Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Serie drogue maken

Serie drogue maken 29 mrt 2020 16:20 #1140264

bedankt voor de reacties. De eerste cone is een feit. ik zal het eind resultaat posten zodra deze af is. het heeft geen haast want voorlopig heb ik hem nog niet nodig :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Serie drogue maken 29 mrt 2020 16:51 #1140272

hnrts schreef :
[..] Daarmee voorkom je dat je van te grote golven af gaat surfen en zo over de kop rolt. Dat kan zowel bij kleine als bij grote boten gebeuren.

Daarom moet je ook niet meer ruime wind gaan varen als de condities te slecht worden. Dat is ook op de foto te zien. Die illustreert dat je laag aan de wind moet varen als je boot in gevaar komt door golven.
hnrts schreef :
"Gewoon" doorzeilen is geen alternatief wanneer een series drogue echt serieus noodzakelijk is, behalve dan dat je zonder zo'n ding natuurlijk weinig keus hebt. Bijliggen is in zo'n situatie in ieder geval zeker niet aan te raden.

Voor kleine boten maak je een prima stelling. Maar juist bij grote boten is het niet zaligmakend om zo'n series drogue uit te zetten, om redenen die al voorbij zijn gekomen. Als je op een grote boot schuin tegen de golven in weet te varen, hetzij d.m.v. bijliggen, hetzij d.m.v. doorzeilen, ben je goed bezig.

Het risico dat een boot van zeg minimaal 13 meter kapseist terwijl je schuin tegen de golven in ligt lijkt me minimaal.

Het risico dat er op diezelfde boot iets mis gaat bij het uitzetten van een zee-anker van wat voor type dan ook lijkt me aanzienlijk.
A.L.S.Z.V. 'De Blauwe Schuit' (Leiden, Kagerplassen)
D.S.W.Z. 'Broach' (Delft, Braassemermeer)
FF65 'FireFly' NED 4926
RS500
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Serie drogue maken 29 mrt 2020 17:57 #1140294

Frederik65 schreef :
hnrts schreef :
[..] Daarmee voorkom je dat je van te grote golven af gaat surfen en zo over de kop rolt. Dat kan zowel bij kleine als bij grote boten gebeuren.

Daarom moet je ook niet meer ruime wind gaan varen als de condities te slecht worden. Dat is ook op de foto te zien. Die illustreert dat je laag aan de wind moet varen als je boot in gevaar komt door golven.
Op die foto zijn ze nog actief aan het varen, als het nog wat harder gaat waaien ga je dat niet meer redden en val je telkens dwars, de gevaarlijkste positie waar je je in kunt bevinden.

Tijdens heel wat stormen op open zee heb ik geleerd dat actief doorvaren de beste oplossing is. Als de boot moeite gaat krijgen om tegen de golven op te komen ga je actief varend voor de wind weg lopen. Op die manier kun je vrijwel iedere boot perfect onder controle houden.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Serie drogue maken 29 mrt 2020 18:39 #1140314

....En als dat niet kan omdat je geen vrij water hebt ga je kloten met zee-ankers of de -theoretisch- fantastisch werkende series drogeu.

Wat ik geleerd heb is dat iedere veiligheidsvoorziening waar je niet in geoefend bent totaal zinloos is. Als de paniek toeslaat ben je te laat.

Mijn werplijn gaat ieder jaar een paar keer overboord. Met mooi weer spelen we er mee (ik en mn dochter). Selfinfaltables inmiddels persoonlijk flink getest en vorig jaar ook mn dochter er mee in het zwembad in Makkum gegooid.

En aan zo iedereen de aanrader; haal je ISAF survival at sea certificaat. Dan hoeft niemand je ooit meer wat uit te leggen. Dan snap je zelf wat de ernst is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Serie drogue maken 29 mrt 2020 19:14 #1140323

boarderbas schreef :
....En als dat niet kan omdat je geen vrij water hebt ga je kloten met zee-ankers of de -theoretisch- fantastisch werkende series drogeu.
Die heeft zich in de praktijk vaak genoeg bewezen, daar is weinig theoretisch meer aan. Een zeeanker daarentegen is echt levensgevaarlijk en niemand zou er meer een aanboord moeten hebben, dat is echt nog een overblijfsel uit de jaren 40 en 50 toen ze ook nog oliezakken achter zich aan trokken.
Wat ik geleerd heb is dat iedere veiligheidsvoorziening waar je niet in geoefend bent totaal zinloos is. Als de paniek toeslaat ben je te laat.
Volledig mee eens, en niet oefenen op een mooie zondagmiddag, maar doe dat ook een paar keer als de koeien van de dijk waaien, wat met 4 bft heel mooi kan werken is volkomen waardeloos bij 8bft.
En aan zo iedereen de aanrader; haal je ISAF survival at sea certificaat. Dan hoeft niemand je ooit meer wat uit te leggen. Dan snap je zelf wat de ernst is.
Inderdaad, dat zijn erg leerzame cursussen en die zou een ieder eigenlijk moeten doen, al zou het alleen maar voor de lol zijn (het is echt leuk)
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.260 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl