AdB schreef :
Misschien iets anders?. Even “out of the box” denken, je wilt op een klein bootje
niet al dat gewicht voorin. Dus anker in de bakskist, bij het voor anker gaan het anker
over de spiegel overboord en goed vast varen, dan buitenom beleggen aan de punt.
Je weet dan zeker dat je anker houdt en bent verlost van alle rotzooi aan je preekstoel.
Nu gaan er mensen zeggen dat er risico is dat je ankerlijn in de schroef draait, dat heb je
volledig zelf in de hand, beetje gang maken en (bb)motor in zijn vrijloop. Doe het al jaren
zo. Ik vind het ook prettig om alle modder en klei weg te houden van het voordek waar
de mooie witte voorzeiltjes zijn aangeslagen. In de kuip met de puts is dat sneller en
veiliger te behappen. In wat zwaarder weer vaar ik het anker vast, beleg ik de lijn in de
kuip en loop de resterende lijn buitenom naar de punt en beleg ik die daar.
Dan de lijn los van de kuip en het schip draait met de kop in de wind achter een vastgevaren anker.
Anker op ? Ik vaar het anker los op de motor en loop de lijn naar achter, haal op en
maak het in de kuip schoon. Er zijn alleen maar voordelen, minder
gewicht in de punt, een schoon voordek, veiliger voor anker.Een kwestie van omdenken.
Boven een bepaalde lengte jacht gaat dit verhaal natuurlijk niet meer op.
A
Nou , met dat gewicht van een anker zal dat wel meevallen op een kleine boot , tenzij er ook 40 meetr ketting aan hangt maar dat hebben de meeste kleine boten ( 6 meter of zo ) niet echt nodig.
En bij grote boten speelt een anker van bijv. 20 kg niet echt een merkbare rol.
Overigesn is een anker achter in de bakskist ook niet echt goed om dezelfde reden .
Ad