - welke lijn 14 mrt 2020 23:30 #1135508

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
Ook de Pardeys gaan in hun boek en dvd "Stormtactics" uitvoerig in op het gebruik van zeeankers. Ik zou dit ook zeer aandachtig bestuderen.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Laatst bewerkt: 14 mrt 2020 23:31 door Zeewinde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zee anker - welke lijn 15 mrt 2020 09:19 #1135553

  • Oliver77
  • Oliver77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 499
Even google doet wonderen natuurlijk, iemand heeft de Lazilas getest en gepost op Cruisers Forum :dry:
www.cruisersforum.com/forums/f...l-drogue-137232.html

Re: Lalizas Professional Drogue

[Quote:]
Originally Posted by gibsonih View Post
Has anyone used this drogue?
[Unquote:]
Not sure if this was the "Professional" model and what was the exact sizing, but Lalizas it was for sure, and advertised for about our boat (38' cat)...

Heading into the Indian Ocean we decided to test deployng this somewhat fragile-looking drogue. In fine weather, very moderate speed, it survived less than maybe one minute, then the attachement straps were torn from the body of the drogue, and we had seen it no more.

The attachement did look and feel fragile indeed, but the thing was not expensive, and there was no choice in the shop...


Nou daar gaan we inderdaad niet aan beginnen. Practical Boat owner heeft ook stukje over de "drogues", sleepankers. Daar kan ik wel wat mee. www.pbo.co.uk/gear/which-drogue-should-you-buy-25543

Die zien die Lazilas Professional Drogue (ander type dan hierboven) wel meer als een zee anker omdat die de boot goed stopt.

De 'best budget buy' is van Jimmy Green, even opgezocht en met 100 GBP best betaalbaar.
jimmygreen.com/sea-anchors-and...drogues#/487-size-12

Ik hik nogal tegen de prijs aan van die Jordan Series. We gaan rondje Atlantic varen, nogal wat anders dan rondje Kaap Hoorn o.i.d.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zee anker - welke lijn 15 mrt 2020 09:26 #1135556

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
Zeeanker en drogue zijn twee verschillende dingen......

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zee anker - welke lijn 15 mrt 2020 10:17 #1135569

  • Oliver77
  • Oliver77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 499
Weet ik, heb ik ook zo benoemd.

Die Lazilas professional wordt als drogue (sleepanker) verkocht maar komt uit de test als een sleepanker wat je boot nagenoeg stopt dus beter te gebruiken als een zee anker

puntje puntje puntje
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zee anker - welke lijn 15 mrt 2020 10:24 #1135571

Wij hebben dit driftanker aan boord, afkomstig uit de beroepsvaart behorende tot de uitrusting van een reddingsloep. Het ‘doek’ is geperforeerd en daarmee een soort ‘zeef’, de lijn heb ik niet opgemeten maar ik schat deze een meter of veertig. De lijn is soepel geslagen waarmee er een zekere ‘rek’ in zit. Wat de benodigde sterkte van de lijn betreft is mijn beredenering dat deze afhankelijk is van zowel de grootte van het vaartuig als van de ‘houdkracht’ van het driftanker. Ons driftanker heeft een diameter van 50 centimeter.
Deelnemer aan het forum sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Laatst bewerkt: 15 mrt 2020 10:53 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zee anker - welke lijn 15 mrt 2020 11:01 #1135581

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16838
Wij kochten een lijn op Marktplaats die gedacht was om als sleeplijn voor een parachute te dienen. De lijn was nooit gebruikt verder.
Het was 90 meter 22 mm octoply en dient nu samen met 10 meter ketting als ankerlijn.
Zo kun je het ook doen, gewoon wat combineren dus. Je hoeft niet alles apart te hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zee anker - welke lijn 15 mrt 2020 11:55 #1135593

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27675
Zeilzin schreef :
Een zeeanker is bedoeld om de boot stil te leggen en wordt over de boeg gevoerd. Als het een zeeanker betreft, dan moet de lengte minimaal 10x de scheepslengte zijn, liefst langer. Eigenlijk is de lengte van golftop naar golftop bepalend voor de lijnlengte. De lijn moet rekkend zijn, om de energie van de golven te kunnen absorberen.

