De regeling luidt als volgt:
BTW verklaring pleziervaartuigen
Een document van een andere categorie is de BTW-verklaring die door de Douane wordt verstrekt. In verband met het wegvallen van de Europese binnengrenzen, moet over elke boot (ergens in de EG) omzetbelasting zijn betaald. Als bootbezitter moet u aan kunnen tonen dat die omzetbelasting betaald is. Is er geen omzetbelasting betaald of is die ooit terugbetaald, dan kan dat alsnog gevorderd worden.
Met een BTW-verklaring kan worden aangetoond dat de verschuldigde BTW is voldaan. Toch zullen er maar weinig schippers zijn die een dergelijk document ooit zullen moeten overleggen en dit geldt zeker voor schippers op de binnenwateren.
Voor zeegaande schepen is dat echter anders en die kunnen het beste een BTW-verklaring mee aan boord nemen. Het is namelijk onmogelijk om te bewijzen of de boot wel of niet buiten de EU is geweest. De douane kan, voor de kust of in de zeesluizen, aan boord komen om de verklaring in te zien.
In het algemeen is het verkrijgen van een dergelijk document niet al te ingewikkeld, mede omdat van veel schepen de historie niet al te moeilijk is na te gaan. Toch lukt dit niet altijd of er is simpelweg vanwege de herkomst van het schip geen BTW betaald. In dat geval moet alsnog de BTW worden na betaald. De eigenaar zelf moet 19% belasting betalen over de waarde van de boot. Bij het vaststellen van deze waarde wordt gekeken naar de dagwaarde. De eigenaar mag deze zelf in redelijkheid bepalen, maar als hij erg afwijkt van het gemiddelde van de lijst die de ANWB hanteert, komt de douane zelf met een expert aan boord. Deze beslist dan wat er afgedragen moet worden.
Mijn conclusie: ga alleen tot aankoop over indien de verkoper kan aantonen dat er BTW is betaald of betaal zelf de BTW over de dagwaarde (bijv. koerslijst ANWB); in dat geval schaf je de boot excl. BTW aan en voldoe je zelf de BTW op aangifte in NL.
Welke 31.7 gaat het trouwens worden?