Een sleepanker wordt aan het hek gevoerd en moet er voor zorgen dat het schip bij achteroplopende golven niet uit het roer loopt en dwarsslaat. Het sleepanker mag het schip niet stilleggen. Hierbij is een lijnlengte van 30 tot 50 meter voldoende. Het beste sleepanker is de Jordan Drogue. De sleepankers zoals die van Lazilas en anderen zijn niet betrouwbaar genoeg voor als het echt slecht weer wordt.

Aanvulling: een zeeanker is een zwaar uitgevoerde parachute van ong.3 tot ca.6 meter diameter

Bovenstaande, met name de opmerking dat de golflengte bepalend is voor de de lengte van de lijn van een zeeanker, triggerde me om eens even te zoeken de relatie windkracht en golflengte. Daarbij stuitte ik op deze pdf van de PZV:
pzv-zeezeilen.nl/wp-content/up...olven-2012-V4p11.pdf

Daaruit blijkt o.a. dat de golflengte (afstand tussen de toppen) op diep water, bij een windkracht waarbij je mogelijk met alle zeil naar beneden aan een zeeanker wilt gaan hangen, al snel 150 m. of meer is. Tenminste als de betreffende windkracht 12 uur of meer doorstaat.

Ook interessant: brekers treden in diep water op als de verhouding tussen hoogte en lengte van de golven 1:7 of kleiner is. Zelfs bij 10 bft wordt die verhouding niet bereikt (golfhoogte 10 m.; golflengte 300 m.)

De conclusie dat in diep water onder geen enkele omstandigheid brekers voorkomen lijkt me echter te makkelijk. Dat roept de vraag op welke interferenties tussen golven (bijvoorbeeld oude deining uit richting x, in combinatie met nieuwe golven uit richting y voor een ander beeld zouden kunnen zorgen.
De pdf gaat wel in op dergelijke interferenties. Daarbij ligt de de nadruk echter vooral op verschil in golflengte; verschil in richting blijft buiten beschouwing.

Ik houd me aanbevolen voor inzichten van ZF-ers wat dit laatste betreft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zee anker - welke lijn 15 mrt 2020 11:57 #1135596

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27675
holtere schreef :
Wij kochten een lijn op Marktplaats die gedacht was om als sleeplijn voor een parachute te dienen. De lijn was nooit gebruikt verder.
Het was 90 meter 22 mm octoply en dient nu samen met 10 meter ketting als ankerlijn.
Zo kun je het ook doen, gewoon wat combineren dus. Je hoeft niet alles apart te hebben.

Goed opgemerkt.
Als je behoefte hebt aan een zeeanker of een rem, denk je voorlopig nog niet aan ankeren met zo'n zwaar ding van staal..
Laatst bewerkt: 15 mrt 2020 11:58 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zee anker - welke lijn 15 mrt 2020 12:01 #1135597

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 717
Als je serieus met dit onderwerp bezig bent zou ik eerst eens de site van meneer Jordan doornemen: www.jordanseriesdrogue.com, en dan met name het onderwerp "designloads & attachments".
De hele site is trouwens zeer interessant als je voornemens bent je in dit soort situaties te begeven.
De loads op een parachuteanker zijn aanzienlijk hoger dan die van de seriesdrogues, en bouwmarktspul kun je zowiezo vergeten als je enigszins serieus bezig bent.
Dit is je ultimate nooduitrusting: je doet het goed of je doet het niet.
Als je hierop bespaart ga je vertrouwen op iets wat niet werkt als je het nodig hebt.

"Too strong never broke"
Laatst bewerkt: 15 mrt 2020 12:04 door Aad77.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.166 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl